Är min kompis på väg att göra ett misstag?

C

Cia

Min bästa vän har varit och kollat och provridit en häst.

Han är en valack, engelskt fullblod. Född 94.
Han är utbildad LA dressyr, LD hoppning.

Verkar vara en mycket trevlig och fin häst, även utvecklingsbar.

Dom begär 30 000:- för han, är det för mycket?

Han väver vid stress. Han är veterinärbesiktad och utan anmärkningar på allt förutom på frambenen där han fick vf 2 grader och hf 1 grad. Dock sa hon och skrev även på pappret att för tänkt ändamål ridning/tävling i lätta klasser bedöms böjprovshältan sakna betydelse.

Om han inte är värd 30 000:-, vad kan man tänkas ge?
Jag vill verkligen inte att min vän ska göra ett misstag och jag vet inte om jag ska avråda henne eller hjälpa henne på traven?

Hon vill verkligen ha den här hästen.

Tacksam för många svar!!!!
 
Vad säger man, kärleken är blind... :smirk:

Jag har inte så bra koll på prisbilden på fullblod, men däremot skulle jag själv vara väldigt tveksam att köpa en häst som inte var helt fräsh. Problem kan man få så många ändå, så varför köpa sig till det för dyra pengar?
 
Tyvärr skulle jag rekomendera dig att säga åt henne att inte köpa hästen. Om hon köper hästen så kommer hon inte att kunna försäkra den utan reservationer på benen. Det är också dyrt att ha häst även utan att köpa en halt häst som säkert kommer att få problem. Hur kan veterinären säga att böjprovahältan saknar betydelse? 2 graders hälta är ganska mycket eftersom hälta "mäts" på en 5 gradig skala.
Det finns många trevliga hästar och hon kommer att hitta en ny som inte har skador i benen.
 
Om hon nu absolut vill köpa hästen, säg åt henne att göra en ordentlig utredning på klinik med röntgen osv. Det är värt de extra pengarna det kostar och säkert kan säljaren betala en del för h*n vill säkert ha hästen såld.
 
Tycker att det är alldeles för mycket pengar för den hästen. Gör en röntgen o kolla ordentligt om hon nu är riktigt intresserad av den. Det finns så många friska fullblod som ligger på mycket bättre priser.
 
Den fråga som man måste ställa är om hästen redan är försäkrad. Är han INTE det tycker jag att man kan släppa det hela omgående. Finns försäkringen redan så kan man fundera vidare.

Jag tycker inte att 30000 är mycket för en 9-årig häst utbildad LA dressyr. Vad skulle ett sådant halvblod kosta? Vävningstendenserna bör dock dra ner priset en del.

Det stora abret är dock böjprovsreaktionerna. Veterinären kan mycket väl ha en poäng i att de inte behöver ha någon betydelse - det finns nog många hästar som rids problemfritt, men som man kan böja fram hälta på, speciellt hästar som inte längre är helt unga. Å andra sidan kan böjprovsreaktionerna vara ett varningstecken. Så att råda din väninna i denna situation, där hon tydligen fäst sig vid hästen är inte lätt. Även om det är lätt att konstatera att det finns gott om friska hästar så ÄR det inte så enkelt att hitta en som passar om man även har begränsad budget, det vet alla som har letat häst.

Jag kan inte säga vad jag själv skulle ha gjort i denna situation, men om hästen INTE var försäkrad skulle jag ha släppt direkt.

Anneli
 
Tycker det verkar för mycket med tanke på böjprovet. :(

Däremot om vidare undersökning kan visa att hästen är OK, så är priset OK. :bow:
 
Priset är helt ok, NÄR böjprovsreaktionerna är borta. Det är faktiskt ganska billigt om den är tävlingsmässigt placerbar i LA.
 
Hästen har varit halt en gång under tiden ägaren har haft hästen (5 år) och det var när han fick en skada i ena frambenet, Han haltar ingenting annars och ömmar ingenting i benen.

Veterinären sa även att det är sällan man ser en 9-årig häst som är helt utan anmärkningar.

Hon skrev på papprena också att det är en mycket fin och välbehållen häst.

Han är A1 försäkrad.

Tycker inte heller 30 000.- låter mycket för en sådan här häst, men vävningen och anmärkningen på frambenen borde kanske dra ner lite på priset?

Vad kan råda henne att säga till hästägaren då? Vad skulle hon kunna ge för ett pris?

Vill inte att hon gör ett misstag!
 
Tycker att hon ska kontrollröntga fram för att vara på den säkra sidan. Annars så tycker jag att priset är mkt rimligt med tanke på ålder och utbildning. Det är ju dock driften som är det dyra. Är inte hästen helt ok kan det stå henne dyrt. Släng då hellre ut lite pengar på rtg nu.
 
Men tänk på vävningen, den kan ju orsaka skador på benen eller är det den har? Jag hade inte köpt hästen. Veterinärvård kostar och det finns tusentals andra fräscha hästar.
 
Tycker som ovanstående att om hästen är minsta lilla ofräsh så MÅSTE man se till att ta över den gamla försäkringen (och vara säker på att hästen inte har några reservationer). Håller med veterinären som säger att reaktionerna på böjprovet inte behöver betyda något, böjprov är ju en konstlad provokation men som sagt, det KAN få betydelse. Även en häst utan reaktion kan ju bli halt...

Utbildad LA säger ju egentligen inte så mycket men är den kapabel till segrar/placeringar på regional LA tycker jag 30 000 är billigt! Ett liknande HBL skulle ju kosta upp emot 80 000 kr så varför skall ett XX vara billigare?

Om hon kan överta försäkringen så KÖP! Se gärna till att hon tävlar den också (med xx efter namnet) och placerar sig ofta=), vill se fler välridna fullblod på dressyrbanorna.

/S
 
njae. en 9 åring behöver inte ha anmärkningar.
sålde en 17 åring med UA på allt.
varav flertalet ridskoleår och tävlingsår bakom sig.
 
Jag tycker hästen är värd det priset. Att den väver vid stress kan man oftast råda bot på. Att den har böjprovsreaktioner behöver inte betyda något alls och en häst som besiktigas utan reaktioner kan lika gärna falla död ner i morgon. Kort sagt det finns INGA garantier.

Jag vet tex en fullblodshäst som köptes från banan som femåring och då hade tvågraders hälta på ena fram och engradig på det andra. Denna häst gick svår fälttävlan och var även med i landslaget.

Verkar hästen bra och allt stämmer så köp den.
 
Priset låter rimligt om hästen varit fullt frisk, alltså ohalt.
Tycker aldrig man ska köpa en halt häst!

/Hippo
 
Men om hon ska kunna överta försäkringen måste hon inte då ha ett vet intyg som det står ua på? Jag övertog Novans försäkring och då krävde försäkringsbolaget att få in ett vet intyg.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Tänkte slänga in detta inlägget som en ny tråd och uppdatera om hur mitt hästköp har gått men får skriva om detta inlägget vilket gör...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
25 095
Senast: Raja
·
Hästmänniskan Jag visste inte riktigt om tråden var mest lämplig på Hästvård eller här, men jag tänkte eftersom det mesta egentligen gäller hur jag...
2
Svar
22
· Visningar
5 707
C
Hästmänniskan Min kompis ska nu köpa häst. Ett Engelskt fullblod, 155 cm -94 Väver ibland. Har fina gångarter. Snäll och trevlig. Utbildad LA dressyr...
Svar
10
· Visningar
1 265
Senast: selmaH
·
Hästvård Hej! Tänkte höra era åsikter litegrann... Jag köpte en ny häst (hblsto f. -97) i november. Hon var då kontinuerligt riden i ett och...
Svar
8
· Visningar
1 440
Senast: Kalasbruden
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp