Är vår katt dräktig?

Jag ser det som rent vidrigt och avskyvärt att avliva friska djur för att man som människa inte tar sitt ansvar och kastrerar. Rent avskyvärt!!!

Fast just i det här fallet handlade det ju om en katt man ev redan trodde var långt gången dräktig (fast som tur var inte var det). Jag själv hade i det läget låtit dräktigheten fortgå och kastrerat såväl honan som ungarna så fort de var stora nog. Men visst kan man abortera / kastrera oxå. Händer säkert rätt ofta i tidig dräktighet om ägaren inget vet och inte haft full koll.
 
Fast just i det här fallet handlade det ju om en katt man ev redan trodde var långt gången dräktig (fast som tur var inte var det). Jag själv hade i det läget låtit dräktigheten fortgå och kastrerat såväl honan som ungarna så fort de var stora nog. Men visst kan man abortera / kastrera oxå. Händer säkert rätt ofta i tidig dräktighet om ägaren inget vet och inte haft full koll.
Mitt inlägg var inte ett svar till Ts utan till @Skjøldur
 
Fast just i det här fallet handlade det ju om en katt man ev redan trodde var långt gången dräktig (fast som tur var inte var det). Jag själv hade i det läget låtit dräktigheten fortgå och kastrerat såväl honan som ungarna så fort de var stora nog. Men visst kan man abortera / kastrera oxå. Händer säkert rätt ofta i tidig dräktighet om ägaren inget vet och inte haft full koll.

Jag hade kastrerat även en långt gången hona. Hellre det än låta henne genomgå en födsel med alla risker det innebär och sedan behöva avliva kattungarna. För mig är det inget alternativ att sätta ännu fler oönskade katter till världen oavsett om de sen kastreras eller ej. Hellre ta bort dom innan de ens är födda.
 
Jag hade kastrerat även en långt gången hona. Hellre det än låta henne genomgå en födsel med alla risker det innebär och sedan behöva avliva kattungarna. För mig är det inget alternativ att sätta ännu fler oönskade katter till världen oavsett om de sen kastreras eller ej. Hellre ta bort dom innan de ens är födda.
Man tycker olika. Jag hade sett det som en engångsuppoffring och sett till att såväl honan som ungarna blev kastrerade och fick bra hem.
 
Man tycker olika. Jag hade sett det som en engångsuppoffring och sett till att såväl honan som ungarna blev kastrerade och fick bra hem.

Ja, har man möjlighet att kastrera ungarna innan försäljning och även att ta ansvar för ev ungar som inte bli sålda, så visst. Tyvärr är det få som har närhet/kunskap till/om möjligheten till tidig kastrering och många som inte kan bli sittandes med svårsålda ungar och därför skickar iväg dom till första som räcker upp handen.
 
Engångsuppoffring för vem? Det är honkatten som utsätts för risken.

För ägaren. Eller menar du att inga djur någonsin skulle få ungar p g a risken? Men självklart gör man som man vill med sina egna djur. Som sagt- jag skrev hur JAG skulle ha gjort- inte hur alla andra borde göra.
 
Man tycker olika. Jag hade sett det som en engångsuppoffring och sett till att såväl honan som ungarna blev kastrerade och fick bra hem.

Engångsuppoffring? Du måste ju fortfarande sköta om en hel kull kattungar i minst 12 veckor. Dessutom rätt dyrt om det blir kejsarsnitt och sedan bekosta kanske 5-7 ungars kastrering. Nä, av många anledningar skulle det inte kännas rätt.
 
För ägaren. Eller menar du att inga djur någonsin skulle få ungar p g a risken? Men självklart gör man som man vill med sina egna djur. Som sagt- jag skrev hur JAG skulle ha gjort- inte hur alla andra borde göra.

Jag menar att varje kull ska vara noga planerad för att ge bästa möjliga förutsättningar. För honkattens skull och för de eventuella kattungarnas skull.
 
Jag menar att varje kull ska vara noga planerad för att ge bästa möjliga förutsättningar. För honkattens skull och för de eventuella kattungarnas skull.

Självklart! Här pratade vi ju dock om hur man löser en sent upptäckt oönskad dräktighet, och då kan man göra på olika sätt.
 
Engångsuppoffring? Du måste ju fortfarande sköta om en hel kull kattungar i minst 12 veckor. Dessutom rätt dyrt om det blir kejsarsnitt och sedan bekosta kanske 5-7 ungars kastrering. Nä, av många anledningar skulle det inte kännas rätt.
Kejsarsnitt är knappast det vanligaste! Vi tycker olika helt enkelt och så är det med det.
 
Kejsarsnitt är knappast det vanligaste! Vi tycker olika helt enkelt och så är det med det.

Fast när man tar på sig en dräktig hona, så kan man inte bara räkna med att allt går bra. Man måste vara medveten om och ha ekonomi för att det kan gå åt helsike och då blir det dyrt eftersom du troligen inte hinner skaffa en försäkring. Nej, kejsarsnitt är inte det vanligaste. Men man ska heller inte leva i tron att det är ytterst sällsynt, för det är det inte.
 
Fast när man tar på sig en dräktig hona, så kan man inte bara räkna med att allt går bra. Man måste vara medveten om och ha ekonomi för att det kan gå åt helsike och då blir det dyrt eftersom du troligen inte hinner skaffa en försäkring. Nej, kejsarsnitt är inte det vanligaste. Men man ska heller inte leva i tron att det är ytterst sällsynt, för det är det inte.

Jag förstår att inte allt alltid är enkelt. Jag skrev bara vad jag skulle ha gjort om jag mot all förmodan skulle råka få en långt gången dräktig katthona- och i mitt fall hade det varit att ta hand om dräktighet och ungar och sedan se till att placera dem bra och få dem kastretade. Om andra vill kastrera och ta ut nästan färdiga kattungar och avliva så får man gärna göra det. Man väljer som man vill med sina egna djur, och självklart är det alternativet mycket bättre än att inte ta fullt ansvar för ungarna!
 

Liknande trådar

Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
20
· Visningar
855
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 018
Senast: Skjøldur
·
Hästvård Snälla hjälp mig att stilla mina tankar genom att bara dela med er av erfarenheter. Jag vill ha lite hopp eller en hand att hålla i...
Svar
19
· Visningar
826
Hästvård Börjar misstänka starkt att min häst har magsår och har troligtvis haft det länge. 🙁 Har frågat veterinären förut om det kan vara det...
Svar
3
· Visningar
545
Senast: Murray
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp