Är köttätande alltid dåligt för miljön? (utbruten från Klimatutmaningar, stöd och råd)

Fast du vill anföra att allt kött skulle ha en oändlig klimatkostnad vilket inte stämmer. En person som inkluderar kött i kosten kan se till att ha en lägre påverkan än en vegan med rätt val och mängd av kött.
Inte om vegansk väljer att äta klimatsmart, vilket man såklart gör om man tar steget och blir vegan av klimatskäl.
 
Det är svårt att göra det. Generellt behöver man ju överens om att man vill vända klimatproblemen, och då kommer man in på vad som är etiskt att göra.

Jag tror att det blir oändligt svårt att komma nånstans i klimatfrågan om man för att inte vara förkastlig måste ansluta sig till en ideologi som bara runt 10 procent av befolkningen skulle kunna tänka sig. Det verkar väldigt kontraproduktivt att ställa upp hårda regler för vilka som ska få bidra till klimatåtgärder.

För övrigt är kost och livsmedel bara en begränsad del av klimatbelastningen. Vilka andra ideologier bör man ansluta sig till för att inte vara förkastlig inom andra områden?
 
Jag tror att det blir oändligt svårt att komma nånstans i klimatfrågan om man för att inte vara förkastlig måste ansluta sig till en ideologi som bara runt 10 procent av befolkningen skulle kunna tänka sig. Det verkar väldigt kontraproduktivt att ställa upp hårda regler för vilka som ska få bidra till klimatåtgärder.
För att äta veganskt är att ha en ideologi?
Du är lite fel ute här.

Alla får självklart bidra till klimatåtgärder, menar bara på att animalisk kost påverkar klimatet mycket.
 
Om jag köper en köttlåda med nötkött som är uppfödd på en lokal gård, är det verkligen miljövidrigt? Om de endast äter foder som är odlat på gården, ekologiskt?
Nötkött är dåliga för miljön oavsett pga hur deras kropp hanterar maten och släpper ut metangas.
Men det är bättre än annat nötkött, men fortfarande sämre än vegetabiliska proteinkällor.
 
Varför då?
Mjölkprodukter är kasst ur ett klimatperspektiv.

Därför att själva uteslutandet av produkter av andra skäl än klimatet, snabbt riskerar att bli ineffektivt. Om man exempelvis väljer att ta bilen för att handla sojafärs, istället för att ta en portion av den vegetariska soppan som bjöds på jobbet för att den innehöll en skvätt grädde.

Redan producerad mat är alltid mer klimatsmart att äta.

Men nu ramlat det iväg. Kosten är en del av klimatfrågan men vegansk kost är inte enda svaret.
 
Hur mycket soja jag än skulle äta skulle det vara mer klimatsmart än att äta kött.
Nu äter jag inte mycket soja, till skillnad på de djur som är uppvuxna på det.
Jag producerar kött. Eller ja, jag har betande får som håller undan sly på >100 år gamla betesmarker som inte går att använda för odling. Vintertid äter de gräs från närliggande ängar. Dessutom dör de hemma i tryggheten med huvudet i foderhinken.

Jag lovar dig att det köttet har en mindre negativ inverkan på planeten än sojan. Med tanke på vad betesdjuren gör för den biologiska mångfalden och kolinbindningen kan man till och med påvisa att de gör nytta för planeten.
 
Senast ändrad:
Nu är väl egentligen skogsfrågan väldigt komplex också gällande miljö, biologisk mångfald och kolsänkor. En skog som aldrig gallras blir tät och mörk och dödar all underväxt. Därmed tar även biologiska mångfalden stryk. En växande skog är en fantastisk kolsänka medan en skog som avstannat i växten och börjar dö inte gör så stor nytta ur klimatsynpunkt. Vad jag vet så är det väldigt mycket diskussioner om hur man kan göra skogsbruket miljövänligare osv. Men den diskussionen får jag nog överge nu.

Även bönderna har kolsänkor i det de odlar och i det kol djuren binder när de betar. Djuren tillhör i princip redan co2 kretsloppet vilket inte våra fossila bränslen gör. Ska man se alla som rapar och fiser som miljöproblem så kanske jordens människor skulle fått proppa igen sina ändor. Tillbaka där igen. Ska jag vara krass är det bästa man kan göra ur klimatsynpunkt att inte födas eller inte bli långlivad. Naturen verkar tycka samma sak när den sprider pandemier etc.

Att många bönder matar djuren med soja är problematiskt men borde gå att lösa? Precis som att drivmedel till maskinerna borde gå att lösa.
Dessutom är det bönder som ser till att vi har öppna landskap och biologisk mångfald genom att bruka marken och låta djuren beta på vallarna. Om alla skulle bli veganer idag så skulle det slå undan benen på våra bönder och även på landsbygden. Inte heller tror jag att det kommer att börja odlas baljväxter på all åkermark när de betande djuren är borta. Det som den lilla människan kan göra som fortfarande vill ha lite kött i sin kost är att välja vilket kött som landar på tallriken noga.
 
Nötkött är dåliga för miljön oavsett pga hur deras kropp hanterar maten och släpper ut metangas.
Men det är bättre än annat nötkött, men fortfarande sämre än vegetabiliska proteinkällor.
Alltså jag blir förbannad på riktigt.
NÄR ska folk försåt att veganer enbart har ett enda mål framför ögonen alternativt är okunniga till max.
Den myt som sprids om att kor är klimatfarliga är just en myt. Kor är livsnödvändiga för att ekosystemen inte ska braka samman totalt. En stor del av ekosystemen bygger på betande djur. Att du av idiologiska skäl vill döda en stor del av de arter som lever på planeten och kalla de miljövänlig är riktigt riktigt obehagligt. Ja nötkött från feedlots är miljövidrigt men en betande ko är livsnödvändig för att du och jag ska överleva.
Det finns EN art på den här planeten som är klimatfarlig och det är MÄNNISKAN som är en parasit som har förökat sig långt över den gräns som är rimlig. Det bästa som kunde hända dagens ekosystem vore om vi försvann omedelbart. Lägg skulden där den hör hemma och inte på de stackars korna.
Det bästa man kan göra ur ett miljöperspektiv är att skaffa max ett barn och helst inga alls för det finns ingenting som vi som art gör som är miljövänligt det finns bara saker som är mindre miljöfarliga.
 
Alltså jag blir förbannad på riktigt.
NÄR ska folk försåt att veganer enbart har ett enda mål framför ögonen alternativt är okunniga till max.
Den myt som sprids om att kor är klimatfarliga är just en myt. Kor är livsnödvändiga för att ekosystemen inte ska braka samman totalt. En stor del av ekosystemen bygger på betande djur. Att du av idiologiska skäl vill döda en stor del av de arter som lever på planeten och kalla de miljövänlig är riktigt riktigt obehagligt. Ja nötkött från feedlots är miljövidrigt men en betande ko är livsnödvändig för att du och jag ska överleva.
Det finns EN art på den här planeten som är klimatfarlig och det är MÄNNISKAN som är en parasit som har förökat sig långt över den gräns som är rimlig. Det bästa som kunde hända dagens ekosystem vore om vi försvann omedelbart. Lägg skulden där den hör hemma och inte på de stackars korna.
Det bästa man kan göra ur ett miljöperspektiv är att skaffa max ett barn och helst inga alls för det finns ingenting som vi som art gör som är miljövänligt det finns bara saker som är mindre miljöfarliga.
Vilket enda mål har vi som äter veganskt?
Forskning är myter, det var något nytt. Tillhör klimatforskare generellt den sk "veganlobbyn" också eftersom de förespråkar en köttfri kost?

Det är tragiskt att se att vegankost kan göra folk förbannad.
 
Om Trafikverket ber någon skjuta en bäver för att en bro på E4:an inte ska bli förstörd. Är det då bättre att kasta bort den än äta upp den - för att äta kött alltid är klimatdåligt?
Man kan å andra sidan argumentera för att köra bil är så klimatdåligt så det är bättre att E4:an rasar ihop, så det enda rätta är att inte skjuta bävern.

Tumregeln om att mat utan kött är mer klimatsmart är en generalisering på gruppnivå. För varje individs matval och varje enskild måltids innehåll kan det finnas bra och dåliga alternativ. Som kan vara mer eller mindre genomförbara i praktiken. Och som kan vara veganska eller inte veganska.

För att det överhuvud taget ska bli meningsfulla diskussioner så behöver man klargöra om man uttalar sig om det generaliserade eller den specifika valsituationen.

Och om man talar om en brett och långsiktigt framtidsmål (som är beroende av X antal andra samhällsfaktorer och utvecklingssteg), eller om man pratar om Nisses konkreta val idag med de parametrar som finns i hans liv och är de just nu rådande omständigheterna.
 
Vilket enda mål har vi som äter veganskt?
Forskning är myter, det var något nytt. Tillhör klimatforskare generellt den sk "veganlobbyn" också eftersom de förespråkar en köttfri kost?

Det är tragiskt att se att vegankost kan göra folk förbannad.

Det är inte vegankost som gör folk förbannade... utan det okritiska predikandet att det är det enda rätta (för det påminner enormt mycket om de som missionerar religion). Lägg sedan till att en alltför stor andel veganer också är aktivister som använder sig av terrormetoder så har min respekt totalt försvunnit.

Ät veganskt om du vill, jag skiter fullständigt i det. Men släng inte skit på den blandkost som inkluderar animalier som jag behöver äta för att må bra. Dessutom, ett ensidigt växtodlingsjordbruk kommer att få enormt svårt att producera den mängd mat som behövs om majoriteten ska vara veganer. Eller ska vi öka användandet av konstgödning?
 
Det är bättre att äta vegetabilier direkt, jämfört med att stoppa in vegetabilierna i ett djur och sedan äta djuret. Dock finns det ju rätt stora areal där det inte går att odla människomat, men fungerar att odla grovfoder. Att då INTE utnyttja våra vallar till den enda typ av livsmedelsproduktion de duger till, samtidigt som vi köper upp fattiga länders livsmedel, framstår för mig som rätt skenheligt.

Mycket av det som skrivs internationellt om köttets klimatpåverkan verkar utgå från miljövidriga produktionstyper. Det är inte helt jämförbart med svenska förhållanden.

Edit: Man kan såklart argumentera för att det går åt en hel del fossila bränslen för att odla grovfodret. Ur det perspektivet är det dock lika problematiskt att ha häst som att äta kött.
 
Vilket enda mål har vi som äter veganskt?
Forskning är myter, det var något nytt. Tillhör klimatforskare generellt den sk "veganlobbyn" också eftersom de förespråkar en köttfri kost?

Det är tragiskt att se att vegankost kan göra folk förbannad.
Du jag har vänner som är veganer men de ser också det som ett kostval och inte som en religion där omvärlden ska frälsas till den enda rätta läran.
Veganismreligionen går ut på att göra allt för att utrota lantbruketsdjurarter och med dem en stor del av ekosystemet iallafall är det det propagandan går ut på.
Angående forskning så finns det massor av forskning på hur viktiga betande djur är och hur hårt ansatta mängder av arter är iom det överrationaliserade jordbruket. Till det kommer behovet av gödsel som är fundamentet för att ha en fungerande matproduktion över tid. Konstgödsel i all ära men det är en ändlig resurs och tillför minimalt av det som behövs för att jorden ska må bra även om 100 år.
Tyvärr väljer man sållar man väldigt hårt på vad man läser för forskning och tittar på en smal smal del och så sitter man där och är stolt över sin förträfflighet medan världen dör runtomkring en.
Det här är det som driver klimatförändringarna och övrig miljöförstöring inte någon kossa
1611573450590.jpeg
 
Det är bättre att äta vegetabilier direkt, jämfört med att stoppa in vegetabilierna i ett djur och sedan äta djuret. Dock finns det ju rätt stora areal där det inte går att odla människomat, men fungerar att odla grovfoder. Att då INTE utnyttja våra vallar till den enda typ av livsmedelsproduktion de duger till, samtidigt som vi köper upp fattiga länders livsmedel, framstår för mig som rätt skenheligt.

Mycket av det som skrivs internationellt om köttets klimatpåverkan verkar utgå från miljövidriga produktionstyper. Det är inte helt jämförbart med svenska förhållanden.

Edit: Man kan såklart argumentera för att det går åt en hel del fossila bränslen för att odla grovfodret. Ur det perspektivet är det dock lika problematiskt att ha häst som att äta kött.

Om inte mer problematiskt att ha häst då den inte används till något annat än rekreation och hobby.
 
Jag personligen tror, av många många skäl (klimatfrågan är bara ett) att en vegansk diet/livsstil är nödvändig för mänskligheten om vi ska fortleva som art och inte ta kål på oss själva. Då tänker jag egentligen främst på hur vi ser på oss själva i förhållande till övriga levande varelser som vi delar planet med. Men - jag tror det är extremt långsiktigt och faktiskt kräver en nästan genetisk förändring i människans psyke - vårt nuvarande överlevnadspsyke i kombination med vår överlägsenhet och makt över andra varelser (mänskliga inkluderade) är livsfarlig och kommer, i min mening, att innebära slutet för oss. Om vi kan ändra på det vet jag inte.

I vilket fall som helst så tror jag att vegan-vågen är ett första steg i rätt riktning, men det kommer i bästa fall att ta mycket, mycket lång tid att förändra vårt psyke och vår inställning. Vi är ju också genom årmiljonerna utvecklade till att äta eller ätas och det är svårt att komma ifrån.

(Och jag tror inte på en "militant" förändring, jag tror på en mycket långsiktig förändring av inställning.)
 

Liknande trådar

Samhälle Från en skogsägare till en annan: en förändring i ditt skogsbruk kan bli en jättestor miljövinst. Baserat på vad du skriver verkar det...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
7 010
Senast: Mkb
·
Kropp & Själ Ursäkta den luddiga titeln, tänkte rätt länge men kom inte på något bättre. Ber också om ursäkt på förhand för att det här troligtvis...
2
Svar
20
· Visningar
2 252
Senast: Exile
·
Relationer Jag vet egentligen inte om jag borde skriva ner och posta det här men jag är verklige rådvill. Efter en turbulent vår med flera stora...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 524
Senast: Loons
·
Träning Min kära mor tar ju hand om hästeriet åt mig när jag jobbar t ex kväll eller natt. Dvs hon tar in, byter ev täcken, släpper ut och sånt...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 749
Senast: Babe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp