Är jag flygberoende?

Och så är det här inte en miljötråd, det är en livsstilstråd!

Jag har samma hästlivsstil som du, @svea ! Numera åker jag till stallet (35 km) med pendeltåg plus elcykel. Även det ett experiment: att inte ha bil. Ett för mig MYCKET lättare experiment än att inte flyga. Detta trots att det givetvis påverkar de vanliga vardagarna mer.

Utmaningen för maken och mig är nu att implementera detta på båtlivsstilen. Vi tog steg ett fårra året, att flytta båten till ett ställe där man inte behöver åka en lång transportsträcka med båten så fort man ska någonstans, och där vindarna bör möjliggöra mer segling (plus att det tar en timme mindre att åka kollektivt till nya marinan). Men jag vill ha en egen båt att ha nära hemmet också. Har varit sugen på en liten motorbåt med sovutrymme, men kanske blir det en segeljolle i stället. En klok man sade en gång "Förundras över allt, även det mest vardagliga", det kanske är en bra semesterdevis.
 
Annat som drar fossil energi? Som att köra hästar till tävlingar och träningar i tunga släp och lastbilar? Jag blir alltid lika fascinerad när aktörer inom ridsporten börjar prata miljö utan att nämna den jättestora elefanten i rummet.

Sorry, OT. Men det är å andra sidan mitt livsstilsexperiment, kul med häst på hemmaplan.
Jag kom på en annan elefant i bukerummet för ett tag sedan. Trots att folk här är så miljömedvetna så tipsas det ofta, i klädtrådar, om att beställa en massa olika och sen skicka tillbaka det som inte passar.

Men så läste jag detta: https://handels.gu.se/om_handelshog...s-returer-av-klader-ar-en-miljobov.cid1601809
 
Jag kom på en annan elefant i bukerummet för ett tag sedan. Trots att folk här är så miljömedvetna så tipsas det ofta, i klädtrådar, om att beställa en massa olika och sen skicka tillbaka det som inte passar.

Men så läste jag detta: https://handels.gu.se/om_handelshog...s-returer-av-klader-ar-en-miljobov.cid1601809
Jag har faktiskt helt ändrat mitt shoppingbeteende online. Förut beställde jag utan tveka eftersom det bara är att skicka tillbaka men nu har jag nästan helt slutat med det. Kändes så himla fel bara tyckte jag.
 
Jag har faktiskt helt ändrat mitt shoppingbeteende online. Förut beställde jag utan tveka eftersom det bara är att skicka tillbaka men nu har jag nästan helt slutat med det. Kändes så himla fel bara tyckte jag.
Jag går lite motsatt väg. Från att aldrig ha köpt något alls via nätet, eftersom postorder alltid har varit bland det jobbigaste jag kunnat föreställa mig, beställer jag nu ibland saker online. De anländer ju då i absurda mängder förpackningsmaterial. Till stor glädje för katterna, men inte för mig.

Returnera har jag hittills inte orkat. Jag beställer bara om jag är hyfsat säker på att jag blir tillräckligt nöjd.
 
Jag går lite motsatt väg. Från att aldrig ha köpt något alls via nätet, eftersom postorder alltid har varit bland det jobbigaste jag kunnat föreställa mig, beställer jag nu ibland saker online. De anländer ju då i absurda mängder förpackningsmaterial. Till stor glädje för katterna, men inte för mig.

Returnera har jag hittills inte orkat. Jag beställer bara om jag är hyfsat säker på att jag blir tillräckligt nöjd.
Så är det ju! Jag har köpt typ ett par örhängen som kommit i en kartong som ledigt kunnat rymma fyra tennisbollar. Med gott om innerförpackningar, hopknöcklat papper osv.

När jag köper presenter online har jag börjat skicka dem direkt till mottagaren. Det verkar onödigt att paketet först ska hem till mig, öppnas, slås in i papper, i kartong igen och sedan skickas till den som ska ha presenten.
 
Jag kom på en annan elefant i bukerummet för ett tag sedan. Trots att folk här är så miljömedvetna så tipsas det ofta, i klädtrådar, om att beställa en massa olika och sen skicka tillbaka det som inte passar.

Men så läste jag detta: https://handels.gu.se/om_handelshog...s-returer-av-klader-ar-en-miljobov.cid1601809

Klok synpunkt! Jag beställer bara grejer som jag vet kommer att passa (täcken som jag redan har av samma märke till exempel). Aldrig kläder, jag vill se, nypa och känna innan jag köper. Jag köper inte plagg som jag inte tro håller länge, till exempel. Och behöver jag byta vill jag göra det i fysisk butik, det känns jobbigare att skicka tillbaka. Plus att jag gillar att det finns fysiska affärer, och då måste jag ju handla i dem. Jag handlar mest på postorder om det är väldigt förmånligt prismässigt, eller om det är grejer som är svåra att få tag på. Sockiplast, till exempel. :D
 
Men nu vill jag ha rättning i leden! Det här är en livsstilstråd med inriktning på flygresors vara eller icke vara!

Det är inte en miljötråd för transporter och det är inte en miljötråd i största allmänhet!

Jag vet att jag själv går OT då och då, men ändå.
 
Klok synpunkt! Jag beställer bara grejer som jag vet kommer att passa (täcken som jag redan har av samma märke till exempel). Aldrig kläder, jag vill se, nypa och känna innan jag köper. Jag köper inte plagg som jag inte tro håller länge, till exempel. Och behöver jag byta vill jag göra det i fysisk butik, det känns jobbigare att skicka tillbaka. Plus att jag gillar att det finns fysiska affärer, och då måste jag ju handla i dem. Jag handlar mest på postorder om det är väldigt förmånligt prismässigt, eller om det är grejer som är svåra att få tag på. Sockiplast, till exempel. :D
Ja, jag köper inte heller kläder online, vill också nypa och känna. Undantaget är typ några Fjällrävenplagg som jag vetat kommer att passa.
 
Inspererad av tråden så har jag börjat kolla på möjligheten att åka tåg till prag under våren.
Jag åkte tåg dit nån gång tidigt nittiotal, och jag vill minnas att vi klev på i Göteborg och vaknade i berlin typ.
Nu är det så galet många byten och med så kort marginal att det knappt känns genomförbart. Speciellt inte med min "tur" med tåg och förseningar.

Snälltåget verkar däremot kanon, då behöver vi bara byta två gånger, men de kör bara under sommaren ;(
 
Inspererad av tråden så har jag börjat kolla på möjligheten att åka tåg till prag under våren.
Jag åkte tåg dit nån gång tidigt nittiotal, och jag vill minnas att vi klev på i Göteborg och vaknade i berlin typ.
Nu är det så galet många byten och med så kort marginal att det knappt känns genomförbart. Speciellt inte med min "tur" med tåg och förseningar.

Snälltåget verkar däremot kanon, då behöver vi bara byta två gånger, men de kör bara under sommaren ;(
Jag åkte tåg till Prag nån gång runt år 2000. Byte i Berlin, där vi fick en dag. Väldigt smidigt. På den tiden.

Det här med att åka tåg ett dygn eller två med byte varannan timme, känns inte riktigt hanterligt.
 
Tänkte på den här tråden. Jag flyger ju typ aldrig men har nu bestämt mig för att avstå mer aktivt. Precis då vill kompisarna boka weekendresa och det kändes verkligen så fel.
Kunde dock inte av andra anledningar, men till kommande tillfällen ska jag försöka promota en tågsemester!
 
Jag kom på en annan elefant i bukerummet för ett tag sedan. Trots att folk här är så miljömedvetna så tipsas det ofta, i klädtrådar, om att beställa en massa olika och sen skicka tillbaka det som inte passar.

Men så läste jag detta: https://handels.gu.se/om_handelshog...s-returer-av-klader-ar-en-miljobov.cid1601809
Vad jag förstått så är det där med gratis returer (hos de flesta internet-butikerna) också en stor förlustaffär för webshopparna och många av de stora har problem med att få det att gå ihop. Så gratis returer kommer förmodligen att försvinna mer eller mindre, och då minskar förhoppningsvis också returerna överlag. Somliga beställer hem flera storlekar av samma plagg och returnerar sen (gratis) de som inte passade. (Som du också skrev, ser jag nu...)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp