Är jag dum eller intressant i mitt påstående ?

C

clownen

Nu ska vi ha lite debatt tänkte jag :D

Jag påstår att: - Vi ska börja använda oss av hoppstammade hingstar med mkt goda grundgångarter till gångartsstona, i vår strävan att få fram nya lite nya hingstlinjer för gångartsavel :angel: iställer för att använda oss av alla W - D -R linjer som finns att tillgå idag :smirk:

Vad säger ni då ? :rofl:

Helen
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Är jag dum eller intressant i mitt påstående ?

Tror inte att det skulle vara dumt med rätt sorts holsteiner hingstar till vissa av våra dressyr ston.Framförallt de med lämligt möderne.
Alcatraz tror jag är ett bra exempel på en sådan hingst.Men då kommer ju nästa svårighet,att få fram TYPEN.Var inne på inventering av våra äldre halvblodsstammar som vi har kvar på stosidan,dels för att stämma av vad som finns kvar av det gamla GULDET,men oxå för att se vad kombinationer med med svenskt och utländskt har lämnat.

Tror att vi behöver se över vad vi har för typ av ston idag egentligen,eller "linjer" som det så fint heter.Har vi några linjer?

taggad

barb
 
Sv: Är jag dum eller intressant i mitt påstående ?

Ett exempel är väl den stolinjen som LS avlar på nere i Skåne...
Ett annat är väl TP stolinje som gått bra på de senaste årens unghästbedömningar...

Helen
 
Sv: Är jag dum eller intressant i mitt påstående ?

Cor de la Bryere är väl ett ex som lämnar hyfsad gång m Cortez i spetsen. Quite Easy verkar lämna gång vilket för mig är ????:bump:
 
Sv: Är jag dum eller intressant i mitt påstående ?

Vad är det för härstamningar i dessa stolinjer 4-5 led tillbaka?
Vad nedärver dom som är typiskt?

okunnig
barb
 
Sv: Är jag dum eller intressant i mitt påstående ?

Om frågan är till mig får jag tyvärr återkomma i morrn, sitter på jobbet (arbetar flitigt:rofl: ) Quite Easy är i alla fall ue. Landgraf
 
Sv: Är jag dum eller intressant i mitt påstående ?

El kan kolla nätet ju:o
 
Sv: Är jag dum eller intressant i mitt påstående ?

Det är väl i sig ingen dålig idé, MEN det finns inte heller så många hopphingstar som hade lämpat sig för gångartsavel. Om man skulle göra hade man kunnat vänta tills hingstarnas första BLUPsiffror kommer så att man vet att de ligger högt på även gångarter.
 
Sv: Är jag dum eller intressant i mitt påstående ?

KL
Hm, intressant fran alla synhall, hingsten Cairo ar ju hoppavlad och dressyrar ju riktigt bra. Och nu i Norrkoping hopptavlingar vann Malin med Espri e. Guinness och i lilla rundan en tjej med hast e. Midt....(vad det nu e han heter:o ) dressyrstam iaf:)
 
Sv: Är jag dum eller intressant i mitt påstående ?

Stolinjer hos Cortez och QE!
QE: i 2:e led: U-Capitola e. Capitano u. Folia
3:e led: Folia e. Maximus u. Vase

Kom inte längre bak, inte dressyrstam va?

Cortez: hitta i 3:e led Ramiro-Adrette och Roman-Magdalenchen

Tyvärr lite bristfällig info på nätet
 
Sv: Är jag dum eller intressant i mitt påstående ?

Säger bara en sak i detta ämne Come Back II, en sådan hingst behöver vi i Sverige.
Topp hoppstam med super gångarter och det bästa av allt avkommerna ärver båda delar. Det finns en anledning till att han varit en av de mest använda hingstarna i Danmark sedan han blev godkänd.
 
Sv: Är jag dum eller intressant i mitt påstående ?

clownen skrev:
Nu ska vi ha lite debatt tänkte jag :D

Jag påstår att: - Vi ska börja använda oss av hoppstammade hingstar med mkt goda grundgångarter till gångartsstona, i vår strävan att få fram nya lite nya hingstlinjer för gångartsavel :angel: iställer för att använda oss av alla W - D -R linjer som finns att tillgå idag :smirk:

Vad säger ni då ? :rofl:

Helen

Ett par hingstar som är hoppstammade men som används i dressyraveln i dag är Sandro Hit och Akribori, de är fria från W-D-och R blod.
 
Sv: Är jag dum eller intressant i mitt påstående ?

Sandro Hit är nämligen en av dem hingstarna jag tänkte komma till. Han är ju som du mkt riktigt påstår en hoppstammad hingst som används inom gångartsaveln.

Nu är frågan om vi har några andra hingstar inom och utomlandet som kanske mest får hoppston men som vi kanske skulle skicka våra gångartsston till så att hingsten blir en svensk variant " Sandro Hit "

Frågan skulle kunna förtydligas ytterligare genom tex. Corlensky G eller även Briar dvs hoppstammade hingstar som rör sig bra...Är vi på fel väg om vi bara skickar hoppestona till dom...Vore det tex. inte häftigt om vi inom SWB hade en Coronet obolensky hingst i Sverige som användes som gångartshingst ?

Känns som att det här inlägget blev lite rörigt...

Helen
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Är jag dum eller intressant i mitt påstående ?

Om man tittar på Sandro Hits härstamning så tävlade hans far Sandro Song både hoppning och dressyr, dennes fäderne i sin tur Sandro tävlade svår int. hoppning med Franke Sloothaak och är rent hoppinriktad ( i sin tur e. Sacramento Song xx). Sandro Hits mor, Loretta har Ramino ( e. Ramiro, hoppförärvare) som far, han har lämnat flera goda hopphästar, hon har Welt As som morfar, som har lämnat både hopp och dressyrhästar. Loretta har förutom Sandro Hit lämnat hingstarna Diamond Hit( e. Don Shufro) och Royal Hit (e. Royal Dance). Med denna uppradning av Sandro Hits härstamning menar jag bara att han är avlad för hoppning, men att det finns en hel del "dressyrgener" bakom honom också som har slagit igenom hos honom och hans avkommor. Att hitta "rena" hopphingstar med tillräckligt bra gång för dressyravel är nog svårt, men som du själv nämner så är nog Briar en god representant för det du frågar efter. Corlensky G är en bra individ ur den synpunkten, men jag vill se hur han förärver sig först innan han kan kallas " allroundförärvare" för min del, hans far verkar dock vara det.Vet ej om detta inlägget var mindre rörigt än ditt.
 
Sv: Är jag dum eller intressant i mitt påstående ?

Att hitta "rena" hopphingstar med tillräckligt bra gång för dressyravel är nog svårt, men som du själv nämner så är nog Briar en god representant för det du frågar efter. Corlensky G är en bra individ ur den synpunkten, men jag vill se hur han förärver sig först innan han kan kallas " allroundförärvare" för min del, hans far verkar dock vara det.
Corlensky och Briar var två exempel för att göra saken tydligare vad jag menade så här mitt inatten...:D
Vet ej om detta inlägget var mindre rörigt än ditt.
Förmodligen inte men jag tror att vi ligger på samma slödder nivå för att vi ska förstå vad den andra menar...:crazy:

För att dra saken till sin spets : ska jag anses som " skvatt galen" om jag skickar mitt " Rubinsteinsto " ( nej jag har inget sådant i verkligheten ;) ) till tex. Corlensky G eller Briar...:cool: Eller kan det vara så att jag gör vad ingen annan före mig har gjort och får vad ingen annan tidigare har fått :smirk:

:o och hur rörigt blev inte detta inlägget :D

Helen
 
Sv: Är jag dum eller intressant i mitt påstående ?

Jag påstår att årets hingst kommer att bli en hoppstammad hingst med mycket goda grundgångarter - så jag är helt med på din linje :-)
 
Sv: Är jag dum eller intressant i mitt påstående ?

clownen skrev:
Corlensky och Briar var två exempel för att göra saken tydligare vad jag menade så här mitt inatten...:D
Förmodligen inte men jag tror att vi ligger på samma slödder nivå för att vi ska förstå vad den andra menar...:crazy:

För att dra saken till sin spets : ska jag anses som " skvatt galen" om jag skickar mitt " Rubinsteinsto " ( nej jag har inget sådant i verkligheten ;) ) till tex. Corlensky G eller Briar...:cool: Eller kan det vara så att jag gör vad ingen annan före mig har gjort och får vad ingen annan tidigare har fått :smirk:

:o och hur rörigt blev inte detta inlägget :D

Helen

Det kan nog bli svårt att få någon att våga när det finns dressyrhingstar som anses vara "säkra kort" om man vill ha en dressyravkomma.
Lucky Point är en annan nygodkänd hingst som kan räknas som hoppstammad och som fick bra gångartspoäng.

Lite tvärtom än din fråga är om det finns de som betäcker hopphingstar med dressyrhingstar som hoppar bra. Jag satt och tittade i gamla hingstkataloger och blir lite förvånad över hur höga hoppoäng våra gamla ( och lite nyare) hingstar med dressyrförärvaren Chagall nära i blodet har haft på bruksproven Chirac 8.0, Chapman 88/69, Cheval Sansibar 99, Rambo 88/89. Förärvdes inte denna hoppförmåga någonstans eller är den bara "oprövad" ? Jag vet att Chapman och Chirac har haft någon enstaka duktig hoppare efter sig.
 
Sv: Är jag dum eller intressant i mitt påstående ?

elle12 skrev:
Det kan nog bli svårt att få någon att våga när det finns dressyrhingstar som anses vara "säkra kort" om man vill ha en dressyravkomma.
Om jag säger så här då:- Vad tror du att du skulle tänka opm du såg en annons med en fölunge e. Corlensky - Rubinstein eller tex. Lucky Point Rubinstein... Skulle du bli nyfiken på den fölungen om du vore tex. dressyrryttare eller uppfödare ?

Lite tvärtom än din fråga är om det finns de som betäcker hopphingstar med dressyrhingstar som hoppar bra.
:rofl: Nej så illa är det nog inte att någon betäcker hingstar med hingstar ;)Ja det finns folk som betäcker hoppston med dressyrhingstar för att få fram bra gångartshästar men däremot så tror jag inte att det är lyckat att betäcka med en renodlad dressyrhingst för att få fram en riktigt bra hopphäst...


Helen
 
Sv: Är jag dum eller intressant i mitt påstående ?

clownen skrev:
Nu ska vi ha lite debatt tänkte jag :D

Jag påstår att: - Vi ska börja använda oss av hoppstammade hingstar med mkt goda grundgångarter till gångartsstona, i vår strävan att få fram nya lite nya hingstlinjer för gångartsavel :angel: iställer för att använda oss av alla W - D -R linjer som finns att tillgå idag :smirk:

Vad säger ni då ? :rofl:

Helen

Hejsan !!

Det finns mycket fler intressanta gångarts förärvare än de du har räknat upp i Tyskland. Men det är ingen som nämner Matcho (angloaraben) som Hannoveranarförbundet plockade in i sin avel för att just lätta upp stomatrialet. Han som har lämnat så många godkända hingstar efter sig hela 20 stycken, och otroliga tävlingshästar.
Vi hade den linjen representerad igenom Mazarin på stuteri Lindevik, men vi svenskar är helt enkelt ett U-land när det gäller utvecklingen.
Titta på Europa, vad tävlas det på? Dressyrsidan är det lätta luftiga rörelser och mycket högt blod.
Och angloaraber används flitigt i Europa titta på Frankrike tex.
Det är nog vi som skall ändra på vårt tänkande............

Lotta
 
Sv: Är jag dum eller intressant i mitt påstående ?

Jag håller med dig. Har redan börjat detta genom att betäcka mitt sto (Warsteiner -Shaftesbury-Stove Friend) med Carland. Hoppas på en avkomma med bra gång men som även kan ta sig över ett hinder på ett bra sätt då stoet och hennes mor och syskon hoppar bra. Ville därför ej betäcka med en gångartshingst med 5 5 i hoppning. Skall själv ha avkomman till dressyr.;)
 

Liknande trådar

Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
35 489
Senast: Hedinn
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Till en av dom kurser inom personlig utveckling som jag ska gå så har jag fått en förberedande fråga: ”Vad upplever du är dina största...
Svar
0
· Visningar
387
Senast: cassiopeja
·
Ridning Jag blir snart dum i huvudet av detta konstanta sökandet efter det perfekta bettet! Kan det inte bara stå "Bambilino ta det här bettet"...
2 3
Svar
44
· Visningar
7 168
Senast: IngelaH
·
N
Trav Tycker det saknas en tråd om de nya hingstarna :D Vilka är intressanta? Vilken blir nästa Viking Kronos? Eller i alla fall gör ett...
Svar
6
· Visningar
1 188
Senast: Nela88
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp