Är jag flygberoende?

Petruska

Trådstartare
Jag är lite inspirerad av skolstrejkande Greta och leker därför med tanken på att inte flyga under det här året.

Rannsakar jag mig själv, så är det mer av ett livsstilsexperiment än en insats för klimatet. Men ändå.

Jobbrelaterade flygresor kan jag av olika skäl nog undvika ganska lätt just i år.

Men de privata resorna. De är värre. Min spontana tanke om jag har några dagar och några tusen kronor över är "Jag åker någonstans!". Vilket alltid innefattar flyg, eftersom vi pratar om några dagar och jag har svårt att vara borta länge på grund av min häst.

Trots att jag verkligen inte trivs på flygplatser, och är rätt likgiltig för själva flygandet, så ser jag uppenbarligen flyget som vägen till - tja, nästan allt. Typiskt beroende.

Så klart kan jag ganska lätt acceptera ett år då jag inte flyger. Det blir lite tråkigare ur just reseaspekten, men vad sjutton, ett år går bra.

Men. Om man försöker komma på annat att göra som på något sätt kompenserar mig för missade utlandsresor? Vad hittar man på då? Jag får reklam för aktiviteter som sportfiske i Dalsland, men det är ärligt talat inte riktigt min grej.

Vad GÖR folk som inte tar flyget för att göra det?

(Och så spyr jag på mig själv för att frågeställningen lyser av privilegier.)
 
Jag är lite inspirerad av skolstrejkande Greta och leker därför med tanken på att inte flyga under det här året.

Rannsakar jag mig själv, så är det mer av ett livsstilsexperiment än en insats för klimatet. Men ändå.

Jobbrelaterade flygresor kan jag av olika skäl nog undvika ganska lätt just i år.

Men de privata resorna. De är värre. Min spontana tanke om jag har några dagar och några tusen kronor över är "Jag åker någonstans!". Vilket alltid innefattar flyg, eftersom vi pratar om några dagar och jag har svårt att vara borta länge på grund av min häst.

Trots att jag verkligen inte trivs på flygplatser, och är rätt likgiltig för själva flygandet, så ser jag uppenbarligen flyget som vägen till - tja, nästan allt. Typiskt beroende.

Så klart kan jag ganska lätt acceptera ett år då jag inte flyger. Det blir lite tråkigare ur just reseaspekten, men vad sjutton, ett år går bra.

Men. Om man försöker komma på annat att göra som på något sätt kompenserar mig för missade utlandsresor? Vad hittar man på då? Jag får reklam för aktiviteter som sportfiske i Dalsland, men det är ärligt talat inte riktigt min grej.

Vad GÖR folk som inte tar flyget för att göra det?

(Och så spyr jag på mig själv för att frågeställningen lyser av privilegier.)

Du gillar väl att åka till storstäder? Det blir ju svårt att ersätta med resor inom Sverige.

Själv älskar jag att åka skidor så vi brukar bila till fjällen. På somrarna håller vi oss oftast i Sverige.
 
Det är ju lätt att ta tåget från Göteborg och vidare ut i Europa, jag ser faktiskt inte det livsnödvändiga i att ta flyget för att resa.
Är det lätt? Jag tågluffade i min ungdom. Då var det plättlätt. Nu säger ju alla att det är rätt meckigt.
 
Du gillar väl att åka till storstäder? Det blir ju svårt att ersätta med resor inom Sverige.

Själv älskar jag att åka skidor så vi brukar bila till fjällen. På somrarna håller vi oss oftast i Sverige.
Ja. Jag gillar stora städer. Stockholm, Oslo och Köpenhamn känns lite begränsat. Det är också både osäker pga vädret och rätt korta säsonger som uteserveringarna är behagliga i dessa städer.
 
Ja. Jag gillar stora städer. Stockholm, Oslo och Köpenhamn känns lite begränsat. Det är också både osäker pga vädret och rätt korta säsonger som uteserveringarna är behagliga i dessa städer.

Precis. Det blir jättesvårt. Jag började skriva ett inlägg med saker som jag hade gjort om jag hade några dagar och tusenlappar att slå ihjäl. Inlägget försvann tyvärr men bestod av saker som vandring med övernattning på hotell, skidweekends i Eksjö eller isaberg, weekend i Köpenhamn med fokus på opera/balett och god mat, spa i fin natur med löprundor på morgonen.

Merparten av det tror jag inte är något som lockar dig baserat på mitt intryck av dig genom buke.
 
Åka till Köpenhamn och sas starta därifrån känns helt okej. På andra sidan sundet börjar världen.
Ja Köpenhamn känns ju lite mer som en del av kontinenten. Och till själva Köpenhamn är det ju lätt att ta sig, för du bor väl inte sådär våldsamt långt norrut?
Sen går det ju att åka båt också, till Tyskland och Polen från sydkusten och från Blekinge har du ju åtkomst till öststaterna. Hur lång tid det tar vet jag dock inte!
 
Jag förstår dig! Bor ju i norra Sverige, så då ska man först åka tåg genom hela Sverige, innan "äventyret kan börja". Jag reser sällan, men det är uteslutande att jag vill till värmen och solen vintertid. Svårt/omöjligt att ersätta? Jag vill dock ta mig genom Europa med tåg, men det blir nog mest tidseffektivt att flyga "ner" och ta sig upp/runt med tåg.

Jobbrelaterat har tidigare inneburit flyg för kurs i Stockholm till exempel. Kurs 9-16, då fixar man det under dagen. Tåg tar säkert minst 12h. Så 24h resande för en kurs, eller 2h. Och då blir det dessutom dyrare att åka tåg. Det ÄR svårt!
 
Jag tror man helt enkelt får tänka om hur man reser helt och hållet, inte bara försöka ersätta flyget med något annat. Dvs skippa weekendresorna och istället göra färre men längre resor, så det funkar att ta tåget dit.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp