Är svenska hästar större? (Utbruten från Vad gör vi häst-edition del 1)

Ni som föredrar stora hästar, 175 och uppåt, rider ni nånsin ut i skog och mark? Vad gör ni om ni av någon anledning måste sitta upp utan pall?
Jag har i och för sig samma problem med mindre hästar pga dålig rörlighet, men måste jag hoppa av går jag tills jag hittar en sten, trädstump eller liknande.
 
Ni som föredrar stora hästar, 175 och uppåt, rider ni nånsin ut i skog och mark? Vad gör ni om ni av någon anledning måste sitta upp utan pall?
Jag rider bara ut, har inte tillgång till ridbana alls.
Som min kropp är nu ställer jag hästen vid en Sten eller liknande och hoppar upp, händer någon gång per år.
 
Ni som föredrar stora hästar, 175 och uppåt, rider ni nånsin ut i skog och mark? Vad gör ni om ni av någon anledning måste sitta upp utan pall?
Sist jag provade kom jag upp på 170 cm hästen barbacka. Med sadel är 180cm inget problem alls.
Mina egna har dessutom lärt sig att parkera, kliver jag upp på en vinglig gren ställer de sig snyggt framför så det är enkelt att sitta upp 😃
 
Jag är lång, och lätt. Jag kommer helt klart köpa en mindre häst nästa gång!
Finns ingen anledning för mig att ha +170cm hästar, även om det är det jag haft hitintills.
 
Ni som föredrar stora hästar, 175 och uppåt, rider ni nånsin ut i skog och mark? Vad gör ni om ni av någon anledning måste sitta upp utan pall?
Utifrån min erfarenhet av att först ha bott i Skåne och nu i skogen i Östergötland så är det inga problem att hitta något att klättra upp på i den östgötska skogen - där finns stubbar och stenar. Medan i Skånes odlingslandskap kan det vara någon kilometer innan nästa sten/träd/annat att klättra upp på i närheten av vägen. På 3 km rundan jag brukade rida som barn tror jag inte det var en enda sten eller ett enda träd i närheten av vägen, utan endast mellan åkrar (dvs där man inte fick gå in). På något ställe fanns dock ett litet dike/höjdskillnad till åkern bredvid vägen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp