Är unga tjejer helt fredlösa?

Det är mer eller mindre @mandalaki s fel att en massa män har blottat sig för henne? Hon har inte på rätt sätt bidragit till samhället för att förhindra det?
Jag har inte någonstans någonsn pekat på mandalaki på individnivå som skyldig för vad hon utsatts för.

Jag pratar om samhället, om värderingar och respekt som formar oss alla. Om moral/dubbelmoral, om närvaro/frånvaro, om insikt och konsekvenser på en helt annan nivå. Jag är ledsen, men jag har aldrig suttit i samma sandlåda som du, och sätter mig inte däri heller.
 
Fast i många fall är det ju inte bara bristande sexuell respekt utan också bristande respekt för lag och ordning.
Är det samhällets fel att ingen har talat om för de stackars männen att det faktiskt är olagligt att våldta någon?
"stackars män"? Vem tycker synd om en människa som inte har respekt för andra människor? Jag om någon skulle gärna se kastration som konsekvens för sexuella övergrepp på den man som utför det.
 
Jag har inte någonstans någonsn pekat på mandalaki på individnivå som skyldig för vad hon utsatts för.

Jag pratar om samhället, om värderingar och respekt som formar oss alla. Om moral/dubbelmoral, om närvaro/frånvaro, om insikt och konsekvenser på en helt annan nivå. Jag är ledsen, men jag har aldrig suttit i samma sandlåda som du, och sätter mig inte däri heller.
Aha. Vilka är då felen som begås kollektivt som gör att män blir blottare och att så många kvinnor råkar ut för blottare? Vilken sorts värderingar och kollektiva rörelser skulle ha kunnat förhindra det?
 
Aha. Vilka är då felen som begås kollektivt som gör att män blir blottare och att så många kvinnor råkar ut för blottare? Vilken sorts värderingar och kollektiva rörelser skulle ha kunnat förhindra det?

Samma fråga ställer jag. Rätt ut. Om det nu är ett kollektivt ansvar, att vuxna människor inte kan ta ansvar för de personer de är (de vet att det är fel, de vet att det är olagligt men kan inte lastas för samhället har format dem till att gå igång på detta) - hur ska vi stötta dessa män?

För egen del lägger jag hellre krut på att stötta kvinnor i alla åldrar att visa - om så behövs handgripligen - att den egna kroppen inte är allmänt gods.
 
Det ingår i statistiken för sexuellt ofredande men jag tror inte att blottning finns särredovisat.

Det hade varit intressant med en enkät bland kvinnor med frågan om de varit utsatta för blottare. Jag tror som du, att det är ett brott som väldigt sällan anmäls. Av alla de blottare jag sett anmälde jag en, och pratade med polisen om en annan. I övriga fall fanns så lite att gå på att det inte var någon idé.
En likn
Det ingår i statistiken för sexuellt ofredande men jag tror inte att blottning finns särredovisat.

Det hade varit intressant med en enkät bland kvinnor med frågan om de varit utsatta för blottare. Jag tror som du, att det är ett brott som väldigt sällan anmäls. Av alla de blottare jag sett anmälde jag en, och pratade med polisen om en annan. I övriga fall fanns så lite att gå på att det inte var någon idé.
Apropå blottning, tror jag att det är många kvinnor som har varit med om att män TITTAR på dem. Jag gissar att TITTA är ett brott. Tittande på badstränder, simhallar osv. (Och för all del, pojkar som TITTAR i omklädningsrummet vid idrotten i skolan.) Jag gissar att det är olagligt och jag gissar att det oftast inte anmäls.
 
En likn

Apropå blottning, tror jag att det är många kvinnor som har varit med om att män TITTAR på dem. Jag gissar att TITTA är ett brott. Tittande på badstränder, simhallar osv. (Och för all del, pojkar som TITTAR i omklädningsrummet vid idrotten i skolan.) Jag gissar att det är olagligt och jag gissar att det oftast inte anmäls.
Därmed blev alla, såväl män som kvinnor förövare. Men skämt åt sido.

Nej, det är inte olagligt att titta på någon.
 
Samma fråga ställer jag. Rätt ut. Om det nu är ett kollektivt ansvar, att vuxna människor inte kan ta ansvar för de personer de är (de vet att det är fel, de vet att det är olagligt men kan inte lastas för samhället har format dem till att gå igång på detta) - hur ska vi stötta dessa män?

Finns tyvärr perversa typer. För egen del ser jag gärna att vi tar efter USA där dessa typer tvingas bo i speciella områden även efter de släppts ut från fängelset.
 
En likn

Apropå blottning, tror jag att det är många kvinnor som har varit med om att män TITTAR på dem. Jag gissar att TITTA är ett brott. Tittande på badstränder, simhallar osv. (Och för all del, pojkar som TITTAR i omklädningsrummet vid idrotten i skolan.) Jag gissar att det är olagligt och jag gissar att det oftast inte anmäls.
Det där tittandet kan nog vara extremt obehagligt och begränsande. Men att få det till ofredande i lagens mening vore nog svårt.
 
Var i USA föresiggår detta? Jag tror jag anropar @hastflicka för närmare information. Skulle det gälla ALLA sexförbrytare, oavsett grad?

Tror det gäller dömda pedofiler iaf där de registreras och där folk kan följa dem. Vilket tvingar dem att isolera sig.

Någon som är bättre insatt än mig i den frågan får gärna informera.
 
Det varierar lite på vilken stat vad det innebär att räknas som sexual offender, allt från att man helt enkelt är registrerad till att man måste gå runt och informera sina grannar att man är dömd för ett sånt brott.
 
Det där tittandet kan nog vara extremt obehagligt och begränsande. Men att få det till ofredande i lagens mening vore nog svårt.
Det kan vara ofredande att titta in genom någons fönster under särskilda omständigheter. (Källa: Lawline)

Jag vet inte om tittande på stränder och i omklädningsrum, t.ex. om en man lyckas titta in på damavdelningen kan vara ofredande.

Fällande dom blir det nog inte i något av fallen särskilt ofta.
 
Det kan vara ofredande att titta in genom någons fönster under särskilda omständigheter. (Källa: Lawline)

Jag vet inte om tittande på stränder och i omklädningsrum, t.ex. om en man lyckas titta in på damavdelningen kan vara ofredande.

Fällande dom blir det nog inte i något av fallen särskilt ofta.
Det kan gå under sexuella trakasserier, men som sagt det är nog inte många som anmäler istället blir man obekväm och begränsar sig kanske genom att klä sig annorlunda, undvika vissa platser eller undvika vissa personer. https://www.umo.se/vald-och-krankningar/sexuella-overgrepp-och-trakasserier/sexuella-trakasserier/
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Barn och djur
  • Gryta och matberedare
  • Det sjukaste har hänt

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp