Är köttätande alltid dåligt för miljön? (utbruten från Klimatutmaningar, stöd och råd)

Jag är helt med på hur du menar, mycket vettigt.
Möjligen är jag själv färgad av min egen bubbla av småskaliga producenter som blivit det av mer etiska och miljöträngande anledningar (både kött och grönsak), men jag ser ju också, precis som du påpekar vissa som också tjänar på industrin. Absolut. Samtidigt är vi också många som vill verka för att småskaligt ska vara möjligt att hålla på med, utan industrins inblandning.

(Den lelle röde kommunisten i mig skriker nått om begränsande äganderätt... :angel:)
Helt med på detta. Den absolut största skulden ligger hos politiker och lobby/industri. Kan ju säga att jag verkligen försöker med mina grannar, verkligen, men blir totalt utskrattad bara jag nämner sånt som vinterbete eller skogsbete, eller (hör och häpna!) bondbönor. Det är nog lätt att fastna i en bubbla om en själv är väldigt medveten producent/konsument. Jag vet att jag skakades om rätt rejält när jag flyttade ut hit.
Inflikar: Och när det gäller den absolut största djurindustrin i landet, grisarna, (drygt 2,5 MILJONER grisar slaktas i Sverige varje år...) finns väl ingen som helst miljönytta? Vari skulle den ligga, isåfall? Och 98,5 miljoner höns, såg jag nu, dvs ännu fler. Var finns den miljönyttan?
Absolut. Helt med på detta. Sån enormt liten del av produktionen som har miljönytta och ändå skriks det ordet till höger och vänster.
 
Den ende jag hört talas om som faktiskt åt tillräckligt med kalorier, och inte fick några sprutor, var Michael Phelps. Men han käkade en bra bit över 10.000 kcal på en dag. Det är svårt att proppa i sig så mycket och faktiskt må bra. Inte ens på de stora amerikanska bufféerna tror jag att jag hade kunnat stoppa i mig så mycket mat och då är jag ändå väldigt bra på att äta.
Som jag förstår är Michael Phelps simmare (kortdistans), varför skulle han äta sådana enorma mängder? Låter inte rimligt när en cyklist i Tour de France som cyklar runt 18 mil per dag förbrukar typ 7000 kcal.
 
Som jag förstår är Michael Phelps simmare (kortdistans), varför skulle han äta sådana enorma mängder? Låter inte rimligt när en cyklist i Tour de France som cyklar runt 18 mil per dag förbrukar typ 7000 kcal.
Phelps är nästan 2 meter lång och väger 88 kilo. Han simtränar ungefär 6 timmar om dagen - och det är inget slösim. Jag misstänker att han styrketränar också. Tiotusen kalorier förvånar mig inte ett dugg.

Cyklister i Touren är lätta, max 60-kilosklassen för de som vill klättra bra i bergen. Problemet för dem är att få i sig dessa kalorier medan de cyklar - magen kraschar lätt och man kan inte ÄTA 7000 kalorier medan man cyklar, vilket är när det behövs. De tar mest in gels och drycker under cyklingen.
 
Som jag förstår är Michael Phelps simmare (kortdistans), varför skulle han äta sådana enorma mängder? Låter inte rimligt när en cyklist i Tour de France som cyklar runt 18 mil per dag förbrukar typ 7000 kcal.
Du tror inte att när man ligger på den träningsnivån som han gjorde då och är såpass stor som han är att det behövdes väldigt mycket kalorier för att kroppen ska prestera optimalt?


https://www.aspirechannelswim.co.uk/blog/michael-phelps-12-000-calorie-diet
 
Phelps är nästan 2 meter lång och väger 88 kilo. Han simtränar ungefär 6 timmar om dagen - och det är inget slösim. Jag misstänker att han styrketränar också. Tiotusen kalorier förvånar mig inte ett dugg.

Cyklister i Touren är lätta, max 60-kilosklassen för de som vill klättra bra i bergen. Problemet för dem är att få i sig dessa kalorier medan de cyklar - magen kraschar lätt och man kan inte ÄTA 7000 kalorier medan man cyklar, vilket är när det behövs. De tar mest in gels och drycker under cyklingen.
Det är orimligt mycket. Jag kollade nu också upp det och han säger själv att det är en skröna och att han när han åt som mest var under en period i high school när han fortfarande växte och då låg han kanske på 8-10 000 kcal per dag vilket är extremt mycket men ökade han samtidigt mycket i vikt är det inte omöjligt.
 
Senast ändrad:
Läste du ens länken?

Varför tror du att syftet var att ligga på +-0 kalorimässigt under den period när han tränade och tävlade som tyngst och mest?
Han säger själv att det som påstods i din artikel är ljug.

Phelps set the record straight about those reports. "Twelve thousand is not real," he said. "It's impossible. You can't eat that much." He called it a "fabricated lie" that had spread from the British press.
"During my prime, I was probably really eating eight to ten [thousand calories per day]," Phelps said. That's still an insane calorie intake, but it was when he was in high school and still growing, he said, not during Olympic training. Towards the end of his Olympic career, he said, he was focused on staying lean, not bulking up.
 
Phelps är nästan 2 meter lång och väger 88 kilo. Han simtränar ungefär 6 timmar om dagen - och det är inget slösim. Jag misstänker att han styrketränar också. Tiotusen kalorier förvånar mig inte ett dugg.

Cyklister i Touren är lätta, max 60-kilosklassen för de som vill klättra bra i bergen. Problemet för dem är att få i sig dessa kalorier medan de cyklar - magen kraschar lätt och man kan inte ÄTA 7000 kalorier medan man cyklar, vilket är när det behövs. De tar mest in gels och drycker under cyklingen.
Är det lättare att äta när man simmar menar du? :)
 
Det är dock inte omöjligt att förbruka så många kcal på ett dygn men det motsvarar en cykeltur på ungefär 50 mil och så hårt är det nog ingen som klarar träna under längre period utan att bryta ned kroppen. Det är samma som att cykla från treriksröset till Smygehuk på fyra dygn(!) och det har faktiskt gjorts men som rekordförsök, inte som träning.
 
Är det lättare att äta när man simmar menar du? :)
Det är skillnad på att äta 10 000 kcal under en hel dag vs att få i sig 7000 under ett intensivt cykellopp på några timmar. Kroppen kan inte hantera, och tillgodogöra sig, så stora mängder bränsle under så kort tid utan att magen kraschar totalt. Alla som håller på med långvariga uthållighetssporter vet vilket problem det kan vara och man måste prova sig fram - gå in i väggen halvvägs in i loppet pga akut bränslebrist eller krascha pga magproblem. Man får prova sig fram. Gels och drycker är det som fungerar bäst men även där är det personligt hur man går till väga.

Jag tycks minnas att även Gunde Svan berättade om sitt extrema kaloriintag under en träningsdag?
 
Det är skillnad på att äta 10 000 kcal under en hel dag vs att få i sig 7000 under ett intensivt cykellopp på några timmar. Kroppen kan inte hantera, och tillgodogöra sig, så stora mängder bränsle under så kort tid utan att magen kraschar totalt. Alla som håller på med långvariga uthållighetssporter vet vilket problem det kan vara och man måste prova sig fram - gå in i väggen halvvägs in i loppet pga akut bränslebrist eller krascha pga magproblem. Man får prova sig fram. Gels och drycker är det som fungerar bäst men även där är det personligt hur man går till väga.

Jag tycks minnas att även Gunde Svan berättade om sitt extrema kaloriintag under en träningsdag?
Japp, Gunde Svan åt över 10 000 kalorier om dagen medan han tränade och tävlade som intensivast. Jag minns rätt :)
 
What? Finns det alltså människor som tänker såhär? :p
Jag har läst på något forum en diskussion mellan några som tyckte att man fick i sig B12 genom att inte tvätta grönsakerna ordentligt, via jorden på dem alltså. Så jag tror det finns vad som helst. (och jag minns inte alls varför jag hamnade där, antagligen kollade jag på B12 brist och sådant pga ngt annat)

Och ja det var en bekräftelse på What? finns det verkligen... inte något slags vegandebattinlägg, utan udda tänk finns överallt.
 
Fast det är säkerligen också många inom eliten som förmodligen har en släng av ortorexi, det är inte sunt att ha en överdriven "hälsosam" kost och folk på elitnivåer är sällan särskilt hälsosamma på det sättet.

Man ska inte heller underskatta deras envishet och beslutsamhet på den nivån, dom tränar och tävlar även om det mer eller mindre skadar dom, många iallafall och det är därför dom är på den nivån dom är på. Kroppen klarar trots allt mycket och man kan driva den långt innan den kollapsar och folk runt omkring är förmodligen nöjda sålänge dessa människor presterar som dom ska tyvärr.
Och så finns det ju även forskning som antydde att vissa elitidrottare faktiskt hade kunnat prestera bättre med mer kalorier, och tydligen hade kunnat äta mer utan att gå upp i vikt (alltå släpvikt dvs i vissa idrotter kanske man skulle vara lätt) men bara få tillbaka lite funktioner som mens.
Ngt Gudiol poddavsnitt om mens och träning, men gällde även män och nej jag förstod inte helt hur det skulle gått till men det går nog lätt att hitta avsnittet, förra eller förrförra året.
 
Det är skillnad på att äta 10 000 kcal under en hel dag vs att få i sig 7000 under ett intensivt cykellopp på några timmar. Kroppen kan inte hantera, och tillgodogöra sig, så stora mängder bränsle under så kort tid utan att magen kraschar totalt. Alla som håller på med långvariga uthållighetssporter vet vilket problem det kan vara och man måste prova sig fram - gå in i väggen halvvägs in i loppet pga akut bränslebrist eller krascha pga magproblem. Man får prova sig fram. Gels och drycker är det som fungerar bäst men även där är det personligt hur man går till väga.

Jag tycks minnas att även Gunde Svan berättade om sitt extrema kaloriintag under en träningsdag?
Min poäng var att det är ännu mycket svårare för en simmare i så fall.
 
Japp, Gunde Svan åt över 10 000 kalorier om dagen medan han tränade och tävlade som intensivast. Jag minns rätt :)
Det tror jag inte på av skäl som jag redovisat när det gäller cykling. Vid enstaka tillfällen och tävlingar går det att under några dagar förbruka den mängden energi men inte under en längre period, ingen kan träna så hårt utan att bryta ned kroppen.
 
Det tror jag inte på av skäl som jag redovisat när det gäller cykling. Vid enstaka tillfällen och tävlingar går det att under några dagar förbruka den mängden energi men inte under en längre period, ingen kan träna så hårt utan att bryta ned kroppen.
Träning på elitnivå bryter ju dock ner kroppen, det är inte direkt ett sunt levnadssätt som dom har..jag har också minne av att han åt så mycket om dagen när han tränade som mest.
 
Träning på elitnivå bryter ju dock ner kroppen, det är inte direkt ett sunt levnadssätt som dom har..jag har också minne av att han åt så mycket om dagen när han tränade som mest.
Han gjorde ett stort nummer av havregrynsgröt, tror han åt fyra portioner till frukost om jag kommer ihåg rätt. 12' kcal motsvarar 90 portioner gröt som jämförelse.

Och som jag skrev så krävs det ungefär 50 mil cykling för att komma upp i en energiförbrukning på 12' per dag - INGEN tränar så mycket.
 
Jag har inte så bra koll på energiförbrukningen vid löpning men tydligen går den att beräkna ganska bra. 12' kcal motsvarar att man springer mer än 3 fulla maraton per dag!
 

Liknande trådar

Samhälle Från en skogsägare till en annan: en förändring i ditt skogsbruk kan bli en jättestor miljövinst. Baserat på vad du skriver verkar det...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
7 032
Senast: Mkb
·
Kropp & Själ Ursäkta den luddiga titeln, tänkte rätt länge men kom inte på något bättre. Ber också om ursäkt på förhand för att det här troligtvis...
2
Svar
20
· Visningar
2 254
Senast: Exile
·
Relationer Jag vet egentligen inte om jag borde skriva ner och posta det här men jag är verklige rådvill. Efter en turbulent vår med flera stora...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 545
Senast: Loons
·
Träning Min kära mor tar ju hand om hästeriet åt mig när jag jobbar t ex kväll eller natt. Dvs hon tar in, byter ev täcken, släpper ut och sånt...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 755
Senast: Babe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp