Är köttätande alltid dåligt för miljön? (utbruten från Klimatutmaningar, stöd och råd)

parellikusken

Trådstartare
Jag skrev aldrig att jag tycker att jag gör fantastiska uppoffringar. Livet blev bara som det blev med slitna kläder och gammalt hus. Det är för jobbigt att åka 5-6 mil för att köpa kläder, kökstillbehör, möbler eller åka 3 mil för att hämta ut paket. Jag är för lat. Dvs inga miljömedvetna val. Hade det funnits ett ledigt jobb inom 3 mil så hade jag gärna tagit det. Men inte på grund av klimatet utan på grund av bekvämlighet. Jag avundas de som kan ta en sovmorgon och promenera till jobbet men jag vill inte uppoffra livskvalitén på landsbygden för att kunna ha det så. Kanske ska jag bojkotta mc i sommar och cykla till jobbet? 3 mil har jag ju avverkat förut mellan byarna men det var 10 år sedan och tog 2h 45 minuter med rast. Kommer det att rädda klimatet trots alla andra som prompt ska till Thailand eller ska ut på lyxiga kryssningar? Den dagen man kan stoppa i laddaren till en elbil i ett träd i skogen kommer elbil och elskogsmaskin vara alternativ för oss.

Vad är bättre? Närproducerat eller något som fraktats runt halva jorden? Därför äter jag norrländskt kött(ännu hellre viltkött), dricker mjölk från norrländska gårdar, svenska äpplen när det går, svenska råvaror till brödet, norrländska tomater, hemmapotatis, hemgjord sylt med bär från skogen etc.

Hur stor belastning gamle Viktor och gamle Fiat skogstraktor är mot klimatet är vet jag inte då de startas ett par gånger om året och tankas lika sällan. Inte heller ser jag att två motorsågar som tas i bruk 4 dagar om året ska utgöra en klimatkatastrof på grund av utsläppen.
Jag har föreslagit jordvärme men sambon verkar inte nappa. Fortfarande inte på grund av klimatet utan på grund av bekvämlighet. Det bästa jag kan göra av situationen utan att behöva flytta är att lära mig att elda på rätt sätt i pannan. Milda dagar räcker det varannan dag. Dessutom är det en trygghet att veta att vi kommer kunna äta varm mat och slippa frysa då strömmen försvinner och det är -30 ute då vi kan använda vedspisen vid behov.

Tyvärr planterar vi inga träd i gallringen i bondskogen då det motverkar syftet med en gallring. Lövträd verkar växa upp ändå, men det ska planteras 25000 plantor på en annan plätt här framöver. Det var en skogsplätt på 3ha som började få röta och bli sjuk. Träden var över 100 år och hade avstannat i växten, dvs de band inte kol något längre i samma utsträckning som växande träd. Hade det inte varit för rötan hade det gärna fått stå kvar ett tag till. Veden vi använder nu är från döda träd som bävrarna varit så gulliga att dränka. De hade dött och de som levde var vattensjuka.

Men jag är fortfarande miljöbov och ärligt talat så bryr jag mig inte. Det räckte med att bli född för att bli ett problem. Inte så mycket att göra åt den saken mer än att ge sjutton i att skaffa barn själv och se till att inte bli lika långlivad som tidigare generationer. Dvs om man ska vara krass.

Anledningen till att jag inte tar dessa tester så seriöst är på grund av att de oftast är från väldigt urbana perspektiv och tar inte hänsyn till att livet på glesbygd kan se väldigt annorlunda ut. Enligt dessa tester är oftast bönder och de andra gröna näringarna riktiga ärkebovar. Å tvi vale de som inte bor i en liten lägenhet i stora staden. Jag vägrar att må dåligt på grund av att jag råkade födas och växa upp i glesbygd och jag vägrar må dåligt över att jag stannar kvar i glesbygd. Jag vägrar må dåligt över att jag är från en skogsbrukarfamilj och jag vägrar må dåligt över att jag tänker fortsätta den traditionen.
Kan man göra det man kan utefter sina förutsättningar så ska det få vara bra nog än om det är att man avstår från att köpa nytt eller åka utomlands.
Fast det är inte alltid bra nog att göra det man kan efter sina egna förutsättningar. Det är bra att inse att man kan göra mer och inte alltid nöja sig med det man gör.
En vegansk kost är enligt många forskare mycket bra för miljön och att skippa animaliska produkter är något alla friska människor kan göra. Att man vill äta kött för att man alltid gjort det eller för att det är gott är faktiskt usla skäl till att göra det.

Så att välja veganskt varje dag är ett enkelt sätt att vara klimatsmart på.
 
Fast det är inte alltid bra nog att göra det man kan efter sina egna förutsättningar. Det är bra att inse att man kan göra mer och inte alltid nöja sig med det man gör.
En vegansk kost är enligt många forskare mycket bra för miljön och att skippa animaliska produkter är något alla friska människor kan göra. Att man vill äta kött för att man alltid gjort det eller för att det är gott är faktiskt usla skäl till att göra det.

Så att välja veganskt varje dag är ett enkelt sätt att vara klimatsmart på.

Så det är bättre och klimatsmartare att äta sånt som fraktats runt halva jorden? Nä, då tar jag hellre älgen som svärfar sköt eller köttlådan som en bonde någon mil bort sålde. Bara för att man äter kött behöver det inte betyda att det är det enda man äter i sin kost. Om inte jag minns fel så är människan som art allätare så jag ser inget fel i att låta animaliska produkter vara en del av kosten. Ni får ha eran klimatångest men jag tänker fortsätta vara nöjd med livet ute i det klimatovänliga glesbygden.
 
Så det är bättre och klimatsmartare att äta sånt som fraktats runt halva jorden? Nä, då tar jag hellre älgen som svärfar sköt eller köttlådan som en bonde någon mil bort sålde. Bara för att man äter kött behöver det inte betyda att det är det enda man äter i sin kost. Om inte jag minns fel så är människan som art allätare så jag ser inget fel i att låta animaliska produkter vara en del av kosten. Ni får ha eran klimatångest men jag tänker fortsätta vara nöjd med livet ute i det klimatovänliga glesbygden.
Fraktas runt halva jorden? Vilken mat syftar du på då?
Det kött en allätare äter är dåligt för klimatet, även om man har potatis på tallriken också. Det är dåligt för klimatet även om det så skulle vara ens granne som både fått upp, dödat och styckat djuret.

Tycker det du uttrycker är ansvarslöst.
 
Fraktas runt halva jorden? Vilken mat syftar du på då?
Det kött en allätare äter är dåligt för klimatet, även om man har potatis på tallriken också. Det är dåligt för klimatet även om det så skulle vara ens granne som både fått upp, dödat och styckat djuret.

Tycker det du uttrycker är ansvarslöst.
Varför? En älg har inte tillförts mekaniskt, av människan, producerat foder. Vv förtydliga miljökostnad för en av lokalbefolkningen, lokalt skjuten älg. ?
 
Fast det är inte alltid bra nog att göra det man kan efter sina egna förutsättningar. Det är bra att inse att man kan göra mer och inte alltid nöja sig med det man gör.
En vegansk kost är enligt många forskare mycket bra för miljön och att skippa animaliska produkter är något alla friska människor kan göra. Att man vill äta kött för att man alltid gjort det eller för att det är gott är faktiskt usla skäl till att göra det.

Så att välja veganskt varje dag är ett enkelt sätt att vara klimatsmart på.

Jag tycker inte att det är ett uselt skäl att äta kött för att man uppskattar det högt. Det är snarare ett uselt skäl att äta kött om man inte uppskattar det högt.

Jag skulle kunna äta veganskt, men det skulle också ta bort största delen av ett av de största glädjeämnena i mitt liv. Det vore inte ”enkelt”. Därför väljer jag att förhålla mig till det faktum att det finns en större miljökostnad för det.

Jag tror för övrigt väldigt lite på att människor ska tvingas in i att avstå helt och hållet, från sånt de verkligen vill ha i sitt liv - och istället titta på totalen och dra ned på belastningen.

Vill man som del av sitt liv resa, så kan man göra det. På så bra sätt som möjligt och mer sällan.
 
Jag tycker tråden är intressant men spåret med veganskt vs icke-vegansk innehåller så många olika faktorer och parametrar att det kanske behöver en egen tråd? Jag tror att den är betydligt mer komplex än "allt köttätande är dåligt" eller "all vegansk mat är importerad".
 
Jag hoppas de klimatsmarta veganerna i den här tråden undviker soya producerad i Sydamerika. För det tär ordentligt på regnskogen där.

Och det finns inte så mycket annan soya på världsmarknaden för Europa.

Majoriteten av den soja som odlas fram används till djurfoder av bland annat oss i Sverige.

Sojaodling i Europa blir större och större, men jag har svårt att tro att vi kan ta fram samma mängd.

Sojaodlingen är främst en del av maskineriet som drar den industrialiserade djurhållningen, som absolut kan/är problematisk sett till klimat- och miljöfrågan.

/Ej vegan, men föder upp sitt kött själv (dock utan soja)
 
Varför? En älg har inte tillförts mekaniskt, av människan, producerat foder. Vv förtydliga miljökostnad för en av lokalbefolkningen, lokalt skjuten älg. ?
Syftar såklart inte på älg. Men på ovilda djur.

Jag tycker inte att det är ett uselt skäl att äta kött för att man uppskattar det högt. Det är snarare ett uselt skäl att äta kött om man inte uppskattar det högt.

Jag skulle kunna äta veganskt, men det skulle också ta bort största delen av ett av de största glädjeämnena i mitt liv. Det vore inte ”enkelt”. Därför väljer jag att förhålla mig till det faktum att det finns en större miljökostnad för det.

Jag tror för övrigt väldigt lite på att människor ska tvingas in i att avstå helt och hållet, från sånt de verkligen vill ha i sitt liv - och istället titta på totalen och dra ned på belastningen.

Vill man som del av sitt liv resa, så kan man göra det. På så bra sätt som möjligt och mer sällan.
Jag tycker ändå det är förkastligt.
 
Jag tycker tråden är intressant men spåret med veganskt vs icke-vegansk innehåller så många olika faktorer och parametrar att det kanske behöver en egen tråd? Jag tror att den är betydligt mer komplex än "allt köttätande är dåligt" eller "all vegansk mat är importerad".
Fast skogsarbete är inte komplext?
Jag tycker klimatfrågan är komplex, men i en sådan tråd har definitivt animaliska matprodukter en plats.
 
Jag hoppas de klimatsmarta veganerna i den här tråden undviker soya producerad i Sydamerika. För det tär ordentligt på regnskogen där.

Och det finns inte så mycket annan soya på världsmarknaden för Europa.
Hur mycket soja jag än skulle äta skulle det vara mer klimatsmart än att äta kött.
Nu äter jag inte mycket soja, till skillnad på de djur som är uppvuxna på det.
 
Jo, som vegan är det förståeligt att man tycker det, men det har väldigt lite med klimatfrågan att göra.

(Alltså det här med att helt avstå animaliska produkter.)
Det har ju väldigt mycket med klimatfrågan att göra. De flesta människor jag känner väljer bort kött av klimatskäl.
 

Liknande trådar

Samhälle Från en skogsägare till en annan: en förändring i ditt skogsbruk kan bli en jättestor miljövinst. Baserat på vad du skriver verkar det...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 956
Senast: Mkb
·
Kropp & Själ Ursäkta den luddiga titeln, tänkte rätt länge men kom inte på något bättre. Ber också om ursäkt på förhand för att det här troligtvis...
2
Svar
20
· Visningar
2 241
Senast: Exile
·
Relationer Jag vet egentligen inte om jag borde skriva ner och posta det här men jag är verklige rådvill. Efter en turbulent vår med flera stora...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 470
Senast: Loons
·
Träning Min kära mor tar ju hand om hästeriet åt mig när jag jobbar t ex kväll eller natt. Dvs hon tar in, byter ev täcken, släpper ut och sånt...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 722
Senast: Babe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp