Är jag dum eller intressant i mitt påstående ?

Sv: Är jag dum eller intressant i mitt påstående ?

Missförstånd tror jag,frågan var ställd till Clownen,ang LS och TP stolinjer.

mvh
barb
 
Sv: Är jag dum eller intressant i mitt påstående ?

Tror du verkligen BLUP siffrorna kan ligga till grund för sådana beslut?
Är skeptisk till vad man egentligen kan utläsa av BLUPEN,då hingstarna ännu inte har tillräckligt med tävlande avkommor.

mvh
barb
 
Sv: Är jag dum eller intressant i mitt påstående ?

Tja vi har ju ELmshorn som har fadern Lord, som har lämant evårklass i både hoppning och dressyr. Elmshorn själv var gångarts 2:a i Tyskland och 1:a i hoppning.

Vi vi har en avkomma efter Elmshorn med vårat dressyrstamade sto (Bernstain) stoet röde sig mkt, mkt trevligt och hoppade helt okej, tävlade framgångrikt i fälttävlan, en del hoppning 1,40, samt även lite lite dressyr (placering LA).
Ut komm en fölis med enormt steg, mer bakbensaktivitet än sin mamma (vilket vi sedan tydligt såg komm från Elmshorn).

Men sedan har jag inte en aning om vad han har lämnat för andra avkommer med dressyr blod i sig.
 
Sv: Är jag dum eller intressant i mitt påstående ?

Man kan väl utan överdrift hävda att Briar faktiskt redan är vår "Sandro Hit"Varför skulle det vara fel att skicka hoppston till honom med den härstamn.? Han gjorde bättre ifrån sig i hoppdelen än i dressyrdelen under sitt bruksprov,10-10 i hoppn har jag för mig...Sandro Hit har ju heller inte varit i närheten av den tävlingskarriär som B har uppnått heller.Synd att vi inte har en kraftfull och kunnig avelsrådgivning som kunde lotsa fram och matcha bla denna fina allround hingst i samråd med seriöst satsande stoägare.

Vad beträffar Cornet Oblenskys goda dressyr nedärvning,menar du då att hans äldsta avkommor,3år i år är ett solitt exempel på detta?
Hänger inte med i de snabba generationsväxlingarna riktigt!!

mvh
barb
 
Sv: Är jag dum eller intressant i mitt påstående ?

clownen skrev:
elle12 skrev:
Om jag säger så här då:- Vad tror du att du skulle tänka opm du såg en annons med en fölunge e. Corlensky - Rubinstein eller tex. Lucky Point Rubinstein... Skulle du bli nyfiken på den fölungen om du vore tex. dressyrryttare eller uppfödare ?

:rofl: Nej så illa är det nog inte att någon betäcker hingstar med hingstar ;)Ja det finns folk som betäcker hoppston med dressyrhingstar för att få fram bra gångartshästar men däremot så tror jag inte att det är lyckat att betäcka med en renodlad dressyrhingst för att få fram en riktigt bra hopphäst...


Helen
Ja, skulle jag köpa ett föl skulle jag kanske åka och titta på den, men fanns det även t ex en Don primero-Rubinstein så hade jag först tittat på den. I dag finns det så många som använder "säkra" dressyrförärvare i flera led, så då tror jag ändå att de går före i kön om man skulle välja, tyvärr.

Oj, det blev nog lite sent i natt:angel: , men du insåg vad jag menade. Ännu så länge betäcker inte hingstarna varandra:)

En annan hingst vi har i Sverige är New Balance med hoppstam, men som själv har matchats i dressyr senast och om man tittar på treårstesten har han lämnat fler hästar åt dressyr än hopphållet.

Jag nämnde Akribori innan som hoppstammad men som används till dressyravel. Acacio har samma pappa som Akribori ( Acord II), men Acacio används mest i hoppavel, men även han har visat sig förärva bra gångarter, han har lämnat lika många dressyr som hopphästar om man ser till treårsteststatistiken. Morfar till Acacio är Calyso II ( e. Cor de la Bryére) som lämnat ett otal internationella topphästar i hoppning, men även en del GP dressyrhästar.
När vi ändå är inne på Cor de la Bryeré så finns ju Cortez och Carté dÓr i Sverige, båda har lämnat flest hopphästar, men de har båda två även avkommor i GP dressyr.
 
Sv: Är jag dum eller intressant i mitt påstående ?

Nejdå, du är inte dum.

Det där funderar nog många på i omgångar, sen lägger man det under mattan för att ta upp och fundera igen.

Men gångarts hästarna, är det verkligen så att de flesta är usla på att hoppa eller har man helt enlkelt inte tränat dem för hoppning?
Att de ska komma upp i över 8,(även om dem finns) är kanske unikt, men med lite träning borde de kunna prestera runt fem i alla fall.
Som vissa hoppehingstar får på gångarterna.

Jag håller med om Come BackII.
Han är ett bra exempel.

Bernstein ett annat, jag har inte koll på vad han själv fick, men nog har hans avkommor prestera i fler dicipliner än dressyr.
Silvano kommer med tiden få avkommor som presterar i fler dicipliner, tror jag.

Stanford?
Robin Z då?
Sen är det lite vad man gör det till som ägare och ryttare.

Jag tänker också att 3 års och kvaliteten är bra vågmått på stonas kapacitet.
Vilka hingstar har man sett har mest dubbeldiplomare?
Och vilka hingstar har m an betäckt de stona med.
 
Sv: Är jag dum eller intressant i mitt påstående ?

clownen skrev:
Sandro Hit är nämligen en av dem hingstarna jag tänkte komma till. Han är ju som du mkt riktigt påstår en hoppstammad hingst som används inom gångartsaveln.

Nu är frågan om vi har några andra hingstar inom och utomlandet som kanske mest får hoppston men som vi kanske skulle skicka våra gångartsston till så att hingsten blir en svensk variant " Sandro Hit "

Frågan skulle kunna förtydligas ytterligare genom tex. Corlensky G eller även Briar dvs hoppstammade hingstar som rör sig bra...Är vi på fel väg om vi bara skickar hoppestona till dom...Vore det tex. inte häftigt om vi inom SWB hade en Coronet obolensky hingst i Sverige som användes som gångartshingst ?

Känns som att det här inlägget blev lite rörigt...

Helen

Hallå! Inte tipsa fler om MIN idé nu!:devil: ;)
 
Sv: Är jag dum eller intressant i mitt påstående ?

elle12 skrev:
Ett par hingstar som är hoppstammade men som används i dressyraveln i dag är Sandro Hit och Akribori, de är fria från W-D-och R blod.

Ferro är väl ett annat exempel på hoppstammad dressyrhingst.
Cortez nämdes också och då fortsätter jag med Aerline H som jag tror också ligger ganska bra till på 3-årstetserna både vad det gäller hopp-och dressyr. Är det nån (Clownen tex) som har sammanställt hans avkommer?
 
Sv: Är jag dum eller intressant i mitt påstående ?

elle12 skrev:
Det kan nog bli svårt att få någon att våga när det finns dressyrhingstar som anses vara "säkra kort" om man vill ha en dressyravkomma.
Lucky Point är en annan nygodkänd hingst som kan räknas som hoppstammad och som fick bra gångartspoäng.

Lite tvärtom än din fråga är om det finns de som betäcker hopphingstar med dressyrhingstar som hoppar bra. Jag satt och tittade i gamla hingstkataloger och blir lite förvånad över hur höga hoppoäng våra gamla ( och lite nyare) hingstar med dressyrförärvaren Chagall nära i blodet har haft på bruksproven Chirac 8.0, Chapman 88/69, Cheval Sansibar 99, Rambo 88/89. Förärvdes inte denna hoppförmåga någonstans eller är den bara "oprövad" ? Jag vet att Chapman och Chirac har haft någon enstaka duktig hoppare efter sig.

Jag tror att hoppförmågan hos de Chagallättlingar du nämner främst är oprövad.
Chirac ville både hopp-och dressyrryttare ha, men ägaren ville ha en dressyrhäst så därför gick han till Lussan.
Chapman är tävlad åtminstone upp till LA hoppning av Rolf-Göran Bengtsson, hittar en placering från -88. Han tävlades parallellt i dressyr och fortsatte kanske med det för att han hade större talang på det området?
Själv tittar jag på dubbeltalanger då jag vill avla för fälttävlan och var intresserad av Rambo innan jag såg honom live. (Nu inser jag att han har för lång rygg för mitt sto och är mer inne på sonen Hermes)

Chagall själv hade en avkomma i svår hoppning och 17 i svår dressyr. Icke godkände sonen Chabloon gick msv hoppning och dressyr samt svår fälttävlan!

Annars har jag tänkt mycket på hingstar som själv tävlat på högsta nivå i en diciplin men fått avkommor som tävlar på samma nivå i en annan. Briar är redan tagen som exempel, men jag tänker på Strauss och Artist, OS i dressyr respektive svår internationell hoppning, och Gaspari och Imoerator som båda ver med i OS men den ena i dressyr och den andra ihoppning.

Kristian v Krusenstiernas Wilson är ytterligare ett exempel på en hoppstammad häst som blir internationell dressyrhäst.
 
Sv: Är jag dum eller intressant i mitt påstående ?

mimus skrev:
Nejdå, du är inte dum.

Det där funderar nog många på i omgångar, sen lägger man det under mattan för att ta upp och fundera igen.

Men gångarts hästarna, är det verkligen så att de flesta är usla på att hoppa eller har man helt enlkelt inte tränat dem för hoppning?
Att de ska komma upp i över 8,(även om dem finns) är kanske unikt, men med lite träning borde de kunna prestera runt fem i alla fall.
Som vissa hoppehingstar får på gångarterna.

Jag håller med om Come BackII.
Han är ett bra exempel.

Bernstein ett annat, jag har inte koll på vad han själv fick, men nog har hans avkommor prestera i fler dicipliner än dressyr.
Silvano kommer med tiden få avkommor som presterar i fler dicipliner, tror jag.

Vi hade ett Bernastein sto, hon hade mkt bra gångarter med pluss för traven. Dock bara tävlad till LA dressyr för ryttaren tyckte att hoppning och FT var mkt roligare (1,40 hopp, SM i FT).
Hopptekniken var kanske inte den allra bästa, men viljan den hade hon.

Själv ser jag inget fel i att blanda hopp eller dressyr blod, då de kan kompletera varandra väldigt bra.
 
Sv: Är jag dum eller intressant i mitt påstående ?

Splittan skrev:
Vi hade ett Bernastein sto, hon hade mkt bra gångarter med pluss för traven. Dock bara tävlad till LA dressyr för ryttaren tyckte att hoppning och FT var mkt roligare (1,40 hopp, SM i FT).
Hopptekniken var kanske inte den allra bästa, men viljan den hade hon.

Själv ser jag inget fel i att blanda hopp eller dressyr blod, då de kan kompletera varandra väldigt bra.

Ett sto jag har tagit två föl på har en Bernsteinavkomma som går 1,50 hoppning och en annan som nu går 1,30 ( hon är inte tävlad så länge ännu), så visst har han förärvt hoppning också även om de flesta nog använde honom som dressyrförärvare.
 
Sv: Är jag dum eller intressant i mitt påstående ?

Donauschwalbe skrev:
Hallå! Inte tipsa fler om MIN idé nu!:devil: ;)
Jag gör inte det men :D men jag tycker att " din kombination " är synnerligen intressant och som jag sa till dig på telefon innan du skred till verket så kommer det att födas många efter just den hingsten men få som har samma kombination som du - detta gör din kombination extra spännde. :angel: :D :cool:

Jag funderar på om man kan försöka få fram en hingstlinje för hoppning och en hingstlinje för dressyr ur just den aktuella hingsten som du och jag nu talar om...Ett exempel är hingsten Ramzes som i ett förbund är erkänd som hoppförärvare och i ett annat för bund är en erkänt duktig gångartsförärvare....Jag tror att den hingsten du och jag talar om kanske kan vara en svensk Ramzes som vi ska dra ur två linjer ur...

Helen
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Är jag dum eller intressant i mitt påstående ?

stommen skrev:
Ferro är väl ett annat exempel på hoppstammad dressyrhingst.
Cortez nämdes också och då fortsätter jag med Aerline H som jag tror också ligger ganska bra till på 3-årstetserna både vad det gäller hopp-och dressyr. Är det nån (Clownen tex) som har sammanställt hans avkommer?
Jahaara ! :angel: Här är gångartspoängen :D


