Är ni i skogen under älgjakten?

Jag undviker första två helgerna och sen håller jag mig undan om det informeras om att det är jakt.
 
Tvekade om jag skulle lägga den här under något av hästforumen, men tänker att man kan ju faktiskt vara i skogen även utan häst och dessutom finns det väl i alla fall ett par jägare här på forumet som kanske har ett bra inspel. Imorgon börjar älgjakten här där jag bor. Och som vanligt är jag osäker på om det är okej att ge sig ut i naturen under jakten. Hur gör ni?

Jag bor på ett så pass litet ställe att antalet tilldelade älgar förmodligen skjuts av rätt så tidigt. De flesta vägarna är i hyfsad närhet av hus/bebyggelse även om det är skog runt omkring, så det är inte fråga om urskog. Vill varken hamna i ett scenario som kan skapa fara för mig själv, eller förstöra något för eventuella jägare.
Kolla med jaktlaget som jagar där, hos oss är det till exempel ingen jakt innan måndag. Sen räknar de kallt med att ha jagat klart tills på onsdag, eventuellt blir det någon mer helg framöver.
Men som jägare, självklart har alla tillgång till skogen, däremot kan det vara osmart att rida rakt in där det finns skyltar att jakt pågår om man vill hålla sig sams. Men vägar räknar vi alltid med att folk rör sig på, vi ropar på radion till varandra om vi ser någon på väg in i såten för allas säkerhets skull. :)
 
Tvekade om jag skulle lägga den här under något av hästforumen, men tänker att man kan ju faktiskt vara i skogen även utan häst och dessutom finns det väl i alla fall ett par jägare här på forumet som kanske har ett bra inspel. Imorgon börjar älgjakten här där jag bor. Och som vanligt är jag osäker på om det är okej att ge sig ut i naturen under jakten. Hur gör ni?

Jag bor på ett så pass litet ställe att antalet tilldelade älgar förmodligen skjuts av rätt så tidigt. De flesta vägarna är i hyfsad närhet av hus/bebyggelse även om det är skog runt omkring, så det är inte fråga om urskog. Vill varken hamna i ett scenario som kan skapa fara för mig själv, eller förstöra något för eventuella jägare.
I de skogar jag brukar vara sätter de upp en skylt att jakt pågår, så är det ingen skylt är jag i skogen.
 
Kolla med jaktlaget som jagar där, hos oss är det till exempel ingen jakt innan måndag.
Jag tänker att det väl ändå måste ligga på jaktlaget att tydligt informera om att jakt pågår på plats i skogen om man tycker det känns viktigt. Känns orimligt att tänka att gemene man ska söka upp jaktlag för att fråga/läsa på nån internetsida, eller?
Om det inte sitter skyltar går jag glatt i skogen året om, har inte koll på exakta tider för älgjakt (eller nån form av jakt..) och det tror jag att jag långt ifrån är ensam om :)
 
När jag bott i områden där det pågått (älg)jakt så har jag varit noga med reflexväst på både mig och hundar, samt hållit utkik efter jägare m.m. Jägarna i sin tur har ställt bilar med skyltar om jakt eller liknande vid de mest populära infarterna/stigarna till skogen och då har jag planerat promenaderna förbi där, för att kunna gå i annan del av skogen om de verkar hålla till där just då.

Undantaget har varit när det började jagas älg precis vid ett elljusspår i populärt friluftsområde... De hade inga som helst markeringar om att jakt pågick, jag hade ingen koll på att det var tid på året för jakt och tja, det känns inte helt logiskt att hålla till i elljusspår direkt... :grin: Jägarna blev måttligt glada när jag och promenadsällskapet kom där med våra hundar. Vi blev måttligt glada av bristen på information...

Hade jag nu flyttat till skogar med jägare så hade jag nog försökt få kontakt med jägarna för att hålla bra kommunikation om allt.
 
Jag tänker att det väl ändå måste ligga på jaktlaget att tydligt informera om att jakt pågår på plats i skogen om man tycker det känns viktigt. Känns orimligt att tänka att gemene man ska söka upp jaktlag för att fråga/läsa på nån internetsida, eller?
Om det inte sitter skyltar går jag glatt i skogen året om, har inte koll på exakta tider för älgjakt (eller nån form av jakt..) och det tror jag att jag långt ifrån är ensam om :)
Hur tänker du nu? Ska vi ringa runt till samtliga i kommunen och grannkomunen och tala om när vi ska jaga? Eller den lösningen som funkar smidigt här, de som vill veta hör av sig och frågar, men vi är ständigt uppmärksamma. Vi kan liksom inte skylta var femte meter runt om mark som sträcker sig ett par mil med vägar som går tvärs igenom.
 
Hur tänker du nu? Ska vi ringa runt till samtliga i kommunen och grannkomunen och tala om när vi ska jaga? Eller den lösningen som funkar smidigt här, de som vill veta hör av sig och frågar, men vi är ständigt uppmärksamma. Vi kan liksom inte skylta var femte meter runt om mark som sträcker sig ett par mil med vägar som går tvärs igenom.
Och jag undrar hur du tänker.. Ni måste självklart inte ringa alla men på nåt sätt tänker jag att det ändå måste ligga på jägarna att meddela att de jagar om de tycker de känns viktigt. Annars tänker jag att man som jägare måste räkna med att en människa kan dyka upp närsomhelst och varsomhelst i skogen. Du kan väl inte räkna med att alla ringer och kollar av om man får gå i skogen innan de ger sig ut? Hur ska man ens veta att man borde ringa någon? Jag har ingen aning om när det är jaktsäsong (mer än att det är nån gång på hösten..) och tror som sagt inte jag är ensam om att inte har koll på det. Det är väl jägarna som minst vill ha mig i sin jakt, jag räknar liksom med att inte bli skjuten trots att jag inte rådfrågar nån innan jag ger mig ut. Men det kanske jag inte borde räkna med?
 
Hur tänker du nu? Ska vi ringa runt till samtliga i kommunen och grannkomunen och tala om när vi ska jaga? Eller den lösningen som funkar smidigt här, de som vill veta hör av sig och frågar, men vi är ständigt uppmärksamma. Vi kan liksom inte skylta var femte meter runt om mark som sträcker sig ett par mil med vägar som går tvärs igenom.
Men hur ska man ens veta vem som jagar var? Jag har ingen som helst aning, faktiskt. Mina närmaste grannar jagar och dem har jag koll på, men i övrigt vet jag inte.

Självklart går det inte att personligen ringa runt för att meddela att, när och var man jagar, men det finns ju t.ex. facebook-grupper för många orter, man KAN sätta upp skyltar vid infartsvägar till jaktområdet osv. Jag utgår ju liksom från att jag får röra mig fritt i skog och mark, inte att jag måste leta upp ett jaktlag och fråga om lov innan jag promenerar i skogen med hunden.
 
I en av skogarna där jag går har jag haft kontakt med en jägare, de skulle vara ute hela helgen så den skogen undviker jag ett par helger framöver. Synd, för det är min bästa svampskog :rofl:

Räknar med att kunna gå vardagar men två helger framöver undviker jag skogen.
 
Här kommer de börja jaga Fredag lördag och Söndag. Bra och bo granne med en i jaktlaget 😊 Försöker hålla mig ifrån skogen med hästarna iaf första veckan så de får skjuta ifred.
 
Och jag undrar hur du tänker.. Ni måste självklart inte ringa alla men på nåt sätt tänker jag att det ändå måste ligga på jägarna att meddela att de jagar om de tycker de känns viktigt. Annars tänker jag att man som jägare måste räkna med att en människa kan dyka upp närsomhelst och varsomhelst i skogen. Du kan väl inte räkna med att alla ringer och kollar av om man får gå i skogen innan de ger sig ut? Hur ska man ens veta att man borde ringa någon? Jag har ingen aning om när det är jaktsäsong (mer än att det är nån gång på hösten..) och tror som sagt inte jag är ensam om att inte har koll på det. Det är väl jägarna som minst vill ha mig i sin jakt, jag räknar liksom med att inte bli skjuten trots att jag inte rådfrågar nån innan jag ger mig ut. Men det kanske jag inte borde räkna med?
Men alla får väl röra sig i skogen även när det är jaktsäsong? Finns väl ingen lag mot det?
Och jag har aldrig stött på en jägare som inte räknar med att folk rör sig på deras jaktmarker (tvärtom brukar jägare vara supertrevliga, tipsa om blåbärsställen m.m), och just därför "tackar" jag genom att hålla mig borta i början på älgjakten. Men jag är också uppväxt i skogen och tog mig till/från skolbussen genom att gå genom skogen, så att förbjuda människor att röra sig där går ju liksom inte. Det handlar ju om att frivilligt hålla sig borta.
 
Jag undviker inte skogen, nej. Jag välkomnar skyltar om jakt pågår, då undviker jag förstås att gå/rida där, men det är väldigt sällan skyltar utsatta tyvärr. Över huvud taget är kommunikationen mellan jaktlag och övrigt samhälle otroligt dåligt här, om en frågar vilka områden en ska undvika för att inte störa så får en svaret "vi jagar överallt hela tiden från augusti till februari" ungefär. Himla trist men så är det. Jag undviker första älgjaktshelgen men övrig tid rör jag mig på breda grusvägar med reflexer på mig och eventuella djur och gärna någon stt prata med så vi inte misstas för älgar.
 
När jag bott i områden där det pågått (älg)jakt så har jag varit noga med reflexväst på både mig och hundar, samt hållit utkik efter jägare m.m. Jägarna i sin tur har ställt bilar med skyltar om jakt eller liknande vid de mest populära infarterna/stigarna till skogen och då har jag planerat promenaderna förbi där, för att kunna gå i annan del av skogen om de verkar hålla till där just då.

Undantaget har varit när det började jagas älg precis vid ett elljusspår i populärt friluftsområde... De hade inga som helst markeringar om att jakt pågick, jag hade ingen koll på att det var tid på året för jakt och tja, det känns inte helt logiskt att hålla till i elljusspår direkt... :grin: Jägarna blev måttligt glada när jag och promenadsällskapet kom där med våra hundar. Vi blev måttligt glada av bristen på information...

Hade jag nu flyttat till skogar med jägare så hade jag nog försökt få kontakt med jägarna för att hålla bra kommunikation om allt.
Asså det här att jaga kring elljusspår är ju helt sjukt! Det sker här också, inga skyltar, plötsligt möter en bara en sur människa med gevär som frågar varför en är där, det är ju jakt.... :cautious:
 
Men alla får väl röra sig i skogen även när det är jaktsäsong? Finns väl ingen lag mot det?
Och jag har aldrig stött på en jägare som inte räknar med att folk rör sig på deras jaktmarker (tvärtom brukar jägare vara supertrevliga, tipsa om blåbärsställen m.m), och just därför "tackar" jag genom att hålla mig borta i början på älgjakten. Men jag är också uppväxt i skogen och tog mig till/från skolbussen genom att gå genom skogen, så att förbjuda människor att röra sig där går ju liksom inte. Det handlar ju om att frivilligt hålla sig borta.
Precis! Jag skulle också kunna tänka mig att frivilligt hålla mig borta, jag måste ju bara veta att det är jakt för att jag ska veta att jag ska stanna hemma (och det tycker jag det ligger på jägarna att kommunicera, de som har mest att vinna på att jag håller mig borta, osv..känns orimligt att jag ska behöva söka information hos olika jaktlag för att jag inte ska störa dem.)
 
Asså det här att jaga kring elljusspår är ju helt sjukt! Det sker här också, inga skyltar, plötsligt möter en bara en sur människa med gevär som frågar varför en är där, det är ju jakt.... :cautious:


Det kan ju vara så att hunden varit efter en älg som tagit den vägen, eller ser det inte är en jätte stor mark det jagas på.
 
Det kan ju vara så att hunden varit efter en älg som tagit den vägen, eller ser det inte är en jätte stor mark det jagas på.

Vi bor i ett samhälle som ligger mitt i skogen så det finns massor av andra ställen att jaga på än mitt i elljusspåret. Jag tror knappast att djuren tog den vägen då det stod parkerade bilar lite här och där inne i skogen. Jag tog faktiskt lite för givet att ett elljusspår var ett fredat område, speciellt när älgjakt pågår i resten av hela de vida skogarna, som det verkar. Det är ju motionsspår tänkta för just människor och inte jakt.
 
Och jag undrar hur du tänker.. Ni måste självklart inte ringa alla men på nåt sätt tänker jag att det ändå måste ligga på jägarna att meddela att de jagar om de tycker de känns viktigt. Annars tänker jag att man som jägare måste räkna med att en människa kan dyka upp närsomhelst och varsomhelst i skogen. Du kan väl inte räkna med att alla ringer och kollar av om man får gå i skogen innan de ger sig ut? Hur ska man ens veta att man borde ringa någon? Jag har ingen aning om när det är jaktsäsong (mer än att det är nån gång på hösten..) och tror som sagt inte jag är ensam om att inte har koll på det. Det är väl jägarna som minst vill ha mig i sin jakt, jag räknar liksom med att inte bli skjuten trots att jag inte rådfrågar nån innan jag ger mig ut. Men det kanske jag inte borde räkna med?

Men hur ska man ens veta vem som jagar var? Jag har ingen som helst aning, faktiskt. Mina närmaste grannar jagar och dem har jag koll på, men i övrigt vet jag inte.

Självklart går det inte att personligen ringa runt för att meddela att, när och var man jagar, men det finns ju t.ex. facebook-grupper för många orter, man KAN sätta upp skyltar vid infartsvägar till jaktområdet osv. Jag utgår ju liksom från att jag får röra mig fritt i skog och mark, inte att jag måste leta upp ett jaktlag och fråga om lov innan jag promenerar i skogen med hunden.
Ni kan ju prova att läsa hela mitt inlägg 🤔 Jag skrev att man självklart kan röra sig i skogen men om man vill veta säkert är det bästa att ta reda på vem som jagar och fråga.
Nej jag går inte ut öppet på Facebook och talar om var och när jag jagar, hotbilden mot jägare är allt för stor, och risken att få jakten saboterad, hunden stulen osv. De som driver hästverksamhet exempelvis har god kontakt och planerar sina turer utifrån jakten. I övrigt har vi enbart haft problem med de som går in för att förstöra. Exempelvis som att stjäla skyltar där det står jakt pågår.

Jag tycker att det är dumt att låta bli att rida i skogen på 14 dagar när det går att ringa och kanske kan hålla sig från skogen två dagar. Men det är fritt fram för vem som helst att röra sig i skogen.
 
Precis! Jag skulle också kunna tänka mig att frivilligt hålla mig borta, jag måste ju bara veta att det är jakt för att jag ska veta att jag ska stanna hemma (och det tycker jag det ligger på jägarna att kommunicera, de som har mest att vinna på att jag håller mig borta, osv..känns orimligt att jag ska behöva söka information hos olika jaktlag för att jag inte ska störa dem.)
Men finns det inte någon fb-grupp för trakten då? Det är ju en ypperlig plats att fråga, alternativt fråga om någon kan ge kontakt (nr eller liknande) till någon som vet. Om jaktlaget inte bryr sig om att svara de som söker dem hade jag helt enkelt tagit för givet att de inte bryr sig om människor i deras jaktområde heller 👍

Som andra tagit upp är det ju svårt för jaktlaget att dela informationen, oavsett om de lägger infon på fb, infolappar utspridda i byn eller på annat vis kommer det ju finnas människor som missar infon. Särskilt fb är ju lite opålitligt då många inlägg går osedda, döljs i mängden eller helt enkelt hamnar under andra inlägg pga algoritmer osv.

Ser infon om hot och trakasserier ovan också. Ingen jägare ska ju behöva utstå det. Men fråga på fb om kontakt till någon som vet mer kanske är ett säkert sätt? Eller fråga på det gamla goda viset IRL? Om man stöter på någon annan när man är ute och rör sig.
 
Första veckan kommer jag inte ge mig så långt i skogen med hästen iaf. Stallägaren har god kontakt med jägarna dock så vi får nog höra när de lugnat sig 😊 De har sagt att det inte är några problem om vi rider!
De brukar visa vart de är med så då kan man ju gå någon annanstans.
Hästen markerade för nått nu idag men jakten börjar inte förens imorgon här.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
1 706
Senast: Luff
·
Ridning Moderator får flytta tråden om den ligger fel, men tänkte att det är ju ändå ridning det handlar om, så la den här. Hur resonerar ni...
2
Svar
31
· Visningar
2 820
Övr. Hund Vi har ett danskt jaktlag som kommer varje år och jagar på våra marker. De är mest vid den andra gården men ibland även här där vi bor...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
8 336
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Hund Hemkommen från premiärjaktprovet med min gamling Rix, som still is going strong.. Efter släpp, så blev det några kortare 5-6 minuters...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 351
Senast: jappisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp