Är ni mörkrädda?

Är inte ett dugg mörkrädd om det är ute i skogen/på landet. I stan är jag dock inte förtjust i mörkare områden men det är väl egentligen de människor som man kan stötta på som skräms där. Fast jag får väl erkänna att jag är inte förtjust i fladdermöss som har viss dragningskraft till mig och de finns ju i mörkret.
 
Statistiskt sett bör det ju vara betydligt högre sannolikhet att råka ut för brott inne i stan, där allt folk är. Samtidigt är ju allt folk där så sannolikheten att det blir just jag kanske drar ner och jämnar ut det? :D Någon som vet och vill förklara för ett mattesnille som jag hur det funkar?

Men annars tänker jag på två saker:
1. Rädsla är inte alltid rationell och mer mörker finns det i alla fall här ute i skogen
2. Skräckfilmer utspelar sig alltid i ensliga hus och det kopplar väl samman med punkt 1
3. Här är man ju liksom körd om nån vill efter en? Hemma i stan finns det liksom portkod, säkerhetsdörr, flera våningar upp till fönster, belysning och hela polishuset precis runt knuten. Hit skulle det nog ta snuten minst en halvtimme att komma :nailbiting:
Jag tänker att vanliga brott där det finns mycket folk är tex mindre stölder och sånt. Det är ju inte vad man associerar mörkrädsla med.

Mörkrädsla är väl dels allmänt oklar, handlar dels om att bli typ sexmördad, dels om typ monster.
 
I stugan, mitt ute i skogen, älskar jag att sitta ute i det kolsvarta mörkret och lyssna på djurens läten. Hemma i "stan" (det är ett lugnt villakvarter, så ingen stadspuls alls) däremot är jag mörkrädd och skulle inte vistas utomhus i mörkret i samma omfattning, där har vi också lampor tända på natten. Jag är egentligen inte rädd för mörkret, men med ett välutvecklat katastroftänk (som verkar gå i ide i skogen) så hittar jag många saker som kan gå fel - i mörkret.
 
Jag minns många nätter både inne o ute där jag o flera av mina hundar suttit o blivit hänförda av stormar o åskoväder. :love:
 
Förstår tanken men tycker att ljusförorening är trist. Men känner man obehag är det ändå säkert en rimlig avvägning.
Tja, "ljusförorening" var väl att ta i. När inbrott, sadel eller båtmotorstölder eller bränslestölder är on the rise så är ljusförorening det sista folk tänker på om en inte vill ha ovälkommet besök, tvärtom effektivt avskräckande och ger trygghet i mörkret som omger.

Jag tycker att fasadbelysningar bara det är fantastiskt vacker i mörkret när en åker förbi. Stall och ladugårdar med bra belysning utanför vittnar om trygghet för både människor, djur och saker.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
27 821
Senast: EmmaW
·
Kropp & Själ Jag har varit mörkrädd hela mitt liv tyvärr. Jag tror inte på spöken eller dylikt, men ändå är jag rädd för diverse monster. Mest när...
2 3
Svar
54
· Visningar
9 237
Senast: Brisa
·
M
Övr. Hund Problemen började för 3-4 veckor sedan. Han har annars alltid sovit hela natten, från det att jag gått och lagt mig tills det att...
Svar
3
· Visningar
1 963
Senast: Dorro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp