Är jag oresonlig?

Mumma

Trådstartare
Mina barn, 10 och 12 år har ridit 2 terminer på ridskola, och sporadiskt i några år innan det. Jag och deras pappa har båda ridit sedan vi var barn, men jag har inte haft möjlighet att ha egen häst på länge. Deras pappa håller på med uppfödning som något slags hobby. Vi är skilda sedan många år. I vintras tyckte han att det var så bra att barnen var intresserade, att han ville ge dem 2 ponnyer. Okej sade jag, men han måste i så fall ta hand om dem och betala alla kostnader, jag har varken tid eller råd, men jag lovade att hjälpa barnen då de ska rida, vilket var klart att kommer att bli på helgerna, i veckorna har varken jag eller barnen tid pga jobb och barnens andra hobbyer. Ganska fort klarnade att ponnyerna inte var inridna fast de var 7 och 5 år, men han skickade dem på inridning i ca 3 månader.
Barnens ridlärare red alltså in ponnyerna, och barnen fick sedan prova dem, vilket gick helt okej inne i manegen.
Men sedan har det gått allt värre. De står i kollektivstall, och skötseln tycker jag är långt ifrån bra. En gång kom vi kl 13, och då hade hästarna precis fått morgonhö. En annan gång kom vi kl 16, och de hade inte alls blivit utsläppta den dagen, oklart varför. Ibland går det hästar på ridbanan så vi inte har någonstans att rida, så jag får leda barnen på en grusväg. Ponnyerna är absolut inte trafiksäkra så det är inget bra alternativ. Barnens pappa motionerade dem en del till en början, och lovade också skola dem mer. Men de har blivit allt svårare, och barnen klarar nu bara av den ena, den andra är nervös och försöker sticka fastän jag leder den. När barnen har varit hos pappan har de aldrig åkt för att rida, trots att jag skickat med hjälmar och ridkläder. Nu på helgen lyckades vi inte fånga dem i hagen, så jag frågade pappan om han råkat ut för det. Nej, tydligen inte, för han hade inte gjort något med dem alls i nästan 6 veckor, för han har visst ont i ryggen. Inte konstigt att de blir svåra då, då de inte motioneras och tydligen står inne största delen av dagen. Barnen klarar mest bara av skritt på ridbanan, tillochmed trav på spåret blir nästan för svårt när ponnyn inte förstår vad förväntas och är osäker med ovana barn. Jag har inte lov att rida ponnyerna.
Så jag meddelade att jag inte kommer att åka med barnen för att rida mer, det blir för farligt under de här omständigheterna, och det ena barnet är rädd efter att ha åkt av två gånger. Och nu är han arg på mig för att jag är omöjlig och inte lär barnen rida som jag lovat.
 
Jag hade inte heller låtit mitt barn rida under de förutsättningarna. Att rida ska vara roligt och hästarna ska må bra. Ridskola lät som ett bättre alternativ till barnen, eftersom det inte kräver ett så stort engagemang från pappan.

Tråkigt att pappan inte kan se det mer klarsynt!
 
Om barnens pappa inte ser det olämpliga i situationen tycker jag att han brister i sin omsorgsförmåga.

Ja han klarar ju almänt inte heller av någon speciellt omfattande omsorg om barnen. De är hos honom ibland på helgerna, men någon egentlig omsorg är det ju inte tal om. Sådant som att de ska göra läxor, duscha, skaffa presenter när de ska till kompisarnas kalas, ordna annan mat än havregrynsgröt eller pizza osv, bryr han sig inte om. Han har på något vis väldigt svårt att ta hand om sådant som jag anser vara grundläggande saker.
Sina egna hästar, som går på lösdrift på ett annat ställe, tar han ändå väl om hand.
 
Barn som inte kan rida ska ha ponnysar som är läromästare. Det ska vara kul inte farligt. Aldrig jag ställt upp på det där. Djurhållningen låter förövrigt under all kritik. Tror du det går att få honom att sälja hästarna?

Hans egna hästar går på lösdrift på ett annat ställe, och de är väl omhändertagna, så jag antar att de här två kommer att åka dit. Där finns dock ingen ridbana eller ens lämpliga ridvägar, därför valde han det andra stället nu.
 
Tack för svaren, då tänkte jag tydligen rätt som sa stopp nu. Jag blev lite förvirrad när jag pratade om det hela med en arbetskamrat som också ridit, men hon förstod inte alls situationen, och verkade tycka att jag är dum som inte förstår att barnen inte bara kan tävla utan måste träna också. Men det har ju inte varit frågan om något tävlande alls, fast jag visserligen visade henne bilder från ridskolans avslutning i vår där de red lite dressyr och gymkhana på ridskolans jättesnälla ponnyer.
 
Tack för svaren, då tänkte jag tydligen rätt som sa stopp nu. Jag blev lite förvirrad när jag pratade om det hela med en arbetskamrat som också ridit, men hon förstod inte alls situationen, och verkade tycka att jag är dum som inte förstår att barnen inte bara kan tävla utan måste träna också. Men det har ju inte varit frågan om något tävlande alls, fast jag visserligen visade henne bilder från ridskolans avslutning i vår där de red lite dressyr och gymkhana på ridskolans jättesnälla ponnyer.
Suck din arbetskompis är ju helt ute och cyklar. Det handlar inte om att tävla? Vem har ens pratar om det. Barnen kan ju inte rida och ponnysarna är Nätt och jämnt inridna och halvfarliga.
 
Suck din arbetskompis är ju helt ute och cyklar. Det handlar inte om att tävla? Vem har ens pratar om det. Barnen kan ju inte rida och ponnysarna är Nätt och jämnt inridna och halvfarliga.

Nej jag förstår inte heller riktigt hur vi kom in på det spåret, kanske för att jag visade bilder på då de "tävlade" i gymkhanan.
 
Det låter ju helt idiotiskt och uppbyggt för katastrof redan från början, självklart ska ovana barn inte ha oinridna ungponnyer utan snälla, stabila läromästare. Om tanken redan från början var att barnen bara skulle rida på helgerna blir det ännu märkligare, då räcker väl ridskola mer än väl?

Jag tycker inte alls du är omöjlig. Snarare låter det som att du bryr dig om barnens säkerhet och det bör ju vara A och O för alla föräldrar.
Om det går att sälja ponnyerna (det kanske inte pappan vill?) tror jag det vore bästa alternativet. Låt barnen rida på ridskola något/några år till, och sen om intresset fortfarande är starkt (och tid finns även i veckorna) kanske en snäll läromästare kan vara ett klokt val. Men som ni har det nu låter ju bara nedbrytande både för barn och ponnyer (och dig) :(
 
Ja han klarar ju almänt inte heller av någon speciellt omfattande omsorg om barnen. De är hos honom ibland på helgerna, men någon egentlig omsorg är det ju inte tal om. Sådant som att de ska göra läxor, duscha, skaffa presenter när de ska till kompisarnas kalas, ordna annan mat än havregrynsgröt eller pizza osv, bryr han sig inte om. Han har på något vis väldigt svårt att ta hand om sådant som jag anser vara grundläggande saker.
Sina egna hästar, som går på lösdrift på ett annat ställe, tar han ändå väl om hand.

Jag tänkte på hans förmåga att skydda, stötta och stärka sina barn. Är socialsekreterare och det är en term vi använder :)
 
Tack för svaren, då tänkte jag tydligen rätt som sa stopp nu. Jag blev lite förvirrad när jag pratade om det hela med en arbetskamrat som också ridit, men hon förstod inte alls situationen, och verkade tycka att jag är dum som inte förstår att barnen inte bara kan tävla utan måste träna också. Men det har ju inte varit frågan om något tävlande alls, fast jag visserligen visade henne bilder från ridskolans avslutning i vår där de red lite dressyr och gymkhana på ridskolans jättesnälla ponnyer.
Konstig situation överhuvudtaget. De rider ridskolans hästar och är på ridskola fast hästarna står i ettkollektivstall?

Alltså det finns alltid två sidor av myntet och jag tror verkligen inte att vi får all information utan det är möjligt att du använder den här situationen för att fortsätta bråka med barnafadern?

Alltså hela din text verkar konstig upplever jag. Använder du barnen som slagträmot barnafadern? Vem har råd att hålla två ponnyer som inte enligt uppgift är ridbara vid ett kollektivstall bredvid en ridskola? Det finns inga hästar som är ridbara om de inte sköts och rids ordentligt.

Använder du detta forum för att få stöd och konfirmation och återigen visa barnafadern hur dum han är? Skitkonstigt alltihop?

Byt stall till ett stall du är nöjd med som har hög servicenivå och anställda som kan hjälpa till att rida hästarna.
 
Senast ändrad:
@tara och ditt inlägg var nog det konstigaste. Visst finns det oklarheter i TS inlägg men ditt var väldigt skuldbeläggande. Om nu TS berättar så mycket sagor som du insinuerar så är ju svaren hon får totalt värdelösa i en eventuell konflikt med barnafadern. En sådan sak begriper ju alla som inte är totalidioter.
 
Konstig situation överhuvudtaget. De rider ridskolans hästar och är på ridskola fast hästarna står i ettkollektivstall?

Alltså det finns alltid två sidor av myntet och jag tror verkligen inte att vi får all information utan det är möjligt att du använder den här situationen för att fortsätta bråka med barnafadern?

Alltså hela din text verkar konstig upplever jag. Använder du barnen som slagträmot barnafadern? Vem har råd att hålla två ponnyer som inte enligt uppgift är ridbara vid ett kollektivstall bredvid en ridskola? Det finns inga hästar som är ridbara om de inte sköts och rids ordentligt.

Använder du detta forum för att få stöd och konfirmation och återigen visa barnafadern hur dum han är? Skitkonstigt alltihop?

Byt stall till ett stall du är nöjd med som har hög servicenivå och anställda som kan hjälpa till att rida hästarna.
Men inget av det där har väl du en aning om? Jösses vilka gissningar!
 
Konstig situation överhuvudtaget. De rider ridskolans hästar och är på ridskola fast hästarna står i ettkollektivstall?

Alltså det finns alltid två sidor av myntet och jag tror verkligen inte att vi får all information utan det är möjligt att du använder den här situationen för att fortsätta bråka med barnafadern?

Alltså hela din text verkar konstig upplever jag. Använder du barnen som slagträmot barnafadern? Vem har råd att hålla två ponnyer som inte enligt uppgift är ridbara vid ett kollektivstall bredvid en ridskola? Det finns inga hästar som är ridbara om de inte sköts och rids ordentligt.

Använder du detta forum för att få stöd och konfirmation och återigen visa barnafadern hur dum han är? Skitkonstigt alltihop?

Byt stall till ett stall du är nöjd med som har hög servicenivå och anställda som kan hjälpa till att rida hästarna.

Läs TS inlägg en gång till. TS kan inte flytta ponnyerna eftersom hon inte äger dem. Det gör barnens pappa. Som också valde att köpa oinridna ponnys till sina barn som inte kan rida annat än på supersnälla ridskoleponnys.

TS, jag tycker att du gör helt rätt. De ponnyerna kan säkert vara trevliga med rätt hantering, aktivering och ryttare. Men med den hästhållningen och ovana små ryttare så kan det bli katastrof för både ponny och ryttare.
 
Jag tycker inlägget är konstigt iallafall.

ts Ta en sak i taget.

Börja med att byta stall till ett stall med mer service och anställ någon att rida till hästarna. Då tar du hand om barnen och hästarna. Har du inte råd? Köp inte två hästar då. Hästar och barn måste skötas. Är det exet som äger hästarna och pengarna? . Ordna det då. Ts har satt sig i en skitsituation uppenbarligen. Ta hjälp av någon irl om du inte kan lösa det. Annars tror jag lösningen stavas pengar. Betala för service.
 
Senast ändrad:
Jag tycker inlägget är konstigt iallafall.

ts Ta en sak i taget.

Börja med att byta stall till ett stall med mer service och anställ någon att rida till hästarna. Då tar du hand om barnen och hästarna. Har du inte råd? Köp inte två hästar då. Hästar och barn måste skötas. Är det exet som äger hästarna och pengarna? . Ordna det då. Ts har satt sig i en skitsituation uppenbarligen. Ta hjälp av någon irl om du inte kan lösa det.

Läs en gång till. TS har inte köpt hästarna, äger dem inte och har alltså inte själv satt sig i situationen utan blivit satt i den av barnens pappa.
 
Jag tycker inlägget är konstigt iallafall.

ts Ta en sak i taget.

Börja med att byta stall till ett stall med mer service och anställ någon att rida till hästarna. Då tar du hand om barnen och hästarna. Har du inte råd? Köp inte två hästar då. Hästar och barn måste skötas. Är det exet som äger hästarna och pengarna? . Ordna det då.

Du var mig en rolig människa :D Det blir ganska skrattretande att läsa dina svar på ett inlägg du uppenbarligen inte ens läst hela?
 
Jag tycker inlägget är konstigt iallafall.

ts Ta en sak i taget.

Börja med att byta stall till ett stall med mer service och anställ någon att rida till hästarna. Då tar du hand om barnen och hästarna. Har du inte råd? Köp inte två hästar då. Hästar och barn måste skötas. Är det exet som äger hästarna och pengarna? . Ordna det då.
Det är inget större fel på TS, snarare verkar du läsa in någonting som inte är skrivet. TS har inte köpt några ponnyer, TS har redan skrivit att hon inte hade råd att köpa några ponnyer, det är inte TS som äger dem och det är inte TS som har stallat in dem och då hon inte äger dem kan hon inte själv bestämma varken över dem eller var de ska stå.

Det är pappan som har valt att köpa två outbildade och oinridna ponnyer. Det är pappan som valt att stalla upp dem i ett illa skött kollektivstall. Det är pappan som inte tar hand om ponnyerna när ungarna inte är där.
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 671
Senast: lundsbo
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 710
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 053
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
2 901
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp