är jag "för sjuk" för att jobba?

Masterkatten

Trådstartare
igår kväll när jag skulle sova kände jag mig febrig men det var över när jag gick upp i morse. idag har jag flrkylningskänningar. jag är snorig, nyser och fryser men är inte påverka annars. Bör jag stanna hemma från jobbet imorgon med tanke på Corona? i andra tider hade jag arbetat för jag känner mig inte så sjuk. stannar jag hemma känns det som jag "skolkar" men samtidigt ska man ta Corona på allvar.
 
Jag är hemma idag för jag är irriterad i halsen och litelite snuvig. Känner mig inte sjuk, men på mitt jobb är det stenhårt. Minsta symtom = stanna hemma och var hemma 48 h efter sista symtom.
Du ska lätt vara hemma.

I början kände jag det också som att jag skolkade, men nu försöker jag göra det bästa av dagen när jag ändå måste vara hemma, det är ju som det är. Inte som om man väljer själv.
 
igår kväll när jag skulle sova kände jag mig febrig men det var över när jag gick upp i morse. idag har jag flrkylningskänningar. jag är snorig, nyser och fryser men är inte påverka annars. Bör jag stanna hemma från jobbet imorgon med tanke på Corona? i andra tider hade jag arbetat för jag känner mig inte så sjuk. stannar jag hemma känns det som jag "skolkar" men samtidigt ska man ta Corona på allvar.
Du ska absolut INTE gå till jobbet.

I vanliga fall skulle du säkert kunnat jobba. Men nu är vi mitt i en pandemi och de symptom du beskriver tillhör virusets.
Tänk såhär - om du smittar någon som tilhör en riskgrupp eller någon som i sin tur smittar någon, då kan du faktiskt få någon att dö.
 
Jag är hemma idag för jag är irriterad i halsen och litelite snuvig. Känner mig inte sjuk, men på mitt jobb är det stenhårt. Minsta symtom = stanna hemma och var hemma 48 h efter sista symtom.
Du ska lätt vara hemma.

I början kände jag det också som att jag skolkade, men nu försöker jag göra det bästa av dagen när jag ändå måste vara hemma, det är ju som det är. Inte som om man väljer själv.

Lita på din magkänsla utifrån koderna på ditt arbete. Fråga inte oss.
 
Stanna hemma!

Jag tyckte jag var lite fånig som stannade hemma när "morgonrosslet" i halsen inte släppte som det brukar. Mådde helt bra i övrigt. Sedan tilltagande andfåddhet under veckan, på femte dagen feber som sedan varade i nio dagar. Covid börjar smått!

Jag mår helt bra nu, men var sjukskriven sammanlagt fyra veckor.
 
Lita på din magkänsla utifrån koderna på ditt arbete. Fråga inte oss.

Fast nej. Det är inte upp till arbetsgivaren, i dagsläget. Det är Folkhälsomyndighetens rekommendationer, som också finns att läsa på 1177, att alla med förkylningssymptom (feber, snuva, hosta, ont i halsen, trötthet, muskelvärk etc etc etc) ska stanna hemma. Från jobb, från affären och från andra sociala sammanhang. Och det i minst 48h efter att symptomen gått över. Här är en inte ens välkommen in på vårdcentralen med några sådana symptom - jag går dit regelbundet och sist frågade de tom om jag hade ont i huvudet innan jag fick komma in. De gör det inte för nöjes skull eller för att det är fullt.

Så visst. Nej, fråga inte folket på ett forum. Gå på vad myndigheterna och 1177 säger.
 
Stanna hemma!

Jag tyckte jag var lite fånig som stannade hemma när "morgonrosslet" i halsen inte släppte som det brukar. Mådde helt bra i övrigt. Sedan tilltagande andfåddhet under veckan, på femte dagen feber som sedan varade i nio dagar. Covid börjar smått!

Jag mår helt bra nu, men var sjukskriven sammanlagt fyra veckor.

Jag tänkte samma sak. Första veckan gick jag runt och sade lite lättsamt att "är det inte värre än så här så är det inget att vara orolig för!" Två månader senare var jag en aning mindre kaxig. Och då var jag inte ens sjukhussjuk. Man vet faktiskt inte vad det är man har där i början, det är det som är poängen med att stanna hemma vid minsta symtom!
 
Jag tänkte samma sak. Första veckan gick jag runt och sade lite lättsamt att "är det inte värre än så här så är det inget att vara orolig för!" Två månader senare var jag en aning mindre kaxig. Och då var jag inte ens sjukhussjuk. Man vet faktiskt inte vad det är man har där i början, det är det som är poängen med att stanna hemma vid minsta symtom!
Samma här! Ett kli i halsen har blivit 10 veckor sjuk, 2 vändor på sjukhus och ännu inte bra, om än mycket bättre.

Stanna hemma!
 
igår kväll när jag skulle sova kände jag mig febrig men det var över när jag gick upp i morse. idag har jag flrkylningskänningar. jag är snorig, nyser och fryser men är inte påverka annars. Bör jag stanna hemma från jobbet imorgon med tanke på Corona? i andra tider hade jag arbetat för jag känner mig inte så sjuk. stannar jag hemma känns det som jag "skolkar" men samtidigt ska man ta Corona på allvar.
Självklart ska du stanna hemma 😊
 
igår kväll när jag skulle sova kände jag mig febrig men det var över när jag gick upp i morse. idag har jag flrkylningskänningar. jag är snorig, nyser och fryser men är inte påverka annars. Bör jag stanna hemma från jobbet imorgon med tanke på Corona? i andra tider hade jag arbetat för jag känner mig inte så sjuk. stannar jag hemma känns det som jag "skolkar" men samtidigt ska man ta Corona på allvar.
Jag tycker att det är skrämmande att du ens tänker tanken på att gå till jobbet.
 
Det är väl självklart att man stannar hemma i ett sådant läge! Vad trött (grov underdrift) man blir att vissa inte verkar ha fattat allvaret ännu :meh: Att stanna hemma vid symtom är ju inget nytt direkt utan en av de främsta grejerna som upprepats och upprepas om och om igen.
 
igår kväll när jag skulle sova kände jag mig febrig men det var över när jag gick upp i morse. idag har jag flrkylningskänningar. jag är snorig, nyser och fryser men är inte påverka annars. Bör jag stanna hemma från jobbet imorgon med tanke på Corona? i andra tider hade jag arbetat för jag känner mig inte så sjuk. stannar jag hemma känns det som jag "skolkar" men samtidigt ska man ta Corona på allvar.
Ja givetvis ska du stanna hemma.
 
Jag tvekade själv förra veckan, då hade jag inte i närheten av lika många symtom som du har! Jag var ”bara” helt slut och kände mig varm i nacken/bakhuvudet, men hade ingen feber då, inte ens någon temphöjning.

Jag visste också att jag kan ha dessa symtom före ett migränanfall, men jag sjukade mig på mitt pass jag hade dagen efter. Migränen kom sen smygandes under eftermiddagen och kvällen så var ju den som spökade, mådde bra dagen efter igen så hade absolut kunnat jobbat mitt pass då, men vikarie var ju redan insatt. (Vi jobbar en och en och det måste vara en på plats 24/7, så därför vågade jag inte chansa med att avvakta att sätta in vikarie tills dagen efter)

Tråkiga förlorade pengar, ja visst, men hellre bli hemma en gång för mycket än för lite. Skulle jag eller någon annan dra med Corona till jobbet så kommer vi bli arbetslösa hela högen då våran brukare aldrig skulle klara det, då kan vi prata om VÄLDIGT tråkigt förlorade pengar och inte minst känslomässigt.
 
igår kväll när jag skulle sova kände jag mig febrig men det var över när jag gick upp i morse. idag har jag flrkylningskänningar. jag är snorig, nyser och fryser men är inte påverka annars. Bör jag stanna hemma från jobbet imorgon med tanke på Corona? i andra tider hade jag arbetat för jag känner mig inte så sjuk. stannar jag hemma känns det som jag "skolkar" men samtidigt ska man ta Corona på allvar.
Jag stannade hemma med enbart halsont för nån vecka sen, kändes konstigt men bättre ta det säkra för det osäkra, sen va jag hemma tills jag varit symtomfri i två dagar och sen återvände jag till jobbet igen. Funkat hur bra som helst.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 653
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 357
Senast: Grazing
·
  • Artikel
Dagbok Idag känner jag mig så otillräcklig. Otillräcklig på jobbet, som fru, som mamma och mest av allt som matte. Det känns som om jag skulle...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 768
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 946
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp