Är Svea/Sverigetäcket bra kvalitetsmässigt?

H

HillsDouble

Håller det mot väta i alla väder? Behövs det impregneras om ofta?
Har hittat ett sveatäcke som är precis den modell jag söker och det verkar vettigt prismässigt också.

Vill ha så många synpunkter det bara går att få.

Hälsningar Isa
 
Vi har haft vårt i 1år nu...har inte behövs impregnera eller så, ser fortfarande super fint ut!!
 
Jag har 4 st Svea täcken!
Är superbra och jag är mer än nöjd!! :bump:
 
jag har en hel del såna täcken och tycker att det är rena skiten faktiskt...otroligt ojämn kvalitet på leveranserna, ibland har man fått nåt bra täcke, men ofta faktiskt dåliga benband, gjordar och sömmarna har gått upp ganska direkt i bogvecken....har du tur med din beställning så är det väl ok...men jag tycker att att samma sort av täcke skall vara samma material i, och det har det INTE varit i mina. :crazy:
 
jag har hafft ett svea täcke, det hade inte bra passform och effter två veckor var det totalt strimlat, och det på en häst som aldrig före eller effter deta har hafft trasiga täcken :mad:
 
Har också haft Sverigetäcken, men är grymt besviken på både kvalitet och passform. Aldrig mer!
 
har haft mina sedan -99 och de är i toppskick och inte impregnerade ännu. håller mot regn
 
Har sett andra använda Svea och skulle aldrig köpa ett själv. Stela och otympliga, dålig passform och efter ett par år läcker de.
Ett tråkigt täcke helt enkelt.
 
har inget regntäcke Mn har vanlig transprottäcke, är superbra kvalité O har hört av andra att dom är jättebra. Vet dock ej något om eventuell impregnering. Mn det är jöh bra O göra på alla täcken, håller extra tätt.
 
Håller med angående kvalite´n
Ibland är det jättebra och ibland jättedåligt.
Jag har ett sådant täcke nu till salu som verkligen är bra. Det är den lite äldre modellen och mycket rivstakt.
De nyare upplever jag dock vara mycket sämre än de gamla. Kanske dom har dragit ned på produktionsjkostanden för att spara pengar....
 
Jag hör också till skaran som är missnöjd med Svea täckena jag har tre stycken och är missnöjd med alla tre. Håller med om att det skiljer jättemycket på kvallitén. Mitt ena är ett utegångstäcke och det håller inte tätt och sitter inte stilla heller det är halt under och åker på sniskan.

Regntäckena är gjorda i tunnt material som inte håller för bus med andra hästar.

Just nu föredrar jag Events täcken dom har också ganska bra täcken jag har ännu bara ett men är supernöjd med det har haft det i flera år.
 
Har två stycken men båda är lite äldre...typ 5 och snart 3 år!!! :eek: (vad tiden går fort) båda är fortfarande hela och täta! Jag är supernöjd med dem men det är möjligt att kvaliten ändrats sen dess!
 
Jag har ett Svea outdoor mellan rain (var det i rätt ordning?!). Det är bara använt en gång ännu, ca 6 timmar, i ihållande ösregn och min häst var helt torr när jag tog in honom.

Jag tycker att mitt täcke sitter bra på hästen och materialet anser jag verkar starkt. Enda nackdelen jag upptäckt hittills är att det är tungt.
 
Kan det vara så att de äldre modellerna är bättre?

Ofta blir det ju så. man provar och gör ett täcke och ju bättre de säljer ju fler måste man tillverka och så drar man ner på olika saker.

Tycker samma är med min ena vinterjacka. Den gick sönder i sömmarna efter ett par månader.
Den går som smör varje år när de börjar sälja.

Medans min andra vinterjacka. Det märket har olika modeller varje vinter och gör inte samma jacka två-tre-fyra år i rad....

Förstår ni?
 
Jag hade ett täcke, som är inköpt precis när de startade, kan det vara för ca 7 år sedan.

Kvaliten i själva materialet är det inget fel på, men det glider åt sidan och tynger ner på manken så det blir skav.

Det året var vi 13 stycken som köpte samma täcke, och alla täckena glider åt höger sidan. Fabrikationsfel????
 
Mitt svea täcke som jag köpte för ca ett halvår sedan är jag väldigt nöjd över! (svea outdoor mellan rain) Täcket har hållit väldigt bra mot regn och har aldrig läckt igenom. Det ligger bra på hästen och jag har inte behövt inpregnera det ännu. Jag är jättenöjd över det!

Jag tror som flera andra att det är olika kvallite på samma täcke. Jag hade iallafall tur och fick ett täcke som håller regnet ute. Visst är täcket ganska tungt, men det är inget som jag stör mig på. :bump:
 
jag har svea outdoor mellan rain samt vinter och är jättenöjd. sitter precis på och glider ingenstans. håller regn och snö ute. superbra täcke!

däremot köpte jag också ett svart/grått bommulstäcke men det sitter inte bra. är för stort i bogen och glider bakåt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
2 979
Senast: WBanna
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 002
Övr. Hund Nu har jag gjort något jag aldrig trodde jag skulle göra nämligen börjat fundera på en hund. Frågan är bara om det är en bra ide. Jag är...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 279
Senast: Tonto
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
7 956
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp