Är rädd för att galoppera utomhus

Bella.smrk

Trådstartare
Hej allihopa! Jag är en kille på 13 år och har ett problem, för ca 3 månader sedan så skulle jag rida lite i för väg ut på travbanan och det började helt lugnt vi körde lite skritt och trav den första långsidan men när vi kom upp till den andra så skenade han iväg och bockade av mig, jag fick ganska ont. Efter en stund så kom mamma med min brorsa och hade också hästen där, det var första gången jag ramla av och då sa mamma att jag skulle upp i sadeln igen och så, allt gick bra tills jag och hästen vände och skulle trava bort mot mamma, då började han skena igen och denna gång så klarade jag mig 2 varv runt travbanan innan jag föl av ( vill också säga att denna häst var en elit travare och mamma trodde att han skenade i ca 60 km/h) så efter det har jag varit rädd att galoppera utomhus och jag gillar inte känslan att hästen gasar utan att jag säger att den ska göra det. Det är mitt problem det att jag inte vet hur jag blir av med rädslan snälla kan nån hjälpa mig. mvh Gösta Wirén
 
Ta det lugnt, för det första. Rid inte på travbana om hästen blir för taggad där, utan börja på ställen där den är lugnare. Träna mycket övergångar så att du vet att hästen lyssnar ordentligt på dig. Du behöver träna dig och hästen så att du vet att du alltid får stopp. Personligen tycker jag aldrig det är fel att gå tillbaka och träna dressyr för en duktig tränare, oavsett vilken häst och ryttare det är.

Och prata med din mamma om att du tycker det som hände var läskigt, så att hon har möjligheten att stötta dig på plats.
 
Jag säger också gå tillbaka till basics ett tag. Rid inte på travbanan utan fokusera på att lära känna din häst i tryggare miljö där du vet han håller sig lugn. Lära känna trots att ni redan känner varandra, så att du som @Andromedae säger vet att du alltid får stopp. Att hästen skenar kan kännas som att det kommer från ingenstans men oftast går det att märka innan att den spänner sig, och kunna bryta då (om det inte är något helt oväntat som händer). Jag har ridit på bana en del och det är svårt ibland att bryta vanan när hästen tror att den vet precis vad den ska göra. Kontakt, kontakt, kontakt! Och ju mer du har kontakt med hästen, ju mindre rädd tror jag du blir. Lycka till!
 
Gå tillbaks till att skritta ute tills du känner dig ok med att rida ut igen. Då kan du lägga in några steg i trav, sakta av innan du känner att du börjar tappa kontrollen. Detta ger din häst tempoväxlingar - vilka är jättebra för att kolla att hästen verkligen är fokuserad på de kommandon du ger.

Och undvik travbanan helt uppsuttet just nu. Din häst kopplar den till helt andra minnen och det sitter djupt inpräntat i denne vad som ska göras där - springa fort precis som han blivit lärd. Ni kommer behöva jobba med att programmera om hästen helt och hållet vad gäller travbanor och inte rotade vanor ska kicka i.
börja med att skritta avsuttet eller med ledare på travbanan och sen skritta i sadeln. Gör det konsekvent under lång tid så kommer det bli bättre, men räkna med att instinkten kan kicka in direkt om du börjar trava där.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 431
Senast: Hedinn
·
Hästhantering Hej, jag har en haflinger valack på tre år! Han har börjat explodera mer och mer de senaste ca 6 månaderna (innan var det inte alls...
Svar
8
· Visningar
1 416
Senast: sorbifolia
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 042
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 089
Senast: Zpunk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp