Är jag redo för häst?

Ruckus

Trådstartare
Hej! Jag är en 13 årig tjej som älskat hästar hela livet. Jag har ridit på ridskola ett bra tag men även varit medryttare till än häst innan. Min mamma är ganska med på att jag ska köpa egen häst, jag har gjort presentationer om vanliga sjukdomar, utrustning, försäkring och hur mycket det kommer kosta att ha min häst. Jag tänker att den ska stå i ett stall jag bor 6 minuter ifrån med buss. Stallet är fyllt av erfarna personer som gärna hjälper till vid ev. frågor, samt mammas gamla kollega som har egen häst där har hjälp mig och visat rutinerna och hur det är att ha häst. Jag har en ganska bra uppfattning tror jag, det är jobbigt. Jag kommer inte kunna vara med kompisar lika mycket men det är jag villig att ge upp då hästar är allt för mig. Jag har möjlighet att gå till stallet varje dag och i stallhyran ingår ut och insläpp samt foder på morgonen och lunch. Mamma har sagt att hon gärna hjälper till att ha ansvar med min häst och betala med pappa. Mina föräldrars inkomst tillsammans är ungefär 60 - 70 tusen kronor varje månad. Pappa vill dock inte följa med till stallet men har gått med på hjälpa till med endast en liten summa av pengarna. Men nu undrar jag, är jag redo för häst? Jag vill inte skicka mejl till stallchefen att jag vill hyra stallplats och att hon sedan säger att det är för tidigt och att jag inte kan tillräckligt om hästar. Jag vet hur man lindar sår och vilka salvor man ska använda, ev utrustning som täcken, vanliga sjukdomar, hur mans er skillnad på frisk och sjuk häst. Jag kan rida hästar ganska basict, alla gångarter och i form.
Fråga mig gärna frågor! Mamma är inte hästvan, men hon har erfarenhet om sårskador, muskler osv, hon har sagt att hon gärna vill lära sig och hjälpa till med hästisen.
Tacksam för svar. :D
 
Det är väldigt svårt för folk som inte känner dig att säga om du är redo eller ej - det beror så mycket på! Har du pratat med din ridlärare om att du funderar på att skaffa häst? Den personen känner ju dig lite mer och kan förmodligen säga om det är något särskilt hen tycker att du behöver innan det är dags. Tänk på att om det skulle vara så att du får höra nej, du är inte redo just nu - då betyder det nu och inte för alltid, och det finns förmodligen något konkret du kan göra för att bli redo. :)

Jag tror att det är bra om din mamma tar kontakt med stallchefen. I och med att du inte är myndig är det hon som kommer vara tvungen att stå på kontraktet, och då är det lika bra att hon tar kontakt först. Ibland kan det vara så att man måste stå i kö ett tag för att få stallplats, så om din mamma är med på häst är det ju lika bra att ni sonderar terrängen så snart som möjligt oavsett.
 
Såklart att du är redo för en egen häst. Folk lyckades ha egna hästar som mådde bra och överlevde för tusen år sedan när vi inte visst hälften av det vi vet idag. Du har ju ett bra socialt nät runt omkring dig, ni verkar ju ha råd att ha hästen och du har en bra attityd kring hästhållningen att du inte är helt färdigutbildad. Jag tror inte att det är några problem för dig att skaffa häst. De mesta i hästhållningen får man hjälp med om man vill, såsom foderstater. Sen lär man sig genom livet. Jag har ridit i över 35 år, jag har haft egen häst i över 20 år, men jag lär mig fortfarande saker. Man är ju aldrig fullärd!

Någonting du inte får glömma är dock att du måste fortsätta träna. Du kommer antagligen sluta på ridskolan om du köper egen ponny, men satsa på att rida för tränare i alla fall ett par gånger i månaden. Helst både hopp och dressyr. Det är en ekonomisk fråga hur mycket man kan träna, men satsa på att rida för tränare så mycket du kan. En tränare hjälper ju också till med utrusningen mm. Det är ju så mycket mer man får av en tränare än bara ridningen.

Du kommer att lära dig enormt mycket redan första året. Efter det kommer du undra varför du ens var osäker.
 
Att förstå att det är ett stort ansvar att äga häst är definitivt en bra början. Det är också jättebra att du har hittat ett stall med erfarna människor som kan hjälpa dig vid behov! Det är svårt att svara på frågan om du är redo för häst utan att känna dig eller veta om dina egentliga hästkunskaper, men det låter som du gör ditt bästa med att ta ansvar och lära dig om saker och ting. Någonting som jag tycker är viktigt att komma ihåg är att det aldrig blir så billigt som man hoppas på. Du har kanske tittat på sadlar som ligger på ett fåtal tusen kronor, medan din häst visar sig behöva en modell som är mycket dyrare för att få rätt passform. Det finns också många oberäkneliga kostnader när man äger häst. Kanske tuggar hagkompisen upp det dyra regntäcket du köpte för ett par veckor sedan, eller så blir hästen skadad och några tusen i självrisk drar i iväg. Om det blir en sådan torka igen som det var 2018 blir fodret mycket dyrare och svårare att hitta. Du måste se till att ta sådant in i beräkningen när du gör upp din budget med dina föräldrar.

Både när du ska kontakta stallvärden och när du väl ska köpa hästen är det bäst om din mamma skickar mejlen och ringer. Precis som ovan nämnde är det hon som kommer stå på kontrakten samt ha det huvudsakliga lagliga ansvaret. Ett annat tips till när du letar ponny är att du inte köper första bästa som verkar bra eller den billigaste som går att hitta. Åk och provrid, se till att hästen blir veterinärbesiktigad och att allting känns rätt. Köp ingen häst som du inte är redo för, utan försök istället att hitta en lugn läromästare som du känner dig trygg med. En jättebra sida för både dig och mamma att lära er mer om hästar på är https://hastsverige.se. All lycka till! :)
 
Låter som om du är en mogen 13 åring och med dina föräldrars backning är du säkert mogen för att ha häst. Be din mamma vara den som kontaktar stallchefen då det är dina föräldrar som kommer ingå avtalet om ev stallplats eftersom du är under 18.
Lycka till, hoppas att du hittar drömhästen/ponnyn!
 
Tycker du verkar ha en bra grund för att ha häst genom att du har insikt om att du inte kan allt, du har läst på om sjukdomar med mera. Om du är färdig rent ridmässigt för att ha häst kan bara din ridlärare svara på. Om du ska provrida hästar och du verkligen fastnar för någon försökt då gärna att ordna en andra provridning där du kan få med dig ridlärare eller annan hästkunnig vuxen som kan hjälpa dig att bedöma om hästen är lämplig för dig.

Finns inget tristasre än att köpa en häst som är för svår i ridning eller hantering för där du själv är utbildningsmässigt. Då blir det snabbt bara jobbigt och tråkigt att vara i stallet. Med första hästen är det extra viktigt att det är en trygg och erfaren läromästare i både ridning och hantering. De kostar lite mer men är värda varenda krona. Det kan också vara bra att prata med dina föräldrar om att det är bättre att köpa en lite äldre erfaren häst än en yngre häst som kostar mindre.
 
Med tanke på hur ung och oerfaren du är, så tycker inte jag att du ska ha en häst ensam. Speciellt med tanke på att dina föräldrar inte är hästkunniga heller. Det är ett enormt ansvar att ha en häst och jag tror att det kan bli mer jobbigt än roligt för dig. Om du ändå bestämmer dig för att göra det, så se till att ha en mentor som du VET är kunnig och som du vet finns där i alla lägen - någon som du verkligen kan "luta dig mot". En sådan person behöver också vara med när du letar häst.
 
Det låter som att du har koll och mycket annat lär man sig efterhand. Svårt att exempelvis lära sig hur man ska göra med en fånghäst (mer än boxvila och kontakta veterinär) innan man har hamnat i den sitsen och annan sårvård lär man sig efterhand.

Låt din mamma sköta kontakten med stallägaren/stallchefen.


Olika hästar behöver olika saker och jag personligen gillar okomplicerade hästar. Fick först en hyrponny, ett 21årig welshsto, över vintern för att visa föräldrarna att jag kan ta ansvar. Då var jag 14år. Min mor kunde inte heller mycket om hästar men vi har lärt oss tillsammans. Internet har varit guld värt men även ha väldigt erfarna personer att fråga. Efter welshstoet fick jag en åring som jag har kvar än idag. Världens bästa ponny enligt mej. Men det är inget jag rekommenderar till en tonåring.

Fundera på vad du vill med hästägandet, tävling eller bara skogsridning?

Har sett många tonåringar som sköter hästen kanon och på ett vuxet sätt men även sett vuxna som slarvar med sina hästar.
 
Tack så himla mycket för svaren!
Jag och mamma har kommit fram till att hästköpandet förmodligen kommer börjas nästa år, med att provrida hästar. Detta för att vi ska flytta snart och därför måste vi spara pengar, det blir mycket om man har häst på sidan då den äter upp sparpengarna. Jag håller med hennes beslut och är redan taggad inför nästa år. Sålänge ska vi prata med stallchefen om boxplats. Jag antar att det jag inte redan vet får jag lära mig under tiden jag är hästägare, men som sagt kan jag inte ha ansvar alldeles själv så är väldigt glad att mamma vill hjälpa till.

Förresten är det någon som vet hur det är med spiltor? Skulle inte dem bli olagliga snart? Många privhästar har flyttat in till ridskolans stall och tagit upp boxarna så nu är alla stackars lektionshästar i trånga spiltor. :confused:

/Mitt systers konto på datorn
 
Tack så himla mycket för svaren!
Jag och mamma har kommit fram till att hästköpandet förmodligen kommer börjas nästa år, med att provrida hästar. Detta för att vi ska flytta snart och därför måste vi spara pengar, det blir mycket om man har häst på sidan då den äter upp sparpengarna. Jag håller med hennes beslut och är redan taggad inför nästa år. Sålänge ska vi prata med stallchefen om boxplats. Jag antar att det jag inte redan vet får jag lära mig under tiden jag är hästägare, men som sagt kan jag inte ha ansvar alldeles själv så är väldigt glad att mamma vill hjälpa till.

Förresten är det någon som vet hur det är med spiltor? Skulle inte dem bli olagliga snart? Många privhästar har flyttat in till ridskolans stall och tagit upp boxarna så nu är alla stackars lektionshästar i trånga spiltor. :confused:

/Mitt systers konto på datorn
Ett förbud utreds just nu och antagligen kommer det att bli olagligt att hålla hästar i spilta för mer än under skötsel i framtiden. Det kommer dock inte ske över en natt - alla ridskolor kommer få tid på sig att bygga lösdrifter, boxar och så vidare för att kunna fasa ut spiltorna. Som reglerna är idag får man inte hålla en häst uppbunden i en spilta i mer än 16 timmar per dygn. Man får inte heller bygga nya spiltor för uppstallning. Såklart trist för lektionshästarna att mista sina boxar, men ingenting emot reglerna så länge de får gå ute/göra annat minst 8 timmar.
 
Hej! Jag är en 13 årig tjej som älskat hästar hela livet. Jag har ridit på ridskola ett bra tag men även varit medryttare till än häst innan. Min mamma är ganska med på att jag ska köpa egen häst, jag har gjort presentationer om vanliga sjukdomar, utrustning, försäkring och hur mycket det kommer kosta att ha min häst. Jag tänker att den ska stå i ett stall jag bor 6 minuter ifrån med buss. Stallet är fyllt av erfarna personer som gärna hjälper till vid ev. frågor, samt mammas gamla kollega som har egen häst där har hjälp mig och visat rutinerna och hur det är att ha häst. Jag har en ganska bra uppfattning tror jag, det är jobbigt. Jag kommer inte kunna vara med kompisar lika mycket men det är jag villig att ge upp då hästar är allt för mig. Jag har möjlighet att gå till stallet varje dag och i stallhyran ingår ut och insläpp samt foder på morgonen och lunch. Mamma har sagt att hon gärna hjälper till att ha ansvar med min häst och betala med pappa. Mina föräldrars inkomst tillsammans är ungefär 60 - 70 tusen kronor varje månad. Pappa vill dock inte följa med till stallet men har gått med på hjälpa till med endast en liten summa av pengarna. Men nu undrar jag, är jag redo för häst? Jag vill inte skicka mejl till stallchefen att jag vill hyra stallplats och att hon sedan säger att det är för tidigt och att jag inte kan tillräckligt om hästar. Jag vet hur man lindar sår och vilka salvor man ska använda, ev utrustning som täcken, vanliga sjukdomar, hur mans er skillnad på frisk och sjuk häst. Jag kan rida hästar ganska basict, alla gångarter och i form.
Fråga mig gärna frågor! Mamma är inte hästvan, men hon har erfarenhet om sårskador, muskler osv, hon har sagt att hon gärna vill lära sig och hjälpa till med hästisen.
Tacksam för svar. :D

En fundering om stallet du vill stå i - hur funkar det med de stallpass som inte ingår i stallhyran? Släpper in och fodrar var och en sin egen häst eller turas man om att ta in och fodra allas hästar? I vårt stall måste det finnas en hästkunnig vuxen som har ansvar för gemensamma stallpass. Vi tar bara in barn som hyresgäster om det finns en hästkunnig förälder.
 
En fundering om stallet du vill stå i - hur funkar det med de stallpass som inte ingår i stallhyran? Släpper in och fodrar var och en sin egen häst eller turas man om att ta in och fodra allas hästar? I vårt stall måste det finnas en hästkunnig vuxen som har ansvar för gemensamma stallpass. Vi tar bara in barn som hyresgäster om det finns en hästkunnig förälder.
Det ingår in och utsläpp på morgonen, utfodring på morgonen och förmiddagen. Den finns folk som jobbar i stallet som fixar det. Sen får man fixa allt själv på eftermiddagen.
Det är ett ridskole stall, så det är stallelever som jobbar där alla vardagar. På helgen är man själv ansvarig för sin häst. Vet inte om det svarade på din fråga.
 
Det ingår in och utsläpp på morgonen, utfodring på morgonen och förmiddagen. Den finns folk som jobbar i stallet som fixar det. Sen får man fixa allt själv på eftermiddagen.
Det är ett ridskole stall, så det är stallelever som jobbar där alla vardagar. På helgen är man själv ansvarig för sin häst. Vet inte om det svarade på din fråga.

Det gjorde det!
 
Har du funderat på att hyra häst? Flera verksamheter som håller läger på sommaren hyr ut sina hästar/ponnyer från augusti/september till juni och då brukar man även få med en sadel som passar hästen. Hästarna är i regel väl utbildade och trevliga att hantera. Vet många unga tjejer på min ridskola som brukar hyra på detta viset, antingen ensamma eller tillsammans med en kompis, som nästa steg efter ridskolan innan man skaffar en helt egen häst. Fundera på det alternativet iallafall för jag vet väldigt många som är nöjda med att hyra häst något/några år. Du får gärna PMa mig så kan jag dela med mig av vilka verksamheter som jag känner till:)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
569
Senast: valy
·
Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 307
Senast: animalasia
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
21
· Visningar
1 728
Senast: Sootie
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 341

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp