Är svenska hästar större? (Utbruten från Vad gör vi häst-edition del 1)

MJLee

Trådstartare
Sitter och drömmer mig bort och kollar på till salu annonser i Horse & Hound. Vad som slår en direkt är att mankhöjden pendlar mellan 155-165 cm för de flesta. Och att i princip alla är korsningar, förutom några connemaror och två eller tre varmblod. Föds det upp större hästar och mest SWB i Sverige? Varför finns det så få korsningar till salu här? Prisen är naturligtvis några snäpp under svenska hästar.
 
Sitter och drömmer mig bort och kollar på till salu annonser i Horse & Hound. Vad som slår en direkt är att mankhöjden pendlar mellan 155-165 cm för de flesta. Och att i princip alla är korsningar, förutom några connemaror och två eller tre varmblod. Föds det upp större hästar och mest SWB i Sverige? Varför finns det så få korsningar till salu här? Prisen är naturligtvis några snäpp under svenska hästar.

Bete året runt = billigt för vem som helst att föda upp.
 
Bete året runt = billigt för vem som helst att föda upp.

Jag menade mer mankhöjden. Och även om det är bete året runt så måste väl samma kostnader för extra foder och mineraler, tillsyn, vet, språngavgift vara på liknande nivå som i Sverige.
 
Jag menade mer mankhöjden. Och även om det är bete året runt så måste väl samma kostnader för extra foder och mineraler, tillsyn, vet, språngavgift vara på liknande nivå som i Sverige.

Nej, jag tror det är betydligt billigare med allt det, och dessutom är det nog en hel del som struntar i "extra grejerna". Jag syftar alltså till att jag tror att det buskavlas mycket i de länder där det finns gott om betesmarker. För vi pratade väl om korsningarna nu, inte stammade varmblod?

För stamtavle-varmblod antar jag att prisbilden är liknande som i Tyskland. Lite billigare veterinärkostnader men i övrigt samma som i Sverige.
 
Nej, jag tror det är betydligt billigare med allt det, och dessutom är det nog en hel del som struntar i "extra grejerna". Jag syftar alltså till att jag tror att det buskavlas mycket i de länder där det finns gott om betesmarker. För vi pratade väl om korsningarna nu, inte stammade varmblod?

För stamtavle-varmblod antar jag att prisbilden är liknande som i Tyskland. Lite billigare veterinärkostnader men i övrigt samma som i Sverige.

Buskaveln i Englands vara eller inte vara kan jag inte uttala mig om, men däremot att det finns betydligt mer mindre hästar. 155 till 165 verkar vara det vanligaste. 160-65 anses väl som små här i Sverige.
 
Buskaveln i Englands vara eller inte vara kan jag inte uttala mig om, men däremot att det finns betydligt mer mindre hästar. 155 till 165 verkar vara det vanligaste. 160-65 anses väl som små här i Sverige.

160-165 kan anses litet på SWB och andra europeiska varmblod ja...

Men på en quarter är det ju en bjässe 😅.

Det jag menar är, att jag tror vi har ett enormt utbud av just SWB här och färre små allroundkorsningar.
 
160-165 kan anses litet på SWB och andra europeiska varmblod ja...

Men på en quarter är det ju en bjässe 😅.

Det jag menar är, att jag tror vi har ett enormt utbud av just SWB här och färre små allroundkorsningar.

Vilket känns som att det saknas lite.
 
Upplevde lite samma sak när jag letade häst på Irland, letade främst ISH (som jag antar är typ deras SWB), även om jag kikade på en del random korsningar också, och det var väldig variation i mankhöjden jämfört med Sverige. Tycker knappt man hittar en SWB under 165 nuförtiden, men på Irland var det en hel del i spannet 150-160 även som fullvuxna. Är ju dock väldigt skillnad på vad det avlas på, mitt intryck av SWB är att det avlas mest på en mindre grupp "kända" hingstar då det är såpass dyrt att föda upp att man vill ha ett lättsålt föl, medan det på Irland var mer vanligt med typ "grannen har en fin hingst". Vilket jag verkligen inte har något emot, köpte själv en häst därifrån och nästa lär importeras från Irland också. Inte för mankhöjden då främst, vill ändå ha runt 165 iaf, men för att utbudet av lite grövre halvblod är större.
 
Det känns som att britterna har mkt högre tolerans gällande storlek på häst och ryttare än vad vi svenskar generellt har. Många som rider runt på små ponnysar på ca 130 cm som vuxna och tycker det är helt okej. Kanske möjligen för att de inhemska ponnyraserna som dale-, fell - och connemaraponny och diverse buskavlade cobbar generellt är rätt små? Jag tycker det ser rätt sjukt ut ibland 😅 165 + där verkar räknas som gigantiskt.
 
En engelsk dame på youtube snakket om hvor himla dyrt det var med hest om vinteren. Hun brukte 500 pund... som dekket alle de 3 hestene (varmblod). Så det er billig å ha hest i Storbritannia. Dette var når de ikke kunne stå ute på gress, så de sto på boks hele tiden og spiste høy... Hun har egen stall, men jeg synes allikevel det er billig.
 
Jag menade mer mankhöjden. Och även om det är bete året runt så måste väl samma kostnader för extra foder och mineraler, tillsyn, vet, språngavgift vara på liknande nivå som i Sverige.
Språngavgiften borde ju kunna vara mycket lägre om det är grannhingsten. Kikade ju på språngavgifter i fullblodsaveln i Sverige (Irländsk sporthäst är hunter/draft blandat med engelskt fullblod. Engelskt fullblod har såvitt jag förstått många hingstar.) och det verkade ligga väldigt mycket lägre än folk sagt på forumet för Swb. Och om de sedan kör naturlig betäckning borde det gå bort en del kostnad där också kan tyckas.

Låter härligt med lägre hästar. Irländsk ridponny/Irländsk sporthäst verkar vara en superhärlig "ras".

Hm stötte på förklaringen på mankhöjden btw

Till skillnad från den brittiska sporthästen som var modell åt den irländska sporthästen, är de irländska uppfödarna strikt hållna när det gäller inkorsning av hästar och hästarna ska även hålla en specifik standard som har satts för hästarna. Bland annat är mankhöjden satt till mellan 150 och 160 cm för ston medan hingstar måste nå över 160 cm för att bli godkända. Föl som föds får registreras om båda föräldrarna är registrerade i den ordinarie delen av stamboken och möter alla kriterier.
 
Senast ändrad:
Jag har haft häst i England och står man på en större anläggning är det absolut inte billigare än här. Även om de har grönt gräs större del av året än vad vi har så har de väldigt begränsat med mark istället - små hagar. På lite större och flashigare anläggningar bor också de stora varmbloden.
På mindre ställen som är mer för "gemene man" så är det väldigt blandat med hästar, många av cobtyp och större ponnyraser.
Sedan är ju fullbloden väldigt många i uk, att likställa med våra travare i o m att galoppsporten är enorm där. De är oftast något mindre än varmbloden vilket drar ner storleken generellt. Och billigare såklart. I annonser står de som tb (thoroughbred) och korsning med fullblod tb x (thoroughbred cross).


Tror också att det länge har varit lite mode i Sverige att ha lite större hästar.
 
Jag har en liten på 156 cm och en lagom på 175 cm. Storleken är absolut det första jag sållar ut hästar på när jag ska köpa.
Min lilla är köpt som sällskapshäst så honom rider jag bara 1-4 gånger per månad, i övrigt tränas han från marken.
Jag är en stor tjej, 178 cm lång och bär på en del övervikt nu så även min stora häst rids just nu sparsamt då jag inte vill slita på honom för mycket. Det blir ca 2-4 gånger veckan, runt 20-40 minuter per gång. Rider alltid ut.

Skulle det bara finnas småhästar tillgängligt så vore det slutridet för min del.
 
Jag har en liten på 156 cm och en lagom på 175 cm. Storleken är absolut det första jag sållar ut hästar på när jag ska köpa.
Min lilla är köpt som sällskapshäst så honom rider jag bara 1-4 gånger per månad, i övrigt tränas han från marken.
Jag är en stor tjej, 178 cm lång och bär på en del övervikt nu så även min stora häst rids just nu sparsamt då jag inte vill slita på honom för mycket. Det blir ca 2-4 gånger veckan, runt 20-40 minuter per gång. Rider alltid ut.

Skulle det bara finnas småhästar tillgängligt så vore det slutridet för min del.
Jag är 174 cm med lite övervikt, och min häst på 155 cm har inga problem med att jag rider henne ;) Hon hade inte heller några problem när grannen, som är några centimeter längre och några kilo tyngre, testade att hoppa upp en runda. Inte någon av hästarna jag hade innan henne heller, som alla tre låg på 153-158 cm av olika raser (nordsvensk, spansk och basjkir). Jag föredrar hästar i den storleken framför större hästar, jag skulle inte vilja ha en häst som är större än 165 cm (och storleken är det första jag sållar ut hästar med också, men åt andra hållet då ;)).
 
Jag är 174 cm med lite övervikt, och min häst på 155 cm har inga problem med att jag rider henne ;) Hon hade inte heller några problem när grannen, som är några centimeter längre och några kilo tyngre, testade att hoppa upp en runda. Inte någon av hästarna jag hade innan henne heller, som alla tre låg på 153-158 cm av olika raser (nordsvensk, spansk och basjkir). Jag föredrar hästar i den storleken framför större hästar, jag skulle inte vilja ha en häst som är större än 165 cm (och storleken är det första jag sållar ut hästar med också, men åt andra hållet då ;)).
Alla är vi olika. :)
 
Absolut, 150-160cm är bästa hobbystorleken i mitt eget långbenta tycke. Jag är 178cm själv.

Jag är 174 cm med lite övervikt, och min häst på 155 cm har inga problem med att jag rider henne ;) Hon hade inte heller några problem när grannen, som är några centimeter längre och några kilo tyngre, testade att hoppa upp en runda. Inte någon av hästarna jag hade innan henne heller, som alla tre låg på 153-158 cm av olika raser (nordsvensk, spansk och basjkir). Jag föredrar hästar i den storleken framför större hästar, jag skulle inte vilja ha en häst som är större än 165 cm (och storleken är det första jag sållar ut hästar med också, men åt andra hållet då ;)).
Bara nyfiken - är det något särskilt som gör att ni vill ha så "små" hästar eller tror ni det är mest vanesak?

Jag skulle iofs personligen gärna ha häst i den storleken själv, men jag är bara 160 cm lång. Min nuvarande häst är ca 170 cm och även om jag inte hade haft något emot om hon var 1-2 dm mindre så är det heller inget som stör.. Enda gången det är småjobbigt är när jag insett att jag missat att borsta bort någon smutsfläck uppe på rumpan pga svårt att se där uppe😅
Ja och det faktum att jag inte tar mig upp utan pall, men det är jag så van vid så tänker inte ens på det..
 
Bara nyfiken - är det något särskilt som gör att ni vill ha så "små" hästar eller tror ni det är mest vanesak?

Jag skulle iofs personligen gärna ha häst i den storleken själv, men jag är bara 160 cm lång. Min nuvarande häst är ca 170 cm och även om jag inte hade haft något emot om hon var 1-2 dm mindre så är det heller inget som stör.. Enda gången det är småjobbigt är när jag insett att jag missat att borsta bort någon smutsfläck uppe på rumpan pga svårt att se där uppe😅
Ja och det faktum att jag inte tar mig upp utan pall, men det är jag så van vid så tänker inte ens på det..
Jag är lika lång som dig och jag föredrar mindre hästar för att jag vill kunna se över ryggen på hästen, dvs se hela hästen utan svårigheter och nå att sadla smidigt osv. Jag föredrar hästar under 160 cm, men skulle inte säga nej till en häst på grund av detta.
 
Bara nyfiken - är det något särskilt som gör att ni vill ha så "små" hästar eller tror ni det är mest vanesak?

Jag skulle iofs personligen gärna ha häst i den storleken själv, men jag är bara 160 cm lång. Min nuvarande häst är ca 170 cm och även om jag inte hade haft något emot om hon var 1-2 dm mindre så är det heller inget som stör.. Enda gången det är småjobbigt är när jag insett att jag missat att borsta bort någon smutsfläck uppe på rumpan pga svårt att se där uppe😅
Ja och det faktum att jag inte tar mig upp utan pall, men det är jag så van vid så tänker inte ens på det..
Är också nyfiken på det! Jag och min häst har samma mått som du och din har och jag har aldrig upplevt det som jobbigt. Hjälper även till med en som är betydligt större och störs inte av det heller. Enda gången det blir jobbigt med RIKTIGT stora hästar är om de är buffliga och ouppfostrade, tycker jag. Är det svårt att nå överallt använder man en pall bara... :rofl: Men visst, hade inte valt en på 180+ i första hand. 😅
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp