Är Sverige mer normerande och stöpande än andra länder? (utbruten från Att fråga vad någon jobbar med?)

Ramona

Trådstartare
Vad for andra krav har Svenskarna pa sig an alla andra?
Jag upplever att det är mycket mer krav här än i andra länder. Jag har ju bott i några andra länder också. Svensken måste se så himla bra ut, ha rätt grejer, ha ett väldesignat hem och byta inredning så hemmet är modernt, allting ska vara så himla perfekt hela tiden. Och människor ska gärna se likadana ut och bete sig likadant, är någon inte helt stöpt i samma form blir den personen kallad för ett original. I andra länder är den människan bara en annan människa, inget original.

Allt är så viktigt i Sverige också. Socialt får man knappt skaffa hund utan att vara utbildad expert och tänk om man vill köpa en häst! Och tänk för bövelen inte på att avla på dina djur för det kan bara rena experter göra som har en långsiktig plan i sitt avelsarbete. Och det är så fult att säga att man tjänar pengar på aveln, trots att alla fattar att man gör det, för säger man att man tjänar pengar på att tex föda upp kaniner som jag gör då, så kommer det hundra uppfödare som minsann inte tjänar en krona på sin uppfödning utan de gör det för att de vill bevara raserna och brinner för kaninavel. Det är så töntigt!

Och det här rättviseperspektivet som ska råda överallt bidrar ju bara till ännu mer liksidighet och stöpning. Ingen får sticka ut och vara bra på någonting. Barn får knappt tävla längre!

Och att man ser ner på människor som valt att inte leva som de själva gör. Den möter jag nästan dagligen av framför allt mammor som av någon anledning stör sig på att jag inte ser det underbara i att ha barn. "Du kommer ångra dig när du är gammal", "Du kommer ju dö ensam" etc. Stöpning, stöpning. Alla ska vara lika och allt ska vara så perfekt. Nåde dig om du inte klippt gräsmattan när gräset är en viss höjd.
 
Allt är så viktigt i Sverige också. Socialt får man knappt skaffa hund utan att vara utbildad expert och tänk om man vill köpa en häst! Och tänk för bövelen inte på att avla på dina djur för det kan bara rena experter göra som har en långsiktig plan i sitt avelsarbete.

Ja guuud så hemskt att svenskar kräver att djur ska leva bra liv och att de som skaffar djur faktiskt ska veta vad de håller på med!
 
Och att man ser ner på människor som valt att inte leva som de själva gör. Den möter jag nästan dagligen av framför allt mammor som av någon anledning stör sig på att jag inte ser det underbara i att ha barn. "Du kommer ångra dig när du är gammal", "Du kommer ju dö ensam" etc. Stöpning, stöpning.

Det där har jag mött lika mycket från folk med utländsk härkomst som från svenskar.
 
Barn får knappt tävla längre!

Och jag som har ett barn som tröttnat på flera olika sporter p.g.a. att allt ska vara så tävlingsinriktat hela tiden tycker att det borde finnas fler idrotter där man inte tävlar alls. Allt går ju ut på tävling! Varenda knattetränare verkar ha som mål att vara den som upptäcker en framtida VM-guldmedaljör först! Och nåde det barnet som bara vill träna och ha roligt utan att hela tiden mäta sig mot de andra barnen.
 
Jag upplever att det är mycket mer krav här än i andra länder. Jag har ju bott i några andra länder också. Svensken måste se så himla bra ut, ha rätt grejer, ha ett väldesignat hem och byta inredning så hemmet är modernt, allting ska vara så himla perfekt hela tiden. Och människor ska gärna se likadana ut och bete sig likadant, är någon inte helt stöpt i samma form blir den personen kallad för ett original. I andra länder är den människan bara en annan människa, inget original.

Allt är så viktigt i Sverige också. Socialt får man knappt skaffa hund utan att vara utbildad expert och tänk om man vill köpa en häst! Och tänk för bövelen inte på att avla på dina djur för det kan bara rena experter göra som har en långsiktig plan i sitt avelsarbete. Och det är så fult att säga att man tjänar pengar på aveln, trots att alla fattar att man gör det, för säger man att man tjänar pengar på att tex föda upp kaniner som jag gör då, så kommer det hundra uppfödare som minsann inte tjänar en krona på sin uppfödning utan de gör det för att de vill bevara raserna och brinner för kaninavel. Det är så töntigt!

Och det här rättviseperspektivet som ska råda överallt bidrar ju bara till ännu mer liksidighet och stöpning. Ingen får sticka ut och vara bra på någonting. Barn får knappt tävla längre!

Och att man ser ner på människor som valt att inte leva som de själva gör. Den möter jag nästan dagligen av framför allt mammor som av någon anledning stör sig på att jag inte ser det underbara i att ha barn. "Du kommer ångra dig när du är gammal", "Du kommer ju dö ensam" etc. Stöpning, stöpning. Alla ska vara lika och allt ska vara så perfekt. Nåde dig om du inte klippt gräsmattan när gräset är en viss höjd.

Jag tycker nog att Sverige är betydligt mindre normerande och stöpande än många andra samhällen jag har erfarenhet av. Vilka länder jämför du med?

Tycker att det är ett av flera starkt utmärkande drag för vårt land, stor frihet, stor tolerans mot olika livsval och större ensamhet. Om man kan generalisera. Så lite tvärtom.
 
Jag tycker nog att Sverige är betydligt mindre normerande och stöpande än många andra samhällen jag har erfarenhet av. Vilka länder jämför du med?

Tycker att det är ett av flera starkt utmärkande drag för vårt land, stor frihet, stor tolerans mot olika livsval och större ensamhet. Om man kan generalisera. Så lite tvärtom.

Jag håller med. Vi har t.o.m. flera länder väldigt nära oss där den personliga friheten att vara den man är är rätt inskräkt. Där toleransen är betydligt mindre för de som avviker från normen. Jag ser Sverige som ett relativt tolerant land där folks olikheter accepteras i stor grad. Det är självklart inte perfekt men vi är en god bit längre på väg än många andra.
 
Jag upplever att det är mycket mer krav här än i andra länder. Jag har ju bott i några andra länder också. Svensken måste se så himla bra ut, ha rätt grejer, ha ett väldesignat hem och byta inredning så hemmet är modernt, allting ska vara så himla perfekt hela tiden. Och människor ska gärna se likadana ut och bete sig likadant, är någon inte helt stöpt i samma form blir den personen kallad för ett original. I andra länder är den människan bara en annan människa, inget original.

Allt är så viktigt i Sverige också. Socialt får man knappt skaffa hund utan att vara utbildad expert och tänk om man vill köpa en häst! Och tänk för bövelen inte på att avla på dina djur för det kan bara rena experter göra som har en långsiktig plan i sitt avelsarbete. Och det är så fult att säga att man tjänar pengar på aveln, trots att alla fattar att man gör det, för säger man att man tjänar pengar på att tex föda upp kaniner som jag gör då, så kommer det hundra uppfödare som minsann inte tjänar en krona på sin uppfödning utan de gör det för att de vill bevara raserna och brinner för kaninavel. Det är så töntigt!

Och det här rättviseperspektivet som ska råda överallt bidrar ju bara till ännu mer liksidighet och stöpning. Ingen får sticka ut och vara bra på någonting. Barn får knappt tävla längre!

Och att man ser ner på människor som valt att inte leva som de själva gör. Den möter jag nästan dagligen av framför allt mammor som av någon anledning stör sig på att jag inte ser det underbara i att ha barn. "Du kommer ångra dig när du är gammal", "Du kommer ju dö ensam" etc. Stöpning, stöpning. Alla ska vara lika och allt ska vara så perfekt. Nåde dig om du inte klippt gräsmattan när gräset är en viss höjd.

Delar av det där känner jag igen, men det är väldigt olika för olika kretsar. Min bild är dock att det inte alls är unikt för svenskar. När du bott utomlands, har du då kommit in i motsvarande "klass"/grupperingar som du är i i Sverige? Flyttar man till andra länder brukar det vara vanligt att man kommer in i en helt annan del av samhället, när man är invandrare istället för infödd, och det ger helt andra normer.
 
Jag upplever att det är mycket mer krav här än i andra länder. Jag har ju bott i några andra länder också. Svensken måste se så himla bra ut, ha rätt grejer, ha ett väldesignat hem och byta inredning så hemmet är modernt, allting ska vara så himla perfekt hela tiden. Och människor ska gärna se likadana ut och bete sig likadant, är någon inte helt stöpt i samma form blir den personen kallad för ett original. I andra länder är den människan bara en annan människa, inget original.

Allt är så viktigt i Sverige också. Socialt får man knappt skaffa hund utan att vara utbildad expert och tänk om man vill köpa en häst! Och tänk för bövelen inte på att avla på dina djur för det kan bara rena experter göra som har en långsiktig plan i sitt avelsarbete. Och det är så fult att säga att man tjänar pengar på aveln, trots att alla fattar att man gör det, för säger man att man tjänar pengar på att tex föda upp kaniner som jag gör då, så kommer det hundra uppfödare som minsann inte tjänar en krona på sin uppfödning utan de gör det för att de vill bevara raserna och brinner för kaninavel. Det är så töntigt!

Och det här rättviseperspektivet som ska råda överallt bidrar ju bara till ännu mer liksidighet och stöpning. Ingen får sticka ut och vara bra på någonting. Barn får knappt tävla längre!

Och att man ser ner på människor som valt att inte leva som de själva gör. Den möter jag nästan dagligen av framför allt mammor som av någon anledning stör sig på att jag inte ser det underbara i att ha barn. "Du kommer ångra dig när du är gammal", "Du kommer ju dö ensam" etc. Stöpning, stöpning. Alla ska vara lika och allt ska vara så perfekt. Nåde dig om du inte klippt gräsmattan när gräset är en viss höjd.
Vilka människor träffar du?
Det där är inte alls min erfarenhet. (Utom hos Swedbank.)
Jag lever tämligen alternativt.

Mvh /Bohemen
 
Jag upplever att det är mycket mer krav här än i andra länder. Jag har ju bott i några andra länder också. Svensken måste se så himla bra ut, ha rätt grejer, ha ett väldesignat hem och byta inredning så hemmet är modernt, allting ska vara så himla perfekt hela tiden. Och människor ska gärna se likadana ut och bete sig likadant, är någon inte helt stöpt i samma form blir den personen kallad för ett original. I andra länder är den människan bara en annan människa, inget original.

Det där kan jag nog skriva under lite på. Sen är vissa normer är starkare i andra länder och kulturer, exempelvis könsroller och familj. Jag tror att det är enklare att vara barnlös i Sverige än på de flesta andra ställen runt vårt lilla klot. HBTQ osv. Men att svensken är väldigt putsad håller jag med om, och till stor grad stöpta i samma form. Det är lätt att glömma bort när man är mitt i det men så fort jag reser lite så slår det mig. En vän till mig, nigerian/britt, reser mycket i sitt jobb och han säger att han vet precis vilka kunder han kommer träffa när han kommer till Sverige. På kontoren i London, Paris, Berlin osv. är det en blandning av folk men på kontoret i Stockholm är det samma person klonad :D

Jag såg nån 90-tals rulle, amerikansk, och slogs av vad befriande det var att få se lite fula möbler och smått stökiga hem. Nåt jag aldrig ser, i princip, alls.
 
Det där kan jag nog skriva under lite på. Sen är vissa normer är starkare i andra länder och kulturer, exempelvis könsroller och familj. Jag tror att det är enklare att vara barnlös i Sverige än på de flesta andra ställen runt vårt lilla klot. HBTQ osv. Men att svensken är väldigt putsad håller jag med om, och till stor grad stöpta i samma form. Det är lätt att glömma bort när man är mitt i det men så fort jag reser lite så slår det mig. En vän till mig, nigerian/britt, reser mycket i sitt jobb och han säger att han vet precis vilka kunder han kommer träffa när han kommer till Sverige. På kontoren i London, Paris, Berlin osv. är det en blandning av folk men på kontoret i Stockholm är det samma person klonad :D

Jag såg nån 90-tals rulle, amerikansk, och slogs av vad befriande det var att få se lite fula möbler och smått stökiga hem. Nåt jag aldrig ser, i princip, alls.

Välkommen hem till mig och titta på mitt stökiga hem! Jag har nog lite möbler som en del hade tyckt var fula också.
 
Många drar sig automatiskt till de som är lika dem själva och snävar in cirkeln alltmer. Det känns tryggt att göra och vara lika som de andra och inte sticka ut. Acceptans. Lätt att tro att "alla" är så då. Hade en väninna som skulle beskriva en inredningsdetalj för mig -"ja, du vet en sådan som alla har på väggen". Eh, nej?
 
Det där kan jag nog skriva under lite på. Sen är vissa normer är starkare i andra länder och kulturer, exempelvis könsroller och familj. Jag tror att det är enklare att vara barnlös i Sverige än på de flesta andra ställen runt vårt lilla klot. HBTQ osv. Men att svensken är väldigt putsad håller jag med om, och till stor grad stöpta i samma form. Det är lätt att glömma bort när man är mitt i det men så fort jag reser lite så slår det mig. En vän till mig, nigerian/britt, reser mycket i sitt jobb och han säger att han vet precis vilka kunder han kommer träffa när han kommer till Sverige. På kontoren i London, Paris, Berlin osv. är det en blandning av folk men på kontoret i Stockholm är det samma person klonad :D

Jag såg nån 90-tals rulle, amerikansk, och slogs av vad befriande det var att få se lite fula möbler och smått stökiga hem. Nåt jag aldrig ser, i princip, alls.
Jag lever i ett hopkok av möbler och saker från flera generationer. Det ser i alla fall inte ut som någonting annat. Och så lever många av oss som bor i vår egen eller någon annans historia. Min sambo är 4de generation i huset. Vi flyttade in i det fullt möblerat av de tidigare generationerna. Mest dominerande är 50-60-tals teak-möbler av hög kvalitet. Men en del antika praktpjäser i ek finns också. På det har mina antika ärvda möbler lagts.
Mix är verkligen ordet där.
 
Många drar sig automatiskt till de som är lika dem själva och snävar in cirkeln alltmer. Det känns tryggt att göra och vara lika som de andra och inte sticka ut. Acceptans. Lätt att tro att "alla" är så då. Hade en väninna som skulle beskriva en inredningsdetalj för mig -"ja, du vet en sådan som alla har på väggen". Eh, nej?

Flock-grejen är mkt starkare än vad många inser.

Det blir _väldigt_ tydligt på mitt jobb där nästan alla ärenden är ihopknutna på något vis (det blir lätt rörigt) 😅
 
Det där kan jag nog skriva under lite på. Sen är vissa normer är starkare i andra länder och kulturer, exempelvis könsroller och familj. Jag tror att det är enklare att vara barnlös i Sverige än på de flesta andra ställen runt vårt lilla klot. HBTQ osv. Men att svensken är väldigt putsad håller jag med om, och till stor grad stöpta i samma form. Det är lätt att glömma bort när man är mitt i det men så fort jag reser lite så slår det mig. En vän till mig, nigerian/britt, reser mycket i sitt jobb och han säger att han vet precis vilka kunder han kommer träffa när han kommer till Sverige. På kontoren i London, Paris, Berlin osv. är det en blandning av folk men på kontoret i Stockholm är det samma person klonad :D

Jag såg nån 90-tals rulle, amerikansk, och slogs av vad befriande det var att få se lite fula möbler och smått stökiga hem. Nåt jag aldrig ser, i princip, alls.
Kom hit och skåda lite bohemisk, plottrig röra av släktens gamla möbler belastade av bokhögar och Kalle Anka pockets, enstaka nya möbler och en del damm om du vill :) (vi är rena rama bohem sight seeingen hos barnets vänner, vad mycket böcker från en, Oj, vad fint, jag vill också ha saker i mitt rum, från en annan. (enligt barnet har de bara vitt med enstaka inslag av svart.) (alltså hela släkten och merparten vänner har likadant)

Haha, tror nog att folk har lite bubblor onekligen och vi har landat i fel här. En liten ibland hobby som mina vänner och jag har är att häpna över vitt vitt vitt vitt vitt vitt och lite svart på Hemnet.
 
Senast ändrad:
Kom hit och skåda lite bohemisk, plottrig röra av släktens gamla möbler belastade av bokhögar och Kalle Anka pockets, enstaka nya möbler och en del damm om du vill :) (vi är rena rama bohem sight seeingen hos barnets vänner, vad mycket böcker från en, Oj, vad fint, jag vill också ha saker i mitt rum, från en annan. (enligt barnet har de bara vitt med enstaka inslag av svart.) (alltså hela släkten och merparten vänner har likadant)

Haha, tror nog att folk har lite bubblor onekligen och vi har landat i fel här. En liten ibland hobby som mina vänner och jag har är att häpna över vitt vitt vitt vitt vitt vitt och lite svart på Hemnet.

Jag passar INTE in mitt område men det skiter jag i. Hellre bohemisk än grå :D
 
Jag passar INTE in mitt område men det skiter jag i. Hellre bohemisk än grå :D
Ja jag kan ju tycka att totalt ilvitt har sina estetiska poänger (en kollega har rent av fått till det ombonat med luddiga vita mattor och ett par vita soffor och vita blommor och allt), men det finns inte en pinal här som jag vill byta ut :laugh: och jag sjunker in nöjt hos folk med mycket gamla möbler och mattor, känns hemtamt. (Det är säkert lättstädat också med den stilen)
 

Liknande trådar

Äldre .....ju mer inser jag varför SD växer och växer. Men hur verklighetsförankrade är argumenten SD kör med egentligen? För många gånger...
54 55 56
Svar
1 114
· Visningar
77 712
Senast: No1
·
Utrustning Jag har idag provat en bomlös sadel. Jag har länge varit nyfiken på bomlöst och tyckt det skulle vara PERFEKT till valacken som är ett...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 245
Senast: Lord Owen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp