Är vi för stränga?

Tilly_85

Trådstartare
Trådrubriken refererar inte till hantering av en hund, så det är sagt 😉 men lite bakgrundshistoria på mitt problem.

Vi har en sommarstuga och en bebis på lite under ett år. En familjemedlem har en hund som vi vet gör utfall mot barn. I somras ville hen komma på besök med hunden till vår stuga, vi sa nej då vi känner att vi inte kan lita på hunden. Varje gång nämnt familjemedlem ville komma på besök frågades också om hunden, vi sa konsekvent nej och förklarade att vi inte känner oss säkra med hunden.

Området stugan ligger i är full av småbarn, dagis som leker på lekplatser, grannar med småbarn som cyklar runt etc. Vi är rädda för att ett barn kan komma in i trädgården och potentiellt bli biten eller att det kan hända något på området runt. Vi kan inte låsa vår grind och vi har bara ett lågt staket, så hunden syns utifrån om nyfikna barn går förbi.

Hen menar att hunden kan vara i trädgården, antingen lös eller bunden till en trädgårdsmöbel. Dom gånger hen har kommit förbi har det nämnts att hunden sitter i bilen och att det är så synd om den. Jag tycker ju självklart synd om hunden men samtidigt känner jag dels att ansvaret ligger på hundägaren och att vi säger nej till besök av denna hund av en anledning. Kan tillägga att hunden lämnas ensam hemma till vanligt och klarar av detta utan problem.

Till nästa sommar kommer vi ha ett barn som springer runt och undersöker allt, känner redan nu att det kan bli jobbigt med detta. Vad tycker ni? Överreagerar vi? (Min man har också sagt nej till besök av denna hund). Jag tycker om hunden och den är en gosig liten sak, men då vi vet att den inte kan litas på runt barn känns det bäst att inte ha den på besök.

Hur hade ni resonerat? Överreagerar vi?
 
Nej jag tycker inte ni överreagerar. Ni avgör själva om ni vill ha en hund hemma och någon anledning/orsak behöver inte ens ges. Och jag fattar inte varför det är synd om en hund bara för att den får vara i bilen :confused:

I somras var det mest för att det blir varmt i bilen, men då blev det bara ett kort besök från ägaren. Tycker egentligen inte heller att man ska behöva ge en anledning, skönt att höra vi inte är helt ute och cyklar med vårt beslut. ☺️
 
Tack för era svar, kommer stå på oss och kanske bli lite tydligare om vårt beslut inte respekteras. Jag vet att hen tagit med sig hunden till andra släktingar och haft den i trädgården hos dom, så antar hen vill göra samma sak hos oss. Där ser det dock annorlunda ut, ingen varken ser hunden utifrån eller kan komma in i trädgården där, finns inte heller barn runt på samma sätt.
 
Klart ni inte överreagerar! Tycker att det är respektlöst att ta med en hund hem till folk som inte vill ha den där, oavsett anledning. Ser inte hem det som ett större problem än att hunden väl kan "vara lös i trädgården eller bunden vid en möbel" hade jag varit orolig jag med. Ofta tycker jag att det beror mycket på ägaren också om det känns tryggt med djur och barn tillsammans.

Vill ni verkligen lösa det så att släktingen kan ta med hunden kan ni kanske göra en liten inhägnad i trädgården (även om jag inte tycker att det är ert problem!).
 
Helt rätt. Jag är ingen expert men tänker att en hund som är "normal" bland vuxna men har en historia av att göra utfall mot barn, inte heller mår bra i en miljö med just barn.

Det jag vill komma till, genom att ni säger nej för er egen och andra barns säkerhet, gör ni säkerligen hunden en tjänst med, så den slipper utsättas för en, för den, stressande miljö
 
Helt rätt. Jag är ingen expert men tänker att en hund som är "normal" bland vuxna men har en historia av att göra utfall mot barn, inte heller mår bra i en miljö med just barn.

Det jag vill komma till, genom att ni säger nej för er egen och andra barns säkerhet, gör ni säkerligen hunden en tjänst med, så den slipper utsättas för en, för den, stressande miljö

Vilket klokt resonemang 👍🙏 tack så mycket 😍
 
Min förra hund var rädd för barn i en viss ålder, ungefär 3-7 år gamla. Yngre och äldre gick bra när han lärt känna barnen och det var enbart barn som vistades här mycket som han fick lära känna, som det fanns en anledning till att lära känna men inte heller med de barnen lämnades han utan konstant tillsyn. Han gjorde aldrig något här men det kan bero på att han aldrig blev utsatt för en situation där han hade kunnat känna behov av att försvara sig. Som hundägare är det ens förbannade skyldighet att inte utsätta hunden för sådant hen kan fara illa av helt i onödan och att hunden känner behov av att försvara sig är att utsätta hunden för onödiga saker helt i onödan. Jag tycker alltså att ni gör helt rätt och att hundägaren är ganska elak mot sin hund som vill utsätta hunden för barn trots att hen har gjort utfall mot barn.

När barn i den ålder min hund var rädd för hälsade på här satt min hund vid min sida i kort koppel eftersom det var så han var tryggast. Barnen ombads att inte gå fram till honom och fick tydliga instruktioner om hur de skulle bete sig runt honom. Vad som skrämde honom osv. Att jag skulle ta med honom hem till barn i den åldern fanns verkligen inte på kartan. Det är ingen rättighet att ta med sin hund hem till folk.
 
Nej ni överreagera inte. Det är varken bra för barn eller andra som riskerar att bli bitna eller för hunden som upplever stress.
 
I somras var det mest för att det blir varmt i bilen, men då blev det bara ett kort besök från ägaren. Tycker egentligen inte heller att man ska behöva ge en anledning, skönt att höra vi inte är helt ute och cyklar med vårt beslut. ☺️

Ett alt om de vill komma förbi en sväng är ju att de tar ut hundburen ur bilen och ställer i skuggan. De kan gå en koppelpromenad med hunden och så kan den vara i buren om ni vill fika en timme eller så. Men bara om ni vill förstås! Ni ska ju göra som ni själva känner.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundhälsa Hejsan Vi är en hundvan familj som haft hund till och från hela livet. För en månad sedan skaffade vi oss en liten blandras på fyra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
10 858
Senast: Snurrfian
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 275
Senast: Snurrfian
·
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
3 914
Senast: kolblakkur
·
Övr. Hund Vi kommer att få hem en valp i juni och har en del vi behöver skaffa hem innan dess. Det märks att valpprylar är en industri och det är...
2
Svar
35
· Visningar
3 631
Senast: anna_panna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp