Är jag oresonlig?

Jag tycker inlägget är konstigt iallafall.

ts Ta en sak i taget.

Börja med att byta stall till ett stall med mer service och anställ någon att rida till hästarna. Då tar du hand om barnen och hästarna. Har du inte råd? Köp inte två hästar då. Hästar och barn måste skötas. Är det exet som äger hästarna och pengarna? . Ordna det då. Ts har satt sig i en skitsituation uppenbarligen. Ta hjälp av någon irl om du inte kan lösa det. Annars tror jag lösningen stavas pengar. Betala för service.
Det är ju pappan som är totalt oansvarig som vill att hans barn ska rida ponnyer som är farliga för dem. Om jag var deras mamma skulle jag göra allt som stod i min makt för att stoppa det.
 
Jag tycker inlägget är konstigt iallafall.

ts Ta en sak i taget.

Börja med att byta stall till ett stall med mer service och anställ någon att rida till hästarna. Då tar du hand om barnen och hästarna. Har du inte råd? Köp inte två hästar då. Hästar och barn måste skötas. Är det exet som äger hästarna och pengarna? . Ordna det då. Ts har satt sig i en skitsituation uppenbarligen. Ta hjälp av någon irl om du inte kan lösa det. Annars tror jag lösningen stavas pengar. Betala för service.

Men snälla du!! Läs inläggen igen. TS äger inga hästar. Exet äger dem och TS håller inte med om hans hästhållning och anser att ponnyerna är farliga för barnen och vill inte längre åka dit med barnen. Fullständigt vettigt. Dina inlägg däremot är otroligt märkliga!

Hur ska TS ordna något med hästar hon inte äger? Det enda hon kan göra är att få med på att åka dit med barnen eller meddela exet (hästägaren) att hon inte tänker göra det pga att det är för farligt. Sen kan hon välja att låta barnen gå på ridskola där de kan lära sig rida på trygga lämpliga ponnys.
 
Om det är ett kollektivstall, vem mockar åt hästarna varje dag? Vem fodrar dem? Vem tar arbetspassen i stallet med in och utsläpp? Osv osv..
Fullservicestall är ju en sak, då hade deras skötsel ingått i hyran men vem sköter det nu om pappan inte är där på över 6 veckor (har för mig att du skrev det TS)
 
Om det är ett kollektivstall, vem mockar åt hästarna varje dag? Vem fodrar dem? Vem tar arbetspassen i stallet med in och utsläpp? Osv osv..
Fullservicestall är ju en sak, då hade deras skötsel ingått i hyran men vem sköter det nu om pappan inte är där på över 6 veckor (har för mig att du skrev det TS)

Fast ärligt talat: vad har det med tråden att göra ö h t? Det är ju absolut inte TS ansvar i alla fall.
 
Bor barnen mest hos dig? Går det komma överens med pappan om att flytta dem (kanske till ridskolan?) till ett ställe där det finns tillgång till tränare som barnen kan rida lektioner för regelbundet?
Är ju snällt av pappan att köpa ponnys till döttrarna men man behöver mycket hjälp med ungponnys.
 
Om det är ett kollektivstall, vem mockar åt hästarna varje dag? Vem fodrar dem? Vem tar arbetspassen i stallet med in och utsläpp? Osv osv..
Fullservicestall är ju en sak, då hade deras skötsel ingått i hyran men vem sköter det nu om pappan inte är där på över 6 veckor (har för mig att du skrev det TS)

Jo han åker visst dit regelbundet, fodrar och mockar när det är hans tur, men gör inget mer, dvs motion av ponnyerna. Vilket jag hela tiden trott att han gjort, eftersom det inte varit tal om något annat.
 
Fast ärligt talat: vad har det med tråden att göra ö h t? Det är ju absolut inte TS ansvar i alla fall.
Nej det tycker jag absolut inte att det är! Men det kan vara ett sätt att motivera för pappan att antingen sälja hästarna eller att flytta dem! Har han skaffat dem måste de skötas och det ligger inte på TS.
 
Det är ju pappan som är totalt oansvarig som vill att hans barn ska rida ponnyer som är farliga för dem. Om jag var deras mamma skulle jag göra allt som stod i min makt för att stoppa det.

Och jag hade gjort allt i min makt för att hjälpa till att lösa situationen så ponnysarna funkar till barnen. Ridlektioner 2 dagar i veckan på ponnyerna och tagit hjälp av medryttare som rider till dem.
Men ja det kostar ju och jag förstår att det är tufft om man är ensamstående. Då måste TS och pappan samarbeta.
 
Jag tycker inlägget är konstigt iallafall.

ts Ta en sak i taget.

Börja med att byta stall till ett stall med mer service och anställ någon att rida till hästarna. Då tar du hand om barnen och hästarna. Har du inte råd? Köp inte två hästar då. Hästar och barn måste skötas. Är det exet som äger hästarna och pengarna? . Ordna det då. Ts har satt sig i en skitsituation uppenbarligen. Ta hjälp av någon irl om du inte kan lösa det. Annars tror jag lösningen stavas pengar. Betala för service.
Men det är ju inte TS hästar och inte hon som bestämt att dom ska köpas? O_o:confused:
 
Nej det tycker jag absolut inte att det är! Men det kan vara ett sätt att motivera för pappan att antingen sälja hästarna eller att flytta dem! Har han skaffat dem måste de skötas och det ligger inte på TS.

Fast återigen, det har ju inte med TS att göra. TS ansvar är för sina barn. Ska TS rådda allt annat också kommer livet kännas outhärdligt tungt. Var och ena får ansvara för sitt. Uppenbarligen vet pappan vad som åligger honom men struntar möjligen i det.

TS ansvar är att ha se till en trygg tillvaro för barnen, de ponnies pappan skaffat är inte trygga. Enda rådet jag ger är att inte åka dit med barnen.
 
Bor barnen mest hos dig? Går det komma överens med pappan om att flytta dem (kanske till ridskolan?) till ett ställe där det finns tillgång till tränare som barnen kan rida lektioner för regelbundet?
Är ju snällt av pappan att köpa ponnys till döttrarna men man behöver mycket hjälp med ungponnys.

Jag håller inte med. Det är inte snällt att köpa för svåra ungponnys till barn som inte kan rida tillräckligt bra. Det är dumsnålt och faktiskt ganska elakt (för att inte säga okunnigt) mot både barn och ponnys.
 
Mina barn, 10 och 12 år har ridit 2 terminer på ridskola, och sporadiskt i några år innan det. Jag och deras pappa har båda ridit sedan vi var barn, men jag har inte haft möjlighet att ha egen häst på länge. Deras pappa håller på med uppfödning som något slags hobby. Vi är skilda sedan många år. I vintras tyckte han att det var så bra att barnen var intresserade, att han ville ge dem 2 ponnyer. Okej sade jag, men han måste i så fall ta hand om dem och betala alla kostnader, jag har varken tid eller råd, men jag lovade att hjälpa barnen då de ska rida, vilket var klart att kommer att bli på helgerna, i veckorna har varken jag eller barnen tid pga jobb och barnens andra hobbyer. Ganska fort klarnade att ponnyerna inte var inridna fast de var 7 och 5 år, men han skickade dem på inridning i ca 3 månader.
Barnens ridlärare red alltså in ponnyerna, och barnen fick sedan prova dem, vilket gick helt okej inne i manegen.
Men sedan har det gått allt värre. De står i kollektivstall, och skötseln tycker jag är långt ifrån bra. En gång kom vi kl 13, och då hade hästarna precis fått morgonhö. En annan gång kom vi kl 16, och de hade inte alls blivit utsläppta den dagen, oklart varför. Ibland går det hästar på ridbanan så vi inte har någonstans att rida, så jag får leda barnen på en grusväg. Ponnyerna är absolut inte trafiksäkra så det är inget bra alternativ. Barnens pappa motionerade dem en del till en början, och lovade också skola dem mer. Men de har blivit allt svårare, och barnen klarar nu bara av den ena, den andra är nervös och försöker sticka fastän jag leder den. När barnen har varit hos pappan har de aldrig åkt för att rida, trots att jag skickat med hjälmar och ridkläder. Nu på helgen lyckades vi inte fånga dem i hagen, så jag frågade pappan om han råkat ut för det. Nej, tydligen inte, för han hade inte gjort något med dem alls i nästan 6 veckor, för han har visst ont i ryggen. Inte konstigt att de blir svåra då, då de inte motioneras och tydligen står inne största delen av dagen. Barnen klarar mest bara av skritt på ridbanan, tillochmed trav på spåret blir nästan för svårt när ponnyn inte förstår vad förväntas och är osäker med ovana barn. Jag har inte lov att rida ponnyerna.
Så jag meddelade att jag inte kommer att åka med barnen för att rida mer, det blir för farligt under de här omständigheterna, och det ena barnet är rädd efter att ha åkt av två gånger. Och nu är han arg på mig för att jag är omöjlig och inte lär barnen rida som jag lovat.
Alltså, ridningen i detta är det minsta problemet tycker jag. Hästarna blir inte väl omhändertagna för det första låter det som. Sen förstår inte jag riktigt hur du har tänkt att hästarna ska vara trevliga och ridbara om dom endast rids på helgerna? Eller var tanken att pappan skulle motionera dom under veckorna? Vem är det som mockar och sköter om dom när ingen är där?

Låter som mer eller mindre vanvård när det gäller dessa hästar, anmäl stallet och om det behövs exet också då han inte tar hand om hästarna.

Även den mer utbildade äldre hästen hade ju blivit svår under sådana här omständigheter. Vem vet, kanske är jättetrevliga ponnysar om dom faktiskt tas om hand.
 
Alltså, ridningen i detta är det minsta problemet tycker jag. Hästarna blir inte väl omhändertagna för det första låter det som. Sen förstår inte jag riktigt hur du har tänkt att hästarna ska vara trevliga och ridbara om dom endast rids på helgerna? Vem är det som mockar och sköter om dom när ingen är där?

Låter som mer eller mindre vanvård när det gäller dessa hästar, anmäl stallet och om det behövs exet också då han inte tar hand om hästarna.

Även den mer utbildade äldre hästen hade ju blivit svår under sådana här omständigheter. Vem vet, kanske är jättetrevliga ponnysar om dom faktiskt tas om hand.

Om du läser igen ser du att TS inte visste att barnens pappa inte uppfyllde sin del av hästarnas omhändertagande. Barnens pappa motionerade dem en del till en början, och lovade också skola dem mer. Det står också att han gör det han behöver gällande skötsel men inte allt han tagit på sig.
 
Ja jag känner mig ju ganska dum såhär i efterhand, jag hade inte tagit reda på tilräckligt innan jag sa ok til det hela. Trodde ju att han tänkte skaffa några lämpliga äldre ponnyer, men ganska omgående anländer de här, som han fått billigt då de bara gått och skrotat hos en bekant. Kände inte heller till stallet, där jag nog tycker skötseln väl nog egentligen ligger på en acceptabel nivå almänt, trots de här två gångerna då någon uppenbart missat, och att utevistelsen är i minsta laget.
Den äldre kan absolut bli en bra barnponny, bara den blir tränad. Den yngre är nog för nervig.
 
Bara att frånsäga sig ansvaret. Det är pappan i det här fallet som får ta fulla ansvaret. Att köpa 2 outbildade ponnier till 2 små barn är inte ok mot någon. Varken hästar, barn eller mamman. Verkar var en hel del okunskap från pappans sida. Sälj hästarna och köp barnen varsin cyckel. Det har dom mer glädje av.
 
Och mamman har inget ansvar för den uppkomna situationen ? Hon har inte lovat att skjutsa, sköta hästen, betala eller hjälpa till i ett kollektivstall? Rida får hon ju inte, hur en ryttare nu kan gå med om det?

Jag tror de är två ansvariga i situationen och det hjälper inte ts om hon bara får medhåll. Nu får de reda ut detta och en snar, möjligen smidig lösning är att betala för husrum och skötsel och strukturell utbildning av de två ponnyer. Det finns säkert fler lösningar.
 
Ja jag känner mig ju ganska dum såhär i efterhand, jag hade inte tagit reda på tilräckligt innan jag sa ok til det hela. Trodde ju att han tänkte skaffa några lämpliga äldre ponnyer, men ganska omgående anländer de här, som han fått billigt då de bara gått och skrotat hos en bekant. Kände inte heller till stallet, där jag nog tycker skötseln väl nog egentligen ligger på en acceptabel nivå almänt, trots de här två gångerna då någon uppenbart missat, och att utevistelsen är i minsta laget.
Den äldre kan absolut bli en bra barnponny, bara den blir tränad. Den yngre är nog för nervig.
Lycka till, du löser det.
 
Och mamman har inget ansvar för den uppkomna situationen ? Hon har inte lovat att skjutsa, sköta hästen, betala eller hjälpa till i ett kollektivstall? Rida får hon ju inte, hur en ryttare nu kan gå med om det?

Jag tror de är två ansvariga i situationen och det hjälper inte ts om hon bara får medhåll. Nu får de reda ut detta och en snar, möjligen smidig lösning är att betala för husrum och skötsel och strukturell utbildning av de två ponnyer. Det finns säkert fler lösningar.

TS behöver inte reda ut nåt eftersom TS inte har något ansvar. Hon äger inte hästarna. Hon kan säga att tyvärr det här funkar inte. Ponnyerna är olämpliga och farliga för barnen. Och sen strunta i det helt.
 
Och mamman har inget ansvar för den uppkomna situationen ? Hon har inte lovat att skjutsa, sköta hästen, betala eller hjälpa till i ett kollektivstall? Rida får hon ju inte, hur en ryttare nu kan gå med om det?

Jag tror de är två ansvariga i situationen och det hjälper inte ts om hon bara får medhåll. Nu får de reda ut detta och en snar, möjligen smidig lösning är att betala för husrum och skötsel och strukturell utbildning av de två ponnyer. Det finns säkert fler lösningar.
Nej, enligt ursprungsinlägget har hon varken lovat att sköta hästarna, betala eller hjälpa till i kollektivstallet, tvärtom står det att hon sagt att hon INTE skulle göra något av ovanstående. Enda hon skulle göra var att hjälpa barnen när de skulle rida.

Läs ordentligt innan du skriver fler påhitt.
 
Och mamman har inget ansvar för den uppkomna situationen ? Hon har inte lovat att skjutsa, sköta hästen, betala eller hjälpa till i ett kollektivstall? Rida får hon ju inte, hur en ryttare nu kan gå med om det?

Jag tror de är två ansvariga i situationen och det hjälper inte ts om hon bara får medhåll. Nu får de reda ut detta och en snar, möjligen smidig lösning är att betala för husrum och skötsel och strukturell utbildning av de två ponnyer. Det finns säkert fler lösningar.

Det är inte mamman som köpte hästarna hur kan du tycka att hon ska ta mer ansvar än pappan som köpte hästarna. Hennes ansvar är att se till att hennes barn mår bra och pappan får ta ansvar över sina åtaganden. Allt annat är ju bara löjligt
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 415
Senast: lundsbo
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 323
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 005
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
2 859
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp