Är ni i skogen under älgjakten?

Risker finns alltid överallt. Du riskerar även att snubbla på en rot och slå huvudet i en sten så du dör av det varje gång du är ute och går i skogen. Eller att bli påkörd varje gång du går på vägen. (en risk som förmodligen är väldigt mycket högre än att bli skjuten i skogen)
Men tar en på sig något som gör att en syns så påverkar en risken - både i skogen och på vägen. Liksom att valet av vissa tider och platser kan påverka.
Jag fattar att det finns risker med allt. Tycker bara vissa i tråden fick det att låta som att jag var komplett galen om jag gav mig ut i skogen utan att först tagit personlig kontakt med jaktlaget som jagar i området (som jag först på något sätt ska leta upp..). Det är egentligen det enda jag vänder mig mot i tråden, det orimliga i att jag ska söka upp jaktlag (har ingen aning om hur jag gör det..) innan jag ger mig ut i skogen. Annars kunde jag typ räkna med att bli skjuten, eller åtminstone träffas av ricochet (under första två veckorna eller typ halva året..) Stöter jag på jägare/ser att det är skyltat tar jag självklart annan väg, känner inte för att hävda min rätt för att gå överallt alltid. Tycker mest att jag borde kunna ge mig ut på skogsvägar på promenad utan att först ringa massa samtal. Och att det borde ligga i jägarnas intresse att skylta/informera om att jakt pågår. För jag gissar att de inte vill bli störda/råka skjuta någon/osv.
 
Jag fattar att det finns risker med allt. Tycker bara vissa i tråden fick det att låta som att jag var komplett galen om jag gav mig ut i skogen utan att först tagit personlig kontakt med jaktlaget som jagar i området (som jag först på något sätt ska leta upp..). Det är egentligen det enda jag vänder mig mot i tråden, det orimliga i att jag ska söka upp jaktlag (har ingen aning om hur jag gör det..) innan jag ger mig ut i skogen. Annars kunde jag typ räkna med att bli skjuten, eller åtminstone träffas av ricochet (under första två veckorna eller typ halva året..) Stöter jag på jägare/ser att det är skyltat tar jag självklart annan väg, känner inte för att hävda min rätt för att gå överallt alltid. Tycker mest att jag borde kunna ge mig ut på skogsvägar på promenad utan att först ringa massa samtal. Och att det borde ligga i jägarnas intresse att skylta/informera om att jakt pågår. För jag gissar att de inte vill bli störda/råka skjuta någon/osv.
Det fetstilade: Det kan du ju. Det är ju det folk säger att du kan? Att ringa samtal (eller gå in på fb eller liknande) är väl upp till dig att göra om du vill veta med säkerhet/om du vill kunna undvika jägarna, annars är det bara att ge sig ut..
 
Det fetstilade: Det kan du ju. Det är ju det folk säger att du kan? Att ringa samtal (eller gå in på fb eller liknande) är väl upp till dig att göra om du vill veta med säkerhet/om du vill kunna undvika jägarna, annars är det bara att ge sig ut..
Bra! Jag känner inget behov av att med säkerhet veta. Men då var det nån som skrev att jag kunde bli träffad av en kula och inte visste hur jag betedde mig i skogen utan skulle stanna hemma i stan.
 
Bra! Jag känner inget behov av att med säkerhet veta. Men då var det nån som skrev att jag kunde bli träffad av en kula och inte visste hur jag betedde mig i skogen utan skulle stanna hemma i stan.
Olyckor händer och det ska man ju vara medveten om. Det var inte jättelänge sedan en skidåkare dog efter att han blivit skjuten. Vad som hände var att jägaren sköt älgen, kulan gick rakt igenom älgen och in i en skidåkare som åkte snett bakom på andra sidan älgen. Såklart skjuter man inte om man inte har ett säkert skott, men ibland blir det fel som i detta fall. Här hade kulan ändrat riktning inne i älgen och dödat en skidåkare som inte ens syntes till när jägaren tog skottet.
Hon åtalades för vållande till annans död, men friades då det var en olycka, men jag undrar om hon någonsin kommer jaga igen.
https://svenskjakt.se/uncategorized/skidakare-dod-traffades-av-jaktskott/
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/kaQJM6/jagaren-skot-alg--dodade-skidakare
 
Jag fick veta att det var jakt med lösspringande hund i lördags morse genom att katterna kom inrusande i vardagsrummet med enorma svansar. När jag kom till dörren var där en stor jakthund som försökte köra in huvudet genom kattluckan och repade min nya dörr när han försökte krafsa sig in. Gick ut och blev rejält hoppad på men fick hunden att lämna tomten. Han sprang genast ner och störde mina och grannens hästar innan han gav sig på grannens dörr och fönstervägg.
Numret på västen stämde inte så det fick startas en telefonkedja innan rätt jägare gick att få tag på. Han kom och hämtade sin hund och visade tydligt att vi var fjantiga som inte tycker att det är självklart att hunden får förstöra vår privata egendom. Det var ju en jakthund och nu är det jakt, viktigare finns inte i universum! Våra jaktlag vägrar all kommunikation om vart och när de jagar.


Jag var såå trött när jag till slut kunde gå ut för att byta hage till mina hästar. Hade jobbat natt ett av tre och ville bara ner i säng.
 
Han kom och hämtade sin hund och visade tydligt att vi var fjantiga som inte tycker att det är självklart att hunden får förstöra vår privata egendom.
Fast har du repor på dörren hade jag anmält det för skadegörelse. Han ser väl på pejlen vart hunden är någonstans och att den inte är där den ska vara? Kalla in hunden och börja om!

I vårt jaktlag var den en tax som tog sin in i en kaninbur och dödade en familjekanin. Den var dyr att ersätta ska jag säga! Nästan så jag önskade att den dödat en av mina kaniner, för familjen fick redigt bra betalt. :angel: Tur det inte var min hund för det hade bränt i min kassa.
 
Fast har du repor på dörren hade jag anmält det för skadegörelse. Han ser väl på pejlen vart hunden är någonstans och att den inte är där den ska vara? Kalla in hunden och börja om!

I vårt jaktlag var den en tax som tog sin in i en kaninbur och dödade en familjekanin. Den var dyr att ersätta ska jag säga! Nästan så jag önskade att den dödat en av mina kaniner, för familjen fick redigt bra betalt. :angel: Tur det inte var min hund för det hade bränt i min kassa.
Jag ska kolla upp hur pass skadad den blev. Jobbar nätter hela helgen så är sååå trött. Hunden var hos oss i över en timme så han hade nog inte så mycket koll på sin hund eftersom den var mitt inne i byn och det enda som finns att skjuta här är människor och tamboskap.

Hade hunden skadat något av mina djur hade jag personligen slagit ihjäl den.
 
Olyckor händer och det ska man ju vara medveten om. Det var inte jättelänge sedan en skidåkare dog efter att han blivit skjuten. Vad som hände var att jägaren sköt älgen, kulan gick rakt igenom älgen och in i en skidåkare som åkte snett bakom på andra sidan älgen. Såklart skjuter man inte om man inte har ett säkert skott, men ibland blir det fel som i detta fall. Här hade kulan ändrat riktning inne i älgen och dödat en skidåkare som inte ens syntes till när jägaren tog skottet.
Hon åtalades för vållande till annans död, men friades då det var en olycka, men jag undrar om hon någonsin kommer jaga igen.
https://svenskjakt.se/uncategorized/skidakare-dod-traffades-av-jaktskott/
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/kaQJM6/jagaren-skot-alg--dodade-skidakare
Ok? Jag borde alltså ringa jaktlag innan skogsbesök? Eller vad försöker du säga?
Eller hålla mig undan mellan oktober-mars? För det räcker uppenbarligen inte att skita i två första veckorna av älgjakt med tanke på skidåkaren.
 
Ok? Jag borde alltså ringa jaktlag innan skogsbesök? Eller vad försöker du säga?
Eller hålla mig undan mellan oktober-mars? För det räcker uppenbarligen inte att skita i två första veckorna av älgjakt med tanke på skidåkaren.
Du behöver ju inte överdriva!
Du har självklart rätt att vara i skogen. Men första veckan på älgjakten är ju ändå lite vanskligt. Tänker att du sätter på dig säkerhetsbälte i bilen, har hjälm när du rider, etc. Det är lite samma tänk. Första veckorna på älgjakten är det fullt ös i skogen. Och det innebär också att du ska köra lugnare på vägarna, eftersom det är mycket som rör sig i skogen, vilket innebär att djuren också rör sig mycket och kommer ut mer på vägarna. Samma sak när älgarna brunstar, då ökar trafikolyckorna eftersom kåta älgtjurar inte är speciellt fokuserade på trafikvett de veckorna.

Sen är det ju så att den mesta jakten sker på morgonen och tidigt på dagen. Så efter kl 15-16 brukar det vara lugnare.

Planera dina skogliga besök under älgjakten är väl rådet från mig.
 
Du behöver ju inte överdriva!
Du har självklart rätt att vara i skogen. Men första veckan på älgjakten är ju ändå lite vanskligt. Tänker att du sätter på dig säkerhetsbälte i bilen, har hjälm när du rider, etc. Det är lite samma tänk. Första veckorna på älgjakten är det fullt ös i skogen. Och det innebär också att du ska köra lugnare på vägarna, eftersom det är mycket som rör sig i skogen, vilket innebär att djuren också rör sig mycket och kommer ut mer på vägarna. Samma sak när älgarna brunstar, då ökar trafikolyckorna eftersom kåta älgtjurar inte är speciellt fokuserade på trafikvett de veckorna.

Sen är det ju så att den mesta jakten sker på morgonen och tidigt på dagen. Så efter kl 15-16 brukar det vara lugnare.

Planera dina skogliga besök under älgjakten är väl rådet från mig.
Du behöver ju inte överdriva!
Du har självklart rätt att vara i skogen. Men första veckan på älgjakten är ju ändå lite vanskligt. Tänker att du sätter på dig säkerhetsbälte i bilen, har hjälm när du rider, etc. Det är lite samma tänk. Första veckorna på älgjakten är det fullt ös i skogen. Och det innebär också att du ska köra lugnare på vägarna, eftersom det är mycket som rör sig i skogen, vilket innebär att djuren också rör sig mycket och kommer ut mer på vägarna. Samma sak när älgarna brunstar, då ökar trafikolyckorna eftersom kåta älgtjurar inte är speciellt fokuserade på trafikvett de veckorna.

Sen är det ju så att den mesta jakten sker på morgonen och tidigt på dagen. Så efter kl 15-16 brukar det vara lugnare.

Planera dina skogliga besök under älgjakten är väl rådet från mig.
 
Du behöver ju inte överdriva!
Du har självklart rätt att vara i skogen. Men första veckan på älgjakten är ju ändå lite vanskligt. Tänker att du sätter på dig säkerhetsbälte i bilen, har hjälm när du rider, etc. Det är lite samma tänk. Första veckorna på älgjakten är det fullt ös i skogen. Och det innebär också att du ska köra lugnare på vägarna, eftersom det är mycket som rör sig i skogen, vilket innebär att djuren också rör sig mycket och kommer ut mer på vägarna. Samma sak när älgarna brunstar, då ökar trafikolyckorna eftersom kåta älgtjurar inte är speciellt fokuserade på trafikvett de veckorna.

Sen är det ju så att den mesta jakten sker på morgonen och tidigt på dagen. Så efter kl 15-16 brukar det vara lugnare.

Planera dina skogliga besök under älgjakten är väl rådet från mig.
Älgjakten är ju ändå rätt lång.. flera månader väl? Tänker vore rimligt om jägare, som har något av ett imformationsövertag kände att de åtminstone försökte kommunicera var de jagar (med skyltar/inlägg eller liknande..) istället för att man som icke-jägare behöver ringa runt och fråga. Men det behöver jag kanske inte? Nån i tråden verkade ju tycka att det var ett absolut måste. Det var en del av allemansrätten tom.
 
Älgjakten är ju ändå rätt lång.. flera månader väl? Tänker vore rimligt om jägare, som har något av ett imformationsövertag kände att de åtminstone försökte kommunicera var de jagar (med skyltar/inlägg eller liknande..) istället för att man som icke-jägare behöver ringa runt och fråga. Men det behöver jag kanske inte? Nån i tråden verkade ju tycka att det var ett absolut måste. Det var en del av allemansrätten tom.
Men du, ärligt talat, vad är det du är ute efter? Eller vad är det som inte går in? Jag skriver att första veckan på älgjakten är lite vansklig och så kommenterar du att älgjakten ju pågår i flera månader. Vad är det du inte läser? Missade du att över hälften av alla jaktlag i Sverige redan jagat klart älg för denna säsongen?

Vad är det du är ute efter? Att någon ska säga att du inte kommer att bli skjuten om du är ute och plockar svamp eftersom du har allemansrätten på din sida? Vad är det du vill höra?
 
Men du, ärligt talat, vad är det du är ute efter? Eller vad är det som inte går in? Jag skriver att första veckan på älgjakten är lite vansklig och så kommenterar du att älgjakten ju pågår i flera månader. Vad är det du inte läser? Missade du att över hälften av alla jaktlag i Sverige redan jagat klart älg för denna säsongen?

Vad är det du är ute efter? Att någon ska säga att du inte kommer att bli skjuten om du är ute och plockar svamp eftersom du har allemansrätten på din sida? Vad är det du vill höra?
Helst att jag inte behöver ringa jaktlag! Det är det enda jag tycker känns konstigt! Och det har man påtalat bestämt för mig i tråden att jag MÅSTE. Annars kan jag bli skjuten och bryter mot allemansrätten (typ). Svårt att veta vad du menar när du avslutar med att man under älgjakten måste planera sina skogsbesök noga och länkar till artiklar om nån som blev skjuten i december..men borde kanske fattar att risken bara finns i oktober;)
 
Helst att jag inte behöver ringa jaktlag!
Bor man i ett storstadsområde behöver man inte ringa några jaktlag. Men bor man på landsbygden där de inte är lika vana vid att ovana folk går i skogen så kan man ringa om man vill vara säker.

I Stockholm hade man ett tag tex jaktförbud i vissa områden på helgen, just för att stockholmarna var ute i skog och mark då. Det förbudet är nu hävt.

Vill du ringa jaktlaget där du ska ut i skogen får du reda på vilket jaktlag det är av Länsstyrelsen. De har numret till jaktledaren som kan svara på dina frågor. De flesta jaktlag är trevliga och tycker att det är bra att själva vara förberedda på vissa saker.

Tex så hade vi ingen aning om att det skulle komma 50 st gubbar på mountainbike mitt i skogen under en jakt. Alla blev nog lika förvånade, både jägare och cyklister. Och då är det ändå vi i laget som äger marken.
 
Jag minns med viss forskrackelse nar jag var i Dalarna under jaktsasong for 6-7 ar sedan. Da jag hade bada mina rottisar med var vi i skogen varenda dag, och jag fick en ny favorit promenad med mycket svamp och harlig mark for hundarna att springa ... tills en dag nar jag kommer med tva rottisar, losa men aldrig utom synall fran mig, och gar forbi en ganska fallfardig stuga dar en mycket arg man kommer utrusande. Med bossa.

Han skrek at mig att jag forstorde ALLT :confused: och nar jag forvirrat fragade, "What?" blev han annu argare. Sa smaningom fick jag klart for mig att det var sjalva "Jakt Stugan" ... den fallfardiga lilla stugan ... och att de alla nu var dar for att jaktsasongen borjat :confused: Han var sa arg att jag hade lite svart att fa Mandy tillrackligt nara for att kunna ta tag i henne (hon var den ultimata VAKT hunden) medan Diva angsligt stod bakom mig 🙄

Jag forklarade att jag inte hade en aning ... det godtogs dock inte alls men nar jag patalade att om han inte lugnade sig och slutade skrika sa jag fick tag i min vaktande rottweiler kunde jag inte ansvara for foljderna tystnade han (och slutade komma mot mig) lange nog for Mandy att lyda. Samtidigt hade jag hunnit bli arg pa riktigt sa jag rot tillbaka att hur i hela fridens dagar ska man veta nar de inte satter upp skyltar? Det finns en bom over vagen just dar man gar in, det ar hur enkelt som helst att satta upp en skyllt dar sa kan folk som jag valja att ga nagon annanstans eller inte alls i den skogen.
 
Helst att jag inte behöver ringa jaktlag! Det är det enda jag tycker känns konstigt! Och det har man påtalat bestämt för mig i tråden att jag MÅSTE. Annars kan jag bli skjuten och bryter mot allemansrätten (typ). Svårt att veta vad du menar när du avslutar med att man under älgjakten måste planera sina skogsbesök noga och länkar till artiklar om nån som blev skjuten i december..men borde kanske fattar att risken bara finns i oktober;)
Men det var väl bara en enda person som hade som förslag att ringa jaktlaget, vilket säkert fungerar om man bor på en liten ort där man vet exakt vilka som är med i jaktlaget. Alla andra har väl mest föreslagit att kolla lokala Facebookgrupper och hålla utkik efter skyltar? Om jag hade velat promenera i naturen (utan djur/häst) hade jag inte sett det som några som helst betänkligheter att gå på asfalt- och grusvägar under säg de första två veckorna av jakten och ha ordentliga reflexer (och det ska man ju faktiskt ha ändå, det börjar bli mörkt och disigt den här tiden på året). Man behöver ju inte vara mitt ute i spenaten de två första veckorna.

Om man däremot har häst och inte har möjlighet till att rida på ridbana eller i ridhus så måste man ju fortfarande kunna röra sig ute, och då är väl inte en trafikerad 70-väg med både bussar och lastbilar alltför frestande heller. Jag tycker jag fick flera vettiga tips här, bland annat att kolla på Facebook och där fick jag ju reda på att jakten var över redan på fredagen. Såg dock en skylt om jakt pågår när jag red ut i lördags, valde därför att rida åt ett annat håll (där det är lite mer bebott), igår var skylten borta så förmodligen hade de bara glömt ta ner den.
 
Älgjakten är ju ändå rätt lång.. flera månader väl? Tänker vore rimligt om jägare, som har något av ett imformationsövertag kände att de åtminstone försökte kommunicera var de jagar (med skyltar/inlägg eller liknande..) istället för att man som icke-jägare behöver ringa runt och fråga. Men det behöver jag kanske inte? Nån i tråden verkade ju tycka att det var ett absolut måste. Det var en del av allemansrätten tom.
Här har de jagat klar idag. De började i fredags. En kalv och en vuxen fick de skjuta och det är nu fixat.
Så har det sett ut så länge jag minns här. Tilldelningen av djur är så liten att de skjuter klart på några få dagar. Alternativt att de inte skjuter nåt alls och försöker några helger till efter att de gett upp.

Så att jakten skulle pågå i månader känner jag inte igen. Det skulle kräva väldigt stor tilldelning av djur, eller att envetna jägare sitter i skogen fast de inte ser några älgar.
 
Men det var väl bara en enda person som hade som förslag att ringa jaktlaget, vilket säkert fungerar om man bor på en liten ort där man vet exakt vilka som är med i jaktlaget. Alla andra har väl mest föreslagit att kolla lokala Facebookgrupper och hålla utkik efter skyltar? Om jag hade velat promenera i naturen (utan djur/häst) hade jag inte sett det som några som helst betänkligheter att gå på asfalt- och grusvägar under säg de första två veckorna av jakten och ha ordentliga reflexer (och det ska man ju faktiskt ha ändå, det börjar bli mörkt och disigt den här tiden på året). Man behöver ju inte vara mitt ute i spenaten de två första veckorna.

Om man däremot har häst och inte har möjlighet till att rida på ridbana eller i ridhus så måste man ju fortfarande kunna röra sig ute, och då är väl inte en trafikerad 70-väg med både bussar och lastbilar alltför frestande heller. Jag tycker jag fick flera vettiga tips här, bland annat att kolla på Facebook och där fick jag ju reda på att jakten var över redan på fredagen. Såg dock en skylt om jakt pågår när jag red ut i lördags, valde därför att rida åt ett annat håll (där det är lite mer bebott), igår var skylten borta så förmodligen hade de bara glömt ta ner den.
Exakt. Jägare skjuter inte över vägar, eller längs med vägar.
 
Exakt. Jägare skjuter inte över vägar, eller längs med vägar.

Då undrar jag varför jag, när jag kör bil (på riktiga vägar, inte skogsvägar) ser jägare i jakttorn längs vägen, med bössorna riktade tvärs över vägen? Det händer minst ett gäng gånger varje höst, och det känns verkligen olustigt.

Inne på skogsvägar/grusvägar ska vi inte tala om. Mer regel än undantag att bössorna är riktade mot en väg, inte från vägen. Det känns för mig som en riskfylld situation, men det är det kanske inte då?
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
1 787
Senast: Luff
·
Ridning Moderator får flytta tråden om den ligger fel, men tänkte att det är ju ändå ridning det handlar om, så la den här. Hur resonerar ni...
2
Svar
31
· Visningar
2 836
Övr. Hund Vi har ett danskt jaktlag som kommer varje år och jagar på våra marker. De är mest vid den andra gården men ibland även här där vi bor...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
8 354
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Hund Hemkommen från premiärjaktprovet med min gamling Rix, som still is going strong.. Efter släpp, så blev det några kortare 5-6 minuters...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 368
Senast: jappisen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Få i hästen kortisonpulver, tips
  • WE-tråden
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp