Är min ponny dräktig?

S

Susanne_

Jag köpte en ponny för ca 1 månad sedan. Ja tyckte hon började bli väldigt tjock så jag tog kontakt med förra ägaren.
Hon sa att när hon brunstad var hon på rymmen några gånger, och där fick en hingst i hagen bredvid..
Om hon är dräktig skall hon inte föla förens till hösten någon gång.
Hon är väldigt tjock redan nu och om hon inte är dräktig skulle jag vilja börja jobba med henne så hon kan gå ner lite i vikt.

Skickar med några bilder som är tagna idag och vet någon vad de brukar kosta för att få hem en veterinär som gör UL?

MVH:Susanne och ponnyn Angel 3 år

Hst007.jpg


Hst005.jpg


Hst004.jpg


Hst003.jpg
 
Sv: Är min ponny dräktig?

Jag tycker att det kan vara svårt att se om en häst är dräktig. Men jag har fått för mig att magen blir lite "spetsig" neråt. Här är i alla fall några bilder på vårt sto när hon var dräktig. Så kan man jämföra lite.

ca 1 månad innan hon fölade.
Sommarbete2007123.jpg


Sommar2007035.jpg


4 dagar innan hon fölade
Sdersensislandshstar393.jpg


Sdersensislandshstar389.jpg
 
Sv: Är min ponny dräktig?

Anledningen till att jag undrar är just för att jag tycker hon börjar få lite mer av den dräktiga formen på sin mage. desutom har hon kanske inte så långt kvar då med tanke på att hon har mer mage än din ponny, svårt att se på bilderna pga hennes färg men hon är betydligt tjockare... tack för bilderna =)
 
Sv: Är min ponny dräktig?

Alla blir olika tjocka, det går inte att gå efter det. Ett UL av distriktsvet kostar ca 12-1500kr tror jag, var ett par år sedan jag gjorde det så...
 
Sv: Är min ponny dräktig?

Alla blir olika tjocka, det går inte att gå efter det. Ett UL av distriktsvet kostar ca 12-1500kr tror jag, var ett par år sedan jag gjorde det så...

De stämmer bra. Gjorde ett idag och de kostade 1387 kr och då var de ett bakterieprov också med i priset, förra kostade strax under 1200 kr.
 
Sv: Är min ponny dräktig?

Svårt att se via ögat på din ponny. Skulle lika gärna kunna vara bara mage. Ser inte så "klotigt" ut sas.

Jag ULad via disktriktare för 3 veckor sedan ungefär och fick betala strax över 900:- (inkl. baktprov) Billigast är om man har möjlighet att lasta och åka till en seminstation bara för att kolla, om det är hyfsat nära. De brukar ta mellan 300-500:- för enstaka tillfällen.
 
Sv: Är min ponny dräktig?

Ingen kan avgöra om din ponny är dräktig genom att titta på kort. Så oavsett hur många svar du får måste du göra en dräktighetsundersökning så att du vet hur du ska fodra och motionera.

Jag tycker hon ser dräktig ut men hon kan lika gärna vara fet och då bör hon gå ner i vikt ordentligt så jag tycker absolut att du ska ta ut/åka till en vet som kan dräktighetskolla henne.
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 878
Senast: Freazer
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
6 499
Senast: Masse
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 952
Senast: tuaphua
·
Övr. Djur Hej alla fina! För några månader sedan tog vi hand om två hamsterbröder som förra ägarens små barn inte ville ha kvar. Nu har deras...
Svar
7
· Visningar
852

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp