Är ni rädda när ni går ut sent på kvällen med er hund/hundar?

AbsolutEnsam

Trådstartare
Något som bekymrar mig är att jag är mörkrädd på kvällen när jag måste rasta mina hundar. Jag har mindre hundar och dom är tyvärr inte skräckinjagande. Har tomt jag kan gå ut på men behöver gå en kort bit i området för rasta dom så jag vet att dom har kissat o bajsat för natten. Detta gör mig skräckslagen. hur ska man göra? Hur sent måste jag gå ut med dom? När ska man ge sista måltiden så de inte blir nödiga på natten? Kan jag lära dom att göra sina behov på natten inne? Vet att det är fel... Detta är stort bekymmer för mig.

Hur gör ni på kvällen när ni rastar era hund/ hundar? Är ni rädda för bli överfallna? Hur gör ni när hunden behöver gå ut på natten? Hur bor ni?
 
Jag är inte orolig men jag tycker ofta att folk är störiga på helgerna så jag går en vända "åt andra hållet" så att säga. Sista svängen allt mellan 20.00 och 23.00.
Bor i småstad. Skogen är inte inpå knuten direkt så om jag vill till skog eller fält måste jag förflytta mig längsmed trottaren eller genom parken först. Sista svängen är oftast bara ned till parken.
 
Jag är inte orolig men jag tycker ofta att folk är störiga på helgerna så jag går en vända "åt andra hållet" så att säga. Sista svängen allt mellan 20.00 och 23.00.
Bor i småstad. Skogen är inte inpå knuten direkt så om jag vill till skog eller fält måste jag förflytta mig längsmed trottaren eller genom parken först. Sista svängen är oftast bara ned till parken.
Ok. Det är modigt av dig att gå till parken. Skulle jag aldrig göra.
 
Bor i mellanstor stad. bor inte där just nu men kommer flytta så längre fram till nytt område. Vet ej hur det är där. Men ligger i stadsområde. Kan kanske vara rörigtdär vet ej.
 
Jag bor i ett känt "stökigt" område med lite halvskumma typer boendes både i samma port och i husen precis intill mitt. Men, det enda jag är rädd för är lösa, otrevliga hundar och det gör mig lite mer osäker när det är mörkt ute eftersom de då är svårare att se. Ser jag en lös, potentiellt otrevlig hund på lååångt avstånd när det är dag så hinner jag gå åt annat håll innan hundarna upptäckt varandra. Det är svårare när det är mörkt.

Hade jag haft mindre hundar hade det nog inte känts lika läskigt, för då hade jag kunnat fiska upp dem och bära iväg dem snabbt vid behov. Lite svårare med två hundar på 60cm i mankhöjd.

Är inte rädd för att själv bli överfallen, rånad eller liknande. Framförallt blir jag inte ett dugg mer osäker pga mörkt ute. De otrevliga typerna i mitt område håller mest på och bråkar med varandra. Risken att bli utsatt för otrevligheter utomhus av någon helt främmande människa är fortfarande minimal och jag undviker att umgås med kriminella.
 
Inte ett dugg rädd, bor precis vid en skola i ett lugnt samhälle (det stökigaste vi har är EPA-ungdomar) och det är upplysta vägar så det är mest mysigt med kvällsvändan
 
Har aldrig varit rädd att gå ut i mörker. Fick vänja mig när jag var liten och hade häst och fick både cykla och rida i mörker på vintern.

Har bott på olika ställen genom livet varav iaf tre av dem har ansetts som "stökiga" områden. Har aldrig ens tänkt tanken att bli överfallen bara för att det är mörkt. Händer det sker det nog oavsett men sannolikheten för det är extremt liten.

Nu bor vi mer lantligt och får ha pannlampa för rastning i skogen på vintern. Där lär det knappast vara någon annan människa. Att bara gå på de upplysta gatorna blir trist för hundarna.

Det gäller nog att kontrollera/begränsa sin egen fantasi. Mörkret kan annars göra den lite väl livlig. Jag kan ibland få för mig att reflekterat ljus (när jag har pannlampa) är något vilt djur men det är så gott som alltid något annat.
 
Till er alla: Vad modiga ni är!
Jag ser det inte så mycket som att "vara modig". För mig handlar det mer om att kolla på statistik, se om det ens finns en anledning att vara rädd osv. Jag är mer rädd för att åka bil med vissa personer i min bekantskapskrets än att gå nattrastning med hundarna, och rent statistiskt skulle jag tro att det är vanligare med trafikolyckor än att bli överfallen av någon okänd utomhus.

Och som ett exempel: En fd kollega till mig bodde en bit bort här i samma kommun. En dag när vi kom till jobbet på morgonen så frågade en annan person om kollegan blivit rädd när det smällts en bomb eller vad det nu var hos kollegans grannar kvällen innan. Kollegan skrattade till lite och konstaterade att om han inte hade läst nyheterna, då hade han inte ens haft en aning om att det hade smällt.

I dagens läge är det så lätt att omedelbart få info om alla "konstigheter" som händer i samhället. "Oj där gick någon och såg skum ut! Oj bara en mil bort blev någon misshandlad!" osv. Sociala medier gör att sådant sprids snabbt! Men, faktum är att många typer av brott minskar i vårt samhälle. Det blir ovanligare och ovanligare. Grejen är bara att för 15-20 år sedan hade vi inte lika mycket sociala medier som nu, inte samma möjligheter att snabbt snappa upp allt som händer runt om i världen och så. Herregud, jag minns fortfarande hur otroligt coolt jag tyckte det var när min mors nya mobiltelefon kunde ha rörlig skärmsläckare! Och hur glad jag blev när jag fick en mobil som INTE hade en utstickande antenn och där man kunde beställa egna ringsignaler :p Och jag är bara 32år gammal.

Det farligaste stället för en kvinna att befinna sig på, är inomhus tillsammans med en man hon har någon typ av relation till.
 
Något som bekymrar mig är att jag är mörkrädd på kvällen när jag måste rasta mina hundar. Jag har mindre hundar och dom är tyvärr inte skräckinjagande. Har tomt jag kan gå ut på men behöver gå en kort bit i området för rasta dom så jag vet att dom har kissat o bajsat för natten. Detta gör mig skräckslagen. hur ska man göra? Hur sent måste jag gå ut med dom? När ska man ge sista måltiden så de inte blir nödiga på natten? Kan jag lära dom att göra sina behov på natten inne? Vet att det är fel... Detta är stort bekymmer för mig.

Hur gör ni på kvällen när ni rastar era hund/ hundar? Är ni rädda för bli överfallna? Hur gör ni när hunden behöver gå ut på natten? Hur bor ni?
Jag är inte det minsta mörkrädd, bor ute på landet så behöver pannlampa när det är mörkt ute. Jag har 3 hundar i 40kg klassen. Om hundarna blir dåliga i magen på natten får de gå ut i trädgården men behövs det promeneras gör vi det.
Jag är inte rädd för att bli överfallen.
När jag bodde inne stan var jag inte rädd heller utan promenerade när och var jag ville. Bott i områden som anses "stökiga". Då hade jag bara en hund.
Det enda jag är rädd för är lösa hundar.
 
Skönt att du känner så. Önskar jag kunde känna detsamma.

Det är väldigt jobbigt, o ger mycket ångest. Inget jag fått hjälp av tyvärr.

Ja det är det, växte upp i en liten by och hade häst/hund så har alltid varit van att vara ute ensam i mörker. Tror de hängt med sen när jag bott på större ställen. Som fler varit inne på tror jag det är viktigt att inte spinna i väg i fantasin vad som skulle kunna hända, utifrån alla poddar, dokumentärer och nyheter vi matas med.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej! Jag skulle bli jätteglad om ni som har / har haft två hundar ville dela med er av era bästa tips för att ensam kunna ta harmoniska...
2
Svar
36
· Visningar
2 568
Senast: alicegard
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 537
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Hej! Jag skulle behöva höra lite andra röster angående en händelse som jag och min hund var med om. Han var väldigt smart, hyper o...
Svar
10
· Visningar
1 881
Senast: Mkb
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 132

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp