Är köttätande alltid dåligt för miljön? (utbruten från Klimatutmaningar, stöd och råd)

Min poäng var att det är ännu mycket svårare för en simmare i så fall.
Min poäng var den motsatta :) Att det är lättare att få i sig ett skyhögt kaloriintag om det sprids ut över hela dygnet, än att ta in (exempelvis) 7000 kcal som går åt under ett intensivt cykellopp på x antal timmar. Rent fysiskt alltså, då kroppen inte kan ta in energi hur snabbt som helst.

Nu är det väl, isåfall, extremt få idrottare som har ett så högt kaloriintag, jag vet inte riktigt hur vi kom in på den diskussionen. Det rör sig ju om ovanliga undantag.
 
Jag har läst på något forum en diskussion mellan några som tyckte att man fick i sig B12 genom att inte tvätta grönsakerna ordentligt, via jorden på dem alltså. Så jag tror det finns vad som helst. (och jag minns inte alls varför jag hamnade där, antagligen kollade jag på B12 brist och sådant pga ngt annat)

Och ja det var en bekräftelse på What? finns det verkligen... inte något slags vegandebattinlägg, utan udda tänk finns överallt.
www.e/artikgreatlife.slar-och-fakta/fakta-myter-vitamin-b12

Intressant om B12, om man vill läsa på lite. Just B12 är ju extremt viktigt att man inte får underskott av.
 
Om någon undrar var jag fick 50 mil cykling ifrån var det Simon Gustavssons "Sverigetrampet" förra sommaren då han cyklade genom hela Sverige på 99 h. Rutten och allt annat inklusive energiförbrukning finns på Strava.com så att man kan lägga in det på sin egen trainer och köra samma sträcka. Håller på med det nu, men mitt trainerprogram strular :(

Första etappen på 51 mil (Smygehuk-Örebro) förbrukade han 9374 kcal.

https://www.strava.com/activities/3585458346
 
Nu är det väl, isåfall, extremt få idrottare som har ett så högt kaloriintag, jag vet inte riktigt hur vi kom in på den diskussionen. Det rör sig ju om ovanliga undantag.
Det var för att jag tyckte siffrorna som nämndes var överdrivna, elitidrottare inom vissa discipliner har en hög förbrukning under perioder av hård träning men inte riktigt så mycket som det ibland skrivs i media :)
 
Jag har läst på något forum en diskussion mellan några som tyckte att man fick i sig B12 genom att inte tvätta grönsakerna ordentligt, via jorden på dem alltså. Så jag tror det finns vad som helst. (och jag minns inte alls varför jag hamnade där, antagligen kollade jag på B12 brist och sådant pga ngt annat)

Och ja det var en bekräftelse på What? finns det verkligen... inte något slags vegandebattinlägg, utan udda tänk finns överallt.
Om veganer verkligen trodde dem skulle få i sig B12 genom jorden så kunde dem ju gräva upp lite ren gjord och äta det istället för B12 tabletter. Att inte skölja grönsaker ger väldigt lite B12, så 1 dl ren jord/dag skulle kanske vara bättre ;)
Lögnen att man kan få i sig b12 från jord kommer ifrån att det faktiskt finns B12-producerande bakterier i jorden, däremot kan inte människor ta upp den formen av B12 från dessa bakterier.
 
Om veganer verkligen trodde dem skulle få i sig B12 genom jorden så kunde dem ju gräva upp lite ren gjord och äta det istället för B12 tabletter. Att inte skölja grönsaker ger väldigt lite B12, så 1 dl ren jord/dag skulle kanske vara bättre ;)
Lögnen att man kan få i sig b12 från jord kommer ifrån att det faktiskt finns B12-producerande bakterier i jorden, däremot kan inte människor ta upp den formen av B12 från dessa bakterier.
Precis.

Samtidigt ser jag inget "fel" i att ta kosttillskott med B12 (vilket fungerar lika bra som i naturlig födoform) om det är vad som krävs för att man ska kunna avstå från animalier, om det är vad man vill. Vi gör så mycket annat "onaturligt" i våra liv och det är inte mycket vi gör som så att säga är direkt via naturen utan omvägar och förenklingar. (Det var inte det du påstod, @Dopy , utan bara en reflektion då det ibland påpekas.)
 

Liknande trådar

Samhälle Från en skogsägare till en annan: en förändring i ditt skogsbruk kan bli en jättestor miljövinst. Baserat på vad du skriver verkar det...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 961
Senast: Mkb
·
Kropp & Själ Ursäkta den luddiga titeln, tänkte rätt länge men kom inte på något bättre. Ber också om ursäkt på förhand för att det här troligtvis...
2
Svar
20
· Visningar
2 241
Senast: Exile
·
Relationer Jag vet egentligen inte om jag borde skriva ner och posta det här men jag är verklige rådvill. Efter en turbulent vår med flera stora...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 472
Senast: Loons
·
Träning Min kära mor tar ju hand om hästeriet åt mig när jag jobbar t ex kväll eller natt. Dvs hon tar in, byter ev täcken, släpper ut och sånt...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 725
Senast: Babe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Uppdateringstråd 29
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp