Är inackorderingarna lite slappa?

cello

Trådstartare
Hej! Skulle behöva tips på hur jag ska bemöta mina inackorderingar..

Hyr ut platser på lösdrift och som inackordering har man åtagande en vardagkväll i veckan och en morgon eller kväll varannan helg. Då ska man fodra, fylla på vatten och mocka hagen. Mockningen innebär att mocka rent i delen där ligghallen är, ca 3000 kvm (grusade ytor + lite gräs och skog), samt att kratta höspill runt foderhäckar och vid ingången till ligghallen.

De mockar dock bara de grusade ytorna, samt krattar aldrig upp runt foderhäckarna.

Då undrar jag - tycker ni att det är helt orimligt att mocka rent gräset och skogen (anledningen till att jag vill ha det rent där är för att jag använder den delen året runt), samt att kratta upp hö och halm? Försöker förstå varför det inte görs, trots att jag har påmint flera gånger och har en lista där det tydligt står vad som ska göras.
Eftersom alla gör samma försöker jag förstå varför.. Om de tycker att det är för mycket åtaganden? Vad tror ni?

Gör man det varje dag blir det inte alls mycket, men när jag får göra allt en gång i veckan blir det rätt tungt.. Har ni några tips på hur jag kan ta upp det/lösa det? Jag är mån om att det ska vara bra stämning i stallet, och allt annat funkar väldigt bra. :bow:
 
Vill tillägga att mockar man rent varje dag fyller man inte en normalstor skottkärra.
 
Det blir nog till att stå och passa på lämplig tid och säga till, eller om du ser det nästa dag att det inte gjorts, "böter" á x summa eller fler åtaganden om man inte mockat och krattat som man ska. Verkar som de är bekväma och lata och har kommit undan med det, om alla struntar i att göra det har de ju outtalat som grupp bestämt att sysslan är gjord när gruset är mockat, sen är det väl så att ingen vill göra jobbet åt nån annan så om en eller två inte gjort det vill väl den dagen efter dom inte gå och mocka 3 dagars värt i gräs och skog osv osv. Det krävs som du säger att alla gör sitt på sin dag för att det inte ska bli tungt men de behövs tydligen polis eller böter på det. Som ägare måste du vara tydlig och bestämd med vad som gäller och ha lämpliga konsekvenser om det inte sker, det betyder inte dålig stämning.
 
Spelar inte så stor roll vad folk tycker om rimligheten. Om det ingår så ska det skötas. Är det tydligt formulerat i tex kontraktet vad som gäller?

Jag hade informerat om att de bryter mot kontraktet om de inte utför alla uppgifter och att det kan bli skäl för uppsägning om det upprepas.

Tycker förövrigt inte att det låter orimligt.
 
Att knalla runt i skogen med pannlampa och leta bajshögar mitt i vintern hade jag nog uppfattat som rätt orimligt, ja. Kanske är bättre att ha 1-2 "städdagar" någon gång mellan snösmältning och betestillväxt där ni gemensamt tar hand om dessa ytor?

Generellt sett är det väl dock enklast för alla inblandade att dela stall med folk som har ungefär samma standard som en själv.
 
Att knalla runt i skogen med pannlampa och leta bajshögar mitt i vintern hade jag nog uppfattat som rätt orimligt, ja. Kanske är bättre att ha 1-2 "städdagar" någon gång mellan snösmältning och betestillväxt där ni gemensamt tar hand om dessa ytor?

Generellt sett är det väl dock enklast för alla inblandade att dela stall med folk som har ungefär samma standard som en själv.
Pannlampa behövs till mockningen vintertid oavsett.. Kanske ska förtydliga att ”skogen” är en mindre dunge bredvid ligghallen. Samt att det är samma på helgerna när de mockar i dagsljus. Och som sagt, det blir en knapp skottkärra per dag, så det är inga mängder.

Men tack för dina tankar, kan ju absolut vara så att de tänker så också, önskar bara att de kunde säga det i så fall..
 
Spelar inte så stor roll vad folk tycker om rimligheten. Om det ingår så ska det skötas. Är det tydligt formulerat i tex kontraktet vad som gäller?

Jag hade informerat om att de bryter mot kontraktet om de inte utför alla uppgifter och att det kan bli skäl för uppsägning om det upprepas.

Tycker förövrigt inte att det låter orimligt.
Nej precis så är det ju..
Det står inte exakt vilka ytor som ska mockas i kontraktet, men det står ”enligt rutiner uppsatta av stallägaren” och så har jag då informerat dem muntligen samt satt upp en lapp där alla sysslorna står.
 
Det blir nog till att stå och passa på lämplig tid och säga till, eller om du ser det nästa dag att det inte gjorts, "böter" á x summa eller fler åtaganden om man inte mockat och krattat som man ska. Verkar som de är bekväma och lata och har kommit undan med det, om alla struntar i att göra det har de ju outtalat som grupp bestämt att sysslan är gjord när gruset är mockat, sen är det väl så att ingen vill göra jobbet åt nån annan så om en eller två inte gjort det vill väl den dagen efter dom inte gå och mocka 3 dagars värt i gräs och skog osv osv. Det krävs som du säger att alla gör sitt på sin dag för att det inte ska bli tungt men de behövs tydligen polis eller böter på det. Som ägare måste du vara tydlig och bestämd med vad som gäller och ha lämpliga konsekvenser om det inte sker, det betyder inte dålig stämning.
Tyvärr kanske det är så.. Men så vill jag inte ha det, då lever jag hellre med att jag går göra mer själv. Det är trevlig och familjär stämning i stallet och den vill jag behålla. :heart
 
Kanske kan du säga att du märkt att de inte vill mocka färdigt så du tänker hyra in hjälp till detta på deras bekostnad och fråga dem om de har förslag på någon som vill göra det billigt?

Liknar kanske böter men är mer lösningsorienterat.

(Det blir så klart för dyrt all leja ut men det är deras problem)

Annars kan du kanske fråga dem hur du ska göra? Säg att hagen måste mockas och eftersom de inte gör det vill du ha förslag på andra lösningar.
 
Tyvärr kanske det är så.. Men så vill jag inte ha det, då lever jag hellre med att jag går göra mer själv. Det är trevlig och familjär stämning i stallet och den vill jag behålla. :heart
Det jag menade var att det kan vara trevligt och familjärt och ändå ha ordning, på mitt stall är det så, en lugn, sansad, supertrevlig ägare, men koll på saker har hon, effektiva konsekvenser för de som slarvar, hon säger till på ett rakt och lugnt och trevligt sätt när hon ser att någon inte följer reglerna. Det är ett stort stall men ändå mysigt och trevligt och främst att ägaren är så bra.
 
Tyvärr kanske det är så.. Men så vill jag inte ha det, då lever jag hellre med att jag går göra mer själv. Det är trevlig och familjär stämning i stallet och den vill jag behålla. :heart


Kalla till gemensamt möte med inackorderingarna eller ta upp det om ni ändå har regelbundna möten. Fråga efter konstruktiva förslag på hur ni ska lösa det och förklara också varför det är viktigt att det görs som att det används året runt om det inte framgått tidigare. Kanske ställa frågan om de tycker att ni tar in någon för jobbet och det blir påslag på hyran eller om ni ska försöka lösa det själva. Tror på dialog där alla är närvarande samtidigt och att den är konstruktiv och inte anklagande. Att alla är närvarande samtidigt gör också att alla har fått samma information och på det sättet undviker man ryktesspridning och snack bakom ryggen.
 
Om det nu inte är mer än en kärra per pass som behöver mockas kan man ju ha som regel att varje inackorderad ska mocka ett visst antal kärror per månad eller per vecka. Så finns alternativet att göra det i dagsljus och att inte göra det de dagar vädret är sämst.

Jag är medryttare på ett turridningsställe med sådan regel. Som medryttare mockar jag en kärra i veckan, inackorderade fler. Jag passar ofta på när jag har gott om tid och det är ok väder att ta två eller tre kärror för att ha "tillgodo" om det ösregnar, om jag är där när det är mörkt eller liknande.
 
Det är alltid ett rackel med inhyrda och jourer tycker jag 😅.

Det som funkat bäst för mig är att säga till om att för den som inte sköter jouren så blir det höjning av hyran till fullservice. Fritt val, uppsägning eller fullservice. Fast först ska man såklart göra det tydligt vad som ska mockas och inte så alla har en chans att göra rätt. Jag satte upp en "mockningskarta" i mitt förra stall, så ingen behövdes slösa svett i djupskogen utan se till att hålla det rent runt matplatser och ligghall.

En jour i veckan är ju inte mycket. Skog kan vara drygt att mocka pga förnan, men en dunge i 3000kvm hage kan knappast vara särskilt betungande, det borde alla klara.
 
När vi började sätta hönät runt ensilage balen blev det inget spill vid foderhäcken. Ett bra tips som underlättar mycket
 
Om det nu inte är mer än en kärra per pass som behöver mockas kan man ju ha som regel att varje inackorderad ska mocka ett visst antal kärror per månad eller per vecka. Så finns alternativet att göra det i dagsljus och att inte göra det de dagar vädret är sämst.

Jag är medryttare på ett turridningsställe med sådan regel. Som medryttare mockar jag en kärra i veckan, inackorderade fler. Jag passar ofta på när jag har gott om tid och det är ok väder att ta två eller tre kärror för att ha "tillgodo" om det ösregnar, om jag är där när det är mörkt eller liliknande.
Fast nu har ju TS dom rutiner och ordningsregler som hen har i sitt stall som alla har godkänt vid inflytt, så att börja ändra om i kontraktet helt plötsligt är väl inget alternativ?
Jag hade kallat till möte och tagit upp vad som ska göras och fakturera för sysslor som inte sköts.
 
Tyvärr kanske det är så.. Men så vill jag inte ha det, då lever jag hellre med att jag går göra mer själv. Det är trevlig och familjär stämning i stallet och den vill jag behålla. :heart
Vad snäll du är!

Kanske skulle du säga precis detta till dem?

Att du vill behålla er goda stämning, men du ser att ingen riktigt tar ansvar för att mocka hela utrymmet.

Du kan göra mer själv, men det blir ju också på bekostnad av din egen tid. Vill du verkligen det?

Det vore väl bättre om ni pratade om det, du och inackorderingarna.
 
Mocka i skogen i mörker eller om marken är lerig känns snudd på omöjligt. Eller omöjligt och omöjligt… allt är relativt. Men det är ingen höjdare.

TS kan du samla till ett stallmöte och diskutera det hela med dina inackorderingar? Är det ett krav du har så ska det ju följas.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har 2 egna hästar på en liten gård i en by i västra Götaland, har även 2 inackoderingar. Jag tycker det är så svårt det här med hur...
2
Svar
37
· Visningar
5 216
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 048
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 329
Senast: Snurrfian
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 103
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp