Är jag flygberoende?

Vad jag förstått så är det där med gratis returer (hos de flesta internet-butikerna) också en stor förlustaffär för webshopparna och många av de stora har problem med att få det att gå ihop. Så gratis returer kommer förmodligen att försvinna mer eller mindre, och då minskar förhoppningsvis också returerna överlag. Somliga beställer hem flera storlekar av samma plagg och returnerar sen (gratis) de som inte passade. (Som du också skrev, ser jag nu...)
Om man inte får returnera gratis så tror håg många kommer sluta handla.
Olika butiker har ju så olika storlekar så det är svårt att veta.
 
Om man inte får returnera gratis så tror håg många kommer sluta handla.
Olika butiker har ju så olika storlekar så det är svårt att veta.
Jag hatar att gå i affärer. Tycker om att shoppa i lugn och ro hemma. Beställer ibland flera storlekar. Ofta kan man dock returnera i butik, så det brukar jag göra. :) typ h&m, Lindex tror jag man kan göra det på. Super!
 
Om man inte får returnera gratis så tror håg många kommer sluta handla.
Olika butiker har ju så olika storlekar så det är svårt att veta.
Ja, det tror jag med. Men det intressanta (eller vad man ska säga...) är att alla är medvetna om att handlandet i butiker (i vart fall separata butiker i stadskärnorna) går ner. Folk handlar i shopping-malls eller på nätet. Men även näthandeln dras med problem nu. Flera av de stora kända nätbutikerna går med förlust, eller i vart fall går de knappt runt. Så jag vet inte hur det ska sluta. Jag tror att vi som konsumenter förväntar oss väldigt mycket, väldigt bekvämt, och för lite pengar. Nåt sånt.
 
Ja, det tror jag med. Men det intressanta (eller vad man ska säga...) är att alla är medvetna om att handlandet i butiker (i vart fall separata butiker i stadskärnorna) går ner. Folk handlar i shopping-malls eller på nätet. Men även näthandeln dras med problem nu. Flera av de stora kända nätbutikerna går med förlust, eller i vart fall går de knappt runt. Så jag vet inte hur det ska sluta. Jag tror att vi som konsumenter förväntar oss väldigt mycket, väldigt bekvämt, och för lite pengar. Nåt sånt.
För mig handlar det om utbudet gällande kläder. Butikerna hänger inte med.
Jag bor i Sveriges största stad men utbudet i stora storlekar är skittrist. Lindex kappahl hm etc.
Så det är klart man beställer på nätet eller från andra länder. I tex UK finns det såååå mkt bättre butiker, varför hänger inte svenska företag med?
 
Det är väl redan på gång, att skapa ett centralt bokningsystem för stora delar av EU vad det gället tågresor.
Och allt utom 2 saker talar för tåg.
Det är trivsamt att åka tåg, man träffar ofta trevliga människor, hinner smita in på ngn station, köpa en pava vin lite ost och så har man förutsättningarna för ngr timmars trevlig samvaro.
mot tåget talar priset och tiden.
Ska jag till Milano för ett möte så tar det minst 3 dygn med tåget, med flyget kan jag fixa det på en dag om jag har tur.
Men oj vad roligt vi hade då vi tågluffade. Fyra killar på hemväg från södra Spanien en handfull franc, ngr d:mark, en stor flaska rödvin och en brödbit på en resa som tog 4 dygn....gissa om morsans köttbullar gick åt då man kom hem ;)
 
Jag försökte ju kolla upp ev tågresa till norrland till semestern i vintras men det gick ju inte så lång tid innan. Hoppas verkligen det finns förbättringspotential på den punkten och att det kommer! Så blev såklart skitglad när jag såg reklamen om tågcharter till Davos. Är medlem i facebookgruppen om tågsemester och har sett fantastiska klipp där på färdvägen med tåg folk tagit ner i Europa :love:
 
Jag försökte ju kolla upp ev tågresa till norrland till semestern i vintras men det gick ju inte så lång tid innan. Hoppas verkligen det finns förbättringspotential på den punkten och att det kommer! Så blev såklart skitglad när jag såg reklamen om tågcharter till Davos. Är medlem i facebookgruppen om tågsemester och har sett fantastiska klipp där på färdvägen med tåg folk tagit ner i Europa :love:
Tåg till Norrland har jag åkt ett flertal gånger, det rekommenderas! När jag var i tjugoårsåldern åkte jag ofta med tågkompaniet som hade trevliga gamla tåg, jag hade ont om pengar så jag tog för det mesta sittplats. Ibland hade man tur och fick en halv "sex sittskupe" för sig själv och ibland fick man dela en sån där "fyra med bord" Med tre 2meters norrlandsjägare som fick leka plockepinn med benen. Var man veteran tågåkare tog man sovsäcken med sig och höll tummarna för att de skulle öppna upp sällskapsvagnen då sov man i drivor på golvet.

För några år sedan lyxade jag och sambon till det med 1klass sovkupe (vilket var nån hundralapp BIlligare än 2:a klass?!). Sköna sängar och häftigt att ha egendusch på tåget!
Det var dock en helt bizarr resa med förseningar på varje sträcka och galna händelser, vi fick bland annat evakuera tåget på vägen upp och laga egen mat på stormkök på vägen ned igen...

Det är fortfarande ett av våra roligaste reseminnen. Om jag måste hålla tal om min sambo nån gång är det möjligt att jag kommer att berätta om när vi blev polare med några skottar och tvingades blöta ned tshirts och vira runt huvudet för att inte dö av vörmeslag. På ett tåg. I Norrland!
 
Om jag inte minns tokigt så utgår du från Göteborg? Då är det byte i Sthlm bara :) Om du åker nattåg går det utan byte :)
Jag vill ju helst att det tar så pass lång tid att jag får en vettig nattsömn. Av skräck för motsatsen har jag inte kollat tiderna. :p
 
Jag planerar för tåg till Umeå på jobbresa om ett tag. Har dock inte alls kollat upp det än.

Går utmärkt, nattåget rullar in på station vid 6 tiden på morgonen. Planerar du att åka norrlandssträckan på dagtid/em så kan det vara bekvämare att se till att det är SJ som trafikerar sträckan. På de avgångar som har byte i Sundsvall är det regionaltåg på sträckan Umeå- Sundsvall, tågen är väl helt OK men jag föredrar SJ alla gånger.

Jag åker en del nattåg Umeå-Örebro i tjänsten. Det är ganska mysigt att vaggas till sömns, vakna, ta med datorn gå till bistron och starta dagen genom att se landskapet bölja förbi där ute.

Tips är också att boka egen sovkupe, även främmande damer kan snarka något ofantligt...
 
Vad GÖR folk som inte tar flyget för att göra det?

Jag bor på landet, på en gård, och trivs med det.
Jag flygreser "aldrig". Senast var 2007.

Jag grejar mest med hästarna, i och för sig, men när jag inte gör det så kan jag ta tåget till Stockholm för en dag eller två (handla böcker på antikvariat, gå på något museum - inte så gott om museer på nära håll).
Eller så kan man ta en bilresa till Dalarna, senast blev det ett besök på Zornmuseet.
Jag har tänkt åka till Ekshärad någon dag under sommaren och titta på speciella gravmonument, järnkors. Kan bli en väldigt trevlig kortare utflykt.

Till vardags handarbetar jag och läser, förutom "hästeriet". Det är trivsamt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp