Är telefonnummret privat för er?

Lillo

Trådstartare
Lite fortsättning på spontanbesöktråden🤣
Jag kom att tänka på den tråden nu ikväll om jag tex annonserar om någonting och människor frågar efter mitt telefonnummer vill jag absolut inte ge ut det.
För mig är mitt telefonnummer privat och bara dom närmaste har och får det.

Kontakt med främlingar får ske via mejl facebook och liknande.

Hur tänker ni?
 
Lite fortsättning på spontanbesöktråden🤣
Jag kom att tänka på den tråden nu ikväll om jag tex annonserar om någonting och människor frågar efter mitt telefonnummer vill jag absolut inte ge ut det.
För mig är mitt telefonnummer privat och bara dom närmaste har och får det.

Kontakt med främlingar får ske via mejl facebook och liknande.

Hur tänker ni?
Telefonnummer är bra för sms, swish och samtal. Men jag har aldrig råkat ut för att någon missbrukat det, då kanske man skulle varit mer tveksam. Man kan också blocka samtal/sms från de som inte fattar vad man uttrycker.

Mejl funkar bra också,” Facebook eller liknande ” har jag inte alls.
 
Jag har inget problem att ge mitt telefonnummer om jag till exempel ska sälja något, men då ska det vara efter överenskommelsen är gjord om att köpa. Oftast handlar detta om större köp, typ en soffgrupp eller en gräslök, hade aldrig gett ut till någon för en tröja eller så.

Är väldigt restriktiv med att ge mitt nummer till sociala kontakter. Ger heller inte sociala media till folk jag inte träffat och tyckt om (med enstaka undantag för distanskolleger och liknande).
 
Tjänstenumret delar jag ut till höger och vänster till dem som vill ha ett nr.
Privata numret är jag ganska restriktiv med.
Facebook använder jag inte.
Instagram och Twitter har jag, men inte i formen förnamn-efternamn.
 
Lite fortsättning på spontanbesöktråden🤣
Jag kom att tänka på den tråden nu ikväll om jag tex annonserar om någonting och människor frågar efter mitt telefonnummer vill jag absolut inte ge ut det.
För mig är mitt telefonnummer privat och bara dom närmaste har och får det.

Kontakt med främlingar får ske via mejl facebook och liknande.

Hur tänker ni?
Nej verkligen inte.
Telefonnummer är ett sätt att nå mig. Inte hemligare än min adress eller mitt kön typ...

Jag vill verkligen vara nåbar. De som ringer har ett ärende.

Känner en enda person med hemligt nummer och det beror på att hen var utsatt för brottslighet som bl.a. yttrade sig som hot via telefon, dygnet runt.
 
Mitt nr finns på eniro osv + att jag har ett ovanligt namn så ser ingen poäng med att försöka hålla numret privat.

Samma här. Unik namnkombination och fullt sökbar på Eniro etc.

Att jag sen ogillar telefonsamtal och därför föredrar mejl som kontaktväg är en annan fråga.
 
Telefonnummer är ju nödvändigt att lämna ut om man tänker sig att ingå i samhället? :confused: Det är ju knappast så att vården, myndigheter, arbetsgivare, bilverkstan, veterinären, osv kan sitta på messenger? Och det blir ärligt talat rätt svårt att engagera sig i något alls utan att använda swish idag.
 
För mig är det inte alls privat, jag ser det som en väg att få kontakt med andra. Har också ovanligt namn och är ensam i världen om kombinationen och finns på nätet. Jag vill vara nåbar om det händer något. T ex har jag blivit uppringd av polisen som hittade min dementa pappa irrandes i ett parkeringshus.

Jag har också haft ett jobb där det kan vara viktigt att snabbt få tag i personer. Hittar vi inga nummer har det hänt att vi fått inleda utredning på socialtjänsten för att kunna ta de kontakter vi behöver för att kunna bedöma info vi fått in. Sånt som hade kunnat klaras av med ett telefonsamtal blir istället fem år i socialregistret.
 
Jag brukar låta bli att skriva telefonnummer i annonser jag lägger ut, där får första kontakten ske via mejl eller den aktuella annonssidans meddelandefunktion.
I övrigt har jag inga större invändningar mot att lämna ut mitt nummer och jag finns även på eniro/hitta.se
 
Enda gången jag använder mitt telefonnumer är när jag beställer saker (till exempel pizza. :angel: ), eller via andra bolag än Amazon. Mina vänner och familj använder messenger. Jag är inte särskilt försiktig med mitt nummer men skulle aldrig dela med mig av någon typ av kontaktdetalj med främmande privatpersoner. Utanför annonsering.
 
Är inte svår att hitta men brukar inte behöva lämna ut nummer för att bli av med grejer :p Så inte privat med det men totalt meningslöst för andra än familj, vänner, myndigheter.
 
Har mobil via jobbet som jag även använder privat då jag inte vill ha två mobiler (och ja, det får jag för jobbet). Innebär både att nr inte är skrivet på mig men även att det inte är privat. Sen i mitt privata liv så är jag nog ändå något restriktiv med att ange nr när det kommer till annonser. Skötter det helst via annonssidan och det är först när jag troligen hittat en köpare som jag ger mitt nr.
 
För typ 12-14 år sen var jag stalkad och försökte hålla mitt nummer hemligt. Bytte flera ggr och gjorde ”allt” för att hålla det hemligt. Personen fick tag på det varje gång. Och snabbt.
Jag tror inte på att man kan ha hemligt nummer på riktigt utan att själv gå under jorden.
 
För typ 12-14 år sen var jag stalkad och försökte hålla mitt nummer hemligt. Bytte flera ggr och gjorde ”allt” för att hålla det hemligt. Personen fick tag på det varje gång. Och snabbt.
Jag tror inte på att man kan ha hemligt nummer på riktigt utan att själv gå under jorden.
Jag ha varit i samma sits, gick så långt att mitt dåvarande jobb erbjöd mig att spåra samtalet då det ställde till så mycket för mig. Jag bytte till hemligt hemnummer då och har hemligt på mitt privata mobilnr och ytterst få har det. Det är spärrat på eniro, hitta och min leverantör även om adressen går att hitta om man söker på namnet, men ingen mer telefonterror. Skulle någon försöka terrorisera på jobbmobilen lämnar jag över det till säkerhetsavdelningen och polis.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 418
Senast: Grazing
·
Juridik & Ekonomi Snabb fråga. Det är en äldre man som via telefon sista året förföljt mig. Han har skrivit sms och är väldigt kontaktsökande. Vi har...
2
Svar
26
· Visningar
3 656
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 770
Senast: jemeni
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 602
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Tälta med hund
  • Bra och smakligt blötfoder?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp