Är jag redo?!

Klarar jag det? (Ansvar,kunskap,ridningen) skriv gärna varför sen😁

  • Ja

    Röster: 11 91,7%
  • Nej

    Röster: 1 8,3%
  • Kanske (utveckla som kommentar)

    Röster: 0 0,0%

  • Antal omröstningsdeltagare
    12

Hejhejgodisklubba

Trådstartare
Hej!
Min familj ska kanske börja ta hand om en häst på ridskolan 3 dagar i veckan då vi kommer ha allt ansvar. Den här hästen är min favvo häst och hon är den snällaste hästen som någonsin funnits. Hon är 23 år och det är därför hon hyr ut henne för hon ska slippa vara ridskolehäst.

Jag har ridit i cirkus 7 år. Min lilla syrra har ridit ungefär 2 år. Men jag kommer vara med henne isf hela tiden. Min mamma red lite när hon var liten och sen har hon hängt med mig när jag ridit i alla 7 år :).

Våra grannar som kan tänka sig hjälpa till har egna hästar och är hästsvans.

Jag har hjälpt mina kompisar med deras hästar, hängt med på tävlingar och halvt ridit in ett ponny fux sto när jag nyss börjat rida. Jag red väldig länge som nybörjare. Jag kan rida i alla gångarter. Jag ridit på ridskola 7 år. Ridit lite islandshäst. Älskar hästar. Håller på att jobba på ställningar och sånt. Lite smått börjat med framdelsvändningar och skänkelvikningar.

Min fråga är, tror du jag kommer klara det?
 
Helt omöjligt att svara på utan att veta mer. Om jag utgår ifrån att hästen kommer stå kvar på ridskolan och att ridskolan kommer fortsätta ha ansvaret i övrigt och att hjälp finns att få där så ja, det borde du klara. Om ni ska flytta henne och ta hand om allt själva så nej.
 
Ridning är ofta den 'enkla' delen i att ha en häst, hur ser dina kunskaper ut på de andra områdena?

Foder, vad som är en bra stallplats, skoning, enklare sårvård, att känna igen sjukdomar, vilken utrustning som är lämplig och hur den ska sitta, som exempel.

Håller med @TinyWiny , står hästen kvar på ridskolan och du får hjälp därifrån går det säkert bra :)
 
Står hästen kvar på ridskolan är det ett jättebra sätt att fördjupa sina kunskaper om hästar utan att behöva stå med allt ansvar själv.

Tänk dig att ridning är bara en tredjedel av allt det innebär att ha häst. Den andra tredjedelen är all praktisk skötsel som foder, hovslagare och liknande. Den sista tredjedelen är att kommunicera med hästen. Att förstå vad den vill säga och möta det på rätt sätt.
 
Hej!
Min familj ska kanske börja ta hand om en häst på ridskolan 3 dagar i veckan då vi kommer ha allt ansvar. Den här hästen är min favvo häst och hon är den snällaste hästen som någonsin funnits. Hon är 23 år och det är därför hon hyr ut henne för hon ska slippa vara ridskolehäst.

Jag har ridit i cirkus 7 år. Min lilla syrra har ridit ungefär 2 år. Men jag kommer vara med henne isf hela tiden. Min mamma red lite när hon var liten och sen har hon hängt med mig när jag ridit i alla 7 år :).

Våra grannar som kan tänka sig hjälpa till har egna hästar och är hästsvans.

Jag har hjälpt mina kompisar med deras hästar, hängt med på tävlingar och halvt ridit in ett ponny fux sto när jag nyss börjat rida. Jag red väldig länge som nybörjare. Jag kan rida i alla gångarter. Jag ridit på ridskola 7 år. Ridit lite islandshäst. Älskar hästar. Håller på att jobba på ställningar och sånt. Lite smått börjat med framdelsvändningar och skänkelvikningar.

Min fråga är, tror du jag kommer klara det?

Du har skrivit om vad du kan i ridning, men inget om vad du kan om foder, hästens vård, hälsa, sjukdomar, skador, ekonomi, försäkring, utrustning och så vidare.

Då är det svårt att säga om ni är redo. eftersom ridning är det minsta som man gör när man har ansvaret för en ”egen” häst. Det är allt övrigt som är viktigare att ha kunskap om i första hand.
 
Hej!
Min familj ska kanske börja ta hand om en häst på ridskolan 3 dagar i veckan då vi kommer ha allt ansvar. Den här hästen är min favvo häst och hon är den snällaste hästen som någonsin funnits. Hon är 23 år och det är därför hon hyr ut henne för hon ska slippa vara ridskolehäst.

Jag har ridit i cirkus 7 år. Min lilla syrra har ridit ungefär 2 år. Men jag kommer vara med henne isf hela tiden. Min mamma red lite när hon var liten och sen har hon hängt med mig när jag ridit i alla

Våra grannar som kan tänka sig hjälpa till har egna hästar och är hästsvans.

Jag har hjälpt mina kompisar med deras hästar, hängt med på tävlingar och halvt ridit in ett ponny fux sto när jag nyss börjat rida. Jag red väldig länge som nybörjare. Jag kan rida i alla gångarter. Jag ridit på ridskola 7 år. Ridit lite islandshäst. Älskar hästar. Håller på att jobba på ställningar och sånt. Lite smått börjat med framdelsvändningar och skänkelvikningar.

Min fråga är, tror du jag kommer klara det?

Behöver man fråga, är man inte redo.
 
Hej!
Min familj ska kanske börja ta hand om en häst på ridskolan 3 dagar i veckan då vi kommer ha allt ansvar. Den här hästen är min favvo häst och hon är den snällaste hästen som någonsin funnits. Hon är 23 år och det är därför hon hyr ut henne för hon ska slippa vara ridskolehäst.

Jag har ridit i cirkus 7 år. Min lilla syrra har ridit ungefär 2 år. Men jag kommer vara med henne isf hela tiden. Min mamma red lite när hon var liten och sen har hon hängt med mig när jag ridit i alla 7 år :).

Våra grannar som kan tänka sig hjälpa till har egna hästar och är hästsvans.

Jag har hjälpt mina kompisar med deras hästar, hängt med på tävlingar och halvt ridit in ett ponny fux sto när jag nyss börjat rida. Jag red väldig länge som nybörjare. Jag kan rida i alla gångarter. Jag ridit på ridskola 7 år. Ridit lite islandshäst. Älskar hästar. Håller på att jobba på ställningar och sånt. Lite smått börjat med framdelsvändningar och skänkelvikningar.

Min fråga är, tror du jag kommer klara det?
Jag röstade ja utan att veta nånting om dig egentligen. Men med tanke på att hästen står på en ridskola så kommer den att skötas med samma rutiner som vanligt och personal/ägarna kommer ha koll och du kan alltid fråga om det är nånting. Och passa på att fråga för detta är ett av de bästa sätten att börja ta mer ansvar och samtidigt ha både support och hjälp som du sen i framtiden kommer att ha nytta av :)
 
Hej!
Min familj ska kanske börja ta hand om en häst på ridskolan 3 dagar i veckan då vi kommer ha allt ansvar. Den här hästen är min favvo häst och hon är den snällaste hästen som någonsin funnits. Hon är 23 år och det är därför hon hyr ut henne för hon ska slippa vara ridskolehäst.

Jag har ridit i cirkus 7 år. Min lilla syrra har ridit ungefär 2 år. Men jag kommer vara med henne isf hela tiden. Min mamma red lite när hon var liten och sen har hon hängt med mig när jag ridit i alla 7 år :).

Våra grannar som kan tänka sig hjälpa till har egna hästar och är hästsvans.

Jag har hjälpt mina kompisar med deras hästar, hängt med på tävlingar och halvt ridit in ett ponny fux sto när jag nyss börjat rida. Jag red väldig länge som nybörjare. Jag kan rida i alla gångarter. Jag ridit på ridskola 7 år. Ridit lite islandshäst. Älskar hästar. Håller på att jobba på ställningar och sånt. Lite smått börjat med framdelsvändningar och skänkelvikningar.

Min fråga är, tror du jag kommer klara det?
Kommer säkerligen gå jättebra, bra sätt dessutom att börja med hästar på ett mer hästägarlikt sätt. Man vet aldrig om man är redo fören man har prövat på det.
 
Exakt. Tycker det visar på en ödmjukhet också och det är viktigt att kunna visa sina styrkor och svagheter så att man vet vad man kan jobba på. Själv slutade man ju med hästar en gång som ung eftersom miljön runtom var lik kommentaren från @Vogue .

Precis.
Vissa tror ju att dom kan allt och aldrig behöver fråga. Dessa är nog ofta "farligare" för hästen än de som vet att de inte kan allt och därför hellre frågar än gör fel.
Ödmjukhet är viktigt!
 
Precis.
Vissa tror ju att dom kan allt och aldrig behöver fråga. Dessa är nog ofta "farligare" för hästen än de som vet att de inte kan allt och därför hellre frågar än gör fel.
Ödmjukhet är viktigt!

Håller med helt. Jag ställer så himla många frågor till hovis, ET, tränare, andra ägare för jag vet med mig att jag som förstagångsägare inte kan få nog av kunskap och perspektiv. Störigt? Säkerligen, men jag tror det uppskattas också som ett intresse för respektive persons kunskap. Slipper man bli så stuprörs-blind också.
 
Eftersom det är 3 dagar i veckan antar jag att hästen står kvar på ridskolan. Då är det ett perfekt tillfälle för dig att lära dig massor! Jag antar att ridskolan kommer ha det huvudsakliga ansvaret för hästen och sköta allt som har med foder, uppstallning, hälsa och veterinärvård att göra. Du kommer förhoppningsvis få vara med och lära dig massor av dem. Slappna av, fråga, fråga och fråga!

Vad är det du ska göra med hästen när det är dina dagar? Är det mockning, ridning, rykt? Eller är det något mer? Antar att den fodras samtidigt som alla de andra ridskolehästarna, släpps in och ut samtidigt som de andra osv.
 
Ridning är ofta den 'enkla' delen i att ha en häst, hur ser dina kunskaper ut på de andra områdena?

Foder, vad som är en bra stallplats, skoning, enklare sårvård, att känna igen sjukdomar, vilken utrustning som är lämplig och hur den ska sitta, som exempel.

Håller med @TinyWiny , står hästen kvar på ridskolan och du får hjälp därifrån går det säkert bra :)

Hon ska ha hand om en ridskolehäst 3 dagar i veckan. Tror du verkligen att hon kommer ha ansvaret för foder, stallplats, skoning, enklare sårvård, känna igen sjukdomar, välja utrustning osv? Det här låter som min gamla ridskola har haft det i perioder. En ridskolehäst som hyrs ut någon/några dagar per vecka och den som hyr behöver bara mocka, rykta och rida. In- och utsläpp sköttes av ridskolan liksom allt som hade med foder och veterinärvård att göra. Utrustningen som användes var den som ridskolan bestämt skulle användas till just den hästen och de som hyrde var oftast där när det fanns personal på plats. Ett perfekt tillfälle att lära sig massor! Det enda den som hyrde behövde göra var att mocka, rykta och rida. Och kanske putsa utrustningen emellanåt.

Min upplevelse är att ridskolor ofta gör så när en ridskolehäst kommer upp lite i åren (och börjar tröttna på livet som ridskolehäst) för att den ska få trappa ner och man förhoppningsvis ska hitta någon som vill köpa den.
 
Senast ändrad:
Hästen står på ridskolan och ni kommer bara ha ansvar i några timmar några dagar i veckan. Det kommer gå fint.

Och apropå att man inte är redo om man behöver fråga.
Maken och jag har en hel flock hemma på gården. Har haft hästar större delen av våra liv.
Vi frågar fortfarande andra när vi blir osäkra på något. Hovslagare, veterinär, ET, massör, grannen, kollegor, kusken som kör, andra tränare och hästägare, Facebook, Buke.
Klart som fan man blir osäker ibland. Inte minst på sin egen förmåga, ibland helt i onödan.

Och jag har fortfarande uppriktig ångest varje gång vi köper en ny häst. Jag har legat i sängen och bölat :Dnatten innan vi skulle hämta hem en häst, för att jag lider av en livslång noja om att vi kanske inte klarar av det och om vi verkligen gjort rätt och om vi verkligen kommer trivas ihop och om jag verkligen vill ha en till häst.
Alla gånger har det slutat bra. Men det är ju bara mänskligt att bli osäker och noja inför stora beslut, eller när man ska göra något man inte har erfarenhet utav. Som att få lite mer ansvar över en häst.

Så jag tycker att den här "medryttardealen" på ridskolan är ett helt utmärkt första steg att ta.
Ni får rå om och lära er med en snäll häst som säkert kommer älska den extra uppmärksamheten och avtrappningen från rutinerna på lektionerna. Ni kommer vara i en trygg miljö och ha huvudansvariga och mer kunniga människor runt omkring er hela tiden.
Njut av tiden med hästen! :)
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 894
Senast: iNHALE
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 849
Senast: Solstig
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 064
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 097
Senast: Zpunk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp