Är ni nöjda med grovfodret som ni har fodrat med i år??!

M

moondance

Det vore roligt att höra med er vad ni har fodrat med för grovfoder nu i höst & vinter & hur det har varit, vad har ni betalt per kg, fanns det analys på grovfodret när ni köpte det eller fick ni ta en analys själv, har ni fått det hemkört?? Är ni nöjda med grovfodret, vad visade analysen & hur har era hästars foderstater sett ut med det grovfodret, hur mycket har ni gett av grovfodret, fick ni komplettera med kraftfoder &/ mineraler, isåfall vad????

Tacksam för era svar!!!! :) :bow: :D
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Är ni nöjda med grovfodret som ni har fodrat med i år??!

Jag har småbalshösilage. Betalar 2 kr/kg (kostar egentligen 2.50 kr/kg dock). Fanna analys vid köp, dock inte på mineraler så mineralerna analyserade jag själv.

TS ca 55% (varierar en aning) 6 MJ/kg foder och 42 gr SRP/kg foder. Kvot på 7 alltså och 'lågt' i MJ per kg, dvs PRECIS som jag vill ha det.

Får det hemkört och inburet i stallet utan extra kostnad, tar hem en gång i månaden.

Fick mineralkomplettera åt bägge, miner grön + fosforbalans. Nu när jag dragit ner kraftfodret till unghästen får hon lite kalk med.

Foderstaterna har sett lite olika ut, jag har ju kört mitt Krafft Rehabexperiment till SVÅRFÖDDA unghästen. Som nu slår nya (positiva) rekord och är rund och go och nere i 13 kg hösilage, ½ kg groov och 200 gram betfor. 85 MJ; i början, innan Krafft Rehab experimentet låg hon på 110 MJ..
Valacken äter fri tillgång på hösilage (12 - 15 kg) och tidigare 200 gram havre som jag nu ersatt med 300 gram betfor. Hans kraftfoder är dock bara för att blanda pulver i.
 
Sv: Är ni nöjda med grovfodret som ni har fodrat med i år??!

Supernöjd med hösilaget (småbals lusernsilage). Inte särskillt nöjd med höt jag kompletterar med, det är dammigt i vissa balar, dock inte så dåligt att jag känner att jag behövt åka och köpa nytt.

Ger utöver det havre, betfor, fosforbalans och Chevinal Plus, så det är rätt billigt i år ändå!
 
Sv: Är ni nöjda med grovfodret som ni har fodrat med i år??!

Tillslut så blev jag nöjd...
Först så fick jag tag på 2 partier med SKITHÖ. Först & främst var det dåliga värden, kvot på runt 4 på båda. Sedan så möglade dessutom båda partierna och jag fick slänga allt. :(

Men så i oktober så fick jag tag på ett hö som jag är jättenöjd med. Bra hygieniskt och en kvot på 5.5 (SMRP 43 MJ 7.7)

Mitt vbl får:

ca 10 kg hö (fri tillgång)
0.75 kg Fibergi Elit
0.2 kg Soja
0.2 kg Betfor
1 mått Fosforbalans
1 mått Basic E

Jag betalar 2.20/kg & det fanns analys på det redan som bonden gjort. Far och hämtar/köper ca varannan månad. Har bara 1 mil dit där det finns.
 
Sv: Är ni nöjda med grovfodret som ni har fodrat med i år??!

Är nöjd med mitt ensilage
TS 40% men det har ibland varit torrare
smrp 44,1
MJ 4,1
betalat 50öre/kg + moms och frakt = ca 80öre/kg

Har fått kompliterat med betfor olja fosforbalans och chevinal plus
Fördelen med den låga TS halten är att hästarna inte har druckigt så mycket = mindre vatten för mig att släpa ut i hagen.
 
Sv: Är ni nöjda med grovfodret som ni har fodrat med i år??!

Jag är nöjd, 2 kr kilot, oanalyserat så det fick jag göra själv, superlåg proteinhalt (25g/kg) vilket jag föredrar för att slippa magproblem.Endast 2 dåliga balar på hela året och konstigt nog så beräknade jag helt rätt, det verkar räcka precis till betesläppet. Har aldrig hänt förr.
Har islänningar och ger dem ca 4 kg hö, 2 kg lucern och så 2-4 kg krafftfoder (Dynevena) samt Basiblock.
Travaren får 3 kg Dynavena,6 kg hö, 2 kg lucern.
De har alla musklat sig väl och hållt hullet bra.
Mitt bästa foderår hitills.
 
Sv: Är ni nöjda med grovfodret som ni har fodrat med i år??!

Jag säger Nja... ;)

Hö och hösilage ingår i stallhyran , så man tar vad man får. Vad vi fick var ett hö med 10,9 g smrp och 7,4 MJ. Jippi... :smirk:
Men vi fick även ett hösilage med 67% Ts, 59 g smrp och 7,1 MJ, så jag fodrade med det till största delen. Det behövdes bara en liten skvätt lucern för att komplettera det proteinbortfall som blev högivan,(I hagen ges bara hö) eftersom hon kräver en kvot på närmare 7.

Mineralanalysen är en sorglig historia, både i hö och silage, och verkar vara så varje år. Låga värden av allt, fosfor saknas nästan helt... :( Inte ens hyfsat stora mängder Miner Grön räckte till med lucernet i foderstaten.

Jag har alltså fått köpa tillskott i form av lucern och fosforbalans åt min häst. Totalt sett har jag fodrat ungefär så här:
6 kg hösilage
2 kg hö
0,4 kg lucernhack
90 g Miner Grön
2 mått fosforbalans
 
Sv: Är ni nöjda med grovfodret som ni har fodrat med i år??!

moondance skrev:
Det vore roligt att höra med er vad ni har fodrat med för grovfoder nu i höst & vinter & hur det har varit, vad har ni betalt per kg, fanns det analys på grovfodret när ni köpte det eller fick ni ta en analys själv, har ni fått det hemkört?? Är ni nöjda med grovfodret, vad visade analysen & hur har era hästars foderstater sett ut med det grovfodret, hur mycket har ni gett av grovfodret, fick ni komplettera med kraftfoder &/ mineraler, isåfall vad????

Tacksam för era svar!!!! :) :bow: :D

Vi har använt oss av tre sorters grovfoder i vinter.
Vi ger den ena sorten ute och de bägge andra inne.

Och följande ger vi ute och har gjort hela vintern:
MJ 6,6 g
Smrp 49 g
Ca 2,9 g
P 1,7 g
Mg 1,2 g

I höstas började vi med att ge följande hö inne:
(g per kg foder)
TS 84%
MJ 6,5 g
Smrp 20 g
Ca 2,2 g
P 1,6
Mg 0,9

Sedan köpte vi ett nytt parti "innehö", som vi gav december-slutet av mars) med följande värden:
TS 84%
MJ 7,4
Smrp 45
Ca 4,4
P 1,6
Mg 1,6

Nu ger vi det första "Innehöt" igen eftersom det senare tagit slut.

Foderstat till utehöet + det sämre innehöet, nordisen:
4 kg utehö
5 kg innehö
0,1 kg Betfor
0,3 kg Krafft Protein
0,1 kg Miner Vit

Foderstat till utehöet + det bättre innehöet, nordisen:
4 kg utehö
5 kg innehö
0,1 kg Betfor
2 dosmått Fosforbalans
50 g Basic E med Selen

Foderstat till utehöet + det sämre innehöet, travhästen:
4 kg utehö
6 kg innehö
2,5 kg Fibergi Bas
0,3 kg Soja
1 dl Majsolja

Foderstat till utehöet + det bättre innehöet, travhästen:
4 kg utehö
6 kg innehö
2,5 kg Fibergi Bas
1 dl Majsolja

(med reservation för eventuella små-fel i foderstaterna, jag tog dem direkt från huvudet utan att kolla på papperet).
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Är ni nöjda med grovfodret som ni har fodrat med i år??!

Är jag nöjd?
Njaa.. För mycket kalcium i det ena höet, för lite protein i det andra.
Det tredje är lite sämre i hygienisk kvalitet än vad jag vill ha det..
 
Sv: Är ni nöjda med grovfodret som ni har fodrat med i år??!

Nej, jag är inte nöjd - men såpass "nöjd" att jag inte letat annat (av diverse orsaker). 20 g smb rp och 7,4 MJ hade höet. Lågt protein vilket lösts med soja och lucern vilket naturligtvis fördyrar fordringarna. Jag gjorde analys som "min" bonde betalade och det är inte hans fel att det regnade i somras. Vi hämtar när vi behöver, men årets behov kommer från samma ställe.
 
Sv: Är ni nöjda med grovfodret som ni har fodrat med i år??!

Jag är inte nöjd med vårat hösilage! :mad: Vi tog på egen vall, och hyrde in en grannbonde att slå och plasta gräset. Dyrt blev det (såklart, vi hade inte väntat oss annat) och skit blev det. Efter analys visade det sig att proteinmängden var låååg (17gram smrp/kg foder) och därmed har det blivit svårt att få en bra foderstat. Sen att halva skörden gick till spillo hör kanske inte hit, men ändå: Efter plastning ställdes som fina balarna i ett hörn av beteshagen och beteshädtarna släpptes ut. Vi kommer ut nästa dag, och vips så har varannan hösilagebal minst två stora hål i plasten..! :o Vad av detta? Jo hästarna har upptäckt att vit plast är väldans kul att bita i..... pappa springer (jo springer!) ner in hagen med silvertejp och eltråd i högsta hugg. För balarna ska stängslas in och tejpas igen.. Men de trasiga balarna gick inte att rädda. Så där rök dom pengarna.
 
Sv: Är ni nöjda med grovfodret som ni har fodrat med i år??!

Helt nöjd med ensilaget(kvot på 7,3) tyvärr så har jag haft otur med trasiga balar,ingens fel direkt mer än fåglarna.Men kvalitetsmässigt nöjd.Iom många trasiga balar så har jag fåt köpa in hö nu och är nöjd med det också inte lika bra värden som ensilaget men hästarna verkar glada för den lilla skvätten kraftfoder dom plötsligt får efter att krubborna har varit tomma i nästan två år.
/Tesso
 
Sv: Är ni nöjda med grovfodret som ni har fodrat med i år??!

Är skitnöjd med vårt hösilge i år! (Var lika nöjd förra året med iof) Vet inte exakta värdena på hösilaget utan bara att ts låg nånstans på 80%. Hästarna går på fri tillgång och är runda och goa.
 
Sv: Är ni nöjda med grovfodret som ni har fodrat med i år??!

Jag är jättenöjd med mitt HorseHage som hästen verkar tycka är mycket smakligt! :love: Dock har vi gemensamt lunchhö och det har varit/är under all kritik. Först var det ett skumt "silage" som var alldeles för torrt och fint i stråna plus att det luktade sprit och andra mysko saker. Jordigt var det också. :( Nu har vi hö till lunch som dammar mycket och är mögligt. Hästarna lämnar det för att det är så äckligt. Luktar lite unket. Ska egentligen föreställa silage men är hö fast inplastat. :S Måste av olika anledningar fodra med det tyvärr... :cry:
 
Sv: Är ni nöjda med grovfodret som ni har fodrat med i år??!

Jag har inte analyserat mitt hö i år... Det har ingen trevlig färg, men är helt okej hygieniskt samt har bra struktur. Jag vet även att det inte har regnat på det när det slagits, utan det är bara sent skördat. Jag har gett min häst 10 kg/dag av detta plus ca ½ kg lusern/dag, krafft groov 1 kg/dag och krafft sport ½ kg/dag. Dessutom ½ kg betfor och blå mineraler. Nu vid pälsfällning får han dessutom jäst. Jag fodrar mycket efter ögat och "känsel". Han är blank och fin i pälsen, har bra hull, är fin i humöret och har bra energi för det arbete jag kräver av honom.
 
Sv: Är ni nöjda med grovfodret som ni har fodrat med i år??!

Pja, med tanke på höåret -04 så klagar jag inte även om jag sett bättre värden...

Det första höet vi gav var stallägarens egna hö, 8,3 MJ och 39 SMRP. Tyvärr höll inte det höet något bra hygienisk kvalitet så vi började istället ge av hans ensilage, kommer inte ihåg värdena men kvoten låg iallafall över 6. Tyvärr så vill mina pållar inte vill äta ensilage utan bara trampar runt i det vilket ledde till fick vi lov att köpa ett eget hö, som vi själva åkte och hämtade, med 7,7 MJ och 35 SMRP. :smirk:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Nu behöver jag råd! Jag har en häst som är mycket känslig i magen och kan inte äta vilket hö/silage som helst utan får lätt diarré. Där...
Svar
16
· Visningar
2 279
Senast: Alexandra_W
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 025
Senast: Irival
·
Foder & Strö Här kommer ytterligare en foderfråga i mängden, dock med analys. För äntligen har analysen på hösilaget kommit, och jag sitter och...
Svar
4
· Visningar
1 352
Senast: mackan
·
Foder & Strö Vi har äntligen fått vår analys, som dröjde lite grann. Den ser ut enligt följande: Torrsubstans 68% MJ 7.3 Smrp 43 Ca 5,2 P 2,2 Mg...
Svar
1
· Visningar
677

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp