Är min häst dräktig

Moa092

Trådstartare
Hejsan!
Jag börjar få misstankar om att mitt sto kan vara betäkt, jag har en snart 3 åring som vi ägt i 10 månader och hennes mage är väldigt konstigt formad och har växt och växt med tiden, men inte direkt mer mat, och ikväll så började hon få ”kolik” symtom men har abslout inte kolik. Hon lägger sig och skrapar med benen när hon ligger ner samt när hon står upp. Hon är väldigt sjunken och om man rör henne på magen blir hon sur, och fick även något som kändes som en spark.
Hon har varit väldigt stressad, vilket även på värkar våran andra valack.
Hon hållde på så i ca. 1h sen så var hon lugn i 3h och sedan hållde hon på 10 min, och där är vi nu. Hon tränger in sig i hörnen och ”sjutter rygg” och är en surkärnning. Hon kliar sig på både magen och mycket på sina juver hela tiden och verkar vara irriterad.
Vi har kontaktat våran veterinär men fick tyvärr inte ett så tydligt svar som jag hade önskat men dom sa åt oss att ha henne under uppsikt och kolla till henne 1 gång i timmen.
Men vad tror ni, kan hon vara dräktig, jag har länge tyckt att det är något lite konstigt med hennes mage och så men hon är ändå en Shetlandsponny och dom har ju väldigt lätt att gå upp i vikt. Dock så har hon inte varit brunsitg en ända gång sedan hon kom hem till oss. ( OBS hon är inte brunsig eller skendräktig) Ska ringa tillbaka till våran veterinären om 4 timmar om inget annat hände men tänkte att jag kanske kan få lite hjälp här?
Och i så fall hur kan jag förbereda henne för att få föl och när kan det komma
Hon måste varit betäck senast 1 April eftersom vi köpte henne strax där om kring och hon inte har blivit betäckt här då vi inte har några andra hästar på 1 mils avstånd och hon har inte rymt.
Tack i förhand!
 
Ring ut en vet som får kolla dräktighet eller ta ett Pregnamare/Weefoal prov så du vet. Är hon dräktig så börja läsa på vad som kommer krävas av dig, hon behöver inte hjälp att förbereda sig men du måste vara beredd att gripa in på olika sätt om så krävs. Är hon dräktig är det dessutom tid att kontakta förra ägaren för att se när hon kan ha betäckts.

Magsårshästar kan ha liknande symptom som du beskriver.
 
Ja hon ska komma ut men dom ser inte detta som ett ”akutfall” enligt dom men ska förhoppningsvis komma ut på onsdag, men kändes mer som att det händer nu. Jag har varit med i flera fölningar och är med om minst fyra kalvningar i veckan då vi äger en mjölkproduction, så känns tryckt att veta att min bonus pappa och hans bror har varit med om nästan samma saker i 30 år nu, jag har suttit nu och pluggat in allt jag kan och har båda grabbarna +min personliga vetrinär som är beräd att komma ut om det behövs men just nu så har vi henne på full övervakning på tvn samtigit som jag pluggar på. Tänkte att jag ska kontakta ägaren i morgon när hon vaknar för känns lite onödigt att höra av mig till henne nu för jag vet att hon inte kommer svara just nu.
Tack så jättemycket för tipsen!
 
Dålig aptit
  • Nedstämdhet
  • Humörsvängningar
  • Nedsatt prestation
  • Negativ inställning till träning
  • Svårt att hålla hull
  • Dålig hårrem
  • Vikttapp
  • Ligger ner mer än vanligt
  • Löst bajs

Dock så stämmer inget av det här in utan är bara just dom här koliksyntomen men hon är raka motsatsen till dessa symtomen, men får vänta till vet kommer på onsdag och hålla kontakt med vet vila mobil😊
 
Dålig aptit

  • Nedstämdhet
  • Humörsvängningar
  • Nedsatt prestation
  • Negativ inställning till träning
  • Svårt att hålla hull
  • Dålig hårrem
  • Vikttapp
  • Ligger ner mer än vanligt
  • Löst bajs

Dock så stämmer inget av det här in utan är bara just dom här koliksyntomen men hon är raka motsatsen till dessa symtomen, men får vänta till vet kommer på onsdag och hålla kontakt med vet vila mobil😊
Om du upplever problemen som akut så ring ut veterinär akut! Det kan vara kolik eller tarmvred! Om hon är dräktig är det väl bara att känna efter?
 
Jo men det är inte det som är problemet, hon mår bra i övrigt och bajsar och det är inget stopp någonstans. Bajsar, kissar, äter och dricker. Problemet är att vi inte vet om hon är dräktig och vi först kan ta prover på ons och vet tycker inte det är ett akutfall att åka ut för att någon ”tror” att ens häst är dräktig
 
Dom symtomen jag skrev där var raka motsatsen till hur hon mår om du läser igen ( sorry blir lätt sladdrig när jag skiver😅 )
 
Om du upplever problemen som akut så ring ut veterinär akut! Det kan vara kolik eller tarmvred! Om hon är dräktig är det väl bara att känna efter?
Shettisar brukar man väl inte känna på där bak om jag förstått det rätt? Kanske bättre att låta veterinären göra dräktighetstest.

Hoppas natten gått bra för dig TS. Om hästen verkar orolig skulle jag kontaktat veterinären då att de får kolla hennes allmäntillstånd.
 
Hej!
Dräktighetsundersökningen visade på dräktig, tyvärr..
Efter som hon har patellaupphakning, dock tror jag inte att detta är något som hon har gått i arv utan jag tror att det är en sak som håller på att växa bort eftersom det försvinner mer och mer och hon löser det innan jag ens kommit ut på morgonen ( enligt övervakningskameran )
Har ni någon erfarenhet av detta? Jag hade ju helst önskat att hon inte var dräktig men är ju liksom lite försent nu i månad 11 och var beräknad i går ( enligt vet ) den gamla ägaren får jag ingen som hälst kontakt med.
Hennes mor och far var båda diplomponnys och därav så tror jag inte att dom har något sånt i arv ( pappan vet jag att han inte hade )
Hur stor är sanoligheten att detta medförs till fölet?

Och sedan jag skickar SMS till min veterinär varje kväll och tror att hon fölar.
Kan jag snälla få lite tips här innan jag är tvungen är byta vet för hon tycker jag är för tjatig😅 Läst att vissa ( speciellt första föderskor ) inte ens fyller ljuverna fören verkarna drar igång.
Finns det några tecken?
Hennes mage är så konstigt formad och syns att den lilla vill komma ut nu!
Magen hänger så mycket och vulvan är jättelång och svullen. Varit väldigt stressad i hagen idag och rullat sig flera gånger, kanske blir bäbis i kväll?
 

Bifogade filer

  • 91A0DBF8-1C9C-42A1-8A77-D82E5D4EC02B.png
    91A0DBF8-1C9C-42A1-8A77-D82E5D4EC02B.png
    247,8 KB · Visningar: 264
@Moa092 det finns inga veterinärer som ständigt vill ha sms osv. Om det är akut får du ringa och fråga och utifrån det då att vetten ev kommer ut.

Du får hålla koll på din häst nu hela tiden om den beter sig tveksamt och isåfall om du behöver vet ringa dem . Det är ingen vet som sitter och tar emot sms och svarar på de . Det är inte deras jobb /uppgift !
 
Nej det vet jag men märkte att jag inte skrev att hon är min kusin också annars hade jag såklart inte hållit på så mycket det vet jag med att det bara är respektlöst. Måste sluta tro att folk kan läsa mina tankar och skriva ner all info😅😌
 
Hej!
Dräktighetsundersökningen visade på dräktig, tyvärr..
Efter som hon har patellaupphakning, dock tror jag inte att detta är något som hon har gått i arv utan jag tror att det är en sak som håller på att växa bort eftersom det försvinner mer och mer och hon löser det innan jag ens kommit ut på morgonen ( enligt övervakningskameran )
Har ni någon erfarenhet av detta? Jag hade ju helst önskat att hon inte var dräktig men är ju liksom lite försent nu i månad 11 och var beräknad i går ( enligt vet ) den gamla ägaren får jag ingen som hälst kontakt med.
Hennes mor och far var båda diplomponnys och därav så tror jag inte att dom har något sånt i arv ( pappan vet jag att han inte hade )
Hur stor är sanoligheten att detta medförs till fölet?

Och sedan jag skickar SMS till min veterinär varje kväll och tror att hon fölar.
Kan jag snälla få lite tips här innan jag är tvungen är byta vet för hon tycker jag är för tjatig😅 Läst att vissa ( speciellt första föderskor ) inte ens fyller ljuverna fören verkarna drar igång.
Finns det några tecken?
Hennes mage är så konstigt formad och syns att den lilla vill komma ut nu!
Magen hänger så mycket och vulvan är jättelång och svullen. Varit väldigt stressad i hagen idag och rullat sig flera gånger, kanske blir bäbis i kväll?
En såpass ung ponny kan ha patellaupphakning medan den växer, utan att det behöver bli något problem för framtiden. Se bara till att den får rätt mat (tillräckligt med protein! - Extra viktigt nu när den ska ge di samtidigt som den växer! Dock ingen panik första månaden), är korrekt verkad (kort tå, lite högre i trakten) och får möjlighet att röra sig så mycket som möjligt.
Behöver inte nödvändigtvis vara ärftligt.

Lång och svullen vulva, skulle jag säga tyder på att det är dags för fölning.
 
Hej!
Dräktighetsundersökningen visade på dräktig, tyvärr..
Efter som hon har patellaupphakning, dock tror jag inte att detta är något som hon har gått i arv utan jag tror att det är en sak som håller på att växa bort eftersom det försvinner mer och mer och hon löser det innan jag ens kommit ut på morgonen ( enligt övervakningskameran )
Har ni någon erfarenhet av detta? Jag hade ju helst önskat att hon inte var dräktig men är ju liksom lite försent nu i månad 11 och var beräknad i går ( enligt vet ) den gamla ägaren får jag ingen som hälst kontakt med.
Hennes mor och far var båda diplomponnys och därav så tror jag inte att dom har något sånt i arv ( pappan vet jag att han inte hade )
Hur stor är sanoligheten att detta medförs till fölet?

Och sedan jag skickar SMS till min veterinär varje kväll och tror att hon fölar.
Kan jag snälla få lite tips här innan jag är tvungen är byta vet för hon tycker jag är för tjatig😅 Läst att vissa ( speciellt första föderskor ) inte ens fyller ljuverna fören verkarna drar igång.
Finns det några tecken?
Hennes mage är så konstigt formad och syns att den lilla vill komma ut nu!
Magen hänger så mycket och vulvan är jättelång och svullen. Varit väldigt stressad i hagen idag och rullat sig flera gånger, kanske blir bäbis i kväll?
Hur har det gått? Blev det en fölis :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
1 839
Hästmänniskan Hej! Måste få ventilera mig lite och hoppas på att få lite kloka ord. De senaste åren har varit kaos för mig både jobb och hästar. Har...
Svar
18
· Visningar
2 417
Senast: Ajda
·
Katthälsa Har dykt upp ett problem här hemma med våran 8 månaders kattunge, hona, kastrerad, innekatt. Söker efter någon med samma eller liknande...
Svar
0
· Visningar
737
Avel Blir inte klok på mitt sto så tänkte skriva av mig lite här och se om nån varit med om något liknande.. 😒 Mitt sto seminerades förra...
Svar
8
· Visningar
3 138
Senast: Lyxzen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp