Är vi hästfolk lättlurade?

Vi har två sådana, för att det underlättar tidsmässigt för oss och gör det så bekvämt som möjligt för hästarna.
Lurad är man väl bara om man köper något som inte fungerar, eller inte förenklar något för en. Men vi är väl lättlurade, då. 🤷‍♀️

För oss som har ett gäng hästar och ofta tränar dem alla på samma dagar, så är det guld värt att slippa värma bett inför varje tur. Man kommer in med första hästarna, stoppar in nästa hästars bett i värmarna, gör klar de första, och när det är dags för nästa är deras bett varma. Och varmare än vad de varit om vi kramat dem i handen lite kort, som de flesta gör.

Definitivt värt 900 kronor, som inte alls är mycket i förhållande till vad annat runt hästarna kostar.
Vi har haft våra i säkert två år, batterierna laddar fortfarande full tid, och de sparar oss mycket tid. Jag är jättenöjd.
 
Tolkningsfråga det där:p:sneaky::laugh:. Dels vad man tycker själv är värt och vad andra tycker är värt. Sen tycker jag själv personligen att många hade behövt tänka ett varv till OM man verkligen behöver den där saken man vill köpa. Men det gäller ju inte bara hästsaker.....
 
Jag har också två. Beställde en när de lanserades på SIHS för några år sen. Jag har länge pratat om att uppfinna en egen, men när det väl dök upp så köpte jag. Sen tog det så lång tid med leveransen att jag fick en extra på köpet som kompensation!! tackar tackar.

Jag tycker att den är riktigt bra, använder bettvärmaren fast vi har varm sadelkammare, bettet blir verkligen behagligt varmt. jag upplever även att ponnyn gapar villigare för det värmda bettet.
 
Jag har faktiskt övervägt att köpa en. Väldigt smidigt när man åker iväg och tränar under de kalla årstiderna.
 
Tar ju typ två sekunder att värma bettet under vattenkranen... men det förutsätter förstås att man har varmvatten i stallet.

Vi tar med oss all utrustning till boxen. Sadlar, fixar benskydd, på med hjälm och väst för barnet. Tränsar sist och då är bettet perfekt varmt.

Vi har varmvatten i sadelkammaren (eller ute i spolgrottan, en omgjord jordkällare) och inte i direkt närhet till boxarna. Så det skulle bli lite extra, men absolut fungerar varmvatten.

Men när man åker iväg på tävling/träning är bettvärmaren också toppen!
 
Det finns mer än en anledning till att jag gillar att rida bettlöst. Vintertid är det fan oslagbart.

Men spontant så känns bettvärmaren lite pricey? När jag hade bett så tog jag tränset innanför min jacka medans jag höll på med annat, och vipps så var bettet varmt när det var dags att tränsa.
 
Tar ju typ två sekunder att värma bettet under vattenkranen... men det förutsätter förstås att man har varmvatten i stallet.
Om 2 sekunder hade varit tillräckligt så hade det varit effektivare att värma mat med varmvatten än Micro, att söla med vatten ute på vintern tycker inte mina händer om.
 
Jag lägger bettet på elementet i sadelkammaren en kort stund. Funkar också 😁

men i ett kallstall är det nog bra. Men 900kr hade jag nog aldrig betalat 🙈
 
Är det bara jag som tycker att tråden nu handlar om bettvärmare snarare än om vi hästfolk är lättlurade eller ej...haha
Människor i dag är nog generellt betydligt mer lättlurade än vad vi tror. Trots att vi blir itutade att vi ska vara källkritiska så pumpar företagen ut så mycket reklam för saker som ska vara livsnödvändiga. Till slut blir de det enbart för att så många andra skaffat en pryl att man sen inte klarar sig utan den utan att missa någonting som ”alla” andra gör.
 
Hahhaha! Jag funderade på att göra en tråd med exakt samma titel för nån dag sen. Letade krubbskrammel till hästen och hittade ett perfekt foder på pappret som profilerades som lämpligt foder för överviktiga hästar samt de i riskzonen för fång. Lätt ju hyffsat och innehållsmässigt var det bra, tills jag råkade klicka mig vidare i sortimentet och fann ett foder som profilerade sig istället lämplig till tävlingshästar. Det roliga?

EXAKT. SAMMA. INNEHÅLL.
😂

Nu blev det det fodret ändå pga att det passade in så bra innehållsmässigt, men fick mig ett gott skratt hur lättpåverkad jag är.
 
Sitter och googlar när jag egentligen borde göra annat och hittar en bettvärmare för det finfina priset 899 kr

O_o
Grattis till tillverkaren, för jag antar att vissa köper. Men ärligt talat?
Jag är tveksam till bettvärmare. Tänker främst på smittorisken. I så fall en värmare per häst.

Sen är ridsporten mycket av en prylsport. Man kanske inte behöver köpa ett nytt schabrak om man redan har 52 stycken
 
Jag är tveksam till bettvärmare. Tänker främst på smittorisken. I så fall en värmare per häst.

Sen är ridsporten mycket av en prylsport. Man kanske inte behöver köpa ett nytt schabrak om man redan har 52 stycken
Spontant tänker jag att hästar i samma stall som hanteras av samma människor ändå utsätts för samma eventuella smittor. Bett diskas ju inte som regel men man tvättar ju ändå av dem efter användning.
Har svårt att se att bettvärmaren skulle öka smittorisken särskilt mycket..
 
Jag är tveksam till bettvärmare. Tänker främst på smittorisken. I så fall en värmare per häst.

Sen är ridsporten mycket av en prylsport. Man kanske inte behöver köpa ett nytt schabrak om man redan har 52 stycken
Mina hästar går i samma hage, delar samma ligghall och dricker ur samma vattentråg så tror inte det skulle spela någon roll ur smittsynpungt om dom delade samma bettvärmare och lika så så delar dom på schabraken, borstar mm.
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Jag är på jakt efter en axelremsväska. En helt vanlig, gärna läderväska, utan krusiduller. Inga tofsar, inte en massa ytterfack, inga...
Svar
3
· Visningar
419
Senast: Entourage
·
Mat Var köper ni det bästa matchapulvret? Jag är varken te eller kaffedrickare, men har äntligen hittat något annat än vatten och sötade...
Svar
0
· Visningar
388
Senast: Saeta
·
Hemmet Jag misstänker att min Google Nest wifi-router har problem. Wifit går av och på hela tiden random långa stunder. Än så länge verkar...
Svar
4
· Visningar
509
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 257
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Att ångra en valp
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022
  • Mängd olja och lucern

Omröstningar

Tillbaka
Upp