54 Hickman L (SWB) 04031771 Aerline H V 165 9,00 8,00 8,00 7,00 7,00 8,00 G 47,00 I
106 All Time High TH (SWB) 04033300 Aerline H S 164 8,00 7,00 8,00 8,00 7,00 8,00 G 46,00 I
44 Filippa Hill 04032195 Aerline H S 161 8,00 8,00 7,00 7,00 7,00 9,00 G 46,00 I
52 Idle Windy 04031026 Aerline H S 167 8,00 8,00 7,00 8,00 7,00 8,00 G 46,00 I
56 Kattla 04031213 Aerline H S 168 8,00 8,00 7,00 7,00 8,00 8,00 G 46,00 I
35 Cobra Aer Q (SWB) 04032527 Aerline H S 160 8,00 8,00 8,00 6,00 7,00 8,00 G 45,00 I
28 Spitfire (SWB) 04031684 Aerline H V 164 8,00 8,00 8,00 7,00 6,00 8,00 G 45,00 I
2 Aerostar 04031294 Aerline H S 161 8,00 8,00 7,00 7,00 7,00 7,00 G 44,00 II
9 Aprilia 04031614 Aerline H S 162 7,00 8,00 8,00 7,00 6,00 7,00 G 43,00 II
3 After Eight 04032922 Aerline H S 167 7,00 7,00 7,00 7,00 7,00 7,00 G 42,00 II
46 Freeline 04031412 Aerline H V 162 7,00 7,00 7,00 7,00 6,00 8,00 G 42,00 II
80 Artic Air (SWB) 04031038 Aerline H H 164 7,00 8,00 7,00 7,00 6,00 7,00 G 42,00 II
12 Antique (35) (SWB) 04032924 Aerline H S 168 8,00 7,00 6,00 7,00 6,00 7,00 41,00 III
66 Ferguzon (SWB) 04032209 Aerline H V 161 7,00 7,00 7,00 6,00 5,00 6,00 G 38,00 IV
1 Gwendelyn (SWB) 04032368 Aerline H S 161 0,00 A
 
Sv: Är jag dum eller intressant i mitt påstående ?

Jag var faktiskt på g att använda Contendro, eller i alla fall spissa på honom, men blev avrådd av hingsthållaren. Hon sa bestämt att vi borde gå på tyskt dressyrblod och inte blanda. Jag är inte rädd för att experimentera, men gav upp just den idén. Come Back II är väl den som är hetast för tillfället, skulle inte tveka att testa honom.

ps. Såklart du inte är dum ! ;)
 
Sv: Är jag dum eller intressant i mitt påstående ?

Nu fattar jag inte riktigt sytet med denna debatt, men alvarligt talat, OM man avlar för att få fram bra (riktigt bra) dressyrhingtar, varför blanda??? Jag var själv på avelsclinic i flyinge där man också menade att det kommer att förmodligen bli mer och mer uppdelad avel (och ja jag vet att det finns många undantag) men personligen anser jag att är man ute efter dressyrhäst, varför inte ha gången, ridbarhet, temprament, extrör som viktigare egenskaper än hoppning? var ligger problemet, Som dressyrryttare har jag inga problem med att mina hästar inte hoppar superbra! De kan ändå gymnastikhoppa osv!
 
Sv: Är jag dum eller intressant i mitt påstående ?

Dumt eller interessant, jeg vet ikke, men ikke spesielt innovativt De siste tiåren har kraven til dressurhesten forandret seg. Dels ved at man ønsker en lettere modell, dels ved at man ønsker mer kne- og haslyft, men også ved at galoppen har blitt en langt viktigere gangart. De fleste ryttere på høyt nivå mener at galoppen er den viktigste gangarten, og även den gangarten det er svårast å forbetre gjennom ridning. Det er ingen ny tanke å forbetre galoppen ved å legge på hoppblod, og da helst ved å bruke holsteinerblod som også tilfører det lyft man etterstrever.

Om man tar for seg 10 på topp "farslisten" (fritt etter hukommelsen), så kommer jeg på två hingster der som ikke als var ment for dressuravlen. Grosso Z og Flemmingh. Båda gode eksempel på det jeg nemner ovan. Contenderblodet viser seg også å fungere supert i dressuravlen, og Sandro Hit er allerede nevnt. Briar er et godt eksempel i Sverige

Men, en ting er å være åpen for å bruke disse fantastiske hopphingstene som har og viser seg å nedarve dressuregenskaper i fullt monn, noe annet er å putte på hoppblod for å konstruere nye hingstlinjer? Nei takk, det trengs ikke.
 

Liknande trådar

Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
35 883
Senast: Hedinn
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Till en av dom kurser inom personlig utveckling som jag ska gå så har jag fått en förberedande fråga: ”Vad upplever du är dina största...
Svar
0
· Visningar
396
Senast: cassiopeja
·
Ridning Jag blir snart dum i huvudet av detta konstanta sökandet efter det perfekta bettet! Kan det inte bara stå "Bambilino ta det här bettet"...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 183
Senast: IngelaH
·
N
Trav Tycker det saknas en tråd om de nya hingstarna :D Vilka är intressanta? Vilken blir nästa Viking Kronos? Eller i alla fall gör ett...
Svar
6
· Visningar
1 192
Senast: Nela88
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp