Är jag flygberoende?

Jag har slutat flyga i stort sett helt. Nu flög jag inte mycket men det enda lite småjobbiga var att åka till Luleå i tjänsten. Hade inte möjligheten att boka egen kupé funnits hade jag väl tyckt att det var jobbigt men nu var det ganska trevligt. Jag sov på vägen dit, kom fram i lagom tid till att mötet började, sov en natt på hotell och efter att dag 2 av möte var slut vid lunch hade jag en dag att strosa runt i stan och bara softa.

Just nu håller jag på att planera en resa till England. Planen ser just nu ut så att jag tar båten Göteborg-Kiel (över natten), tar mig ner till mitten någonstans, sover en natt på hotell eller kanske två så jag får en dag på plats i en större europeisk stad och sen tåg till London. Det är mycket längre resa än flyg absolut men jag får ut så mycket mer av det. Samma sak på tillbakavägen men antagligen inte samma ställe jag stannar till på. Det blir lite 3 semestrar i en på det sättet.
 
Jag har slutat flyga i stort sett helt. Nu flög jag inte mycket men det enda lite småjobbiga var att åka till Luleå i tjänsten. Hade inte möjligheten att boka egen kupé funnits hade jag väl tyckt att det var jobbigt men nu var det ganska trevligt. Jag sov på vägen dit, kom fram i lagom tid till att mötet började, sov en natt på hotell och efter att dag 2 av möte var slut vid lunch hade jag en dag att strosa runt i stan och bara softa.

Just nu håller jag på att planera en resa till England. Planen ser just nu ut så att jag tar båten Göteborg-Kiel (över natten), tar mig ner till mitten någonstans, sover en natt på hotell eller kanske två så jag får en dag på plats i en större europeisk stad och sen tåg till London. Det är mycket längre resa än flyg absolut men jag får ut så mycket mer av det. Samma sak på tillbakavägen men antagligen inte samma ställe jag stannar till på. Det blir lite 3 semestrar i en på det sättet.

För den nyfikne så undviker jag främst att flyga på grund av återkommande bihåleproblem med mera som gör det till tortyr att flyga trots avsvällande medicinering osv. När det gör så ont så att jag gråter av flyget så är det lätt att välja alternativ.
 
En motorvagn rymmer ca 100 - 300 beroende på modell, lok och vagnar mer om det finns tillräckligt med vagnar.

Jag är inte alls insatt i flyget och kan inte jämföra kostnaderna. Har hyfsad koll på vad tågtrafik kostar.

För att SJ som exempel så går det att åka billigt med dem. Boka i god tid eller välja mindre attraktiva avgångar.
Att avgångar som alltid blir fulla kostar mer är inte så konstigt, de vill gå med vinst, inte driva välgörenhet.

För mig lönar det sig så gott som alltid att ta tåget dit jag åker jämfört med bil. Problemet är att det är svårt att ta med sig hästen...

Du som kan tåg, visst gör krängningshämmaren att tåget upplevs bättre? jag har åkt ett flertal gånger där det gått sönder och då har resan genom Sörmland inte varit skoj.
 
Du som kan tåg, visst gör krängningshämmaren att tåget upplevs bättre? jag har åkt ett flertal gånger där det gått sönder och då har resan genom Sörmland inte varit skoj.

Ja, när den fungerar gör den att tåget går bättre och jämnare.
Vi har väldigt kurviga banor på många ställen i Sverige, pga går inte SJ 3000 på lika många sträckor som x2 som har korglutning.
 
Kan ett sätt att undvika flyg vara att resa mindre? Äta ute oftare. Gå knäppa kurser. Utställningar. Föredrag. Teater. Live musik! Mässor. Ofta finns himla mycket att göra alldeles intill. Olika events. Prova på olika sporter. Ofta blir det också så att det ena ger det andra. Gå i underliga mataffärer och köpa konstiga grejor och googla recept. (Ibland hänger jag bara i affärer som jag INTE handlar i - typ musikaffärer eller tatueringsstudior och dricker kaffe och pratar skit :o Folk brukar vara jättetrevliga när de börjat prata om sådant som intresserar dem)

(PS om man gillar tåg - vanliga Google maps och vägbeskrivning brukar ge mycket info om hur man tar sig mellan olika platser)
 
Nej, de är byggda på ett helt annat vis och de kör på mycket bättre spår.
Verkligen, jösses vad X2000 skakade och lät när jag åkte det i somras, bara någon vecka efter att jag suttit på några Shinkansen. Synd bara att det inte är realistiskt att bygga den typen av järnväg i Sverige.
 
Kan ett sätt att undvika flyg vara att resa mindre? Äta ute oftare. Gå knäppa kurser. Utställningar. Föredrag. Teater. Live musik! Mässor. Ofta finns himla mycket att göra alldeles intill. Olika events. Prova på olika sporter. Ofta blir det också så att det ena ger det andra. Gå i underliga mataffärer och köpa konstiga grejor och googla recept. (Ibland hänger jag bara i affärer som jag INTE handlar i - typ musikaffärer eller tatueringsstudior och dricker kaffe och pratar skit :o Folk brukar vara jättetrevliga när de börjat prata om sådant som intresserar dem)

(PS om man gillar tåg - vanliga Google maps och vägbeskrivning brukar ge mycket info om hur man tar sig mellan olika platser)
Jag har tänkt på sådant som att gå ut och äta mycket mer hemma. Överhuvudtaget skulle ju minskat resande skapa lite ekonomiskt utrymme för andra saker. Jag ska sätta mig och räkna på det där. :)
 
Jag är lite inspirerad av skolstrejkande Greta och leker därför med tanken på att inte flyga under det här året.

Rannsakar jag mig själv, så är det mer av ett livsstilsexperiment än en insats för klimatet. Men ändå.

Jobbrelaterade flygresor kan jag av olika skäl nog undvika ganska lätt just i år.

Men de privata resorna. De är värre. Min spontana tanke om jag har några dagar och några tusen kronor över är "Jag åker någonstans!". Vilket alltid innefattar flyg, eftersom vi pratar om några dagar och jag har svårt att vara borta länge på grund av min häst.

Trots att jag verkligen inte trivs på flygplatser, och är rätt likgiltig för själva flygandet, så ser jag uppenbarligen flyget som vägen till - tja, nästan allt. Typiskt beroende.

Så klart kan jag ganska lätt acceptera ett år då jag inte flyger. Det blir lite tråkigare ur just reseaspekten, men vad sjutton, ett år går bra.

Men. Om man försöker komma på annat att göra som på något sätt kompenserar mig för missade utlandsresor? Vad hittar man på då? Jag får reklam för aktiviteter som sportfiske i Dalsland, men det är ärligt talat inte riktigt min grej.

Vad GÖR folk som inte tar flyget för att göra det?

(Och så spyr jag på mig själv för att frågeställningen lyser av privilegier.)

Jag har bestämt att jag inte kommer dra ner på flygandet. Under förra året var jag i Grekland, Portugal, London och nu är jag i SF och ska vidare till Hawaii om tre dagar, det blir mycket flyg. Jag klimatkompenserar på många andra sätt. Skaffar inte barn, kör väldigt lite bil och är vegetarian bland annat. Men just resa snabbt och mycket är det bästa jag vet. Så det kommer jag inte sluta med. Och jag har inte tid att ta tåget alla gånger i stället för flyg. Jag vet att det är drygt att säga så. Men just flygning kommer jag inte att dra ner på. Är väl som du beroende. Och inte beredd att göra något åt det. Tyvärr.

Det jag egentligen vill säga är att alla får göra så gott dom kan och vill. Vill du verkligen fortsätta resa så kanske du kan klimatkompensera på ngt annat sätt (ja, jag vet att flyget är värst). Det är ju så mycket man måste hinna se innan man dör!!!
 
Jag har tänkt på sådant som att gå ut och äta mycket mer hemma. Överhuvudtaget skulle ju minskat resande skapa lite ekonomiskt utrymme för andra saker. Jag ska sätta mig och räkna på det där. :)

En tanke nu när jag vaknade var: vad händer med världen i stort om vi reser mindre? Får vi minskad förståelse för andra människor och kulturer när vi inte längre besöker dem? Kan effekten av ett minskat resande i stort få andra, negativa konsekvenser?
 
En tanke nu när jag vaknade var: vad händer med världen i stort om vi reser mindre? Får vi minskad förståelse för andra människor och kulturer när vi inte längre besöker dem? Kan effekten av ett minskat resande i stort få andra, negativa konsekvenser?

Men möta andra "kulturer" gör man ju även i Sverige? Jag tänker att det blir en märklig invändning, speciellt med tanke på att vårt västerländska resande inte alltid är så fräscht även ur människosyn-perspektiv.

"Hade tänkt åka till den där byn jag såg om på Youtube men den sköljdes visst bort i senaste extremvädret. Synd, den såg fin ut." Vad tycker vi västerländska människor att vi prioriterar? Exotifiera andra människor och kulturer för vårt nöjesresandes skull, eller miljön? Det är ju inte framför allt vi i Sverige som kommer drabbas av fler extremväder.

Hur mycket "kultur" lapar man i sig från solstolen vid sitt all inclusive-hotell?
 
Jag har tänkt på att vissa säger just att man vill resa för att se andra kulturer samtidigt som man inte alls är intresserad av att möta andra kulturer i Sverige. Att möta andra kulturer är väl en sån sak som man ska säga när man reser? Det låter finare än att säga att man vill ha sol och bad.

Sen tror jag absolut att minskad turism/affärsresande påverkar vissa länders inkomster . På samma sätt som vissa länder säkert påverkas av minskad handel dvs om vi köper mer närodlat pga klimat istället för att köpa produkter från andra länder långt ifrån.
 
Men möta andra "kulturer" gör man ju även i Sverige? Jag tänker att det blir en märklig invändning, speciellt med tanke på att vårt västerländska resande inte alltid är så fräscht även ur människosyn-perspektiv.

"Hade tänkt åka till den där byn jag såg om på Youtube men den sköljdes visst bort i senaste extremvädret. Synd, den såg fin ut." Vad tycker vi västerländska människor att vi prioriterar? Exotifiera andra människor och kulturer för vårt nöjesresandes skull, eller miljön? Det är ju inte framför allt vi i Sverige som kommer drabbas av fler extremväder.

Hur mycket "kultur" lapar man i sig från solstolen vid sitt all inclusive-hotell?

Fast visst är det skillnad på att se Petra på vykort och att uppleva det i verkligheten?
Att äta indiskt på lunchhak eller i Indien? Att handla kryddor på Hötorget eller i Marrakesh? Dofter, smaker, atmosfär och en kanske nyttig känsla av att inte vara hemtam?
Jag tror ju att vårt resande också har många positiva effekter, som jag tycker man ska väga in i flygbebatten. Sen är det lätt vrickat att fler varit i Thailand än närmsta grannland.
 
Möjligheterna att resa har revolutionerat världen på många sätt. Tyvärr kostar det klimatet därför att vi fortfarande använder nästan uteslutande fossila drivmedel. Och att fler i världen har fått råd att resa.

Vi kommer att behöva flyga framöver och det kommer inte att minska. Om vi jobbar stenhårt med att välja bort resor kan vi lyckas med att behålla antalet flygrörelser per dag när 2 miljarder fler vill flyga för nöjes skull.

Det avgörande är att hitta miljövänligare transporter, inte att hitta sätt att isolera oss från mänskliga möten.

Men samtidigt tycker jag tråden handlar om ett intressant experiment , tankar fler borde tänka, så att vi ”slentrianreser” mindre.
 
Fast visst är det skillnad på att se Petra på vykort och att uppleva det i verkligheten?
Att äta indiskt på lunchhak eller i Indien? Att handla kryddor på Hötorget eller i Marrakesh? Dofter, smaker, atmosfär och en kanske nyttig känsla av att inte vara hemtam?
Jag tror ju att vårt resande också har många positiva effekter, som jag tycker man ska väga in i flygbebatten. Sen är det lätt vrickat att fler varit i Thailand än närmsta grannland.
Ja det är skillnad. Men det beror ju på hur man reser. Väldigt stor skillnad tror jag på hur mkt man tar del av kulturen.
 
Fast visst är det skillnad på att se Petra på vykort och att uppleva det i verkligheten?
Att äta indiskt på lunchhak eller i Indien? Att handla kryddor på Hötorget eller i Marrakesh? Dofter, smaker, atmosfär och en kanske nyttig känsla av att inte vara hemtam?
Jag tror ju att vårt resande också har många positiva effekter, som jag tycker man ska väga in i flygbebatten. Sen är det lätt vrickat att fler varit i Thailand än närmsta grannland.

Jo, visst är det skillnad? Det vänder jag mig inte emot. Men så ser inte en stor del av vårt resande ut. Det blir för mig lite sådär klassiskt västerländskt naivt att tänka att vi ständigt ska ha tillgång till andras kulturer. För att inte förglömma att det också ska kännas "genuint" och "äkta". Men de som gör din lunch i Indien reser nog sällan eller aldrig till Europa.
 
Jo, visst är det skillnad? Det vänder jag mig inte emot. Men så ser inte en stor del av vårt resande ut. Det blir för mig lite sådär klassiskt västerländskt naivt att tänka att vi ständigt ska ha tillgång till andras kulturer. För att inte förglömma att det också ska kännas "genuint" och "äkta". Men de som gör din lunch i Indien reser nog sällan eller aldrig till Europa.

Det var inte så jag menade. Men jag tror att det finns negativa effekter på lång sikt med ett minskat resande (för antalet som kan tänka sig tåg istället är långt färre än de som vill flyga).
 
Det var inte så jag menade. Men jag tror att det finns negativa effekter på lång sikt med ett minskat resande (för antalet som kan tänka sig tåg istället är långt färre än de som vill flyga).

Det finns ju fantastisk teknik idag som möjliggör möten mellan kulturer utan flyg. Men oavsett, så tror jag inte att vårt resande kommer att stanna upp så pass att det skulle ha någon större negativ inverkar på det globala planet. Faktiskt. Flyg kommer fortfarande vara en stor del av vårt resande. Men det är kanske @Petruska s ständiga wekeendresande och dina kollegors flygpendlande som måste ryka först.
 
Jag har bestämt att jag inte kommer dra ner på flygandet. Under förra året var jag i Grekland, Portugal, London och nu är jag i SF och ska vidare till Hawaii om tre dagar, det blir mycket flyg. Jag klimatkompenserar på många andra sätt. Skaffar inte barn, kör väldigt lite bil och är vegetarian bland annat. Men just resa snabbt och mycket är det bästa jag vet. Så det kommer jag inte sluta med. Och jag har inte tid att ta tåget alla gånger i stället för flyg. Jag vet att det är drygt att säga så. Men just flygning kommer jag inte att dra ner på. Är väl som du beroende. Och inte beredd att göra något åt det. Tyvärr.

Det jag egentligen vill säga är att alla får göra så gott dom kan och vill. Vill du verkligen fortsätta resa så kanske du kan klimatkompensera på ngt annat sätt (ja, jag vet att flyget är värst). Det är ju så mycket man måste hinna se innan man dör!!!
Men nu är det här en livsstilsdiskusdion, inte en miljödiskussion. OM det hade varit en miljödiskussion skulle jag svara att så mycket som du och jag flyger är omöjligt att "kompensera".

Men jag tänker mig alltså det här att inte flyga i år som ett livsstilsexperiment, som jag i detta nu inte ens vet om jag kommer att genomföra. Jag leker med tanken.
 
En tanke nu när jag vaknade var: vad händer med världen i stort om vi reser mindre? Får vi minskad förståelse för andra människor och kulturer när vi inte längre besöker dem? Kan effekten av ett minskat resande i stort få andra, negativa konsekvenser?
Det där har jag tänkt mycket på. Delvis därför vill jag hellre att vi minskar jobbresorna än privatresorna.

Sen vet jag inte om resandet har effekt på vår förståelse av andra människor, på samhällsnivå? Tex har väl flyget ökat lika fort som Sd har vuxit de senaste 10-20 åren?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp