Är Sverige mer normerande och stöpande än andra länder? (utbruten från Att fråga vad någon jobbar med?)

Jag upplever att det är mycket mer krav här än i andra länder. Jag har ju bott i några andra länder också. Svensken måste se så himla bra ut, ha rätt grejer, ha ett väldesignat hem och byta inredning så hemmet är modernt, allting ska vara så himla perfekt hela tiden. Och människor ska gärna se likadana ut och bete sig likadant, är någon inte helt stöpt i samma form blir den personen kallad för ett original. I andra länder är den människan bara en annan människa, inget original.

Allt är så viktigt i Sverige också. Socialt får man knappt skaffa hund utan att vara utbildad expert och tänk om man vill köpa en häst! Och tänk för bövelen inte på att avla på dina djur för det kan bara rena experter göra som har en långsiktig plan i sitt avelsarbete. Och det är så fult att säga att man tjänar pengar på aveln, trots att alla fattar att man gör det, för säger man att man tjänar pengar på att tex föda upp kaniner som jag gör då, så kommer det hundra uppfödare som minsann inte tjänar en krona på sin uppfödning utan de gör det för att de vill bevara raserna och brinner för kaninavel. Det är så töntigt!

Och det här rättviseperspektivet som ska råda överallt bidrar ju bara till ännu mer liksidighet och stöpning. Ingen får sticka ut och vara bra på någonting. Barn får knappt tävla längre!

Och att man ser ner på människor som valt att inte leva som de själva gör. Den möter jag nästan dagligen av framför allt mammor som av någon anledning stör sig på att jag inte ser det underbara i att ha barn. "Du kommer ångra dig när du är gammal", "Du kommer ju dö ensam" etc. Stöpning, stöpning. Alla ska vara lika och allt ska vara så perfekt. Nåde dig om du inte klippt gräsmattan när gräset är en viss höjd.
Det där med djuren känner jag så väl igen.
Både av människor som är bäst på det enligt sig själva och sen har jag i hela livet fått höra att det jag vill genomföra är jobbigt och kräver för mycket. Att köpa hund,häst ,ta föl, köpa gård köpa villa i skogen ensam etc etc. Det här fick galant alltihopa. Jag kan ärligt säga att de gnällspikarna har jag gjort mig av med i livet.
Sedan hur svenska är jämfört med andra människor har jag ingen aning om för jag saknar erfarenhet.
Jag har dock en väldigt brokig vänskara.
De är uppväxta i Uganda Syrien Somalia Sverige Norge Ukraina och Turkiet. Jag tänker aldrig på att deras sätt har med ursprunget att göra men det finns säker massor med sådana egenskaper.
 
Haha fast i USA så har de ju faktiskt riktiga böter om du drar ned kvarteret. Så då kan du vara ordförande i kvartersföreningen om du vill och kräva vilken grässort grannarna ska ha :D det toppar ju ändå grannarna här tycker jag. (jag blir alltid lite nervig när grannarna ser sura ut, funderar över om det är någon maskros som stuckit upp sitt fula tryne :rofl: )
Min sambo, som kommer från England, säger väldigt ofta att folk här försöker "Keep up with the Joneses". Dvs hålla jämn takt med grannarna vad gäller hus och trädgård (framsidan mot gatan inte minst), hur fin julbelysning man har kring huset osv osv. Jag blir lite trotsig när han säger så, jag vill gärna tänka att man inspireras av andra och själv försöker fixa lite fint, inte att man känner sig pressad till det. Men han envisas. Å andra sidan är det ju ett engelskt uttryck så han kan ju inte mena att det är typiskt svenskt. Kanske mer typiskt för villaområden?
 
Min sambo, som kommer från England, säger väldigt ofta att folk här försöker "Keep up with the Jones's". Dvs hålla jämn takt med grannarna vad gäller hus och trädgård (framsidan mot gatan inte minst), hur fin julbelysning man har kring huset osv osv. Till skillnad från i England. Jag blir lite trotsig när han säger så, jag vill gärna tänka att man inspireras av andra och själv försöker fixa lite fint, inte att man känner sig pressad till det. Men han envisas.
Det är ju han som till och med har ett talessätt för det. Säger väl något 😉
 
Det är ju han som till och med har ett talessätt för det. Säger väl något 😉
Jag har för mig att det är ett myntat uttryck, inte hans eget påhittade ;) Och nu när jag blev nyfiken och googlade ser jag att det är titeln på en amerikansk film, som sen blivit till ett uttryck. Eller kanske var det innan?
 
Jag har för mig att det är ett myntat uttryck, inte hans eget påhittade ;) Och nu när jag blev nyfiken och googlade ser jag att det är titeln på en amerikansk film, som sen blivit till ett uttryck. Eller kanske var det innan?
Menade mer att vi i sverige inte har något etablerat uttryck för det där, att han har koll på ett etablerat uttryck kan ju vara ett tecken på att det är en vanlig företeelse där han levt tidigare?
 
Det är ju han som till och med har ett talessätt för det. Säger väl något 😉

Jag har för mig att det är ett myntat uttryck, inte hans eget påhittade ;) Och nu när jag blev nyfiken och googlade ser jag att det är titeln på en amerikansk film, som sen blivit till ett uttryck. Eller kanske var det innan?


Det verkar vara ett talesätt som fick ge namn åt spelfilmen. :) Väldigt bra film!

https://en.wikipedia.org/wiki/Keeping_up_with_the_Joneses
 
Håller helt med. Svenskar är i det stora hela så fruktansvärt tråkiga och uppfyllda av sin egen präktighet.
Gud nåde den som ifrågasätter svenskens normer.

Jag har bestämt mig att jag lever mitt liv som JAG vill och det ifrågasätts så ofta. "Ska ni inte ha barn? Är det inte dags att dra ner på djuren? Varför tittar du inte på tv och äter tacos på fredagar? Va, är du inte nöjd med hur Sverige ser ut idag. Vi som har det SÅ bra. Klart du är bunden av djuren för det är ju KLAAART att du vill resa egentligen. Varför är du så annorlunda mot alla andra? Varför tycker du inte om andra människor?"

Man kan inte säga att man är bra på något och ingen får vara bättre på något än någon annan. Jag hatar det.
Verkar vara väldigt olika detta. Jag blir aldrig ifrågasatt av någon angående barn eller var jag tillbringar semestern osv. Inte i negativa ordalag. De enda som kommenterar det är möjligen släkten men det var länge sedan nu
 
Jag håller med Ramona i stort...och tror inte att man märker hur svenskheten faktiskt är förrän man bott utomlands ett tag (semestrar räknas inte, de är för korta). Det var iaf inget jag tänkte på när jag bodde i Stockholm, jag hade ju vuxit upp där och var antagligen precis likadan själv. Men det finns ju helt klart en tendens till uniformt utseende och beteende, iaf i Stockholm, som är rätt tydligt. I princip alla lägenheter jag har varit inne i har varit möblerade i väldigt liknande stil och färger. Både män och kvinnor verkar sträva efter en viss utseendenorm och ser påfallande ofta ut som kloner av varandra. Just detta är ju inte negativt - det ÄR ju snyggt!! Jag hade nog gärna möblerat mitt hus mer svenskt om det bara hade varit lite lättare att få tag på snygga skandinaviska möbler som inte kostar en halv förmögenhet eller är Ikea...
Sen tycker jag att svensken är väldigt inbunden och kan kännas nästan otrevlig och ger ett rättså ego intryck - när man väl lärt känna varandra så är det såklart annorlunda men innan man kommer dit så är inte artighet mottot direkt. Plus att det är mycket fördomar om sånt som inte är svenskt, att verkligen försöka förstå hur det fungerar i andra länder t.ex. med barnomsorg, anställningsvillkor osv utan att fördöma det.

Min man, som är engelsman och jobbar mycket med Sverige, tycker att svenskarna mest bara fikar hela dagarna och kallar till ändlösa möten där ingen är modig nog att fatta ett beslut så nya möten kallas osv i all oändlighet :D
 
Jag fick just i dag lara mig att det finns ett uttryck i Minnesota (Svenska koloni av stora matt) dar sager man, "Don't be the tall poppy in the field". Det betyder alltsa, "var inte den vallmo som sticker upp (visa inte att du ar duktig och kan mer an andra, da hugger de huvudet av dig for att hela vallmo faltet ska vara jambordigt).
 
Jag fick just i dag lara mig att det finns ett uttryck i Minnesota (Svenska koloni av stora matt) dar sager man, "Don't be the tall poppy in the field". Det betyder alltsa, "var inte den vallmo som sticker upp (visa inte att du ar duktig och kan mer an andra, da hugger de huvudet av dig for att hela vallmo faltet ska vara jambordigt).
Så sorgligt uttryck! Har aldrig hört det eller liknande här i sverige..
 
Jag fick just i dag lara mig att det finns ett uttryck i Minnesota (Svenska koloni av stora matt) dar sager man, "Don't be the tall poppy in the field". Det betyder alltsa, "var inte den vallmo som sticker upp (visa inte att du ar duktig och kan mer an andra, da hugger de huvudet av dig for att hela vallmo faltet ska vara jambordigt).

Så sorgligt uttryck! Har aldrig hört det eller liknande här i sverige..

Och en snabb googling visar att det uttrycket inte har något med varken Minnesota, Sverige eller svenskar att göra.
 
Jag tänker sticka ut hakan lite här och säga att jag upplever att hela västvärlden i mångt och mycket har blivit ett sorts samhälle där man ska tycka och tänka i liknande banor och man ska ha rätt värderingar och åsikter för annars är det någon som blir kränkt, eller sekundärkränkt. Vet inte om det är en annan diskussion. Men jag tycker att cancel culture har med detta att göra och ibland så blir jag rädd att det fria ordet börjar mer och mer få stå vika för självcensur och självbevarelsedrift att inte bli utfryst.
 
Jag tänker sticka ut hakan lite här och säga att jag upplever att hela västvärlden i mångt och mycket har blivit ett sorts samhälle där man ska tycka och tänka i liknande banor och man ska ha rätt värderingar och åsikter för annars är det någon som blir kränkt, eller sekundärkränkt. Vet inte om det är en annan diskussion. Men jag tycker att cancel culture har med detta att göra och ibland så blir jag rädd att det fria ordet börjar mer och mer få stå vika för självcensur och självbevarelsedrift att inte bli utfryst.
Det har aldrig gått särskilt bra att uttrycka avvikande åsikter, skillnaden nu är att får in nyheter från hela världen, och inte bara från byn. Och "cancel culture" är verkligen inget nytt, det är bara högern som hittat på uttrycket för att få folk att tycka synd om dem, de själva är minst lika bra på att göra samma sak.
 
Det har aldrig gått särskilt bra att uttrycka avvikande åsikter, skillnaden nu är att får in nyheter från hela världen, och inte bara från byn. Och "cancel culture" är verkligen inget nytt, det är bara högern som hittat på uttrycket för att få folk att tycka synd om dem, de själva är minst lika bra på att göra samma sak.
Kan rekommendera P3 dystopias avsnitt om detta ämne. Tycker det är lite oseriöst att göra det till en höger/vänsterfråga
 
Jag tänker sticka ut hakan lite här och säga att jag upplever att hela västvärlden i mångt och mycket har blivit ett sorts samhälle där man ska tycka och tänka i liknande banor och man ska ha rätt värderingar och åsikter för annars är det någon som blir kränkt, eller sekundärkränkt. Vet inte om det är en annan diskussion. Men jag tycker att cancel culture har med detta att göra och ibland så blir jag rädd att det fria ordet börjar mer och mer få stå vika för självcensur och självbevarelsedrift att inte bli utfryst.

Jag tror knappast att det var mer ok att sticka ut förr i tiden när folk bodde i byar där alla kände alla och folk visste mindre om omvärlden än man gör idag. Jag skulle nog våga sticka ut hakan och säga att det nog aldrig varit så ok att sticka ut som det är idag.
 
Men det finns ju helt klart en tendens till uniformt utseende och beteende, iaf i Stockholm, som är rätt tydligt. I princip alla lägenheter jag har varit inne i har varit möblerade i väldigt liknande stil och färger.
Jag garanterar att inte alla lägenheter i Sthlm ser ut så. Det finns alla stilar. Det beror på vilka en besöker.
 

Liknande trådar

Äldre .....ju mer inser jag varför SD växer och växer. Men hur verklighetsförankrade är argumenten SD kör med egentligen? För många gånger...
54 55 56
Svar
1 114
· Visningar
78 110
Senast: No1
·
Utrustning Jag har idag provat en bomlös sadel. Jag har länge varit nyfiken på bomlöst och tyckt det skulle vara PERFEKT till valacken som är ett...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 280
Senast: Lord Owen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp