Är lärare verkligen så dumma?

Du saknar inte ben. Det är inte kört. Du behöver träna dem mer och i viss mån annorlunda än de flesta andra. Men du har utvecklingsmöjligheter som minskar påverkan av dina funktionsvariationer.

Håller med. Måste bara påpeka för ts att "minska påverkan av npf funktionsvariationer" absolut inte behöver innebära att dölja dem. Utan att hantera dem på ett sätt så att de inte hindrar en från att göra vad man vill eller från att hålla sig sams med andra.

Svårigheterna kommer säker finnas där hela livet men man kan påverka hur mkt hinder de utgör.
 
Nu är det här en lite överdriven, men tydlig liknelse. Skulle du säga likadant till någon som inte har ben och blir irriterad över att bli tillsagd att gå upp för trappan?

Eftersom att jag har just 2e och inte bara npf kan jag oftast kompensera så att det inte märks, men inte alltid.
Fast nu har du ben, du tycker mest att det är tråkigt att gå upp för trappan en gång till eller hur? För du har redan gått upp för den flera gånger och ser ingen vits med att gå upp för den en gång till medan läraren ser att du faktiskt orkar gå minst en gång till och din uthållighet blir bättre för varje gång du går upp för trappan.
 
TS är minderårig och med en npf-diagnos. Det finns bättre formuleringar för att framföra det där budskapet.



Jag tycker inte formuleringen var bra eller korrekt.

Men en bättre jämförelse är någon med nedsatt muskelfunktion som måste träna hårt för att lära sig att kunna gå.
Men som när den uppmuntras att träna blir irriterad och tycker "men jag kan inte gå"

Du saknar inte ben. Det är inte kört. Du behöver träna dem mer och i viss mån annorlunda än de flesta andra. Men du har utvecklingsmöjligheter som minskar påverkan av dina funktionsvariationer.
Jag är ledsen. Jag har noll förståelse att skylla på diagnoser för att få bete sig illa. Min son är nio och beter sig betydligt bättre trots liknande problematik. Men ja. Det är en föräldrafråga i första hand och det brukar komma hemifrån . Finns allt för många föräldrar som ursäktar sina barns pissiga och respektlösa beteende gentemot andra med att de har en diagnos. Det är, ärligt talat, tragiskt. Har man inte egna barn som blir utsatta av dessa barn förstår jag dock att man inte ser problemen. Hade aldrig varit ok för mig att min son hade svarat så uppkäftigt mot en lärare och ts ursäktar det enbart med sin diagnos. Tragiskt.
 
Fast nu har du ben, du tycker mest att det är tråkigt att gå upp för trappan en gång till eller hur? För du har redan gått upp för den flera gånger och ser ingen vits med att gå upp för den en gång till medan läraren ser att du faktiskt orkar gå minst en gång till och din uthållighet blir bättre för varje gång du går upp för trappan.

Trappan ÄR att upprepa saker utan att förstå meningen.

Och benen i exemplet står för den typ av självkontroll som krävs för att upprepa ändå.
Och samtidigt vara trevlig.

Om jag förstått liknelsen rätt.
 
Trappan ÄR att upprepa saker utan att förstå meningen.

Och benen i exemplet står för den typ av självkontroll som krävs för att upprepa ändå.
Och samtidigt vara trevlig.

Om jag förstått liknelsen rätt.
Liknelsen handlade om uttalandet/beteendet mot läraren (svar på "skylla på diagnoser för att bete sig illa") alltså det sociala/kommunikativa, inte genomförandet tråkig/meningslös räkneuppgift.
Om det inte är jag som missuppfattat totalt?
 
@Aliisa Innan jag sadlade om och började jobba med något helt annat så arbetade jag i över 15 år med personer med NPF-diagnoser. Olika individer, olika diagnoser och olika svagheter och styrkor.

Men en sak som alla - varenda en - hade gemensamt var hur ledsna och frustrerade de blev när omvärlden inte förstod dem eller de inte förstod omvärlden. När det blev tex fel I kommunikation och dialog. Detta gällde både de med relativt hög funktion i vardagen och samhälle och de med nästan ingen funktion i vardagen och samhället.

Så att göra absolut allt man kan för att försöka förstå hur "normpersoner" reagerar och fungerar, och öva sig i hur man undviker att såra, blir missförstådd osv kommer underlätta resten av livet. Om det så "bara" blir på nivån att lära sig att säger man x blir folk y och då bör man säga förlåt men ytan att förstå varför de blir y. Eller att man ska inte säga z till folk, men utan att förstå vad problemet med att säga y till folk är. Alltså även om det inte blir en förståelse utan ett inövat hanteringssätt/sätt att agera.

Det handlar inte om att prompt bli som alla andra, förändra sin person eller liknande utan helt enkelt lära sig navigera undan de värsta fallgroparna i kommunikationen med andra. För ens eget välmåendes skull.
 
Jag har fördjupat mig mkt i särbegåvning och läst mycket forskning. Det är väldigt entydigt; Många särbegåvade barn är frustrerade. Lika frustrerade som att en normalbegåvad skulle leva i en värld av huvudsakligen människor med intellektuell funktionsnedsättning. Arbeta för dem. Vara vänner med dem. Gå i skola och utbildas av dem. Allt går för sakta och alla tjatar om att det måste det göra, och nu ska vi repetera igen. Ungefär som att den klassiska läraren tjatar om att skriva alla bokstäver, en i veckan, fast man kan läsa. Många särbegåvade barn misstas för AdHD. Jag står själv knappt ut med en kass föreläsning i tre timmar. Bara tanken på hela skoldagar så där?!

Repetition är sällan svaret. Inte heller grundläggande kunskap. Det är snarare avancerad kunskap som gör att hjärnan måste tänka i flera led. Då kan man applicera det på enklare saker.

Den mesta forskningen tar upp detta, och Roland (professor); många särbegåvade barn är så sjukt understimulerade att de uppför sig frustrerat/illa. Och det enda sättet att lösa det problemet är att stimulera och förstå/anpassa. Och för att kunna göra det, måste man förstå sig på individen och en särbegåvad hjärna.

Jag förstår på ett sätt att en 14 årig tjej med den IQn frågar om alla lärare är så dumma. För faktum är ju att de är det, jämfört med många särbegåvades kapacitet. Många särbegåvade har en betydligt högre förmåga än de flesta lärare. Jag hade en elev tex som nu utvecklar AI, föreläser över hela världen om detta, osv. Det var ingen trevlig elev i början, hen var faktiskt, med rätta, förbaskat trött på skolan och lärare. Och jag fattade ganska snabbt att jag inte kunde matcha hens hjärna och förmåga. Men istället för att tjata om alla sidor i matteboken gjorde jag mitt bästa att hitta matte på hens nivå och be hen undervisa mig istället osv. Det slutade bra men hen fick flera andra att gå i väggen, ge upp osv. Pga beteende. Jag får faktiskt påhälsning av hen en gång per år fortfarande, då vi fikar och pratar om livet, fast det är så länge sedan.

Jag säger inte att det är rätt. Det är bara som det är.

Och du som är trådskapare; jag vill verkligen rekommendera dig att ta kontakt med intresseorganisationer för särbegåvade. Läs på. Lär känna andra! Du är inte ensam. Roland S Person har bra föreläsningar på YT men det finns andra som är bra också så klart. Och ja, 95% av befolkningen tänker inte lika som dig, fullt ut. Lär dig hantera det på ett bra sätt. Men kräv också av skolan att de ska hantera det/dig på ett bra sätt. Och kränk ingen på vägen.
 
Jag har fördjupat mig mkt i särbegåvning och läst mycket forskning. Det är väldigt entydigt; Många särbegåvade barn är frustrerade. Lika frustrerade som att en normalbegåvad skulle leva i en värld av huvudsakligen människor med intellektuell funktionsnedsättning. Arbeta för dem. Vara vänner med dem. Gå i skola och utbildas av dem. Allt går för sakta och alla tjatar om att det måste det göra, och nu ska vi repetera igen. Ungefär som att den klassiska läraren tjatar om att skriva alla bokstäver, en i veckan, fast man kan läsa. Många särbegåvade barn misstas för AdHD. Jag står själv knappt ut med en kass föreläsning i tre timmar. Bara tanken på hela skoldagar så där?!

Repetition är sällan svaret. Inte heller grundläggande kunskap. Det är snarare avancerad kunskap som gör att hjärnan måste tänka i flera led. Då kan man applicera det på enklare saker.

Den mesta forskningen tar upp detta, och Roland (professor); många särbegåvade barn är så sjukt understimulerade att de uppför sig frustrerat/illa. Och det enda sättet att lösa det problemet är att stimulera och förstå/anpassa. Och för att kunna göra det, måste man förstå sig på individen och en särbegåvad hjärna.

Jag förstår på ett sätt att en 14 årig tjej med den IQn frågar om alla lärare är så dumma. För faktum är ju att de är det, jämfört med många särbegåvades kapacitet. Många särbegåvade har en betydligt högre förmåga än de flesta lärare. Jag hade en elev tex som nu utvecklar AI, föreläser över hela världen om detta, osv. Det var ingen trevlig elev i början, hen var faktiskt, med rätta, förbaskat trött på skolan och lärare. Och jag fattade ganska snabbt att jag inte kunde matcha hens hjärna och förmåga. Men istället för att tjata om alla sidor i matteboken gjorde jag mitt bästa att hitta matte på hens nivå och be hen undervisa mig istället osv. Det slutade bra men hen fick flera andra att gå i väggen, ge upp osv. Pga beteende. Jag får faktiskt påhälsning av hen en gång per år fortfarande, då vi fikar och pratar om livet, fast det är så länge sedan.

Jag säger inte att det är rätt. Det är bara som det är.

Och du som är trådskapare; jag vill verkligen rekommendera dig att ta kontakt med intresseorganisationer för särbegåvade. Läs på. Lär känna andra! Du är inte ensam. Roland S Person har bra föreläsningar på YT men det finns andra som är bra också så klart. Och ja, 95% av befolkningen tänker inte lika som dig, fullt ut. Lär dig hantera det på ett bra sätt. Men kräv också av skolan att de ska hantera det/dig på ett bra sätt. Och kränk ingen på vägen.
Finns det andra än mensa?
 
Finns det andra än mensa?
Det finns några grupper på facebook som min mamma är med i, jag har aldrig kännt att jag är speciellt smart så har inte ansökt om att vara med. Men vill man så finns det, och jag funderar på att gå med och testa
 
Jag förstår din frustration och också att det kan bli tokigt i en skriftlig kommunikation.
Du har fått många bra svar och klargöranden redan. Jag kan bidra med en synvinkel som kanske kan förklara varför det gick snett.

Du har fått en ny lärare. Denne vet förhoppningsvis om att du är 2e - men det är inte säkert tyvärr.
Läraren har skyldighet att bedöma din förmåga (inte bara att hjälpa dig) och vill veta vad du kan.
Ger dig uppgifter (som är för lätta enligt dig) och vill repetera för att säkerställa att du har förstått. Hen har alltså en skyldighet att vara säker på att du kan, så hen kan avgöra vad nästa steg är. Vi (lärare) har tyvärr mött alltför många elever som säger ”det där kan jag” och det sen visar det sig att den inte alls kunde ... Att just du inte är ”en sån” kan du inte klandra läraren för.
Du hade kunnat säga ”Kan jag få något lite svårare också? Jag vill visa att jag klarar mer!” Då hade du både visat intresse och gett läraren chansen att ändra sig. Lektionen hade förmodligen utvecklat sig annorlunda.

Å andra sidan kan det mycket väl vara så att du i slutänden har rätt, läraren kanske inte kan bemöta dig på ”rätt sätt”, men det kan du inte förutsätta direkt. Vi lärare gör så gott vi kan och är som människor är mest. Ibland har man en dålig dag helt enkelt.

Om jag vore du skulle jag skicka ett mejl till hen, be om ursäkt att ni hamnade fel från början och att du gärna vill ha en ny chans att visa dina kunskaper. Förklara gärna på vilken nivå du vill bli testad, mot vilka betygskriterier, och se era lektioner som din möjlighet att få ett högt betyg!
Lycka till!
 
Jag förstår din frustration och också att det kan bli tokigt i en skriftlig kommunikation.
Du har fått många bra svar och klargöranden redan. Jag kan bidra med en synvinkel som kanske kan förklara varför det gick snett.

Du har fått en ny lärare. Denne vet förhoppningsvis om att du är 2e - men det är inte säkert tyvärr.
Läraren har skyldighet att bedöma din förmåga (inte bara att hjälpa dig) och vill veta vad du kan.
Ger dig uppgifter (som är för lätta enligt dig) och vill repetera för att säkerställa att du har förstått. Hen har alltså en skyldighet att vara säker på att du kan, så hen kan avgöra vad nästa steg är. Vi (lärare) har tyvärr mött alltför många elever som säger ”det där kan jag” och det sen visar det sig att den inte alls kunde ... Att just du inte är ”en sån” kan du inte klandra läraren för.
Du hade kunnat säga ”Kan jag få något lite svårare också? Jag vill visa att jag klarar mer!” Då hade du både visat intresse och gett läraren chansen att ändra sig. Lektionen hade förmodligen utvecklat sig annorlunda.

Å andra sidan kan det mycket väl vara så att du i slutänden har rätt, läraren kanske inte kan bemöta dig på ”rätt sätt”, men det kan du inte förutsätta direkt. Vi lärare gör så gott vi kan och är som människor är mest. Ibland har man en dålig dag helt enkelt.

Om jag vore du skulle jag skicka ett mejl till hen, be om ursäkt att ni hamnade fel från början och att du gärna vill ha en ny chans att visa dina kunskaper. Förklara gärna på vilken nivå du vill bli testad, mot vilka betygskriterier, och se era lektioner som din möjlighet att få ett högt betyg!
Lycka till!
Tack för svaret, det ger en annan synvinkel. Jag har haft minst fem lektioner, så helt ny är hon inte. Jag har tyvärr inte mailadressen men ska skriva nästa lektion.

Just att skriva "det där kan jag" känns så typiskt och jag hade förstått om läraren inte trodde mig då, även om det kanske hade gått bättre. Jag ska göra några av uppgifterna till nästa lektion så att hon förstår lite mer hur jag fungerar och vad jag kan.
Att lärare är människor är jag medveten om och uppskattar, men jag har svårt för att se någon som mer kunnig om den inte verkar vara det. Det innebär inte att jag inte lyssnar på dem, men jag är inte så engagerad. I det här fallet tar jag för givet att läraren kan matte bättre än mig, men inte att hon kan hur jag funkar/ inte funkar (självklart, hon känner inte mig). Därför försöker jag få en dialog, ett intresse av läraren för hur jag funkar och hur man kan göra annorlunda
 
Tack för svaret, det ger en annan synvinkel. Jag har haft minst fem lektioner, så helt ny är hon inte. Jag har tyvärr inte mailadressen men ska skriva nästa lektion.

Just att skriva "det där kan jag" känns så typiskt och jag hade förstått om läraren inte trodde mig då, även om det kanske hade gått bättre. Jag ska göra några av uppgifterna till nästa lektion så att hon förstår lite mer hur jag fungerar och vad jag kan.
Att lärare är människor är jag medveten om och uppskattar, men jag har svårt för att se någon som mer kunnig om den inte verkar vara det. Det innebär inte att jag inte lyssnar på dem, men jag är inte så engagerad. I det här fallet tar jag för givet att läraren kan matte bättre än mig, men inte att hon kan hur jag funkar/ inte funkar (självklart, hon känner inte mig). Därför försöker jag få en dialog, ett intresse av läraren för hur jag funkar och hur man kan göra annorlunda

Min fetning. Om jag leker med tanken att jag var lärare (det är jag inte) och en elev skulle skriva till mig och fråga om det här verkligen är nödvändigt, och undra om jag verkligen har kunskap och kompetens att undervisa hen, så skulle jag nog inte tolka det som en elev som försökte skapa dialog utan som en elev som är omotiverad och på lite "bråkhumör".
Jag tror att du kanske skulle kunna jobba på att vara ÄNNU tydligare än du redan tycker att du är? Jag läste något nån gång om kommunikation och att få fram sitt budskap. Man skulle besvara frågorna "vad känner jag", "vad vill jag", "hur vill jag göra det" och "vad är din roll i det" (kanske inte var exakt de orden, men ungefär)
Så tillexempel skulle jag, i liknande situation, försöka med något i stil med "Det här är uppgifter jag redan kan, jag känner inte att det ger mig nåt. Jag skulle vilja få göra svårare uppgifter/en annan typ av uppgifter. Skulle vi kunna räkna på de svårare/ett annat kapitel ett tag/vad som nu passar"
Då finns det liksom inte så mycket utrymme för feltolkningar. Däremot "Är det här nödvändigt", där finns massor av utrymme! Jag förstår att frågan kan vara väldigt rak och tydlig för dig - du undrar om det är nödvändigt att du gör de här enkla uppgifterna. Men många förstår inte det där "jätteraka" utan tror att man menar annat/tolkar in saker man inte säger osv. Det har jag märkt att blir bättre om man är väldigt specifik istället för att tro att de förstår vad man menar, och att tro att de förstår att man BARA menar det man säger.

Ofta har jag hamnat i situationer där folk har sagt "Jag trodde att du menade..." fast jag har sagt precis exakt som jag tänkte. Men eftersom mycket socialt samspel bygger på sånt där som inte sägs, så tror många att man menar massa saker som man inte säger ändå, fast man själv tycker att man är SUPERtydlig. Så jag har märkt själv att när jag tycker att jag är rak och tydlig, så behöver jag ofta ändå förtydliga/"förlänga" det lite för att de ska förstå att jag menar exakt precis det jag säger och inte annat.

Exempel: "Är det här nödvändigt verkligen" - massa utrymme för tolkningar och missförstånd
"Är det här nödvändigt verkligen för jag känner att jag behärskar de här uppgifterna jättebra och vill prova några mer avancerade" - tydligare, läraren förstår lättare att du menar som du säger och inte som ett "allmänt gnäll".

Om du hängde med i mina luddiga funderingar :angel:
 
Tack för svaret, det ger en annan synvinkel. Jag har haft minst fem lektioner, så helt ny är hon inte. Jag har tyvärr inte mailadressen men ska skriva nästa lektion.

Just att skriva "det där kan jag" känns så typiskt och jag hade förstått om läraren inte trodde mig då, även om det kanske hade gått bättre. Jag ska göra några av uppgifterna till nästa lektion så att hon förstår lite mer hur jag fungerar och vad jag kan.
Att lärare är människor är jag medveten om och uppskattar, men jag har svårt för att se någon som mer kunnig om den inte verkar vara det. Det innebär inte att jag inte lyssnar på dem, men jag är inte så engagerad. I det här fallet tar jag för givet att läraren kan matte bättre än mig, men inte att hon kan hur jag funkar/ inte funkar (självklart, hon känner inte mig). Därför försöker jag få en dialog, ett intresse av läraren för hur jag funkar och hur man kan göra annorlunda

Men saken är att du har inte tillräcklig mognad och kunskap för att bedöma hennes kompetens.

Jag kan också säga att som dotter till en specialpedagog som gjorde allt och lite till för sina elever hade jag blivit extremt upprörd om någon av hennes elever bemött henne som du bemötte din lärare. Att vara lärare är sällan ett tacksamt yrke och de som ändå gör det förtjänar respekt.
 
Jag uppskattar verkligen bra lärare väldigt mycket, tyvärr är det få som är så bra. De allra flesta är ganska medelmåttiga, inget negativt med det. Men det är inte dem som får mig att vilja gå i skolan. Men sen finns det dem som inte lyssnar utan bara kör på sitt spår, och har jag en sådan lärare mycket tappar jag helt viljan att gå i skolan. Framför allt i en stökig klass där det är jag som är konstig som vill ha ordning, inte läraren som försöker.

Det finns nog klasser som är väldigt svåra att få ordning på, kan tänka mig att den jag gick i var en sådan. Men när man går i klassen och byter lärare ofta märker man att den inte alls är omöjlig, den kräver bara vettigt ledarskap. En lärare försökte få tyst på 26 elever där många pratar/ skriker högljutt genom att skrika tillbaka. Det gick inget vidare med det.

Men de snälla och bestämda lärarna kan en hel klass sitta helt tyst och koncentrerat, för de motiverar eleverna. Det kanske inte fungerar på alla klasser, men de två jag har vart med i har det fungerat utmärkt.

Så tack alla engagerade lärare!
 
Men saken är att du har inte tillräcklig mognad och kunskap för att bedöma hennes kompetens.

Jag kan också säga att som dotter till en specialpedagog som gjorde allt och lite till för sina elever hade jag blivit extremt upprörd om någon av hennes elever bemött henne som du bemötte din lärare. Att vara lärare är sällan ett tacksamt yrke och de som ändå gör det förtjänar respekt.
Det är just skillnaden i att din förälder är engagerad, det är inte uppfattningen jag fått av denna. Jag har haft några riktigt bra lärare. Jag gjorde vad jag kunde för att samarbeta med dem, för jag litade på att dem inte gav för lätta uppgifter. Dem försökte inte bete sig som en jämnårig, dem betedde sig vuxet. Den här har försökt skriva så som en jämnårig kompis skulle ha gjort första lektionen, blev bättre efter några lektioner och när jag framfört att jag inte uppskattade det
 
Jag uppskattar verkligen bra lärare väldigt mycket, tyvärr är det få som är så bra. De allra flesta är ganska medelmåttiga, inget negativt med det. Men det är inte dem som får mig att vilja gå i skolan. Men sen finns det dem som inte lyssnar utan bara kör på sitt spår, och har jag en sådan lärare mycket tappar jag helt viljan att gå i skolan. Framför allt i en stökig klass där det är jag som är konstig som vill ha ordning, inte läraren som försöker.

Det finns nog klasser som är väldigt svåra att få ordning på, kan tänka mig att den jag gick i var en sådan. Men när man går i klassen och byter lärare ofta märker man att den inte alls är omöjlig, den kräver bara vettigt ledarskap. En lärare försökte få tyst på 26 elever där många pratar/ skriker högljutt genom att skrika tillbaka. Det gick inget vidare med det.

Men de snälla och bestämda lärarna kan en hel klass sitta helt tyst och koncentrerat, för de motiverar eleverna. Det kanske inte fungerar på alla klasser, men de två jag har vart med i har det fungerat utmärkt.

Så tack alla engagerade lärare!

Så är det nog oavsett vilket yrke du tittar på, det är nog en bister sanning man måste tugga i sig. De flesta är medelmåttiga på sitt arbete. ALLA kan ju omöjligt vara stjärnadvokater, superlärare, fantastiska barnmorskor, världens bästa bilmekaniker, snabbaste tidningsbudet i stan eller vad det än är. Utan de flesta är ju just medelmåttiga (det hörs till och med i själva ordet).
Det är inte kul för nån när det inte fungerar, tror säkert inte att läraren tycker det är trevligt den heller. De flesta lärare tror jag ändå VILL göra ett bra jobb och VILL ha glada, engagerade elever. De flesta lärare VILL nog lyckas och vara den där läraren som eleverna uppskattar. Just därför är det så fint om även eleverna visar lite goodwill och försöker dra sitt strå till stacken :)
 
Det är just skillnaden i att din förälder är engagerad, det är inte uppfattningen jag fått av denna. Jag har haft några riktigt bra lärare. Jag gjorde vad jag kunde för att samarbeta med dem, för jag litade på att dem inte gav för lätta uppgifter. Dem försökte inte bete sig som en jämnårig, dem betedde sig vuxet. Den här har försökt skriva så som en jämnårig kompis skulle ha gjort första lektionen, blev bättre efter några lektioner och när jag framfört att jag inte uppskattade det

Det visar ju på att läraren lyssnar på dig och försöker anpassa sig efter vad du trivs med. Det är väl jättebra! Jag tror att om du är (över)tydlig och gärna bjuder på en liten "ursäkta för att jag uttryckte mig lite illa sist, det blev inte bra" så kommer hen nog att lyssna och försöka hjälpa dig framöver också.
 
Jag uppskattar verkligen bra lärare väldigt mycket, tyvärr är det få som är så bra. De allra flesta är ganska medelmåttiga, inget negativt med det. Men det är inte dem som får mig att vilja gå i skolan. Men sen finns det dem som inte lyssnar utan bara kör på sitt spår, och har jag en sådan lärare mycket tappar jag helt viljan att gå i skolan. Framför allt i en stökig klass där det är jag som är konstig som vill ha ordning, inte läraren som försöker.

Det finns nog klasser som är väldigt svåra att få ordning på, kan tänka mig att den jag gick i var en sådan. Men när man går i klassen och byter lärare ofta märker man att den inte alls är omöjlig, den kräver bara vettigt ledarskap. En lärare försökte få tyst på 26 elever där många pratar/ skriker högljutt genom att skrika tillbaka. Det gick inget vidare med det.

Men de snälla och bestämda lärarna kan en hel klass sitta helt tyst och koncentrerat, för de motiverar eleverna. Det kanske inte fungerar på alla klasser, men de två jag har vart med i har det fungerat utmärkt.

Så tack alla engagerade lärare!
Du kan inte räkna med att alla lärare skall vara lika bra som de bästa, det är en orimlighet. Fokusera på att suga åt dig kunskap från de som är bra, jag hade ett par sådana och det räckte väldigt långt när jag sedan började på universitetet.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag frågade om råd på fb om min ena katt som uppvisar aggressivt beteende ibland. Fick en kommentar och sen låstes tråden. Folk blev...
2
Svar
33
· Visningar
2 692
Senast: Luff
·
Hundavel & Ras Jag har aldrig köpt en valp, haft en hund men köpte henne som vuxen. Självklart kollade jag upp hennes hälsa innan men med mer kunskap...
2 3
Svar
47
· Visningar
2 567
Senast: tuaphua
·
Relationer Jag vet inte ens vars jag ska börja, ska försöka förklara. Om nån skulle veta vem jag är så skriv inte ut det här. Jag och min mamma...
2
Svar
23
· Visningar
4 461
Senast: Lingon
·
Skola & Jobb Min systerdotter började gymnasiet i Augusti. Det gick bra men hon blev sjuk. Det började med en förkylning (ej corona) men den gick...
2
Svar
28
· Visningar
3 849
Senast: Pudlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Löss
  • Betäckningar 2023 och föl 2024

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp