Är jag grundlurad? (bilköp)

Lime

Trådstartare
Har under det senaste året hållit utkik efter en begagnad bil att ersätta min äldre bil med, specifikt märke och modell. Sedan i maj har sökandet varit aktivt och jag har haft stenkoll på vad som funnits till salu på diverse sajter. I förra veckan insåg jag att min äldre bil var allvarligt risig och bilmekanikern i familjen stämplade den som trafikfarlig. Eftersom jag bor på landet och använder bilen dagligen bestämde jag mig för att undersöka en bil närmare jag fattat tycke för på blocket. Inga konstigheter på transportstyrelsen, den hade gått få mil med fullt ifylld servicebok enligt annonsen och jag hittade inget negativt om bilhandlaren på nätet. Ringde och dubbelkollade om kamremmen var bytt (vilket bilhandlaren sa) och frågade om den gått igenom blankt på besiktningen i somras (vilket han sa att den hade).

Väl på plats insåg jag att bilhandlaren hade tänjt på sanningen. Bilen hade inte alls gått igenom besiktningen med blanka papper, men blivit godkänd på kontrollbesiktningen efter att ha reparerats för över 7000 kr. Serviceboken var inte ifylld sedan 2013 men säljaren hävde ur sig att den var servad för ett år sedan (vilket jag tror är hittepå). Han hävdade dessutom att bilen hade kamkedja när jag påpekade att kamremmen inte alls var bytt. Nåväl, bilen var trevlig att köra, den var helt rostfri, läckte inga vätskor och bromsskivorna var i gott skick, dvs. inget som pekade på dåliga bromsar. Jag köpte därför bilen med vetskap om att kamremmen behöver bytas, men tänkte att den borde vara i hyfsat gott skick eftersom den nyligen reparerats och besiktigats.

Hade 30 mil hem och tankade efter en mil. Någonting luktade konstigt, men tänkte att det ibland luktar konstigt på bensinmackar och fortsatte hemåt. Tyckte bilen var lite seg och svår att få upp i hastighet på motorvägen, men trodde det berodde på klenare motor än i min gamla bil.

Imorgon är det en vecka sedan jag köpte bilen och nu är det konstaterat flera fel på den. Ett bromsok kärvar och ett nytt är på väg hem, därav en frän doft när jag kört med den. Bromsskivan och beläggen är fortfarande fina under oket och därför reagerade jag inte när jag kröp runt bilen hos bilhandlaren. Kylaren läcker och var helt tom häromdagen. Igår började motorlampan att lysa när jag försökte pressa bilen över 80 km/h på vår 100-väg i uppförsbacke. Känner mig i efterhand som världens idiot som köpte bilen när jag desperat behövde byta ut den gamla. Har bilhandlaren något ansvar för en bil under 30 000 kr eller får jag bita i det sura äpplet och reparera alla fel ur egen ficka? Bromsok, kamrem och kylaren må vara hänt, men vad som är fel på motorn kan visst bli en mer kostsam historia.
 
Har under det senaste året hållit utkik efter en begagnad bil att ersätta min äldre bil med, specifikt märke och modell. Sedan i maj har sökandet varit aktivt och jag har haft stenkoll på vad som funnits till salu på diverse sajter. I förra veckan insåg jag att min äldre bil var allvarligt risig och bilmekanikern i familjen stämplade den som trafikfarlig. Eftersom jag bor på landet och använder bilen dagligen bestämde jag mig för att undersöka en bil närmare jag fattat tycke för på blocket. Inga konstigheter på transportstyrelsen, den hade gått få mil med fullt ifylld servicebok enligt annonsen och jag hittade inget negativt om bilhandlaren på nätet. Ringde och dubbelkollade om kamremmen var bytt (vilket bilhandlaren sa) och frågade om den gått igenom blankt på besiktningen i somras (vilket han sa att den hade).

Väl på plats insåg jag att bilhandlaren hade tänjt på sanningen. Bilen hade inte alls gått igenom besiktningen med blanka papper, men blivit godkänd på kontrollbesiktningen efter att ha reparerats för över 7000 kr. Serviceboken var inte ifylld sedan 2013 men säljaren hävde ur sig att den var servad för ett år sedan (vilket jag tror är hittepå). Han hävdade dessutom att bilen hade kamkedja när jag påpekade att kamremmen inte alls var bytt. Nåväl, bilen var trevlig att köra, den var helt rostfri, läckte inga vätskor och bromsskivorna var i gott skick, dvs. inget som pekade på dåliga bromsar. Jag köpte därför bilen med vetskap om att kamremmen behöver bytas, men tänkte att den borde vara i hyfsat gott skick eftersom den nyligen reparerats och besiktigats.

Hade 30 mil hem och tankade efter en mil. Någonting luktade konstigt, men tänkte att det ibland luktar konstigt på bensinmackar och fortsatte hemåt. Tyckte bilen var lite seg och svår att få upp i hastighet på motorvägen, men trodde det berodde på klenare motor än i min gamla bil.

Imorgon är det en vecka sedan jag köpte bilen och nu är det konstaterat flera fel på den. Ett bromsok kärvar och ett nytt är på väg hem, därav en frän doft när jag kört med den. Bromsskivan och beläggen är fortfarande fina under oket och därför reagerade jag inte när jag kröp runt bilen hos bilhandlaren. Kylaren läcker och var helt tom häromdagen. Igår började motorlampan att lysa när jag försökte pressa bilen över 80 km/h på vår 100-väg i uppförsbacke. Känner mig i efterhand som världens idiot som köpte bilen när jag desperat behövde byta ut den gamla. Har bilhandlaren något ansvar för en bil under 30 000 kr eller får jag bita i det sura äpplet och reparera alla fel ur egen ficka? Bromsok, kamrem och kylaren må vara hänt, men vad som är fel på motorn kan visst bli en mer kostsam historia.
Konsumentköplagen gäller.

Du bör reklamera bilen till säljaren. Omedelbart,dvs direkt när du upptäcker fel.
 
Har under det senaste året hållit utkik efter en begagnad bil att ersätta min äldre bil med, specifikt märke och modell. Sedan i maj har sökandet varit aktivt och jag har haft stenkoll på vad som funnits till salu på diverse sajter. I förra veckan insåg jag att min äldre bil var allvarligt risig och bilmekanikern i familjen stämplade den som trafikfarlig. Eftersom jag bor på landet och använder bilen dagligen bestämde jag mig för att undersöka en bil närmare jag fattat tycke för på blocket. Inga konstigheter på transportstyrelsen, den hade gått få mil med fullt ifylld servicebok enligt annonsen och jag hittade inget negativt om bilhandlaren på nätet. Ringde och dubbelkollade om kamremmen var bytt (vilket bilhandlaren sa) och frågade om den gått igenom blankt på besiktningen i somras (vilket han sa att den hade).

Väl på plats insåg jag att bilhandlaren hade tänjt på sanningen. Bilen hade inte alls gått igenom besiktningen med blanka papper, men blivit godkänd på kontrollbesiktningen efter att ha reparerats för över 7000 kr. Serviceboken var inte ifylld sedan 2013 men säljaren hävde ur sig att den var servad för ett år sedan (vilket jag tror är hittepå). Han hävdade dessutom att bilen hade kamkedja när jag påpekade att kamremmen inte alls var bytt. Nåväl, bilen var trevlig att köra, den var helt rostfri, läckte inga vätskor och bromsskivorna var i gott skick, dvs. inget som pekade på dåliga bromsar. Jag köpte därför bilen med vetskap om att kamremmen behöver bytas, men tänkte att den borde vara i hyfsat gott skick eftersom den nyligen reparerats och besiktigats.

Hade 30 mil hem och tankade efter en mil. Någonting luktade konstigt, men tänkte att det ibland luktar konstigt på bensinmackar och fortsatte hemåt. Tyckte bilen var lite seg och svår att få upp i hastighet på motorvägen, men trodde det berodde på klenare motor än i min gamla bil.

Imorgon är det en vecka sedan jag köpte bilen och nu är det konstaterat flera fel på den. Ett bromsok kärvar och ett nytt är på väg hem, därav en frän doft när jag kört med den. Bromsskivan och beläggen är fortfarande fina under oket och därför reagerade jag inte när jag kröp runt bilen hos bilhandlaren. Kylaren läcker och var helt tom häromdagen. Igår började motorlampan att lysa när jag försökte pressa bilen över 80 km/h på vår 100-väg i uppförsbacke. Känner mig i efterhand som världens idiot som köpte bilen när jag desperat behövde byta ut den gamla. Har bilhandlaren något ansvar för en bil under 30 000 kr eller får jag bita i det sura äpplet och reparera alla fel ur egen ficka? Bromsok, kamrem och kylaren må vara hänt, men vad som är fel på motorn kan visst bli en mer kostsam historia.

Enligt lag måste du reklamera så snart du upptäckt fel, d v s du måste göra det nu. Du behöver inte ange exakt vad som är fel, det kan du komplettera med senare.
 
Har Bromsok, kamrem och kylaren må vara hänt, men vad som är fel på motorn kan visst bli en mer kostsam historia.
Njae.

Det är inte OK, om inte säljaren berättat om felen för dig så du kunnat ta ställning till dem vid köp.

En bilfirma får inte sälja en bil med läckande kylare. Eller fel på bromsarna. Den ska vara i skick att köra. Samt vara besiktad och säker. Säjer säljaren att bilen är servad så ska de kunna verifiera det med dokument (=ifylld servicebok)

Och 30 papp är inte en skitbil. Det är en normal bil.
 
Tack för era svar, jag har försökt läsa mig till vad jag har rätt till enligt lagen :) Hade inte en tanke på att den kunde träda in, utan trodde att bilhandlaren hade ryggen fri i och med att bilen såldes "i befintligt skick". Det har varit sjukstuga här hela veckan, så jag har inte varit i kontakt med firman. Bilen ska lämnas hos min far imorgon som är bilmekaniker på det aktuella bilmärket och han ska se över var kylaren läcker och läsa av bilens felkod. Jag hoppas innerligt att det är något som är enkelt att reparera för jag saknar energin och orken att hamna i konflikt med en bilfirma som är 30 mil bort. Min känsla är tyvärr att de inte kommer att vara särskilt samarbetsvilliga... Har varit i kontakt med före detta bilägaren idag och han nekade till att bilen skulle varit servad för ett år sedan.

Antar att fortsättning följer. Farsgubben har erbjudit sig att laga det mest akuta på min gamla bil eftersom den fått rycka in för den nya "pärlan" i veckan.
 
Jag gjorde en liknande resa för två år sen.
Krasst funkar det så att bilfirman har rätt att åtgärda fel tre gånger innan man kan kräva en reklamation om dom vägrar reklamation direkt.
Om bilfirman vägrar något av detta får man gå till ARN.
Om Arn dömmer till ens fördel så ska bilhandlaren ta tillbaka den. Om denne vägrar så får du gå civilrättsligt och stämma.
Jag fick rätt hos Arn, bilhandlaren vägrade, blev svartlistad, bytte namn på firman och så var han i full gång igen. Jag fick välja, ha en trasig bil och stämma eller lägga pengarna på att laga bilen. Jag behövde bilen så fick laga den. Det var en bil i samma prisklass som din.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 260
Senast: Calmiche
·
Äldre Hej! Vet att det finns kunniga jurister här och vill passa på att fråga om ett köp av begagnad bil. Vi är inga bilexperter och har...
Svar
17
· Visningar
1 548
Senast: Mia_R
·
Hemmet Hej, jag och min sambo hyr för tillfället ett hus, men nu när bebis är på väg så har vi beslutat att huset vi nu hyr inte är säkert nog...
Svar
12
· Visningar
2 037
Senast: aneka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp