Är jag oresonlig?

Ja jag känner mig ju ganska dum såhär i efterhand, jag hade inte tagit reda på tilräckligt innan jag sa ok til det hela. Trodde ju att han tänkte skaffa några lämpliga äldre ponnyer, men ganska omgående anländer de här, som han fått billigt då de bara gått och skrotat hos en bekant. Kände inte heller till stallet, där jag nog tycker skötseln väl nog egentligen ligger på en acceptabel nivå almänt, trots de här två gångerna då någon uppenbart missat, och att utevistelsen är i minsta laget.
Den äldre kan absolut bli en bra barnponny, bara den blir tränad. Den yngre är nog för nervig.

Går det behålla den ena och så kan flickorna dela på den?
Kan du föra ett vettigt resonemang med pappan och lägga upp ett bra upplägg för flickorna och ponnyn?
 
Jag är ju inte explicit förbjuden att rida dem, oklart skrivet av mig, men jag har en del övervikt och tycker att jag är för tung för dem för mer regelbunden ridning i alla fall.
Jag blev ju först och främst glad för att han, ovanligt nog, ville ordna något åt barnen og engagera sig. Men nu blev det ju inte riktigt som jag naivt nog trodde. Så jag är främst ledsen på grund av det hela och tänker försöka styra upp det. Tack för bra förslag här. Kanske som @Ajda säger, att behålla den ena. Jag träffar pappan om några dagar så få se då vad han anser om olika lösningar.
 
Och mamman har inget ansvar för den uppkomna situationen ? Hon har inte lovat att skjutsa, sköta hästen, betala eller hjälpa till i ett kollektivstall? Rida får hon ju inte, hur en ryttare nu kan gå med om det?

Jag tror de är två ansvariga i situationen och det hjälper inte ts om hon bara får medhåll. Nu får de reda ut detta och en snar, möjligen smidig lösning är att betala för husrum och skötsel och strukturell utbildning av de två ponnyer. Det finns säkert fler lösningar.

Hur menar du att TS har ansvar i den uppkomna situationen? Pappan far iväg och köper två hästar som visar sig inte går att använda till det som ursprungligen var tanken.

Jag hade då aldrig i livet betalt för en dålig lösning, då hade jag hellre lagt de pengarna på ridskola för att utbilda barnen på för ändamålet vettiga ponnies.
 
Och mamman har inget ansvar för den uppkomna situationen ? Hon har inte lovat att skjutsa, sköta hästen, betala eller hjälpa till i ett kollektivstall? Rida får hon ju inte, hur en ryttare nu kan gå med om det?

Jag tror de är två ansvariga i situationen och det hjälper inte ts om hon bara får medhåll. Nu får de reda ut detta och en snar, möjligen smidig lösning är att betala för husrum och skötsel och strukturell utbildning av de två ponnyer. Det finns säkert fler lösningar.
Vad är det du inte förstår, bortsett från svenska? Ponnyerna är pappans ansvar! Det är han som köpt dem, han som stallat upp dem, han som ska sköta dem, han som betalar för dem, hans ansvar!
 
Om du läser igen ser du att TS inte visste att barnens pappa inte uppfyllde sin del av hästarnas omhändertagande. Barnens pappa motionerade dem en del till en början, och lovade också skola dem mer. Det står också att han gör det han behöver gällande skötsel men inte allt han tagit på sig.
Jo tack jag har läst. Tycker fortfarande som jag skrev. Och jag tycker ändå att ett arrangemang där man rider på helgerna då varken barnen eller mamma har tid på veckorna är orimligt för ett hållbart hästägande med fungerande hästar. Sen läste jag det inte så att det stod att pappan skulle garanterat motionera alla hästar varje dag.
 
Och ändå påstår du något som inte står i texten!
Om du läser texten själv så ser du också att det inte står någonting om att pappan lovat motionera hästarna under veckorna, vem har problem med lässvårigheter här liksom..

Det är ett arrangemang som är dömt att misslyckas från början och jag tycker att det borde varit bom stopp från början.

Jag vet inte vad du tror att "ta hand om" hästarna innebär men det är inte per automatik ridning. Och dom flesta vet att det inte räcker att skola en häst en gång och sen är det bra, det krävs kontinuerlig hantering och ridning för en säker häst.

Man kan skylla hur mycket som helst på pappan men mamman i detta läget borde förstått från början att allt i detta är orimligt på alla nivåer. Ibland gör man misstag och är för naiv vilket har varit så i detta fallet.
 
Senast ändrad:
Om du läser texten själv så ser du också att det inte står någonting om att pappan lovat motionera hästarna under veckorna, vem har problem med lässvårigheter här liksom..

Det är ett arrangemang som är dömt att misslyckas från början och jag tycker att det borde varit bom stopp från början.

Jag vet inte vad du tror att "ta hand om" hästarna innebär men det är inte per automatik ridning. Och dom flesta vet att det inte räcker att skola en häst en gång och sen är det bra, det krävs kontinuerlig hantering och ridning för en säker häst.

Man kan skylla hur mycket som helst på pappan men mamman i detta läget borde förstått från början att allt i detta är orimligt på alla nivåer. Ibland gör man misstag och är för naiv vilket har varit så i detta fallet.

Du missade visst att TS skriver att barnen mest kunde rida på helgerna och att pappan lovat att motionera dem, det är underförstått att det är under veckorna. Att motionera dem två gånger om dagen under helgen och ingen gång under veckorna är inte rimligt.
 
Om du läser texten själv så ser du också att det inte står någonting om att pappan lovat motionera hästarna under veckorna, vem har problem med lässvårigheter här liksom..

Det är ett arrangemang som är dömt att misslyckas från början och jag tycker att det borde varit bom stopp från början.

Jag vet inte vad du tror att "ta hand om" hästarna innebär men det är inte per automatik ridning. Och dom flesta vet att det inte räcker att skola en häst en gång och sen är det bra, det krävs kontinuerlig hantering och ridning för en säker häst.

Man kan skylla hur mycket som helst på pappan men mamman i detta läget borde förstått från början att allt i detta är orimligt på alla nivåer. Ibland gör man misstag och är för naiv vilket har varit så i detta fallet.
Men vad ska mamman göra åt att hennes ex fattar korkade beslut?
Det är ju inte på något vis hennes fel eller ansvar annat än att skydda barnen.
Hästarna är inte hennes problem.
 
Men vad ska mamman göra åt att hennes ex fattar korkade beslut?
Det är ju inte på något vis hennes fel eller ansvar annat än att skydda barnen.
Hästarna är inte hennes problem.
Ingenting går att göra åt det. Vad jag kan se, annat än att inte låta barnen hålla på med hästarna om inte situationen förändras.

Alla har ansvar för sina handlingar, det borde varit ett stopp direkt för realistiskt så var det en galen ide men som sagt, det är lätt att vara naiv och tro att saker och ting ska ordna sig.

Trots allt så sas det också att helgerna kunde hon hjälpa till på, det borde inte sagts.

Och vad exet skulle gjort om hon sa tvärnej till att hjälpa till? Det vet vi inte.
 
Du missade visst att TS skriver att barnen mest kunde rida på helgerna och att pappan lovat att motionera dem, det är underförstått att det är under veckorna. Att motionera dem två gånger om dagen under helgen och ingen gång under veckorna är inte rimligt.
Nej, jag har inte sett att pappan lovat att motionera dom under veckorna, vart står det? Att ta hand om dom ja, men att motionera dom? Nej det har jag inte läst.

Ska man ha sådana här uppgörelser så gäller det att vara extremt noga med vad som sägs och inte tro någonting eller ta något för givet. Då har man tyvärr sig själv att skylla.
 
Tycker det låter vettigt som andra redan skrivit att sälja den ena ponnyn som inte verka fungera för er och behålla den som det verka som barna tycker om och kan rida. En del ridskolor tar in privata ponnyer i sin verksamhet, ägaren har ponnyn nån dag och ridskolan nån dag mot billigare stallhyra. Kanske ni kan göra något sådant, dock osäker på om det är lämpligt på en så grön ponny, kanske ni kan ha en liten mer erfaren medryttare i veckorna? Hur stor/liten är den ponnyn som då blir kvar? Hur pass mycket tycker barnen om sina ponnyer? Blir dom ledsna om dom blir sålda eller är det kanske en lättnad för dom om dom att få komma tillbaka till trygga hästar på ridskolan? En tråkigt situation men jag tycker du (TS) tänker rätt här, hoppas ni kommer fram till en bra lösning.
 
Nej, jag har inte sett att pappan lovat att motionera dom under veckorna, vart står det? Att ta hand om dom ja, men att motionera dom? Nej det har jag inte läst.

Ska man ha sådana här uppgörelser så gäller det att vara extremt noga med vad som sägs och inte tro någonting eller ta något för givet. Då har man tyvärr sig själv att skylla.

Du har nog ett alldeles eget sätt att läsa saker.
 
Alla har ansvar för sina handlingar, det borde varit ett stopp direkt för realistiskt så var det en galen ide men som sagt, det är lätt att vara naiv och tro att saker och ting ska ordna sig.

Alltså DET hade väl varit helt orimligt, att bara tvärneka till ett teoretiskt sett bra upplägg. Snacka om att göra sig omöjlig som samarbetande förälder.

Teoretiskt är det fortfarande en bra idé, nu vet dock alla parter att pappa inte håller det upplägget.
 
Ja @Tilly_85 det upplägget har jag funderat på som en möjlighet. Barnen är ju nog egentligen mer fästa vid ridskolans ponnyer, så det blir knappast någon större sorg om hästarna säljs.
För övrigt ämnar jag inte gå in på några diskussioner om ifall det gär är en jättemärklig trådstart, det är det säkert, och konstigt upplägg på det hela. Så här i efterhand kan jag ju se att det visserligen blev en misslyckad situation som jag försökt klara enligt bästa förmåga, och den information jag haft.
 
Senast ändrad:
Hade pappan förstått att ni bara kan rida på helgerna? Jag tänker att kan man bara rida två dagar i veckan så är inte egen häst så lyckat, oavsett ålder och utbildningsnivå. Jag hade nog försökt sätta mig ner med barnens pappa och prata lugnt och sansat. Säga som det är, att ponnyerna är lite för svåra och att du förstår att det är en stress och tar mycket tid att sköta om dem och motionera dem i veckorna. Att ditt förslag är att sälja dem och kanske lägga pengarna på extra lektioner och lite kurser och så något år till. Förstår att du vill strypa karln men man kommer oftast längre om man stryker lite medhårs och inte skyller på någon (även om det är solklart att han gjort många tabbar här).

Lycka till!
 
Ingenting går att göra åt det. Vad jag kan se, annat än att inte låta barnen hålla på med hästarna om inte situationen förändras.

Alla har ansvar för sina handlingar, det borde varit ett stopp direkt för realistiskt så var det en galen ide men som sagt, det är lätt att vara naiv och tro att saker och ting ska ordna sig.

Trots allt så sas det också att helgerna kunde hon hjälpa till på, det borde inte sagts.

Och vad exet skulle gjort om hon sa tvärnej till att hjälpa till? Det vet vi inte.
Exakt, alla har ansvar för sina egna handlingar. Alltså bör rimligtvis barnens pappa vara den ansvariga när HAN väljer att skaffa hästar som han ska ha allt ansvar för (TS har aldrig skrivit att hon skulle hjälpa till med hästarna, bara hjälpa till med BARNEN, dvs skjutsa till stallet och assistera vid ridning). TS ska rimligtvis inte ta ansvar för vad hennes ex gör, däremot kan hon göra något åt en dålig situation som barnen hamnat i.
 
Och mamman har inget ansvar för den uppkomna situationen ? Hon har inte lovat att skjutsa, sköta hästen, betala eller hjälpa till i ett kollektivstall? Rida får hon ju inte, hur en ryttare nu kan gå med om det?

Jag tror de är två ansvariga i situationen och det hjälper inte ts om hon bara får medhåll. Nu får de reda ut detta och en snar, möjligen smidig lösning är att betala för husrum och skötsel och strukturell utbildning av de två ponnyer. Det finns säkert fler lösningar.

Men läs inläggen från TS innan du kastar ur dig saker, vad jag kan utläsa så har hon varken lovat att hjälpa till i kollektivstall, eller betala eller sköta hästarna. Det enda hon har lovat är att åka med barnen ibland för att de ska få rida och antar jag sköta dem i samband med det. Vet inte vad du vill med dina inlägg smutskasta TS genom att lägga ord i hennes mun som hon inte har skrivit?
 

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 715
Senast: lundsbo
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 801
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 065
Hästhantering Jag är så nära på att ge upp min häst jag snart har haft i 1 år. Jag hade sett så mycket framemot att ha häst igen men allt verkligen...
Svar
15
· Visningar
2 915
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp