Är unga tjejer helt fredlösa?

mandalaki

Trådstartare
Det verkar inte vara någon hejd på vad män tar sig för mot unga kvinnor. Om de inte ens kan få åka buss i fred är det fruktansvärt.

Först 19-åringen som tvingades av bussen för att hon var för lättklädd. (Och nej, enligt både bussbolaget och facket fanns inga religiösa motiv, oavsett vad Hanif Bali och Katerina Janouch spridit)

Och nu, detta:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/awqd3L/busschauffor-anklagad-for-onani-under-fard

En bussförare halar fram snorren och onanerar bakom ratten - inför en 18-åring.

Kvinnofrid, någon?
 
Det verkar inte vara någon hejd på vad män tar sig för mot unga kvinnor. Om de inte ens kan få åka buss i fred är det fruktansvärt.

Först 19-åringen som tvingades av bussen för att hon var för lättklädd. (Och nej, enligt både bussbolaget och facket fanns inga religiösa motiv, oavsett vad Hanif Bali och Katerina Janouch spridit)

Och nu, detta:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/awqd3L/busschauffor-anklagad-for-onani-under-fard

En bussförare halar fram snorren och onanerar bakom ratten - inför en 18-åring.

Kvinnofrid, någon?

Jag tycker det framstår som tandlöst det här med kvinnorfridsbrottsetiketten. Inte ens när kvinnan blivit misshandlad av sambo/make är det ett brott mot kvinnofriden. När tjejen blev nekad bussresa för hon var för lättklädd - vad är det om inte kvinnofridsbrott?

Mitt enkla svar: ja, det känns så. Kvinnor är fredlösa.

https://www.svd.se/polisen-far-kritik-farre-atalas-for-kvinnofridsbrott
 
@Lovisaleonora Ooops, jag borde nog inte ha använt ordet kvinnofrid, det leder ju mycket riktigt tanken till brottet kvinnofridskränkning ... men visst, den här synen på kvinnor genomsyrar ju alla nivåer.

Och jag tycker också det känns fredlöst när en man i sin yrkesutövning läxar upp en tjej för hennes klädsel enligt sin privata dresskod (bussbolaget har ingen)
 
Jag känner mig ibland rent av tacksam att jag inte betraktas vacker traditionellt sett i samhället :crazy: Jag skulle inte stå ut med att ställas inför såna situationer.

Fast lättklädd skulle jag väl kunna klä mig som och betraktas som oavsett utseende .. :meh:
 
@Asko Om du är ”vacker” eller inte spelar nog mindre roll.
Jag menade som i fallet du länkade till, där busschauffören onanerade till kvinnan. Jag känner iallafall personligen att det är en mindre risk att det händer mig än för en mera "vacker" kvinna. Som en slags försvarsmur nästan. Huruvida förankrat det är i verkligheten och statistiken vet jag dock inte.
 
Jag menade som i fallet du länkade till, där busschauffören onanerade till kvinnan. Jag känner iallafall personligen att det är en mindre risk att det händer mig än för en mera "vacker" kvinna. Som en slags försvarsmur nästan. Huruvida förankrat det är i verkligheten och statistiken vet jag dock inte.
Det är det inte. Sådant händer alla oavsett hur man ser ut eller är klädd.
 
@Lovisaleonora Ooops, jag borde nog inte ha använt ordet kvinnofrid, det leder ju mycket riktigt tanken till brottet kvinnofridskränkning ... men visst, den här synen på kvinnor genomsyrar ju alla nivåer.

Och jag tycker också det känns fredlöst när en man i sin yrkesutövning läxar upp en tjej för hennes klädsel enligt sin privata dresskod (bussbolaget har ingen)

Nej, tvärtom tycker jag det är bra att diskutera HELA situationen. Om inte ens lagens tolkare tycker det är något att ta på allvar, hur ska de under lagens paraply (samhället) kunna ta kvinnors mänskliga rättigheter på allvar?
 
Jag menade som i fallet du länkade till, där busschauffören onanerade till kvinnan. Jag känner iallafall personligen att det är en mindre risk att det händer mig än för en mera "vacker" kvinna. Som en slags försvarsmur nästan. Huruvida förankrat det är i verkligheten och statistiken vet jag dock inte.
Självklart inte. För en blottare räcker det att det är en kvinna, det är att han tvingar henne att titta på som han går igång på. Jag har sett fler runkare än jag riktigt kan räkna.
 
Nej, tvärtom tycker jag det är bra att diskutera HELA situationen. Om inte ens lagens tolkare tycker det är något att ta på allvar, hur ska de under lagens paraply (samhället) kunna ta kvinnors mänskliga rättigheter på allvar?
Nej, så är det ju. Det går igen på alla nivåer.
 
Det är det inte. Sådant händer alla oavsett hur man ser ut eller är klädd.

Jag befarar tvärtom att det är ett stort mörkertal bland utsatta tjejer. Alla de som "ska vara tacksamma" att någon ö h t är intresserade. Som inte säger något, som kanske är utsatta i skolan eller på andra sätt. Som faktiskt överväger (hemska tanke!!) att det är sant: att en ska vara tacksam, att det är ditt eget fel, att det är du som gör att jag blir så här och allt annat dravel som män presterar som ursäkt och förklaring till att kränka kvinnor.
 
@TinyWiny @mandalaki
Som sagt, det är mera en känsla hos mig. Busvisslingar är en annan sak, jag har bara upplevt det ett fåtal gånger i mitt liv och jag tror att andra har upplevt det flera gånger. Det är korkat att det ska kännas som en slags försvarsmur hos mig, men det gör det.
 
@TinyWiny @mandalaki
Som sagt, det är mera en känsla hos mig. Busvisslingar är en annan sak, jag har bara upplevt det ett fåtal gånger i mitt liv och jag tror att andra har upplevt det flera gånger. Det är korkat att det ska kännas som en slags försvarsmur hos mig, men det gör det.
Men busvisslingar och sexuellt ofredande har ingen större koppling. Busvisslingar och cat calling är sjukt irriterande men att slippa det innebär inte att man slipper sexuellt ofredande.
 
Men busvisslingar och sexuellt ofredande har ingen större koppling. Busvisslingar och cat calling är sjukt irriterande men att slippa det innebär inte att man slipper sexuellt ofredande.
Du tycker inte att busvisslingar kan vara sexuellt ofredande? Jag har kopplat in dem dit också, men det kan vara för att jag upplevt dem obehagliga och/eller oönskade.

Tillägg: Alltså jag upplever dem som sexuellt ofredande då jag tolkar det som att någon anser det nödvändigt att tala om att de anser min kropp vara sexuellt lockande utan att veta om jag tycker det är okej eller inte.
 
Jag befarar tvärtom att det är ett stort mörkertal bland utsatta tjejer. Alla de som "ska vara tacksamma" att någon ö h t är intresserade. Som inte säger något, som kanske är utsatta i skolan eller på andra sätt. Som faktiskt överväger (hemska tanke!!) att det är sant: att en ska vara tacksam, att det är ditt eget fel, att det är du som gör att jag blir så här och allt annat dravel som män presterar som ursäkt och förklaring till att kränka kvinnor.
Sant! Kvinnor/tjejer som inte anses vackra råkar ofta ut för den dubbla skammen: det hände inte eftersom du är ful (fö Trumps försvar vid ett flertal tillfällen) och OM det nu hände ska du vara tacksam över uppmärksamheten (ofta berättat som ett skämt) eftersom du är ful. Vem vill inte ha ett "skott i rättan" eller mercy-fuck

Vackra kvinnor ska ta uppmärksamheten som en "komplimang" och får skit för att de lägger energi på att vara vacker vilket ses som ett tecken på dumhet (I ett samhälle som ser det som närmast brottsligt av kvinnor att vara fula:meh:). Och om de nu inte ville ha uppmärksamhet - varför var de då snygga?:banghead:

Det finns liksom inte något rätt sätt att vara kvinna:rage:
 
Du tycker inte att busvisslingar kan vara sexuellt ofredande? Jag har kopplat in dem dit också, men det kan vara för att jag upplevt dem obehagliga och/eller oönskade.
Sexuellt ofredande är ett brott, dit hör blottarna men inte busvisslarna.
 
Jag befarar tvärtom att det är ett stort mörkertal bland utsatta tjejer. Alla de som "ska vara tacksamma" att någon ö h t är intresserade. Som inte säger något, som kanske är utsatta i skolan eller på andra sätt. Som faktiskt överväger (hemska tanke!!) att det är sant: att en ska vara tacksam, att det är ditt eget fel, att det är du som gör att jag blir så här och allt annat dravel som män presterar som ursäkt och förklaring till att kränka kvinnor.
Det här känner jag mig igen i! Ingen har sagt det till mig, men jag känner ändå som att jag ska vara tacksam för all den eventuella uppmärksamhet jag får.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp