Är jag en taskmört?

fejko

Trådstartare
Har precis flyttat ut på landet med mina två hästar och de är jobbigt beroende av varandra :( I kväll ska jag åka och träna med unghästen och alltså lämna valacken ensam i 3 timmar. Sist jag gjorde det fick jag väldigt dåligt samvete att lämna honom inlåst på lösdriften i tre timmar. Idag ska min kompis titta till honom och ge honom äpplen och mat, men han kommer ju ändå att vara orolig när inte "tjejen" är hemma :confused: Samtidigt vill jag ju träna. Har ju inte bara hästarna som prydnadsföremål.
 
Nä inte behöver du ha dåligt samvete är hästen lugn och inte bryr sig så släng åt lite hö eller MASS hö oc lite kraftfoder be någon som du redan gjort kolla till hästen.

OM hästen är galen av oro när du åker skulle jag bygga ut en box och hyra in en häst som kan vara sällskap=) eller köpa en liten shettis=)
 
ah, det veka samvetet talar! ;)

Min häst har varit likadan och visst är det hårt att lämna honom. Samtidigt är det bäst att de klarar några timmar själv, även om "inskolningen" känns hemsk både för häst och matte. Om du måste till vet eller nåt sånt då?

Tänk på att hästar nu inte resonerar och ältar som vi, och försök ha det ROLIGT på din träning. Hästen hemma, eller under dig, mår inte bättre av att ditt dåliga samvete.
 
Jag har aldrig dåligt samvete när jag "skiljer" på mina hästar.

I morse fick ynglingen stå inne för han hade en tappsko, medan gammelpålle och stallets tredje häst fick gå ut vanlig tid, 6.00.

I mina ögon ska hästar klara av att stå själva! Och de ska INTE heller vara så beroende av sina kamrater att det ska gnäggas i örat på mig och steppas omkring när jag håller på med dem när kompisen ropar i hagen.

Och med det slipper jag också söndergrävda boxar, stressade hästar, och "manglar" när jag håller på med dem! :bow:
För jag har vant dem vid att det är så ibland.
En STOR fördel om ngn av hästarna blir sjuka och ordineras boxvila.
 
Hej,
Tycker absolut du ska vänja honom vid att vara ensam.Börja med korta stunder och var konsekvent.Ge inte efter om han far runt eller gnäggar, de brukar vänja sig ganska fort om man bara bestämmer sig för att gå in för att vänja dom.
Börjar man ge efter har man problem.
Börja med några stunder var och varannan dag när det passar dig, tex när du rider den andra hästen.
Definitivt inget alternativ att skaffa ett sällskap, då löser du inte problemet.

Hoppas det löser sig!
Och du, du är absolut inte en taskmört!
:)
//
 
Tack för alla svar! Nej, jag vill inte köpa en shettis för den skulle förmodligen äta ihjäl sig då mina hästar behöver kraftigt bete. Har köpt två getter i stället.

Valacken brukar ställa sig demonstrativt 10 m utanför lösdriften när han ser att jag förbereder ridning :cry:

Stoet vågar jag inte låsa in för hon hoppade över en gång, när jag bara satte för en tråd och när jag stängde lösdriftsdörren bankade hon så på den att jag var rädd att hon skulle skada sig.

Ska bli himla skönt när stallet är färdigbyggt :p
 
har du bara dåligt samvete när du rider unghästen? vad gör unghästen när du rider valacken då? det borde ju vara lika mycket eller lite oro i dig, tycker jag.
Jag tror inte att tid spelar så stor roll för hästar,(om du inte har dåligt samvete för att unghästen är ensam när du rider den andre en timme, menar jag) en timme eller tre timmar kvittar.
Vänj dem och lägg oro-energin på nåt annat!
/P
 
Köp INTE en Shettis som sällskap om det är det enda den är tänkt till att vara ,nog för att det är en liten ras men endock en HÄST .
Om något så skaffa en pensionär som bara får och klarar att gå och skrota .
 
Håller med Vacasso om att hellre välja en häst än en shettis. Kan du inte hysa in någon annans häst hos dig?
I annat fall tror jag säkert att de vänjer sig och 3 timmar eller 30 minuter har de inte så jättestor koll på själva.

Jag kan inte dela på mina eftersom jag inte har något ställe jag känner är tillräckligt säkert. Plus att jag inte tränar utan bara promenadrider. Vi går alltid ut med båda samtidigt. Men det har i alla fall gått så långt att fullständig panik inte längre utbryter, vi tränar så smått på det, men jag är ändå inte sugen på att rida ut ensam.

Jag känner mig istället elak för att mina hästar bara är två. Det finns inga andra hästar i närheten, på tre år har de bara träffat varann. Mitt sto vill så gärna leka (det vill inte valacken) att hon försöker ta sig in till grannens kalvar. Det känns elakt för att det är jag som stänger ute henne från hästvärlden. :(
 
Jag såg till redan från början att mina pållar lärde sig vara ensamma. Men jag får lite dåligt samvete när jag tvingar den ena att vara helt själv över natten för att den andra tävlar. Men de överlever det med, faktiskt! :)

I början kanske du kan låta den ena stå i en hage där han/hon kan se sin kompis motioneras, typ bredvid ridbanan eller nåt, eller så motionerar du helt enkelt i hagen. Tills de båda har accepterat att en av dem får mer uppmärksamhet lite då och då, alltså.

Att ge foder som tröst hjälper sällan om problemet är ensamheten i sig, då springer de bara omkring och gnäggar i alla fall.
 
Det där är ett jobbigt problem!! Har själv upplevt hur jobbigt det kan vara, hela senaste året har min häst bott i ett litet stall ihop med en till häst. Innan dess har pållan alltid fått gå i flock, gick som lektionshäst 5 år där hon i prinip aldrig gjorde nåt ensam.

Tyvärr blev min lilla häst så väldigt fäst/fixerad vid denna enda hästkompis att det var riktigt jobbigt när kompisen red iväg på sin häst och min pålla var ensam kvar i stallet. Hagen var okej, där vande hon sig och kunde vara ute ensam även om hon såklart var orolig och stod och tittade efter honom hela tiden.
Men inne...
Det var hemskt. Hon skrek, skrek, sprang runt i boxen, lyssnade inte ett dugg på mig, öppnade jag boxdörren försökte hon trycka sig ut om jag inte var stenhård, stod hon i gången kunde hon få panik och slita sig. Hon verkligen avskydde att vara ensam.

Ibland kanske jag precis hade ridit och hon skulle stå i boxen för att borstas av och utfodras, ville inte släppa ut henne i kylan och mörkret bara för att hon var mindre orolig i hagen, jag tyckte likt många här att "hon får vänja sig"...

jojo ett år stod hon där men inte blev det mindre jobbigt för det. Nu var det inte så ofta hon hamnde i denna situation (bli övergiven i stallet) men varje gång det hände var hon riktigt hysterisk. Inget hjälpte, verkligen inte mat, hon åt inte ens den goaste kraftfoderblandningen när hon var såndär.

När hon lämnar den andre hästen går det bra, men när han går ifrån henne.... Att rida ut ensam är hon toppensnäll, men rider man ihop och HAN lämnar henne, blir hon jättehispig.

Jag fick väl inse att min häst är på tok för flockpräglad för att fixa såna situationer och att bestraffa henne med att sätta henne i såna situationer mer än nödvändigt vore bara grymt. Så nu står hon i större stall, går med 4 andra hästar i hagen och är kolugn, ÄVEN när hon är ensam i stallet.

Jag tycker det är bra om man kan lära hästen att det inte är farligt att vara ensam, men jag tror inte att alla hästar kan lära sig detta. Man får bara försöka träna upp deras självförtroenden så att blir tuffare i sig själva, där ligger iaf nyckeln till min hästs beteende.

Kanske kan du ha nån gammal pensionhäst på foder som sällskap eller får du helt enkelt "ta" att din pålle får lida några timmar i veckan, annars kanske kan han lära sig att våga vara ensam -förhoppningsvis. Men ha inte dåligt samvete, visst är det jobbigt för hästen, men det är synd om andra hästen om den inte får tränas!

Lycka till!
 
Det gick faktiskt jättebra att lämna valacken igår. Han hade gnäggat några gånger sedan hade han stått och ätit och sovit. Nu hoppas jag det kommer att funka lika bra med stoet när stallet blivit färdigbyggt. I hagen vill jag inte lämna dem, då blir det ett jäkla raceande med risk för skador.

Till alla er som sagt att jag inte ska köpa en shettis. Jag har aldrig tänkt att köpa en shettis. Läs inläggen lite ordentligare ;)
 
Hej
Om de nu är så beroende av varnadra, varför inte be din kompis att ta med valacken som kan följa med, och så börjar du så smått att vänja valacken att lämna unghästen och tillslut ska du kunna hämta unghästen utan att valacken bryr sig, för han vet var unghästen tar vägen, men det är svårt för hästar är ju flockdjur, men om han är trygg hemma så ska det nog fungera med lite träning.
 
det är så man måste göra. Lämna dem ensamma, så vänjer de sig. Bara de inte hoppar över staket eller liknande :crazy:.
 
Vilket trams.
Självklart så skall en häst kunna vara ensam.
Kan den inte det, så bör den snarast lära sig det.

Jag tycker dock att ingen häst skall behöva vara ensam i mer än en vecka. För då så kan hästen bli deprimerad.
 
Mina är inte speciellt intresserade av att vara tillsammans i hagen eller under ridturen. Är vi ute med båda är det inga problem att rida iväg med en av dem åt ett annat håll. Att ha dem i var sin hage så länge de ser eller i alla fall hör varann funkar också.
Däremot att lämna en hemma och rida iväg med dem andra - då protesterar den som lämnas hemma. Tror säkert att det hade gått, men vi har inga galler i stallet och hagstaketet är jag rädd att den ensamme skulle spränga.
Eftersom vi inte absolut måste ha en ensam hemma så övar vi långsamt. Den ena har dock stått hemma själv en gång då den andra åkte transport. Det gick bra så länge hästen hade människosällskap i stallet - då var han lugn.
 

Liknande trådar

Hästhantering Min häst visade idag att han har grov separationsångest på tävling när hans hagkompis är på samma tävling. Det är inget beteende han...
Svar
8
· Visningar
1 372
Senast: Ajsing
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 160
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 757
Senast: Stereo
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
2 783
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp