Är lärare verkligen så dumma?

Sryoqwe

Trådstartare
Förtydligande: jag tror faktiskt inte det. Men ibland känns det så.

Jag har lektion skriftligt, har aldrig träffat läraren.

Jag hade lektion idag, matte. Jag gjorde en miss första uppgiften men rättade mig själv. Läraren frågar några andra likadana frågor (olika siffror men exakt samma räknesätt) och jag svarar. Efter några uppgifter tröttnar jag och frågar "Känns det här nödvändigt?". Läraren svarar "Ja vi ska stärka och befästa kunskaperna". Det är inte så man befäster kunskaper, repetion är bra men med vissa intervaller och då räcker det med att påminna om att såhär gör man, inte traggla många uppgifter. Det har tagit mer än en termin för att jag öht skulle få uppgifter, så jag ligger lite efter men inte överdrivet då jag alltid legat lite före.

Jag svarar att då kan hon ha lektion med någon annan.
Bara första tycker jag att hon borde förstått, nu är jag enligt mig övertydlig.
Då frågar hon: Tycker du att vi ska gå vidare till uppgift 6 istället?

Den är precis likadan, men det är en textuppgift så man måste hitta siffrorna vilket inte är svårt. Det är få människor jag är så tydlig och konsekvent med som med skolfolk, för att undvika missförstånd. Jag är ofta sarkastisk utan att vara otrevlig, men det är så jag är. Det är jag inte med lärarna, de verkar inte kunna tolka det utan tror att jag är dum på riktigt.

Jag frågar om hon läste vad jag skrev, hon svarar att hon gärna vill fortsätta lektionen med mig. Det hjälper inte att hon vill det när hon inte läser vad jag skriver, alternativt hittar egna tolkningar.

Jag frågar om hon har rätt inställning och kunskap för det. Observera att jag inte ifrågasätter hennes förmåga som lärare generellt.

Hon frågar om vi ska gå vidare till uppgift 6.
Nu har jag tröttnat ordentligt.

Jag svarar att läs igenom vad jag har skrivit så har du svaret.

Nu har tiden för lektion gått ut så hon säger att vi slutar nu och hörs nästa vecka.

Jag är medveten om att jag inte är jättetrevlig, men kan faktiskt inte tycka att hon är det heller. Jag hade kunnat skriva vad jag tänkte, men det om något hade vart otrevligt.

Nu kom min mamma hem frän sipmötet (som var planerat idag). Då säger hon att de har sagt att det räknas som kränkande det jag skrivit? Och att rektorn minsann läst konversationen. Jaha, gör det då.

Jag är inte rädd för rektorn och har inga problem med att stå för vad jag sagt eller skrivit, anledningen till att jag vill ha lektion skriftligt. Min tanke med skrift är att både jag och läraren måste stå och hålla vad som skrivs (vilket det inte gör ändå).

Jag har alltid haft problem med att ha lätt för mig, jag vill inte riskera att det blir som i andra klass. Jag har lägre tröskel till vad som är traggel än de flesta och vad jag haft om skolan lyssnat.

Så nu är min fråga, tycker ni att jag var otrevlig/ kränkande mot läraren?
 
Jag tycker att du var otrevlig och framförallt otydlig. Om du hade skrivit till läraren vad du skrev till oss så hade du kanske kunnat få ett annat utfall.
Och hur får du det till otrevligt? Jag är fullt med på att jag inte var trevlig men jag tröttnar på när lärare inte lyssnar (inte bara detta exempel)
 
Jag tycker det låter onödigt att vara sarkastisk "för det är så jag är". Var hövlig, saklig och berätta att du hellre vill gå vidare till mer utmanande uppgifter när du har lärarhjälp.
Jag menar om jag umgås med folk för att det är trevligt, vilket inte är syftet med en lektion (även om det självklart är ett stort plus om det är en trevlig lärare).
 
Jag menar om jag umgås med folk för att det är trevligt, vilket inte är syftet med en lektion (även om det självklart är ett stort plus om det är en trevlig lärare).
Du behöver ingen klapp på axeln av någon utomstående för att rättfärdiga dina handlingar. Jag tror du gör dig själv en tjänst om du inför nästa lektion andas djupt och tänker på att lärarens jobb är att erbjuda dig undervisning. Ta till dig, det får du göra själv. Ingen lärare kommer göra det lilla extra för en elev som verkar dryg och ointresserad.
 
Förtydligande: jag tror faktiskt inte det. Men ibland känns det så.

Jag har lektion skriftligt, har aldrig träffat läraren.

Jag hade lektion idag, matte. Jag gjorde en miss första uppgiften men rättade mig själv. Läraren frågar några andra likadana frågor (olika siffror men exakt samma räknesätt) och jag svarar. Efter några uppgifter tröttnar jag och frågar "Känns det här nödvändigt?". Läraren svarar "Ja vi ska stärka och befästa kunskaperna". Det är inte så man befäster kunskaper, repetion är bra men med vissa intervaller och då räcker det med att påminna om att såhär gör man, inte traggla många uppgifter. Det har tagit mer än en termin för att jag öht skulle få uppgifter, så jag ligger lite efter men inte överdrivet då jag alltid legat lite före.

Jag svarar att då kan hon ha lektion med någon annan.
Bara första tycker jag att hon borde förstått, nu är jag enligt mig övertydlig.
Då frågar hon: Tycker du att vi ska gå vidare till uppgift 6 istället?

Den är precis likadan, men det är en textuppgift så man måste hitta siffrorna vilket inte är svårt. Det är få människor jag är så tydlig och konsekvent med som med skolfolk, för att undvika missförstånd. Jag är ofta sarkastisk utan att vara otrevlig, men det är så jag är. Det är jag inte med lärarna, de verkar inte kunna tolka det utan tror att jag är dum på riktigt.

Jag frågar om hon läste vad jag skrev, hon svarar att hon gärna vill fortsätta lektionen med mig. Det hjälper inte att hon vill det när hon inte läser vad jag skriver, alternativt hittar egna tolkningar.

Jag frågar om hon har rätt inställning och kunskap för det. Observera att jag inte ifrågasätter hennes förmåga som lärare generellt.

Hon frågar om vi ska gå vidare till uppgift 6.
Nu har jag tröttnat ordentligt.

Jag svarar att läs igenom vad jag har skrivit så har du svaret.

Nu har tiden för lektion gått ut så hon säger att vi slutar nu och hörs nästa vecka.

Jag är medveten om att jag inte är jättetrevlig, men kan faktiskt inte tycka att hon är det heller. Jag hade kunnat skriva vad jag tänkte, men det om något hade vart otrevligt.

Nu kom min mamma hem frän sipmötet (som var planerat idag). Då säger hon att de har sagt att det räknas som kränkande det jag skrivit? Och att rektorn minsann läst konversationen. Jaha, gör det då.

Jag är inte rädd för rektorn och har inga problem med att stå för vad jag sagt eller skrivit, anledningen till att jag vill ha lektion skriftligt. Min tanke med skrift är att både jag och läraren måste stå och hålla vad som skrivs (vilket det inte gör ändå).

Jag har alltid haft problem med att ha lätt för mig, jag vill inte riskera att det blir som i andra klass. Jag har lägre tröskel till vad som är traggel än de flesta och vad jag haft om skolan lyssnat.

Så nu är min fråga, tycker ni att jag var otrevlig/ kränkande mot läraren?

Har man ett visst sätt att uttrycka sig som lätt missuppfattas så får man skärpa sig i en skolsituation, det är en del av att vara vuxen. Jag kan vara väldigt ironisk men vaktar på det så jag inte är det i fel sammanhang. Aldrig att jag skulle vara det i jobbet, det är oprofessionellt.

Sarkasm är VÄLDIGT svårt i skrift om man inte är väldigt skicklig på språk. Dvs det är bäst att undvika det.

Har du problem med din lärare ska du beskriva sakligt vad du inte tycker fungerar, inte ge dig in i spydigheter. Alla lärare är verkligen inte bra (jag har haft flera stolpskott) men de förtjänar ändå respekt för att de försöker lära ut något.

Edit: Och jo, "traggla" uppgifter är faktiskt ett sätt att lära sig och befästa kunskaper. Du får ge dig där, din lärare är trots allt utbildad pedagog.
 
Förtydligande: jag tror faktiskt inte det. Men ibland känns det så.

Jag har lektion skriftligt, har aldrig träffat läraren.

Jag hade lektion idag, matte. Jag gjorde en miss första uppgiften men rättade mig själv. Läraren frågar några andra likadana frågor (olika siffror men exakt samma räknesätt) och jag svarar. Efter några uppgifter tröttnar jag och frågar "Känns det här nödvändigt?". Läraren svarar "Ja vi ska stärka och befästa kunskaperna". Det är inte så man befäster kunskaper, repetion är bra men med vissa intervaller och då räcker det med att påminna om att såhär gör man, inte traggla många uppgifter. Det har tagit mer än en termin för att jag öht skulle få uppgifter, så jag ligger lite efter men inte överdrivet då jag alltid legat lite före.

Jag svarar att då kan hon ha lektion med någon annan.
Bara första tycker jag att hon borde förstått, nu är jag enligt mig övertydlig.
Då frågar hon: Tycker du att vi ska gå vidare till uppgift 6 istället?

Den är precis likadan, men det är en textuppgift så man måste hitta siffrorna vilket inte är svårt. Det är få människor jag är så tydlig och konsekvent med som med skolfolk, för att undvika missförstånd. Jag är ofta sarkastisk utan att vara otrevlig, men det är så jag är. Det är jag inte med lärarna, de verkar inte kunna tolka det utan tror att jag är dum på riktigt.

Jag frågar om hon läste vad jag skrev, hon svarar att hon gärna vill fortsätta lektionen med mig. Det hjälper inte att hon vill det när hon inte läser vad jag skriver, alternativt hittar egna tolkningar.

Jag frågar om hon har rätt inställning och kunskap för det. Observera att jag inte ifrågasätter hennes förmåga som lärare generellt.

Hon frågar om vi ska gå vidare till uppgift 6.
Nu har jag tröttnat ordentligt.

Jag svarar att läs igenom vad jag har skrivit så har du svaret.

Nu har tiden för lektion gått ut så hon säger att vi slutar nu och hörs nästa vecka.

Jag är medveten om att jag inte är jättetrevlig, men kan faktiskt inte tycka att hon är det heller. Jag hade kunnat skriva vad jag tänkte, men det om något hade vart otrevligt.

Nu kom min mamma hem frän sipmötet (som var planerat idag). Då säger hon att de har sagt att det räknas som kränkande det jag skrivit? Och att rektorn minsann läst konversationen. Jaha, gör det då.

Jag är inte rädd för rektorn och har inga problem med att stå för vad jag sagt eller skrivit, anledningen till att jag vill ha lektion skriftligt. Min tanke med skrift är att både jag och läraren måste stå och hålla vad som skrivs (vilket det inte gör ändå).

Jag har alltid haft problem med att ha lätt för mig, jag vill inte riskera att det blir som i andra klass. Jag har lägre tröskel till vad som är traggel än de flesta och vad jag haft om skolan lyssnat.

Så nu är min fråga, tycker ni att jag var otrevlig/ kränkande mot läraren?
Ja du var otrevlig och det är rent ut sagt ett himla sätt att medvetet vara otrevlig och rättfärdiga det med ”för det är så jag är”. Ändra på det då, om du är medveten om hur du är! Varför ska lärare svälja spydigheter för att du klantat dig och svarat fel? Det i går i jobbet att repetera och kolla att du vet vad du gör, i synnerhet om du svarat fel en gång.
Det är väldigt drygt att svara att hon ska läsa en gång till vad du skrivit för att hitta svaret.
det är inte läraren som ska kämpa utan du.
Ja det är kränkande att ifrågasätta lärarens inställning och kunskap. Läraren ska inte behöva krypa för snorkiga elever. Det var ju du som svarade fel, det är väl inte hennes kunskap som brister då utan din.
läraren var tålmodig som frågade dig två gånger om att gå vidare trots att du var spydig.
Med den attityden kommer du få det jobbigt i vuxenlivet för det är inte ok att vara otrevlig bara för att det är sådan du är. Då är det upp till dig att ändra på dig.
 
Bara namnet på din trådstart indikerar att du tycker att lärare är "så dumma" och du verkar ha varit konsekvent dryg genom hela lektionen. Så ja, rätt så väldigt otrevlig verkar du ha varit. Mina råd till dig är tagga ned, lär dig att ödmjukhet är en dygd och kom ned på jorden.
Jag har även förtydligat att det inte är så generellt, men visste inte vad jag skulle ha för rubrik. Hur ställer du dig till att läraren inte diskuterar?
 
En sak som spelar in är att jag tillhör kategorin 2e, vilket skolan vet om. Jag vet inte om denna lärare gör det, men det borde hon fått veta
 
Jag har även förtydligat att det inte är så generellt, men visste inte vad jag skulle ha för rubrik. Hur ställer du dig till att läraren inte diskuterar?

Bara att du problematiserar det på det sättet (att det är läraren som är dum) säger det mesta om ditt synsätt.

Det är helt omöjligt att ta ställning till er diskussion i sin helhet utifrån trådstarten (vet alltså inte om jag skulle hålla med dig om att läraren "inte diskuterar). Det man dock kan tycka till om är ju de fraser där du citerar dig själv, vilka inte framställer dig i så trevlig dager.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag frågade om råd på fb om min ena katt som uppvisar aggressivt beteende ibland. Fick en kommentar och sen låstes tråden. Folk blev...
2
Svar
33
· Visningar
2 745
Senast: Luff
·
Hundavel & Ras Jag har aldrig köpt en valp, haft en hund men köpte henne som vuxen. Självklart kollade jag upp hennes hälsa innan men med mer kunskap...
2 3
Svar
47
· Visningar
2 571
Senast: tuaphua
·
Relationer Jag vet inte ens vars jag ska börja, ska försöka förklara. Om nån skulle veta vem jag är så skriv inte ut det här. Jag och min mamma...
2
Svar
23
· Visningar
4 470
Senast: Lingon
·
Skola & Jobb Min systerdotter började gymnasiet i Augusti. Det gick bra men hon blev sjuk. Det började med en förkylning (ej corona) men den gick...
2
Svar
28
· Visningar
3 874
Senast: Pudlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp