Är jag ensam med det här problemet?

Docka

Trådstartare
Så, mitt 12-åriga irländska sto har problem med magen, och jag har försökt vrida och vända på alla sätt och vis men kan inte komma på vad den bästa lösningen är.

Vi tävlade och tränade mycket upp till det att hon var 9 år, då hon skadade senskidan på vänster bak. Efter två olika operationer var hon fortfarande inte hållbar för tävling, så förra året bestämde jag mig för att pensionera henne och släpps henne på lösdrift. Då hon är ohalt och gillar att bli riden, så rider vi ut två dagar i veckan fortfarande - men vi tränar inte.

Under de två åren vi genomgick operationer och rehabilitering så hade hon perioder då visade milda kolik symptom (obekväm, ingen matlust, lägger sig ner, ställer sig upp, lägger sig igen osv). Varje gång veterinären kom ut och gav henne butta + ibland buscopan så var hon 100% återställd efter 30 min, så efter att det hänt några gånger gav veterinären mig egen butta att ge henne när det händer - och varje gång jag gett henne en sashe när hon börjat visa sig obekväm, så har hon varit ok igen efter max 30 min.
Veterinären kan inte säga vad det är, eller ens om buttan faktiskt gör något (hon är ändå en 750 kg häst), men då vi inte hade någon annan lösning så körde vi på med den metoden. Andra i stallet visste om det och gav henne en butta om det behövdes, med samma resultat.
Detta hände främst på vinterhalvåret, 1-2 gånger i månaden.

Så togs beslutat att släppa henne på lösdrift tillsammans med andra pensionerade ston, och där har hon bott i ett år nu.
Jag ville prova detta liv eftersom jag vill ge henne en så naturlig och härlig pension som möjligt - hon förtjänar det! Men, hon har aldrig bott ute 24/7 förut, och det har uppstått problem.
Över vintern hade hon svårt att hålla hullet och var mer mager än vad jag var bekväm med när våren kom… Stället jag har henne på har inte möjlighet att hjälpa mig byta täcken för dag/natt eller fodra många gånger om dagen, så det problemet är svårt att lösa…
Men det största problemet har varit nu i sommar då hon har varit gasig i magen sedan april - och är ibland obekväm på grund av att hon är så uppblåst. En gång under sommaren fick hon så illa kolik av gasen att det blev tarmvred och 7 dagar på sjukhus. Att hon inte behövde operation i slutändan är ett mirakel.

Så, mitt problem är att jag inte vet vad som är bäst för henne längre.
Hon tål tydligt inte att gå på gräs 24/7, men samtidigt verkar hon inte få de där "mini-kolik" attackerna när hon går ute…
Hon gillar att gå ute, men hon gillar också rutiner och mat-tider etc som en ställplats innebär.


Angående hennes mage så har jag bara fått råd att försöka se om det blir bättre med pro/prebiotics som hon får i mängder just nu. En veterinär föreslog att de ibland behandlar Irritated Bowel Disease med steroider, men pga hennes storlek och typ så är de rädda att trigga fång med det.




Alla råd, erfarenheter och idéer mottages tacksamt.
Jag vill bara att hon ska få ett så bekvämt liv som möjligt..!
 
Besöker du lösdriften själv dagligen? Vi har lösdrifter hemma. I den ena har vi gjort små minihagar (strl box). Där fodrar vi de hästar som ibland inte håller hullet på lösdriften med kraftfoder 1-2 gånger om dagen beroende vad de behöver. Enkel lösning
 
Har lika många små hagar i hagen som hästar där hästarna blir innestängda 1 till 2 gånger om dagen för att få sin mat (hur ofta beror på hur mycket krubbmat som behövs). foderfålla som jag kallar dom har grind med timer.
 
Är hon kollad i magen, gastroskopi eller liknande?
Om inte kan det ju vara dags för det. Har själv haft djur med underliga symptom från magen. En visade sig ha inflammation i hela matsmältningssystemet. Mår bra med regelbundna kontroller och livslång medicinering.
En hade magsår och blev bra efter två år av behandling med främst special diet och medicin.
 
Gastro är bra för magen. På granngården köper jag det. Ger inga följdverkningar.

Har du täcke på en pensionerad häst som går på lösdrift? Låter jobbigt.

Alltså fjolåret var seriöst inte klokt när det gäller hö och grovfoder. Det finns mer foder iår tror jag. Kolla med lösdriften ochprata med dem om att hästen föll ur, behöver inte hända iår alls.

RegnVått gräs ger väl gaser och i värsta fall kolik?

Alltså min erfarenhet är hästar kräver mycket mer jämnt. Nu har jag eget stall hemma men om jag är dålig så blir hästarna merproblem än vad jag tycker är rimligt egentligen. Dvs det går inte att ha häst som en katt liksom, hästarkräver liksom att ridasoch borstas etc. Unghästen på sommarbete kom hem med regnskållor och fick täckas och tvättas hela vintern t ex. Då var det en frisk unghäst utan fångriskoch rörde sig förmodligen dvs utan kolikproblem. Det var seriöst lite trist jag hade tänkt få avlastning och så skapar avlastningen mer arbete i senare skede.
 
Tack för alla svar!
De har fått mig att inse att jag behöver flytta henne så att jag kan ha mer att säga till om. Stålet hob är på nu är väldigt laid back och simpelt - så jag behöver nog hitta ett ställe som kan vara mer flexibelt kring hennes behov.

PS!
Hon är grundligt undersökt för hennes magproblem utan att något har kunnat diagnostiseras... Därför är det svårt att veta vad som funkar och inte, och vad hon faktiskt behöver. Men om jag har mer koll och kontroll så är det bara bra, så det är det jag behöver ordna!
 
Tack för alla svar!
De har fått mig att inse att jag behöver flytta henne så att jag kan ha mer att säga till om. Stålet hob är på nu är väldigt laid back och simpelt - så jag behöver nog hitta ett ställe som kan vara mer flexibelt kring hennes behov.

PS!
Hon är grundligt undersökt för hennes magproblem utan att något har kunnat diagnostiseras... Därför är det svårt att veta vad som funkar och inte, och vad hon faktiskt behöver. Men om jag har mer koll och kontroll så är det bara bra, så det är det jag behöver ordna!

Hur ser foderrutinerna ut? Är det fri tillgång på grovfoder och är det vettig hygienisk kvalitet och foderhantering?
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, Funderar på det här med tuggtid för min häst (D-ponny, ganska normalfödd) just nu. Går på lösdrift så är ute dygnet runt och gräset...
Svar
4
· Visningar
651
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
1 802
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
25 762
Senast: Snurrfian
·
Anläggning Jag börjar känna mig ganska uppgiven. Vi har inte lyckats hitta ett enda stall som passar våra önskemål. Stallet vi står nu i är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
13 559
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Trixtråden
  • Akvarietråden IV
  • Försäkring - igen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp