är jag på rätt forum nu? Boxströ!

C

chrisse

Jag har sett SÅ MÅNGA som inte strör framme vid dörren. Iafl inte lika tjockt. Samma i boxen vid väggen.

Jag strör alltid lika tjockt.
Att man inte strör intill väggen kan jag ändå förstå. Hästen puttar ju ut allt som man lagt i mitten osv...
Men framme vid dörren? Farför inte?
Det är ju där hästen står mest! När den tittar ut osv...?

Jag vet massor av hästfolk som strör på det här sättet och NÅGON här inne på buke måste ju också göra det?
Varför?

Ofta blir det så när man sopar in från stallgången i boxen (om man inte har trösklar) och då sopar man lite extra vid dörren. Kanske för att hästen inte ska ha ut så mycket spån i gången när den går in och ut ur boxen?
Eller??

Mia :confused:
 
Jag lämnar ungefär 25-30 cm tomt innanför dörren av den enkla anledningen som du tidigare nämt,hon puttar omkring det ändå så det är en jättevall innanför dörren som ramlar ut i gången när man öppnar boxdörren och när hon går ut ur boxen så har hon släpat med sig spånet ut i halva gången..
 
Oftast står de ju som du säger mest vid boxdörren, och ofta knuffar de upp en vall mot dörren i alla fall.

jag strör hela boxen, men jag strör tunnare vid boxdörren. trots detta bygger valacken upp en fin liten vall av spån där varenda dag.

Strör inte alls vid dörren i stoet och fölets box, de står med BAKEN vid dörren ofta, och skiter där, så ströar jag inte där minskar jag mockningstiden radikalt ;)
 
Jag sopar alltid bort ett par dm vid dörren... har ingen tröskel där o om jag ej gjorde det skulle det vara typ halvmeter med spån där på morogonen... :smirk: Trots att jag sopar bort är där massor med spån på morgonen, dock ej lika mkt som om jag ej hade sopat bort... :smirk:
 
Min häst står inte mest vid dörren, jag har ett tunnare lager där. Har tunnare lager överallt utom i där han ligger ner, där är det tjockt. Och han strör ju runt det endå som sagt :smirk:
 
Tycker också det är konstigt, folk strör också väldigt lite.
 
jag strör inte lika mycket vid dörren. evelyn gillar att stå och kolla ut genomn fönstret, där står hon mer än vid dörren.
 
Jag strör inte innanför boxdörren ca 30 cm hos någon av mina hästar eftersom att höet ligger där och varför slänga höet i spånet när man kan lägga det direkt på golvet?.På morgonen är det ändå massa spån innanför dörren.Om jag inte sopade undan så skulle det väl vara en vall där :smirk: Däremot så snålar jag verkligen inte med spån,håller med om att det är många som snålar med spån och även halm nuförtiden förstår inte detta
 
vi stör inte längst ut vid dörren eftersom hästarna drar ut så mkt i gången. men vi borstar bara iin det ca 10-20 cm..
 
När jag hade hästen i utebox med bädd stog hon mest vid dörren och tittade ut, och hade bädd "överallt", med vallar på sidorna dessutom.

Nu står hon i innebox med bara kutterspån och jag har bädd överallt förutom en "sträng" på den sidan som är mot dörren. Alltså en 30-40 cm cirka som går nästan ända fram till krubban. Där lägger jag även höet så att det inte blir så spånigt. Dessutom så släpar inte pållan ut halva spånet i boxen om jag lämnar en sträng fri.

Pållan står heller inte framme vid dörren, hela boxen är "öppen" med galler och hon har två fönster med fin utsikt så varför skulle hon hänga vid dörren nu?

Förklarande bilder:
Boxen, har åkt ut lite spån i öppningen dock och jag har mer spån i boxen än det där som var när hon gick på bete ;)
Bevis på att hon inte står vid dörren ;-)
Utsikt från fönster 1
Utsikt 2

Jag kommer ihåg en box i förra stallet. Det var ganska tröga skjutdörrar och hästen hade en otroligt tjock bädd. Varje gång man skulle släppa ut hästen ramlade det ut en MASSA bädd.... Man fick skyffla in med spade där för det gick inte med en kvast, för tungt.. Det var väldigt irriterande..
 
När jag mockar brukar jag i regel lämna någon dm framme vid
boxdörren, eftersom att hästarna i regel alltid står där och trycker. Det är trots allt ganska mycket som hamnar
precis utanför boxdörren. Förövrigt strör jag jämt i hela boxen. :)
 
Men Nina! Jösses vad fint det nya stallet är!! Ser grymt mysigt ut, älskar när det bara är träväggar och så där ljust. Det är ju också fördelen med spånet. Vi har ju både röda väggar och torv i mitt stall, så det blir mörkt mörkt. Sen om hästen bryr sig vet jag inte, men själv gillar jag när det är ljust ;) Hade gärna stått på halm så hon kan äta nästan när hon vill, men det får man inte ströa med.


Till trådskrivaren:
Hm, detta har jag faktiskt inte tänkt på så mkt innan! *intressant* :idea:
När min häst stod på halm i gamla stallet ströade jag alltid ända fram till dörren, det var ett rejält lager överallt för hon spred alltid ut det så det var stora kala betongytor annars.
Dock har jag aldrig strött ända fram till dörren när hästen min stått på torv eller spån.. :confused: Vet inte riktigt varför, men det kanske har å göra med att halm som pållan legat på och tryckt ner hela natten ligger kvar iboxen och följer inte lika lätt med ut i gången. Torven och spånet försvinner ut.
När min häst stått på torv har jag -som Nina- försökt ha en sträng utan strö längs hela "främre" väggen, dvs den med dörren och krubban. Eftersom min häst äter havre och tappar lite havrekorn i bädden under krubban varje dag så börjar det lätt växa där, dessutom slabbar hon mkt med vattnet (gillar att blöta höet) och då blir det snart en havreodling där... :smirk: Det blir också riktigt klafts-blött under vattenkoppen efter ett tag och då luktar torven pecka. Dessutom står hon aldrig med benen på de 20-30 cm golv som är under krubba och vattenkopp.

Däremot skulle jag nog kunna tänka mig att torva vid dörren, för där lär hon ju stå om mornarna. Fast å andra sidan, hur lång tid rör det sig om?

Tänkvärt dock, aldrig funderat över detta förr :D
 
Ja det är urfint verkligen! :idea: Jag kan skicka med lite fler bilder i PM sedan, jag tog kort på varenda lilla hörn i hela stallet känns det som. ;) Och från utsidan också och hagarna. Trodde du sett dem i min gamla tråd på Gnägg? Fast bilderna slutade att funka då efter ett tag tyvärr.. :(
 
Nej stallbilderna kände jag inte alls igen, så jag kan inte ha kunnat se dem innan, var nog strul med spray då.. :mad:

Jäää ännu mer utfyllnad till mitt PM!! ;) :D
 
:rofl:

Jo Spray ba stängde av min sida helt plötsligt! :mad: Jag hade laddat upp några små kortfilmer på hästen och katten, och det fick man tydligen inte? :mad:
 
Jag öser upp allt spånet i mitten när jag mockar. Dagen efter ligger det ganska plant. Lägger jag spånet jämt över hela boxen så ligger allt runt kanterna dagen efter.
Dom andra i stallet har tittat lite fundersamt på min spånhög men dom har vant sig och sett att det fungerar bra.
 
Jag tycker precis tvärtom! Ok att man lägger mindre vid dörren så det inte ska åka ut när hästen går ut. Däremot att lägga ingenting eller tunnt längs väggarna och tjockt i mitten är HELT åt fanders. Skulle hästen lägga sig är det lätt att den fastnar pga "diket", och JAG vill då inte att min häst ska skyffla runt bädden, den ska ligga still! Hästen ska inte behöva bädda själv. Hellre lägger jag tvärtom, upp en vall längs väggarna.
 
Ett sånt STOOORT dike gör man ju inte?

Jag har tomt längst bak för att då hamnar bajset på golvet och är lättare att få ut. Och tomt fram för att inte få med allt ut.
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 332
Senast: Ajda
·
Hästvård Helt onödig, men ändå lite intressant, fundering som jag tänkt på de senaste dagarna när jag stått och mockat. Det finns väl ungefär...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 979
Senast: nullo-modo
·
Hästvård Hej! För ca en vecka sedan började min ponny att hosta och någon dag efter att vi upptäckte hostan upptäckte vi även att hon snorar i...
Svar
9
· Visningar
1 302
Senast: Freazer
·
Anläggning Nu har vi äntligen hittat vårt hus med tillhörande ladugård som nu ska byggas om till stall :banana: Det är inte stort, inte lyxigt men...
2 3
Svar
51
· Visningar
5 240
Senast: majha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp