är jag på rätt forum nu? Boxströ!

Jodu, jag har sett STOOORA diken. Och även en mindre kant eller uppförsbacke kan göra skillnaden om hästen rullar fast eller kommer loss.
 
Sv: Re: är jag på rätt forum nu? Boxströ!

CosmicQueen skrev:
Jag sopar alltid bort ett par dm vid dörren... har ingen tröskel där o om jag ej gjorde det skulle det vara typ halvmeter med spån där på morogonen... :smirk: Trots att jag sopar bort är där massor med spån på morgonen, dock ej lika mkt som om jag ej hade sopat bort... :smirk:


Gör oxå så...Min häst lever runt som e buse :rofl:
 
Sv: Re: är jag på rätt forum nu? Boxströ!

Ströar jämnt över hela boxen, utom vid dörren där jag har mindre (dock inte tomt), på morgonen har de gjort en vall vid dörren iaf som 'ramlar ut' när jag öppnar dörren, och resten drar de ut när de passerar den.

Men hat jämnt i hela boxen annars (har gett upp göra vallar längs väggarna, de är nämligen leksaker som måste dödas i unghästens värld).
 
Sv: Re: är jag på rätt forum nu? Boxströ!

Ville bara påpeka att det är ju olika hur man ströar beroende på hur ens häst oftast står och vart den brukar ligga m.m. Jag tycker precis som Magdalena att man ströar längs hela väggen, om det nu skulle bli så att hästen la sig just där och inte kom upp. Det är ju ganska trist och onödigt. Då är det ju lättare att fylla på med en halmbal (eller vad man nu ströar med) till istället för att riskera såna saker. Det kan ju bli obehagligt för hästen. Jag ströar alltid längs väggen men inte så mycket vid dörren eftersom hästarna jag ströar åt inte står där.
 
Sv: är jag på rätt forum nu? Boxströ!

Jag har gummimatta i boxen, och stör mest i mitten av boxen.. för det är där han ligger. Sen på brukar han vara ganska duktig på att putta omkring spånet, på det sättet stöas det där han behöver det.
 
Sv: är jag på rätt forum nu? Boxströ!

Lånar svarsknapp.

Jag sopar tomt en bit vid dörren, men det beror mycket på att vi har skjutdörrar i stallet och det är lätt att de inte går igen helt om det ligger en vall av spån där. Då vi är många som fodrar och hanterar hästarna tycker jag det är en stor risk att veta att dörren inte går igen lätt av sig själv.

Och sen beror det lite på att jag inte vill ha ut spånet i gången också, det kan jag inte sticka under stol med :angel:
Men i övrigt har jag en jämntjock bädd av råspån, mycket bra då den ligger på plats.
 
Sv: är jag på rätt forum nu? Boxströ!

Enda stället jag strör på är just den fjärdedelen innanför dörren!
Min häst har en öppen övre boxdörrshalva och kan stå med huvudet utanför. Av den enkla anledningen ser hon själv till att sprida halmen i hela boxen. :)

Immer
 
Sv: är jag på rätt forum nu? Boxströ!

Sista ca 30 cm innanför dörren vill jag inte ha något spån för det dras bara med hovarna ut i stallgången. Dessutom så står min häst oftast och hänger i andra hörnet där han har ett fönster. Har däremot spån i hela övriga boxen i samma tjocklek.
 
Sv: är jag på rätt forum nu? Boxströ!

Hmm...bra fråga...ända sen jag började sköta hästar när jag var liten så har jag sett att folk strör på det viset..lämnar det tomt längst fram, har aldrig funderat kring det förut. själv gör jag det för att mitt hö ligger på golvet och det är onödigt att det blandas med strö, och för att hon spiller en massa mat vid krubban, så det blir automatiskt att jag sopar bort en bit in...min häst verkar dock inte särskilt missnöjd. hon ligger mest under de timmar hon är i boxen under vinternätterna.
 
Sv: är jag på rätt forum nu? Boxströ!

Jag ströar mycket mycket i hela boxen men lägger ex extra stor hög i mitten för min häst får skavmärken annars. så det kan ibland se ut som det ligger jättemycket i mitten. men det är där hon ligger så... :banana:
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 328
Senast: Ajda
·
Hästvård Helt onödig, men ändå lite intressant, fundering som jag tänkt på de senaste dagarna när jag stått och mockat. Det finns väl ungefär...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 979
Senast: nullo-modo
·
Hästvård Hej! För ca en vecka sedan började min ponny att hosta och någon dag efter att vi upptäckte hostan upptäckte vi även att hon snorar i...
Svar
9
· Visningar
1 302
Senast: Freazer
·
Anläggning Nu har vi äntligen hittat vårt hus med tillhörande ladugård som nu ska byggas om till stall :banana: Det är inte stort, inte lyxigt men...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 240
Senast: majha
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp