Är jag fjollig eller inte? (Hage utan skydd och regn)

Alexandra_W

Trådstartare
Kan inte bestämma mig för om jag är ett fjolligt våp eller inte ;)

Iom fbldonnans konvalescens så står hon och valacken i sjukhage (tillsammans). Hagen är minimal med mina mått mätt, och STOR i 'stadshagsmått' mätt. Jag har inte mätt hur stor den egentligen är, men en vild gissning så är den ca 40 * 80 meter (försöker jämföra med ögonmåttet - som är kasst - med klubbens 80 * 40 ridvolt och såhär ur minnet känns de ganska jämnstora..).

Sjukhagen är placerad väldigt öppet, på tre sidor är det bara åker, åker och mer åker. Dvs vinden kan friska i fritt där. Åt fjärde hållet är det en slänt med lite slyskog. Dvs där finns visst 'vindfång', men minimalt faktiskt.

Hagen är totalt stimulibefriad, det finns inte ett träd eller liknande. Alltså en platt hage utan minsta vindskygg/regnskydd/skugga/annat.

Underlaget är - numera - av modellen stampat jordgolv. Inte grästäcke.

Åringen har hitills gått i en egen liten sjukhage (20 * 20 kanske?) bredvid, lika platt, trist och oskyddad den, men får numera gå fritt i vinterhagen, dvs överallt utom i nämnda sjukhagar. Resten av vinterhagen innehåller omväxling, och man kan söka något skydd (i lövskog) mot vind/regn/etc. Lillkillen går dock mest i närheten av sjukhagarna.

Valacken är en fryslort med känslig rygg och känsliga muskler. Fryser lätt i nederbörd och får ont i ryggen om han står och fryser för länge. Stoet är inte speciellt frusen, men när det häller ner och hon blir genomvåt fryser hon med. Lite känslig i ryggen med, men 'gnäller' aldrig. (Valacken hatar regn, står och ser olycklig ut och vill iiiin, trots mat etc). Åringen är - förvånande nog - en fryslort när han blir blöt, men inte ryggkänslig och gnäller inte (han kan gå omkring och skaka så man tror han ska trilla ikull, utan att ynka).

Nu hotar SMHI med i princip dygnet runt regn. Förutom att det kommer göra underlaget till sämsta tänkbara för fbldonnan, så ger det mig ju visst bryderi ang hur ha hästarna ute/inne.. Jag känner mig APELAK om jag låter dem gå timme ut och timme in i ösregnet utan möjlighet att komma in. Samtidigt kan man ju inte ha dem inne hur mkt som helst. Hitills har de kommit in nattetid och gått ute dagtid, har det regnat alldeles för jävligt har de fått gå in tidigare för att torka.

Nu vill jag vända på dygnet åt dem dock, men blir ÄNNU mer anti att ha dem ute NATTETID i regn, ska stackarna ligga på blöt/klafsig jord, i ösregnet, utan möjligheta tt gåin. Nää, staaackars hästarna :o:angel: Samtidigt, så frågan är ju om de verkligen lider ett skvatt mer av att vara ute nattetid i regn än dagtid, de kan ju ligga inne dagtid?

Hur länge skulle ni acceptera att de gick ute i (kallt) regn under ovanstående omständigheter innan ni tog in? (Alltså, om ni hade mina hästar). Valacken och stoet får täcke på när det regnar (medför dock problem dagtid då det blir för varmt om/när det slutar regna och solen kikar fram, därför det blir bättre med nattetid, även ur insektssynpunkt vill jag 'vända dygnet' för dem, bromsen är på intågande), lillkillen är som sagt åring och inget täcke.

Funderat på att täcke 'ifall att' nattetid, men samtidigt om det då inte kommer regn är det ju jävla onödigt de går i 15 - 20 plus i regntäcken med...

SMHI lovar regn kors och tvärs, men det går inte lita på prognoserna. Det kan hällregna när de säger uppehåll, och det kan vara uppehåll när de säger ösregn och kallt. Så svårt att 'kolla vädret och himlen' innan man går och lägger sig, det vänder hux flux..

Kort sagt, hur överdrivet nojig är jag? Att jag ÄR nojig och petig VET jag, det kommer jag fortsätta vara. Jag anser inte det är värt ömma muskler, ryggont osv - varken för mig eller hästarna - bara för 'hästar är hästar'. Men jag känner ju själv att jag börjat tangera töntighetsgränsen ang mina nattfunderingar. :crazy: NÅGON måtta får det vara. Men det är ju en ganska stor 'gråzon' mellan ute i ösregn i 12 h punkt slut, och ta in efter 2 h.. Var går eg 'gränsen'?

Och som sagt, utgå frånd e hästar och de förutsättningar jag gett här. Inte efter andra förutsättningar och andra, mer härdade hästar t ex. (Flera av mina tidigare hästar hade jag utan problem haft ute otäckade 12 h i sträck, natt eller dag oväsentligt, utan minsta noja. Men det är skillnad på invidivider, och just den här uppsättningen är väl inte den mest.. robusta under de här förutstättningarna direkt :crazy: )
 
Sv: Är jag fjollig eller inte? (Hage utan skydd och regn)

Släpp ut dina hästar i en vanlig hage. Sjukhage på 40*80 m??? Då kan de väl gå i vanlig hage lika gärna? Klart att de inte ska behöva ligga ute i en liten hage utan skydd i sörjan. Eller låt dem åtminstone vara inne på natten tills det blir bättre väder, har de varit inne halva sommaren kan de väl vara inne nån natt till... Det är knappast mycket broms på dagarna så länge det regnar.
 
Sv: Är jag fjollig eller inte? (Hage utan skydd och regn)

Släpp ut dina hästar i en vanlig hage! Regn klarar de allt bara de slipper ligga rätt i leran. Menar alltså: Efter dina nuvarande förutsättningar skulle jag INTE ha dem ute i 24h spöregn i lervällingen.

Förstår egentligen inte frågan. det märker du väl på hästarna???
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Är jag fjollig eller inte? (Hage utan skydd och regn)

Släpp ut dina hästar i en vanlig hage.

Du missade ordet 'konvalescens' i mitt inlägg kanske?

Sjukhage på 40*80 m??? Då kan de väl gå i vanlig hage lika gärna?

Nu vet jag inte hur stor/liten du anser 'vanlig hage' är, men jag har STORA hagar, kuperade (vinterhagen kraftigt kuperad, sommarhagen delvis kuperad men inte så kraftig). Och i den lilla tråkhagen (den är helt stimulibefriad med flit) så traskar de runt och tråkar mest. Lugnt och stilla, inget spring, inget bus. Att åringen är separerad från de äldre bidrar också till lugnet.

I stor hage så busar det där gänget mycket, ofta och enligt devisen 'fullt ös medvetslös'. Vilket INTE ska se alls, just nu.



Klart att de inte ska behöva ligga ute i en liten hage utan skydd i sörjan. Eller låt dem åtminstone vara inne på natten tills det blir bättre väder, har de varit inne halva sommaren kan de väl vara inne nån natt till... Det är knappast mycket broms på dagarna så länge det regnar.

LÄSTE du ens inlägget???? Jag har ingenstans skrivit att de ska vara ute 24 h/dygn? De ska vara ute 12 - 18 h/dygn, och inne 6 - 12 h/dygn. Hitills har de varit inne nattetid och ute dagtid, men jag vill vända det. Tiden inne resp ute förändras dock inte.

Och nej, när det regnar är där ingen broms, men när det slutar regna, så blir det som jag skrev dels för varmt för dem med regntäcken om solen tittar fram, och bromsen kommer. Och det regnar inte varje dag heller (inte just nu iaf, vad framtiden ger vädermässigt får vi se)

Läs inlägget igen är du snäll, och svara gärna utefter inlägget, notera SÄRSKILT sista stycket!!
 
Sv: Är jag fjollig eller inte? (Hage utan skydd och regn)

Släpp ut dina hästar i en vanlig hage! Regn klarar de allt bara de slipper ligga rätt i leran. Menar alltså: Efter dina nuvarande förutsättningar skulle jag INTE ha dem ute i 24h spöregn i lervällingen.

Förstår egentligen inte frågan. det märker du väl på hästarna???


Du missade också ordet konvalescens? Och läste inte heller inlägget? Var har du fått att de ska gå ute 24 h i spöregn ifrån? Läs inlägget och prova svara igen kanske? Notera särskilt sista stycket?
 
Sv: Är jag fjollig eller inte? (Hage utan skydd och regn)

Menar bara att jag inte förstår frågan, låt dem komma in och torka/vila bara så är det väl inga bekymmer? Natt som dag spelar väl ingen större roll. Eller ha dem inne dygnet runt så slipper de alla naturliga störelement. Du märker väl om de är bekymrade, hur ska någon annan kunna svara på det liksom?
 
Sv: Är jag fjollig eller inte? (Hage utan skydd och regn)

Nej jag missade inte ordet konvalescens men eftersom 40*80 meter ger bra utrymme att springa på så tycker jag att det är en aningen märklig konvalescenshage...

Och jag förstod att du skulle ha dem inne på dagen men om de nu varit ute på dagen och inne på natten hela sommaren så förstår jag inte riktigt varför du måste "vända dygnet" mitt i spöregnet? då kan de väl lika gärna vara inne den här natten också...

Och som någon annan sa så kan du väl bara ta in dem några timmar när det passar så de får vila. Varför göra sig så stora bekymmer?
 
Sv: Är jag fjollig eller inte? (Hage utan skydd och regn)

Utefter de förutsättningar du gett :D säger jag: Jag tycker det bästa alternativet låter som att ha dem ute på nätterna med täcken. Är det riktigt skitväder någon kväll kan du kanske vända på dygnet den dagen, och ha dem ute en stund på dan istället? Jag tror ärligt talat inte heller det är så fantasktiskt roligt att stå ute i en lerklafsig hage om det ösregnar, och då är jag endå en utevistelse-tönt. ;)

Sova kan de ju lika gärna göra på dagen annars, kan vara skönt för dem om det blir riktigt varmt. Det går inte att sno en bit av vinterhagen till dem annars? Så kanske sjukhagen kan få vila lite, och hinna läka ihop.
 
Sv: Är jag fjollig eller inte? (Hage utan skydd och regn)

Här är en till nojjig :angel:

Jag personligen skulle inte ha mina hästar ute nattetid i en sådan hage och miljö..under natten har man ju inte samma koll när man sover och öser det ner osv....så är det inte lätt för dem att koppla av och har de inte heller ngn stans att lägga sej så skulle det inte kännas ok.. Tycker att möjligheten till att kunna lägga sej ner bekvämt skall finnas...finns inte denna möjlighet skulle inte jag ha mina hästar ute nattetid..
De skall ha möjlighet att välja tycker jag även om du tar in dem dagtid ngra timmar .:bow:
 
Sv: Är jag fjollig eller inte? (Hage utan skydd och regn)

Jag tycker det bästa alternativet låter som att ha dem ute på nätterna med täcken. Är det riktigt skitväder någon kväll kan du kanske vända på dygnet den dagen, och ha dem ute en stund på dan istället?

O ja, det går ju att flexa, däremot om det varit sol, broms och skithett på dagen och de stått inne, och så lagom tills de ska gå ut börjar spöregnet, då kommer jag ju i min fina 'nojsituation' där jag står och mumlar om 'men ska stackarna verkligen behöva riskera att stå 12 h i ösregn,d e kommer ju frysa'. Samtidigt så ska man skydda dem mot allt kan man ju ha dem inne dygnet runt, och det är ju inte heller ett bra alt. Så känns som jag nånstans måste bestämma mig för att 'Ja, X h i ösregn och frysande, de får de fan tåla'

Men just nu är jag rent töntig, som igår kväll, när jag ringde från jobbet en gång i timmen och fråga hästvakande mamma 'hur vädret var?'. Det var uppehåll och jag valde tillslut att låta de vara kvar ute. Det regnade inte en droppe på hela natten (de hade täcken), men när jag vaknade på jobbet spöregnade det där, och genast slog ju det nojiga dåliga samvetet till att 'tänk om det regnar hemma med och de stått och frusit'. (Jag är en tönt just nu jag vet).

Samtidigt så ta vilken höst/vårdag som helst, de har varit ute hela dagen när jag jobbat, och regnet har öst ner. Och tre genomvåta, frusna hästar står och tycker 'ta iiiin oss' när man kommer hem. De överlever ju det. (Alex argument: Men det är SKILLNAD. Det är på dagen, de kan röra sig mer, de kan söka skydd i skogen, de kan.. *bla bla*)

Jag tror ärligt talat inte heller det är så fantasktiskt roligt att stå ute i en lerklafsig hage om det ösregnar, och då är jag endå en utevistelse-tönt. ;)

Där är vi eniga (och jag är också en sån där utevistelsetönt normalt). Jag tror för MIG sitter den stora nojan i att hagen är så jäkla kal, inget skydd, ingen möjlighet söka torrare mark/lä/nåt. Hade det varit samma lilla hage men med en liten skogsdunge hade jag nog mest ryckt på axlarna misstänker jag? Men just det här platta, kala.. Jag är inte van med det ;P

Sova kan de ju lika gärna göra på dagen annars, kan vara skönt för dem om det blir riktigt varmt. Det går inte att sno en bit av vinterhagen till dem annars? Så kanske sjukhagen kan få vila lite, och hinna läka ihop

Sjukhagarna ligge rpå vallen i vinterhagen, och det är enda platta, stimulibefriade ställe jag har i vinterhagen. Sen finns betet, men iom att de gått i de här hagarna (från början boxhage till donnan) i två veckor är de 'bortvanda' från betet och invanda på hö, så kan inte slänga ut dem där halva dygnet rakt av (eller KAN kanske jag kan, men jag TÖRS inte), och har man dem bara korta stunder där så blir de så exalterade varje gång de kommer dit (= spring).

'Nästa steg' är dock mindre rasthage på betet, men vi är inte riktigt där än tyvärr, det blir när hon har fått 'klartecken' att sprattla runt och bocka och bralla igen =)
 
Sv: Är jag fjollig eller inte? (Hage utan skydd och regn)

Här är en till nojjig :angel:

Jag personligen skulle inte ha mina hästar ute nattetid i en sådan hage och miljö..under natten har man ju inte samma koll när man sover och öser det ner osv....så är det inte lätt för dem att koppla av och har de inte heller ngn stans att lägga sej så skulle det inte kännas ok.. Tycker att möjligheten till att kunna lägga sej ner bekvämt skall finnas...finns inte denna möjlighet skulle inte jag ha mina hästar ute nattetid..
De skall ha möjlighet att välja tycker jag även om du tar in dem dagtid ngra timmar .:bow:

Det är ju det där jag nojar med. Fast samtidigt så - de ligger ju inte hela nätterna, de har ju ingen 'dygnsrytm' så som vi har. Och på betet ligger de ju både dagtid och nattetid (en liten eftermiddagssiesta vid ettiden, utslagna på sidan i värsta solgasset, och så brukar de ligga som små slakt igen vid 5 - 6 tiden på morgonen), så frågan är ju eg om de har viljan/behovet att lägga sig nattetid på betet. Hmm, man kanske kan spionera på dem ;P

Alltså är min (och din *s*) noja mest i huvudet, och det spelar ingen roll om det är dag eller natt de står/går där i regnet? Eller ÄR det större 'liggbehov' nattetid?
 
Sv: Är jag fjollig eller inte? (Hage utan skydd och regn)

Jag har upplevt det så med mina hästar, de ligger nästan aldrig på dagarna , händer ngn enstaka gång.. Men varje natt ligger de..och kommer man till stallet för att kolla till dem sent ngn natt så har de legat..så mina följer rytmen sen har de ju självklart inte samma sömnbehov som oss..på tal om det är lite trött i ögat nu :angel:
 
Sv: Är jag fjollig eller inte? (Hage utan skydd och regn)

samma när de är på bete med..men jag vet inte kanske bara är tillfälligheter?! Men som sagt ser dem nästan aldrig ligga i hagen på dagarna ...men det är just det att jag vill att de ska ha den möjligheten till träd och att få lägga sej på en torr plats om de nu känner för det..:)
 
Sv: Är jag fjollig eller inte? (Hage utan skydd och regn)

Min vet har aldrig förstått det där med flugtäcke o dyl.Han säger som du, ska man ha hästarna inne på sommaren så ska det vara på dagtid, för det är då de far som mest illa av alla insekter. (Är själv anti mot täcken på hästar, men tyvärr har jag en som din som fryser om det regna för länge på henne och då få hon gå in :smirk: Jag tro att du känner dina hästar bäst, så lita du på dig själv, det bruka bli bäst i slutänden;)
 
Sv: Är jag fjollig eller inte? (Hage utan skydd och regn)

Nej, du nojjar inte, utan helt vettiga normala funderingar. Och det ÄR skillnad på häst och häst, precis som du skriver. Men har man bara haft tåliga "ute-hästar" så är det kanske svårt att förstå hur känsliga, frusna hästar är.

Så lyssna till dig själv och ordna det på ett sätt som funkar rent praktiskt för dig och som du kan "leva" med.

Personligen brukar jag ägna semestrarna åt till att springa mellan betet och stallet med hästarna. Ut tiiidigt på morgnarna, vänta, kolla vädret, inte fara någonstans och så när bromsarna kommit för dagen (de följer ju vädret och inte klockan) så in med hästarna och så hålla koll på bromsarna och så ut med hästarna igen när bromsarna lugnat sig för dagen. Det här året blev av projektskäl min semester framflyttad till närmare 3 veckor EFTER bromsarnas ankomst. Panik alltså. Som löstes genom att låta bygga ett "lösdriftsstall" i beteshagen :) Så nu får hästarna gå ute dygnet runt och själva gå undan från insekterna och solen när de vill och behöver.
 
Sv: Är jag fjollig eller inte? (Hage utan skydd och regn)

*KL*

Tack för svar. Ang insektstäcken förresten så är mina hästar UFO:n sommartid, med insektstäcke med hals och huva (inte åringen), och går from bromsens ankomst in dagtid. Lite beroende på när den komer, men under 'högsäsong' innebär det att de går in vid nio och så kommer de ut igen framåt femsnåret. De har insektstäcke den tide de är ute, då det är ganska högt insektstryck på morgonen och kvällen med (natten är ju lugn). Rida gör man förslagsvis innan 07 eller efter 21 om det övht ska gå. Som sagt, de där jävla bromsarna, och de är i massor här när de väl kommit (än är det bara några stycken, men det är bara en tidsfråga innan de exploderar).

Inte säkert det går att ha dem ute mellan 17 - 09 i 'sjukhagarna', de kommer ju inte undan alls eller kan klia sig mot träd etc där, men det får man ju ta när den dagen kommer och se.

Men just nu har jag som sagt mest 'problem' med att avgöra hur många timmar som teoretiskt är okej i regn? För sålänge det exvis är dagtid och jag är hemma är det ju lugnt, då är det ju bara kolla dem.

Men kruxet är ju nattetid. Om jag är hemma så kan jag ju kolla tills jag går och lägger mig, men jag lär ju sova med, och är 8 h i regn i värsta fall okej, teoretiskt kan de ju frysa konstant sju av dem omd et är riktigt skitväder, eller så fryser de bara sista timmen t ex. Vem vet. Men nånstans måste jag ju bestämma mig för att 'såhär många timmar är okej'.. där jag är nyfiken på hur många h ni skulle anse var/är okej?
 
Sv: Är jag fjollig eller inte? (Hage utan skydd och regn)

Min vet har aldrig förstått det där med flugtäcke o dyl.Han säger som du, ska man ha hästarna inne på sommaren så ska det vara på dagtid, för det är då de far som mest illa av alla insekter. (Är själv anti mot täcken på hästar, men tyvärr har jag en som din som fryser om det regna för länge på henne och då få hon gå in :smirk: Jag tro att du känner dina hästar bäst, så lita du på dig själv, det bruka bli bäst i slutänden;)

Angående flugtäcken m.m: Jag har en häst med sommareksem. Det är ffa knott han reagerar mot, och knott finns mest kring soluppgång och solnedgång. Visst skulle han kunna vara ute bara de mörka timmarna, men det skulle bli så FÅ timmar. Alltså är han ute ca 07-19 MED flugtäcke, och inne nattetid på sommaren. Hade det inte varit knotten, utan bromsarna, som varit problemet så hade jag ju haft honom ute på natten och inne på dagen.....
 
Sv: Är jag fjollig eller inte? (Hage utan skydd och regn)

Hola,

Jag skulle bygga SMÅ sjukhagar och flytta dom varje dag så hästarna har torrt och lite grönt att tugga när de väl är i sina sjukhagar.

Skulle jag ha hästarna inne någon period så skulle det vara på dagen. Mina sover aldrig så bra som på dagtid, i boxen utan flugor och broms.

Nu är jag ingen vän av täcken. I synnerhet inte när det är mer än 10 plusgrader ute men känner du att det är bäst för dina hästar så är det ju bara att lägga på dem när du lägger dig för natten.

mvh Eva
 
Sv: Är jag fjollig eller inte? (Hage utan skydd och regn)

Jag skulle bygga SMÅ sjukhagar och flytta dom varje dag så hästarna har torrt och lite grönt att tugga när de väl är i sina sjukhagar.

Hagarna förblir som de är.

Konvalsecsntdamen ska gärna skritta omkring, i en liten boxhage/10*10 metershage så är rörelsefriheten i princip noll, om de inte ska gå på väldigt liten volt. Dvs det är mycket sämre. Dessutom ser jag inte varför valacken ska behöva stå i pyttesjukhage när det inte är något fel på honom (han är barnvakt bara).

Med den här större varianten kan stoet dels få sällskap (dvs de kan klia varandra och ha det där sociala samspelet), och dels röra sig mer i skritt. (Hon skulle jättegärna få stooor hage om hon kunde loooova att bara skritta i den.. *s*). Men ju mer skritt dessto bättre.

Sen, grässtråna i boxhagar, de är slut på en förmiddag, och kommer det regn blir de ju söndertrampade otroligt fort. Så även där är en större bättre, även om gräset som sagt är long gone.


I övrigt så tack för dina synpunkter ang inne dag/ute natt och täcken =)
 
Sv: Är jag fjollig eller inte? (Hage utan skydd och regn)

Jag kan bara svara för hur jag hade gjort, vet ej om det är det bästa. Jag är också nojjig med mina hästar speciellt denna regniga sommar med en häst som fryser, en som har eksem , en som har haft fång och en vanlig. De åker in och ut och täcken av och på.
Jag hade haft dem ute på natten med täcken på. Jag reagerade på hur varmt du skrev att det var på natten. så varmt har inte vi haft under dessa regniga veckor. Inte på nätterna och nästan inte på dagarna heller. Hästar sover ju inte så mycket och om de vill ligga ner ändrar de nog det så att de ligger inomhus på dagen. Jag tar in mina småttingar tidigt varje morgon för medicinering och kontroll. När jag sedan går ut igen efter ett par timmar (är ledig på sommaren) brukar de nästan alltid ligga ner och vila.
 

Liknande trådar

Hästvård Finns det intresse för en sådan. Dela med sig av sina tips hur man gör för att få vardagen att fungera både för ägare och häst. Så klart...
Svar
8
· Visningar
1 305
Hästmänniskan Hej! Min pålla bor på lösdrift. Vi har inga egentliga sjukboxar och det har aldrig behövts tidigare. Nu har vi 3 halta hästar och min...
2
Svar
23
· Visningar
3 223
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Min valack går för närvarande med 2 ston i hagen. Det ena stoet är ute dygnet runt, det andra tas in nattetid. Tidigare gick även en...
Svar
2
· Visningar
1 110
Senast: frittan
·
T
Hästvård Det regnar och regnar och åter regnar.. Har tagit in hästarna på nätterna de senaste dygnen för jag har varit orolig för hur mycket det...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
5 623
Senast: Valencia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp