Är min oro överdriven?

Detta är ganska typiskt demens enligt min erfarenhet. Stora variationer där personen kan pendla mellan helt klar och väldigt förvirrad. Det blir ofta svårt att hänga med i svängarna och hitta rätt nivå av bemötande när det svänger så plötsligt.

Sen kan ju såklart infektioner också utlösa eller förvärra förvirringstillstånd hos äldre.

Ångest är tyvärr också mer regel än undantag vid demens. Enligt min erfarenhet är ångesten ofta starkare (eller märks mer) i början av demensen då personen liksom är mer medveten om att ngt inte står rätt till. Sen är det ju vanligt att personen inte utåt sett erkänner för omgivningen att hen har problem. Skam är också vanligt.

Det fetstilta är också en del av symtomen i många demenssjukdomar. Bristande sjukdomsinsikt - alltså inte att personen inte erkänner, utan att personen inte förstår.
 
Detta är ganska typiskt demens enligt min erfarenhet. Stora variationer där personen kan pendla mellan helt klar och väldigt förvirrad. Det blir ofta svårt att hänga med i svängarna och hitta rätt nivå av bemötande när det svänger så plötsligt.

Sen kan ju såklart infektioner också utlösa eller förvärra förvirringstillstånd hos äldre.

Ångest är tyvärr också mer regel än undantag vid demens. Enligt min erfarenhet är ångesten ofta starkare (eller märks mer) i början av demensen då personen liksom är mer medveten om att ngt inte står rätt till. Sen är det ju vanligt att personen inte utåt sett erkänner för omgivningen att hen har problem. Skam är också vanligt.

Jag kan tyvärr bara hålla med om ovanstående @Philosophia :( Jag har sett allt på nära håll med mamma.

Hennes ångest när hon insåg vilken sjukdom hon har (Alzheimers) och vad som skulle hända... fy. Det blev lättare när hon sas tippat över och blivit så pass dålig att hon sas inte kom ihåg att hon är sjuk. Hon har haft dödsångest en stor del av sitt liv pga händelser i ung ålder så vi har inte talat om att pappa är död. Skulle det finnas något kvar inom henne som förstod det är jag rädd för att det skulle riva itu henne :cry:
 
Det fetstilta är också en del av symtomen i många demenssjukdomar. Bristande sjukdomsinsikt - alltså inte att personen inte erkänner, utan att personen inte förstår.

Ja, verkligen. Mamma tyckte tex att hon fortfarande kunde köra bil även efter att hon blivit av med körkortet... jag lämande aldrig bilnycklarna hemma oavsett om jag körde bilen eller ej.
 

Liknande trådar

Småbarn Sonen (fyller 3 om två månader) började på dagis för lite mindre än en månad sedan. Från början var det tänkt och sagt att han skulle gå...
2
Svar
35
· Visningar
4 754
Senast: Lupin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp