Är TR ingen självklarhet?

Rumpnissen

Trådstartare
När man läser här under disskutionstrådarna är nästan hälften av trådarna frågor om vad som är tillåtet och inte på tävling, hur det funger och annat som man ska veta för att tävla.
Vad som förbryllar mig är att allt detta står i TR och är lätt att slå upp. Har inte alla tävlingsmänniskor ett TR? När det gäller ändringar så finns ju dom på ridsportförbundets hemsida. det är ju faktiskt ens skyldighet att känna till TR när man tävlar och man ju knappast komma och säja att "jag läste det på bukefalos" när någon ifrågasätter ens utrustning eller liknande.

Är det bara för mig som det är en självklarhet att ha TR för de dicipliner man tävlar och att man uppdaterar bestämmelserna varje år? :confused:
 
Sv: Är TR ingen självklarhet?

Uppenbarligen så är det ingen självklarhet för många att kunna TR. Och hur de missat att de måste kunna TR, det är ju en gåta?! :confused:
Eftersom man ju numera måste ha det gröna kortet, vilket man måste gå en studiecirkel för att få.

Själv är jag för snål för att köpa TR varje år. Köpte nya i fjol, och de jag hade innan var från ngn gång på 80-talet.
Men jag kunde det som stod i TR, och uppdaterade mig på nyheterna varje år.

Visst, jag har förståelse för om man inte kan TR från pärm till pärm, dessutom är det ju olika tolkning på vissa moment. Men ibland verkar folk inte ens kunna basic...
 
Sv: Är TR ingen självklarhet?

Jag menar naturligtvis inte att man ska behöva kunna det från pärm till pärm, men jag tycker att det är självklart att man ska ha ett hemma och kunna slå i. :) Och jag tycker att det är helt okej att diskutera tolkningsfrågor för ibland är det ju väldigt luddigt, men som du säjer, det verkar som om många inte ens kan grunderna.
 
Sv: Är TR ingen självklarhet?

Det kan nog mycket väl vara så att många tog sitt gröna kort för en väldig massa år sedan och då inte minns vad som gäller..och sen räknar med att man klarar sig bra ändå på själva tävlingsplatsen
 
Sv: Är TR ingen självklarhet?

Jag undrar det?!
När jag tog grönt kort var det inget krav på att gå studiecirkel först, det var bara att skriva provet.

Men de som verkar mest "förvirrade" tycker jag verkar vara yngre förmågor. Och de har ju gått studiecirkeln.
 
Sv: Är TR ingen självklarhet?

För mig är TR är självklarhet och jag blir lik som du förbryllad över hur man inte kan ha koll eller tillgång till ett. Självklart ska man inte behöva kunna det utan till, men i alla fall ha en möjlighet att slå upp i TR, men uppenbarligen är det ingen självklarhet för många här. :crazy:
 
Sv: Är TR ingen självklarhet?

Jag tror KOSTNADEN är en faktor för många.

De som inte tävlat än, eller bara tävlat lite klubbtävlingar/på klubbtävlingsnivå har antagligen inte 'tagit sig råd' att köpa TR.

Jag har INTE nya TR t ex, jag har det som kom, eh, ja just det .. någon gång kring 2001 tror jag? Jag har inte brytt mig om att skaffa nya eftersom jag inte haft hästmaterial annat än att tävla på klubbnivå, och NU inte har tävlingsbart hästmaterial ALLS 8en T-märkt tioåring och en tvååring..)

Sen kan jag TR rätt väl ändå, minus de ändringar som är i nya TR då. Jag råkar vara 'kalenderbitare' och läste igenom alla TR ganska många gånger som kvällslektyr (vad jag ska kunna kör-TR för vet jag inte, men *s*) Men det är för jag faktiskt har ett intresse avregler och grejer (jag kan större del än vad som är hälsosamt av fass.vet med) och ffa så MINNS jag saker jag läst väldigt lätt.

Men det är faktiskt en kostnad att införskaffa TR, och för en, speciellt omd et är en minderåring, klubbtävlingsryttare t ex så är det inte alltid så att det är en kostnadspost som känns självklar?

NU skulle jag kunan fråga typ 'får man fortfarande inte ha gummityglar?' t ex (fast nu har jag via buke uppdaterat mig att man får ha gummiöverdragen insida *s*) just för att jag inte bemödat mig om att skaffa nya TR eftersom jag inte tävlar nu elelr komemr göra närmsta åren. Och köpa ett TR jag aldrig kommer använda (som blev fallet med det förra) - nä. Däremot när jag tävlar aktivt köper jag TR och uppdaterar mig när det kommer ändringar.

Men jag förstår faktiskt varför många inte har det, jag skaffade det inte förrän jag började tävla lokal heller.

Sen en helt annans ak, man måste INTE gå studiecirkel för att ta GK, jag skrev provet 'bara' och lämnade in ett 'ridintyg' (vad heter det eg?) från min tränare så var det klart.
 
Sv: Är TR ingen självklarhet?

Ett TR kostar väll runt 100-150 kronor? Det är inte speciellt mycket. Det är som 1-2 startavgifter. Jag tycker inte att det är speciellt dyrt om man tänker på vad man köper. Jag tycker inte att det är en ursäkt att det kostar pengar för det kostar inte mycket om man jämför med alla andra utgifter som finns när man tävlar.

Att människor som tävlar på klubbnivå inte har TR tycker jag är en sak, men tävlar man lokalt så bör man ha ett. (Eftersom det inte är försen på lokalnivå som TR tillämpas ordagrant, på klubbtävlingar är det ju klubben som bestämmer)
 
Sv: Är TR ingen självklarhet?

Jag har även TR.
Hoppas på ett nytt i samma form som dressyrprogrammsboken, så man kan byta sidorna vartefter ändringarna kommer.
 
Sv: Är TR ingen självklarhet?

Rumpnissen skrev:
Ett TR kostar väll runt 100-150 kronor? Det är inte speciellt mycket. Det är som 1-2 startavgifter. Jag tycker inte att det är speciellt dyrt om man tänker på vad man köper. Jag tycker inte att det är en ursäkt att det kostar pengar för det kostar inte mycket om man jämför med alla andra utgifter som finns när man tävlar.

Att människor som tävlar på klubbnivå inte har TR tycker jag är en sak, men tävlar man lokalt så bör man ha ett. (Eftersom det inte är försen på lokalnivå som TR tillämpas ordagrant, på klubbtävlingar är det ju klubben som bestämmer)


200 - 300 blir det. Du måste ha två vet du, gemensamma och grenspecifikt.

Och nej, det är inga pengar i det stora hela sett till vad hästar kostar, men för den som inte tävlar annat än klubbnivå eller kanske inte startat någon lokal än (men planerar) och inte vet om de kommer fortsätta tävla så kan det nog avskräcka ändå. Herregud, titta vad folk anser om annat i samma prisklass (träckprov t ex)

Sen, MIN erfarenhet är att de om frågar 'självklara' frågor är just de som tävlar på klubbnivå, funderar på att tävla första gången eller funderar på en lokal start. Dvs just den gruppen som det inte är givet att lägga 300 kr elelr mer på ett TR för.

Sen borde alla eg ha det för klubbtävling mer, iaf klubbarna här följer TR utom för klädsel, men i alla andra avseenden. Och de flesta TRfrågor här är utrustningsfrågor, vilka de borde ha koll på på klubb med, iaf här får du som sagt inte ha regelvidrig utrustning på hästen ens på klubb (men man kan få dispens för martingal i dressyr t ex, som en ren säkerhetsdetalj och så)
 
Sv: Är TR ingen självklarhet?

Jag ställde denna fråga för något år sedan...Jag tävlar ju inte ens själv, men har barn under 13 år - så det är jag som får stå för det gröna kortet. Vi har TR och jag uppdaterar det också. För mig är det självklart att man har dels det gemensamma och sedan för den grenen man tävlar.

Jag undrar ju hur bra de här kurserna är? Många av de yngre verkar ju ha nollkoll på de mest självklara sakerna. Och de har ju ändå gått kurs, jag tog mitt för 10 år sedan och gick bara till klubben och skrev provet.
 
Sv: Är TR ingen självklarhet?

jag tycker att det är en självklarhet att man har eller iaf har tillgång till TR så att man kan slå upp saker!
 
Sv: Är TR ingen självklarhet?

Jag behövde inte heller gå någon studiecirkel när jag tog mitt gröna kort. Det är väl frivilligt? När jag började tävla hade jag följt med och hjälpt till andra som tävlade några år innan så då jag började själv hade jag lärt mig det mesta, eller det nödvändigaste. Jag tycker också det är intressant att läsa igenom TR, även om det inte berör ens eget tävlande. Alla tävlingsklubbar borde väl ha TR tillgängligt för sina tävlingsryttare? Men det som folk frågar om här kan ju vara småsaker som de inte "orkar" kolla upp själva. Men det blir som sagt svårt att bevisa sig med "jag läste det på buke".
 
Sv: Är TR ingen självklarhet?

För mig, som tävlar i en massa olika grenar (distans, körning, dressyr, hoppning) så blir det dyyyrt att köpa alla TR.
Inom "huvudgrenen/-grenarna" är jag hyfsat uppdaterad på vad som gäller enligt TR, men i de grenar där jag bara deltar i någon tävling om året mest på kul, så behöver jag ibland fråga om vissa regler jag är osäker på.

Vi har TR-samlingen i vår klubb, så man kan gå upp till klubbhuset och låna för att läsa, men jag ser inte varför det skulle vara skämmigt att fråga TR-frågor på Bukefalos om man nu ändå har en hel hög experter här?´

Dessutom anser jag att TR borde ligga på nätet så att alla kunde läsa vid behov, utan att behöva betala dyrt för några pyttesmå häften. SvRF måste ha lagt på flera hundra procent på tryckkostnaden så det är verkligen inget självkostnadspris på dem.
 
Sv: Är TR ingen självklarhet?

Geshira skrev:
Dessutom anser jag att TR borde ligga på nätet så att alla kunde läsa vid behov, utan att behöva betala dyrt för några pyttesmå häften. SvRF måste ha lagt på flera hundra procent på tryckkostnaden så det är verkligen inget självkostnadspris på dem.

Det låter som en riktigt bra idé :bow:
 
Sv: Är TR ingen självklarhet?

Geshira skrev:
För mig, som tävlar i en massa olika grenar (distans, körning, dressyr, hoppning) så blir det dyyyrt att köpa alla TR.
Inom "huvudgrenen/-grenarna" är jag hyfsat uppdaterad på vad som gäller enligt TR, men i de grenar där jag bara deltar i någon tävling om året mest på kul, så behöver jag ibland fråga om vissa regler jag är osäker på..

Men alla TR uppdateras ju inte varje år, och om de gör det så räcker det ju oftast att kompletera med ändringarna som finns på Ridsportförbundets hemsida. Man kanske inte behöver köpa mer än ett TR per om man tävlar i många grenar och jag tycker fortfarande inte att det är mycket pengar.

Geshira skrev:
Vi har TR-samlingen i vår klubb, så man kan gå upp till klubbhuset och låna för att läsa, men jag ser inte varför det skulle vara skämmigt att fråga TR-frågor på Bukefalos om man nu ändå har en hel hög experter här?´.
Jag menar inte att det är skämmigt, men jag tycker inte att det är tillräckligt som källa om man ställs för svars.


Geshira skrev:
Dessutom anser jag att TR borde ligga på nätet så att alla kunde läsa vid behov, utan att behöva betala dyrt för några pyttesmå häften. SvRF måste ha lagt på flera hundra procent på tryckkostnaden så det är verkligen inget självkostnadspris på dem.

Det var verkligen en bra idé! :)
 
Sv: Är TR ingen självklarhet?

Själv har jag inget TR men har länge tänkt att köpa ett men avstått pga kostnaden. Eftersom jag tävlar i både hoppning och dressyr (även fälttävlan) så drar det ju iväg i pengar. Grunderna kan man ju oftast och är det ngt speciellt så kan man ju fråga på en ridskola eller låna ett av ngn man känner. Så en självklarhet vet jag inte om jag tycker att det är. Däremot är det himla smidigt att ha :D
 
Sv: Är TR ingen självklarhet?

Alexandra_W skrev:
200 - 300 blir det. Du måste ha två vet du, gemensamma och grenspecifikt.
Om du inte tävlar fälttävlan för då behöver du Gem, Dr, Hopp och Fält. Eftersom man oftast tävlar ren dressyr/hopp också så behöver man veta skillnaden i TR.
Det blir lite pengar av... :angel:

Jag tycker att hela TR skulle ligga på internet, fullt sökbart. Tänk vad härligt! Varför hålla på att slita sitt hår när det finns något så enkelt som databaser som är till för att hålla reda på saker till just mej :D
 
Sv: Är TR ingen självklarhet?

Nu tror jag att man måste ha gått studiecirkeln för att få ta grönt kort.
 
Sv: Är TR ingen självklarhet?

Man behöver ju inte köpa egna.
Ska man tävla, då löser man ju licens i en klubb. Och jag tror inte jag hittills sett en enda klubb som "håller sig med" tävlingsryttare som inte har TR.
De kanske inte köper nya varje år, men man kan ju läsa ändringarna i tex Ridsport eller på förbundets hemsida.
 

Liknande trådar

Utrustning Nu har de uppdatera TR-en kommit för 2012 och där är en (misstänker jag) ganska stor ändring angående Märkesplacering på...
19 20 21
Svar
400
· Visningar
35 767
Senast: kopparberg
·
  • Låst
Ridning Vad är Klassisk Ridkonst? Klassisk Dressyr Klassisk Dressyr är ingen alternativ ridstil - utan den Klassiska dressyren står bara...
Svar
4
· Visningar
9 910
Senast: Immer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp