Är jag knäpp eller..? *långt*

A

Ayumi

Jag vill ha en hund. Riktigt mycket. Det är så illa att jag på senaste tiden till och med drömmer om hundar på nätterna. :crazy:
(Inatt drömde jag om en jättetrevlig vinthundstik!)
Jag har haft hund förut, men han gick bort för drygt 2 år sedan och redan innan han började bli gammal och skruttig så kändes det som att det vore trevligt med en till.
Gamlingen var inte helt och hållet min egen, utan hela familjens hund, vilket gör att jag känner mig relativt oerfaren faktiskt.
Han var inte speciellt krävande, ganska okomplicerad och mina föräldrar skaffade honom när han var drygt 9 månader och "färdigdresserad". Han var rumsren och hade redan grundlydnaden.
I flera år har jag nu intalat mig själv att jag inte har tid/råd/etc med en hund och det skulle vara synd om hunden.
I mitt jobb har jag ingen möjlighet att ha med vovve, och en del dagar jobbar jag väldigt långa pass och kan vara hemifrån i 9-10 timmar. Detta har gjort att jag helt enkelt valt bort hund för hundens skull.
Nu har jag börjat fundera igen och visst finns det folk som arbetar heltid och ändå har hund? Jag arbetar inte heltid, utan det är 2-3 dagar per vecka som jag jobbar knäppa tider. Övrig tid är korta pass, oftast på em/kväll.
Det slog mig häromdagen att hunddagis/dagmatte kanske kan vara lösningen på mina "omöjliga" dagar.
Hur gör ni andra med era hundar?

Hela mitt liv har jag sagt att det blir en renrasig vovve, men nu börjar jag snegla på andra möjligheter också.
Jag drar mig inte för att betala 10-12 000 för den hund jag vill ha, men för ett par månader sedan hamnade jag på en sida som omplacerar hemlösa hundar från Irland.
(Jag är en sån där hopplös vekling som inte kan säga nej till djur i nöd. :o)
Jag har tittat på svenska omplaceringar också men det slår mig att de flesta svenska är problemhundar på något vis. (Det behöver inte vara mentalt, utan även allergier av olika slag verkar förekomma ganska mycket på våra svenska omplaceringar.)
Däremot har jag svårt att se mig själv köpa en 5-vägs korsning på Blocket.

Jag vill ha en bästa kompis och därför känns det som att personligheten är viktigare än rasen.
Fick jag fritt välja ras, så ligger dobermannen mig varmt om hjärtat, men tyvärr så är det egentligen ingen ras som passar mig.
Annars så är jag öppen för det mesta, men det finns så klart en hel del raser jag inte vill ha. (Jakthundar t.ex. känns inte jätteaktuellt för min del. :D)
Jag har inget direkt intresse av att bosätta mig på brukshundsklubben och träna som en dåre 25 timmar om dygnet, 8 dagar i veckan, men någon gång ibland skulle bara vara roligt, jag skulle hemskt gärna gå lite kurser för att bättra på min kunskap. Jag trivs ute i naturen och bor i utkanten av stan, med skog och motionsspår runt hörnet.

En valp känns inte riktigt som det jag letar efter, då jag är beroende av att den kan vara själv 3-4 timmar två-tre dagar i veckan. Där tror jag en vuxen hund passar bättre, även om det vore jätteroligt med en valp.

Jag oroar mig för att jag är klassad som en dålig hundägare för att jag inte kan vara hemma med hunden 24/7 i fjorton år framöver. Visserligen kan jag ta ut ett par veckors semester när nykomlingen anländer, men när semestern är slut då?
Jag har absolut råd med hunddagis dom dagar som det kniper, men jag kan ändå känna att jag hamnar i kategorin "sämre hundägare" trots att jag vet att det finns folk som är bra mycket mer olämpliga än mig. Är det kanske bara mina hjärnspöken som behöver kväsas eller låter det som att jag faktiskt borde hålla mig till krukväxter?

Tankar, idéer och goda råd från er kloka Bukefalister uppskattas!
 
Sv: Är jag knäpp eller..? *långt*

Du är inte alls knäpp, utan helt normal. Inte kan man väl leva utan hund, eller?
 
Sv: Är jag knäpp eller..? *långt*

Jag är absolut ingen expert inom området men jag kan ändå ge mina funderingar.Jag tycker att du ska kunna ha hund även om du har taskiga arbetstider MEN du måste fixa en dagmatte eller hundvakt.Även om hunden är lite äldre(omplacering) så kan den ha svårt att vara ensam så länge.Den kan ju har fart illa innan eller säljs pga tidsbrist och vara väldigt rädd att bli ensam/byta ägare igen.Ett tips är ju att annonsera i din dagstidning om någon vill hjälpa dig.Ett annat alternativ kan vara att byta tjänst med en annan hundägare som jobbar konstiga tider.När du är ledig tar du med hennes och vise versa.Försök att hitta en lösning innan du skaffar hunden och sen när du väl har den hemma så ser du ju hur mycket hon klarar att vara ensam utan att må dåligt.
 
Sv: Är jag knäpp eller..? *långt*

Sorry,jag läste visst inte så noga.Du skrev visst att den skulle vara ensam 3-4 timmar (jag läste 9-10),sen tyckte jag du skrev att du inte hade råd med hunddagis istället.....Tydligen lite snurrigt i huvudet på mig:angel:Skaffa du en hund med gott samvete.Kram
 
Sv: Är jag knäpp eller..? *långt*

Du är inte alls knäpp, utan helt normal. Inte kan man väl leva utan hund, eller?

Jo det går, jag har levt utan hund i 2 år. Men det är klart... Jag ersatte hunden med två hästar i stället. :angel:
Nu har jag inga hästar kvar och inga andra husdjur heller för den delen och det känns vansinnigt tomt!
Mina krukväxter är rätt tråkiga i jämförelse. Det är svårt att hitta koppel som passar dom.
 
Sv: Är jag knäpp eller..? *långt*

Alla är vi väl mer eller mindre snurriga ibland, så ingen skada skedd. ;)

Folk som känner mig IRL skulle nog starkt avråda mig från att skaffa hund, för att jag aldrig har tid.
Jag skulle nog vilja erkänna att jag använder "har inte tid, jobbar" som ursäkt när jag inte har lust att vara social med dom. :angel:
Egentligen har jag massor med tid. Eller iallafall relativt mycket tid.
Men bara för att man har tid så måste man väl inte ha lust att umgås med kreti och pleti hela tiden?
Jag lägger hellre den tiden på en hund faktiskt.
 
Sv: Är jag knäpp eller..? *långt*

Hela mitt liv har jag sagt att det blir en renrasig vovve, men nu börjar jag snegla på andra möjligheter också.
Jag drar mig inte för att betala 10-12 000 för den hund jag vill ha, men för ett par månader sedan hamnade jag på en sida som omplacerar hemlösa hundar från Irland.
(Jag är en sån där hopplös vekling som inte kan säga nej till djur i nöd. :o)

!

Jagtror absolut att du kan ha hund, och tycker inte heller att du behöver känna dig som en sämre djurägare bara för att den är på dagis nån dag i veckan. Jag reagerar dock lite på ovanstående mening. Eftersom du verkar behöva en hund som kan vara ensam iallafall litegrann utan att riva huset, och som går att ha i möblerade rum (tex för dagisets eller dagmattens skull), så skulle jag aldrig välja en sådan sorts omplacering. (Självklart ingen svensk problemhund heller.) Förutom hälsorisker och dylikt så upplever jag utländska importer som att man alltid bör vara beredd på problem.

Tänk om den inte är rumsren, utan van att bara stå i hundgård? Tänk om den har stora rädslor, eller sociala problem, och inte klarar av dagiset? Två gånger har jag varit med och letat efter (visserligen spanska) omplaceringshundar som stuckit som avlöningar när ägaren tagit av kopplet.

Iden med omplacering som sådan är inte så dum. Öm du hittar en i Sverige som du kan besöka, oc ev. ha på prov så kanske du hittar en hund som har grundlydnad, kan vara ensam osv.
 
Sv: Är jag knäpp eller..? *långt*

Eftersom du verkar behöva en hund som kan vara ensam iallafall litegrann utan att riva huset, och som går att ha i möblerade rum (tex för dagisets eller dagmattens skull), så skulle jag aldrig välja en sådan sorts omplacering. (Självklart ingen svensk problemhund heller.) Förutom hälsorisker och dylikt så upplever jag utländska importer som att man alltid bör vara beredd på problem.

Tänk om den inte är rumsren, utan van att bara stå i hundgård? Tänk om den har stora rädslor, eller sociala problem, och inte klarar av dagiset? Två gånger har jag varit med och letat efter (visserligen spanska) omplaceringshundar som stuckit som avlöningar när ägaren tagit av kopplet.


Det där tål att tänkas på. Jag har funderat mycket fram och tillbaka, men riktigt så långt hade jag inte kommit än. :bow:
Absolut att det kan bli mer problem än man önskat när man adopterar en hund från ett shelter.
Det verkar som att det är lite si och så med hur seriösa de olika adoptionssidorna är. En del verkar jättebra, medans andra verkar vara... mindre bra.
Visserligen är jag så hundsjuk att jag kan dö, men det betyder inte att jag tar emot först bästa kreatur som dyker upp.
Det måste ju liksom funka för både hunden och mig.
 
Sv: Är jag knäpp eller..? *långt*

Precis. Självklart kan de vara olika seriösa, men även en seriös organisation måste ha svårare att bedömma en 4 vägskorsning där de flesta raserna är okända, än tex en schäferuppfödare som har sin 20e kull. En bra, erfaren uppfödare har ofta ett mål med sin uppfödning, och bör kunna berätta för dig att "mina hundar är oftast si och så, och det här är den valp som jag tror blir mest som du vill ha den."

En organisation som tex håller hunden i hundgård med andra kan ju bedömma just det, men inte hur hunden uppför sig när du fått hem den ensam, och den ligger inomhus i ditt kök.

Även i de fall där man "vet vad man får", så kan man få med en del vardagsproblem som kan vara nog så tidskrävande, såsom problem med ensamhetsträning, utfall mot andra, dålig inkallning osv. Bara dessa relativt vanliga problem kan komma att ta upp mkt av en hundägares vardag innan man får ordning på det.
 
Sv: Är jag knäpp eller..? *långt*

Varför inte kontakta uppfödare av raser som intresserar dig?
Emellanåt har dom ju vuxna hundar som ska omplaceras, alt. kontakta rasklubben. :)
 
Sv: Är jag knäpp eller..? *långt*

Smart! :idea:
Om alla jakthundar går bort... Hur många raser är det kvar då? :angel:;)

Egentligen är rasfrågan ett senare bekymmer (bekymmer ja.. allting är ju relativt! :banana:), utan just nu ska jag mest övertyga mig själv om att det är en bra idé att skaffa hund samt att det kommer funka.
Men det var en himla bra idé faktiskt! :bow:
 
Sv: Är jag knäpp eller..? *långt*

Jag vill ha en hund. Riktigt mycket. Det är så illa att jag på senaste tiden till och med drömmer om hundar på nätterna. :crazy:
(Inatt drömde jag om en jättetrevlig vinthundstik!)

(...)

Tankar, idéer och goda råd från er kloka Bukefalister uppskattas!

Jag är jätteklok och jag tycker att det definitivt låter som att det någonstans där ute väntar en supermysig vinthundstik på dig.
 
Sv: Är jag knäpp eller..? *långt*

Jag är jätteklok och jag tycker att det definitivt låter som att det någonstans där ute väntar en supermysig vinthundstik på dig.

Bara en? :D :angel:


En annan gång drömde jag om en tigrerad liten schäferkorsning.
Hur många hundar får man plats med på 39 kvadrat?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Ytterliggare ännu en vilken ras tråd men tänkte kika med experterna ;) Jag har gått ganske länge nu i hundtankar och funderar på...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 175
Senast: Praefatio
·
Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 660
Senast: hundtant
·
Hundavel & Ras Jag har fött upp en hund som jag först sålde som valp men som jag köpte tillbaka för en månad sedan då äg var sjuk. Han är 20 månader...
10 11 12
Svar
237
· Visningar
14 704
Senast: Migo
·
Övr. Hund Hej! Jag ska ta emot en omplacerings hund men först ska jag få möjlighet till en prövotid. Ägaren vill inte kunna ta tillbaka hunden...
2
Svar
21
· Visningar
1 936
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp