Är ni i skogen under älgjakten?

Älgjakten är ju ändå rätt lång.. flera månader väl? Tänker vore rimligt om jägare, som har något av ett imformationsövertag kände att de åtminstone försökte kommunicera var de jagar (med skyltar/inlägg eller liknande..) istället för att man som icke-jägare behöver ringa runt och fråga. Men det behöver jag kanske inte? Nån i tråden verkade ju tycka att det var ett absolut måste. Det var en del av allemansrätten tom.
De första 2-3 dagarna av älgjakten brukar "alla" jägare ta ledigt från jobbet för att kunna sitta med bössan ute i skogen. Jag skulle nog säga att det är de dagarna det är rimligt att avstå från promenader i skogen, eftersom det är då det är flest jägare ute. Sen, generellt, sitter de nog lite då och då på helgerna tills de har skjutit de älgar de fått sig tilldelade.
Att man får jaga vildsvin året runt och rådjur (framförallt bock) under längre perioder än älg har jag aldrig tagit någon hänsyn till. Och då bor jag ändå mitt i ett skogsområde där det jagas friskt.
Ibland talar grannen om ifall de ska göra något större drev med hundar för att knäppa vildsvin, men generellt har de inget emot att vi finns i skogen. Rider man förbi ett torn med en jägare i nån gång, så ser man ofta ganska snart efter att hen har lämnat den platsen och tar bilen därifrån. Kanske för att man har lyckats störa det eventuella djur som skulle ha kommit förbi. men aldrig under de 22 år vi bott här att någon jägare har klagat över att vi rört oss i skogen. Men, som sagt, älgjaktens första dagar håller vi oss hemma. (och har inte hästarna kvar i sommarhagen heller, främst för att stressade djur skulle kunna passera hagen och dra ner staketen...)
 
Och bara därför passerade några bilar med traktens jägare här utanför, precis just nu älgjaktens 4e dag.... Så, jag drar slutsatsen att de inte har skjutit klart än. (brukar vara typ en stor och en liten)
 
OT men någon som vet om man kollar upp syn/reaktionsförmåga på de med licens? Alltså vart tredje år t.ex
Nej det gör man inte. Skulle väl absolut kunnat vara bra göra. Många jaktlag har en typ av skjutprov inför varje älgjakt dock. Sen finns det björnprov som man måste ha gjort för att få vara med på den jakten. Men det är upp till jaktlagen att avgöra vilka regler de har.

På den statliga sidan är det endast jägarexamen och att vara god nog för licens och den har man tills man dör eller får den indragen av någon anledning.
 
Nej det gör man inte. Skulle väl absolut kunnat vara bra göra. Många jaktlag har en typ av skjutprov inför varje älgjakt dock. Sen finns det björnprov som man måste ha gjort för att få vara med på den jakten. Men det är upp till jaktlagen att avgöra vilka regler de har.

På den statliga sidan är det endast jägarexamen och att vara god nog för licens och den har man tills man dör eller får den indragen av någon anledning.

Ja jag tycker nog också det och även såklart på körkort som @Snurrfian nämnde.

Kommer ihåg hur det var i sommarstugan när förra generationens markägare jagade, mamma sa åt oss att inte gå från stugan den veckan. Han höll även på att köra över oss med traktorn några gånger...
 
Exakt. Jägare skjuter inte över vägar, eller längs med vägar.

Av samma anledning brukar jag flytta eventuell skogsaktivitet till ställen som ligger precis vid väg/bebyggelse och där det inte finns något kulfång. Vi har t ex ett friluftsområde som inte bara är helt genomkorsat av markerade motionsslingor och träningsvägar för travekipage, det är också beläget på platt och öppen tallhed mellan två grusvägar. Vill jag nödvändigtvis lägga något kort spår under början av älgjakten får det bli där.

Om man är osäker på när älgjakten börjar där man bor kan man titta om det finns någon information på länsstyrelsens hemsida. Där kan det stå vad vilka datum som gäller för älgförvaltningsområdena(ÄFO) i länet. Jag har också gått med i facebookgruppen för jaktvårdskretsen där jag bor, så att jag lätt kan ställa frågor om jag undrar över något.
 
Jag är i skogen och träffar jag jägare så brukar vi hälsa.

Jag förstår inte och har aldrig förstått att det skulle finnas dom som blir sura, folk är i skogen 🤷
Aldrig upplevt det och tänker fortsätta hoppas och anta att jägare i min närhet kan samsas om skogen.

Om jag i förväg vet vart dom är, eller ser tecken på att dom är någonstans så går jag såklart inte rakt ditåt.
Och är lite mer noggrann med reflexer och klara färger i jakttider.
 
Nej precis som man inte heller kollar upp syn/reaktionsförmåga på de som har körkort.
Läkare har skyldighet att anmäla om någon har sjukdom som varaktigt kan påverka. Vid en del psykiska tillstånd kan vapen bli omhändertagna.
Tyvärr är psykiska tillstånd lite klurigt.
En i grannlaget blev dömd till sluten vård 3 gånger och varje gång så ansågs person frisk igen när personen kom ut och fick vapnen året.
Två av gångerna var mordförsök.
 
Ja jag tycker nog också det och även såklart på körkort som @Snurrfian nämnde.

Kommer ihåg hur det var i sommarstugan när förra generationens markägare jagade, mamma sa åt oss att inte gå från stugan den veckan. Han höll även på att köra över oss med traktorn några gånger...
Jag tror att det alldeles för stort projekt att syntesta alla med körkort var tredje år, det är svårt nog för yrkeschaufförerna att få tid till synundersökning var femte år.
 
Tyvärr är psykiska tillstånd lite klurigt.
En i grannlaget blev dömd till sluten vård 3 gånger och varje gång så ansågs person frisk igen när personen kom ut och fick vapnen året.
Två av gångerna var mordförsök.
Det är ju klurigt, det finns ju samtidigt en hel del som har psykiska tillstånd som sedan blir helt friska och kanske till och med behöver jakten för att må bra. Men det är svårt med avgränsningar, det kan slå fel åt båda hållen.
 
Jag brukar hålla mig borta från skogen de första helgerna när jägarna är som mest skjutgalna 😁

Detta!

Sedan går det ju att ta reda på jaktlaget och be om att de kan skicka sms när och var de är ute.
Det gjorde vår stallägare alltid när jag bodde och hade häst i Sverige.

För sämjans skull undvek vi att rida där och när de var ute. Jag hade inte gått ut själv i skog heller under de första 2-3 helgerna. Men sedan med reflexväst på om jag nu måste ut på helgen. Brukade gå i svampskogen månd-torsd istället
 
Detta!

Sedan går det ju att ta reda på jaktlaget och be om att de kan skicka sms när och var de är ute.
Det gjorde vår stallägare alltid när jag bodde och hade häst i Sverige.

För sämjans skull undvek vi att rida där och när de var ute. Jag hade inte gått ut själv i skog heller under de första 2-3 helgerna. Men sedan med reflexväst på om jag nu måste ut på helgen. Brukade gå i svampskogen månd-torsd istället

Det vet jag folk som gjort för att jakten skedde precis intill hästhagen men jaktlaget vägrade informera. De var dessutom konstant otrevliga mot stallägaren.
 
Det vet jag folk som gjort för att jakten skedde precis intill hästhagen men jaktlaget vägrade informera. De var dessutom konstant otrevliga mot stallägaren.
Vad tråkigt. Man kan ju tycka att det skulle gynna ALLA med ett litet informativt textmeddelande liksom.....

Jag tror dock (Hoppas) det är ett undantag
 
Jag kan känna att det vid vissa tillfällen hade varit intressant om det funnits en filmfunktion så att man kunde se vad jägaren såg när hen avlossade skottet. Ibland blir man fundersam, det känns som om det kan finnas brister både i syn och omdöme.

Igår var det en jägare i ett jaktlag här i bygden som meddelade att han skjutit en älgkalv. När hundföraren hittade det fällda djuret visade det sig att det var ett rådjur…
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
1 782
Senast: Luff
·
Ridning Moderator får flytta tråden om den ligger fel, men tänkte att det är ju ändå ridning det handlar om, så la den här. Hur resonerar ni...
2
Svar
31
· Visningar
2 833
Övr. Hund Vi har ett danskt jaktlag som kommer varje år och jagar på våra marker. De är mest vid den andra gården men ibland även här där vi bor...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
8 353
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Hund Hemkommen från premiärjaktprovet med min gamling Rix, som still is going strong.. Efter släpp, så blev det några kortare 5-6 minuters...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 366
Senast: jappisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp