Är jag precis tokig nu?

SpanskaLoppan

Trådstartare
Lång historia kort; livet har känts som ett helvete de senaste 2 åren. Har kämpat hårt och varit på väg uppåt men börjar bli trött och uppgiven igen.
(många har säkert pinat sig igenom mina gnälltrådar)

God vän bjuder på flygresa+boende i Grekland i 7 dagar :love: Jag behöver endast ha med reskassa och det finns tillräckligt på sparkontot. Har alltid velat åka till Grekland. Att åka utomlands kommer annars dröja flera år pga min ekonomi.

Men. Såklart ett Men. Det är näst sista veckan innan skolan slutar. Jag kommer hem natten mellan måndag och tisdag, vi har praktiskt prov på tisdagen... Examinationsuppgift som ska lämnas in samma vecka.

Är det ren idioti att åka? Får man riskera att bli underkänd i en kurs? Bara för en resa? Jag kan ju ha tur och få göra nåt jag verkligen kan på det praktiska provet, blodprov eller byte av stomibandage t ex. Eller så åker jag på att sätta kateter vilket jag aldrig har gjort och alltså inte lär klara...

Men jag vill komma bort... Och vännen kan inte åka senare då han har semester nu och inte kan få det sen.
 
Sv: Är jag precis tokig nu?

Kan du inte göra examensuppgiften innan du reser, så behöver du bara lämna in när du kommer hem? Och den praktiska uppgiften.. Kommer du klara att sätta kateter om du stannar hemma?

Behöver du resan så tycker jag du ska resa!
 
Sv: Är jag precis tokig nu?

Jag har läst några av dina gamla trådar och skulle vilja säga åk!

Du kan inte ringa typ hemtjänsten i din kommun och fråga om du skulle kunna få gå bredvid och prova på kateter?
 
Sv: Är jag precis tokig nu?

Jag säger åk och gör så mycket du kan inför prov och inlämningsuppgift innan du åker.
 
Sv: Är jag precis tokig nu?

Kan du inte göra examensuppgiften innan du reser, så behöver du bara lämna in när du kommer hem? Och den praktiska uppgiften.. Kommer du klara att sätta kateter om du stannar hemma?

Behöver du resan så tycker jag du ska resa!

Läraren har inte sammanställt uppgiften ännu utan den informationen kommer finnas tillgänglig först nästa vecka, den vecka jag alltså kommer vara bortrest. Allt jag kan få veta är att det kommer handla om palliativ vård, så läsa på kan jag ju ev göra denna vecka då vi har 3 lediga dagar.

Sätta kateter kommer jag ha möjlighet att träna på hur mycket som helst om jag stannar hemma... Och med träning kommer jag klara det utan problem.

Men hela min trötta själ längtar bort... Men får man verkligen göra så? Eller sätter jag mig själv i skiten för en veckas semester?:crazy:
 
Senast ändrad:
Sv: Är jag precis tokig nu?

Jag har läst några av dina gamla trådar och skulle vilja säga åk!

Du kan inte ringa typ hemtjänsten i din kommun och fråga om du skulle kunna få gå bredvid och prova på kateter?

Mycket tveksamt om det är genomförbart på ett lagligt sätt... I skolan övar vi på atrapper, det är också dom vi gör provet på så OM jag får katetersättning i uppgift och misslyckas så drabbar det ingen levande människa. Utom mig då som får underkänt på provet ;)
 
Sv: Är jag precis tokig nu?

Det dumma är att jag knappt kan göra nåt i förväg... Det finns en hemsida med mycket text och instruktionsfilmer som jag kan titta på men det praktiska blir ju svårt att träna på. Tror inte nån ställer upp så att jag får prova att sätta kateter :D

Vet någon om man kan gå klart utbildningen och sedan läsa upp enstaka kurser om man blivit underkänd?
Jag ligger annars bra till i betygsbedömningarna, runt C-B på alla kurser, skrev just två inlämningsuppgifter med B som resultat på båda och har nyss avslutat en 4 veckors praktik med lovord från handledaren... Så jag ligger ju inte på gränsen sedan innan... Och Grekland :d
 
Sv: Är jag precis tokig nu?

Men klarar man inte en examinering finns det ju alltid ett annat tillfälle att examinera samma uppgift. Normalt sett ett par veckor senare. Prata med läraren och fråga vad som händer ifall du inte klarar det praktiska provet. När får man tillfället att göra om det?

Sen kan du ju plugga i Grekland också. Det finns internet där med liksom. Ta med datorn.
 
Sv: Är jag precis tokig nu?

Tänkte mer att du får gå bredvid någon som ska göra det;)
Fixa sommarjobb samtidigt också:angel:
 
Sv: Är jag precis tokig nu?

Prata med lärarna i fråga så du får koll. Och man brukar få göra om prov. Och som tidigare redan sagt så har du tillgång till internet så kan du alltid få reda på uppgift och börja medans du är i spanien.

Jag tror du verkligen skulle må bra av en semester.
 
Sv: Är jag precis tokig nu?

Gratis resa, engångstillfälle
Praktiskt prov, kan göras vid ett senare tillfälle om det går åt skogen

Förstår inte vad du tvekar på, lev en vecka och få nya krafter till vardagen!:)
 
Sv: Är jag precis tokig nu?

Hör med dina lärare först- kan du göra praktiska delen senare- åk - kan du inte- stanna hemma och gör klart!
 
Sv: Är jag precis tokig nu?

Jag säger som någon annan: kolla upp reglerna för omexamination.

Och sen, åk alldeles oavsett! ;)
 
Sv: Är jag precis tokig nu?

Jag skulle åka utan minsta tvekan.

Ibland behöver man lite semester för att orka med vardagen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp